Kuka keksisi toimivan avun? Mulla loppuu voimat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rytkäätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rytkäätys

Aktiivinen jäsen
08.10.2007
11 055
2
36
Savon syämmessä <3
Eli meillä on vajaan 6vk ikäinen tyttövauva, joka jo viikon iässä aloitti ns.koliikki-itkut. Pahimmat itkut ajoittuvat aamupäivään ja iltaan. Voisi sanoa että kaikin puolin tyytymätön vauva, vain syli kelpaa ja siinäkin vain tietyt asennot. Ollaan kokeiltu kantoliinat, moottorilla toimivat kiikkusitterit, kapaloinnit ja kaikki mitä on joku tajunnut ehdottaa, mikä vauvaa rauhoittaisi.
No, on se yksi asia josta rauhoittuu; TISSI. Ja sitä luputetaan sitten ihan koko ajan kun mahdollista. Tuttia ei kelpuuta sitten millään, huudatushoitoa annettaisiin muuten, mutta isosiskon (pieni vielä itsekin) psyyke siinä menisi, kun muutenkin on ihmeissään siitä, mikä tämä pieni kiljuva ihminen on joka meille on tullut haukkaamaan leijonan osan huomiosta.
Tällä hetkellä minun yöunet ovat yhteensä n. 3-4 tuntia ja olen täysin kiinni tuossa vauvassa. Ja tuntuu siltä etten minä jaksa enää, olen nyt jo harkinnut lopettavani imetyksenkin, koska tissin syönti on ikuinen oravanpyörä; vauva lutkuttaa, minun rinnat syöksee maitoa, vauva ylensyö ja puklii sitten, joka lisää itkua ja mahanpuruja.
Miten tuon vauvan saisi rauhoittumaan ilman rintaa? Miten tutin saisi hänelle opetettua? Kuinka kauan nämä huudot jatkuu? Miten saisi itselleen hermoja ja voimia? En ihan näin raskaaksi olisi voinut vauva-aikaa kuvitella, esikoinen oli todella helppo vauva.

Jos pumppaat maitoa pois ennen tissin antoa? laita vaikka pakkaseen ylimääräinen maito.

Jos vauvalla on mahakipuja, kokeile vyöhyketerapiaa, se rentouttaa jne.

Tutteja on erilaisia: pieniä, suuria, silikoni ja luonnonkumi (kuopukselle ei kelvanneet kuin luonnonkumi tutit)

Voimia sinne...

Vyöhyketerapia antaa avun n. pariksi tunniksi, ja sen jälkeen huuto on pahempi kuin aiemmin ja vauva ei rauhoitu millään.
Maidontuotanto varmaan tasoittuisi kun vauva suostuisi siihen tuttiin, eikä härkkisi tissillä koko aikaa.
Täytyy kokeilla tuota luonnonkumituttia. Kiitos näistä vinkeistä.

Kokeile kantoliinassa kantamista niin saat samalla antaa isosiskollekin huomiota.

Hierontaan veisin minäkin ja meillä kelpas kanssa vain luonnonkumitutti. Ja pitkiä vaunulenkkejä jos se rauhoittaa.

Voimia!

Vielä vuosienkin jälkeen muistan nuo ajat.. Yksi kolmesta lapsestani on ollut myös melko levoton. Älä vielä luovuta imetyksen suhteen, jos muuten sujuu ja jotenkuten vaan jaksat. Meillä auttoi pahimpiin itkuihin sellainen asento, että otin lapsen polven päälle vatsalleen jalat mun jalkojen välissä ja pää roikkui toisella puolella, pidin tuttia suussa ja tärisytin polvea.. Siinä oli hiljaa! Tietysti aika sitova asento ja varsinkin, kun pitää isosisaruksen kanssa myös touhuta. Toinen vaihtoehto oli ottaa makaamaan vatsalleen käsivarren päälle ja heilutella siinä.. Tietysti heti syömisen jälkeen ei välttämättä paras mahdollinen. Jos jotenkin jollain keinoilla saisitte pikkuhiljaa ruokailurytmiä, ruokailuvälejä pidennettyä, niin voisi jo helpottaa.

Yöuniin ei mullakaan ole mitään neuvoja.. Itse olen vihdoinkin taas liki kolmen vuoden jälkeen saanut nukkua kokonaisia öitä. Mutta raskasta aikaa ne pätkäyöt oli! Toivottavasti saat hoitoapua ja edes kerran-pari kuussa nukkua koko yön.

Meillä muuten yksi eräs erittäin arvostettu lastenlääkäri ehdotti 1-vuotiaalle rauhoittavaa lääkitystä yöuniin..

Ei taida paljosti olla apua, mutta esikkoa käytettiin juuri koliikkiepäilyn ja vatsavaivojen takia vyöhyketerapiassa. Siellä sanottiin, että syöttäväli pitäisi olla kolmisen tuntia, jos useammin syö, niin suolisto joutuu koko ajan tekemään töitä, mikä puolestaan sitten saattaa lisätä huutoa. Meillä ipana onneksi kelpuutti pullosta vettä, joten sitä sitten annettiin pahimaan "imutus" tarpeeseen. Meilläkin käytettiin alkuun vain luonnonkumi tuttia.

Meillä tyttö rauhottui rattaisiin ja "hurjaan menoon". Eli monet illat sitten vaunuiltiin vaikka taivaalta tuli jos mitä. Vaunuihin kun nukahti, niin niihin piti jättää nukkumaan, muuten heräsi ja huuto jälleen alkoi...

Toivottavasti pikkuisen olo helpottuisi...

meillä oli sama ongelma..vauva sai ilmeisesti liikaa maitoa tissistä ja huusi sitten sitä...meillä siirryttiin korvikkeelle ihan tuon liiallisen maidon vuoksi ja elämä rauhottui..syöntiväli 2-3 tuntia eikä niin isoja mahavaivoja enää..pari kertaa on mulla tullu haikea fiilis ja itku mutta pääasia että vauva on tyytyväine...

Kiitos kun kehtaatte auttaa :)
Luonnonkumitutti lähti heti tilaukseen, mies tuo töistä tullessa sellaisen.
Varmaan tuo on just suurin syy näihin huutoihin, että vauva syö samalla vaikka ei nälkä olekaan kun helpottaa imemisentarvettaan tissillä vähän väliä. Multa ei huoli sitäkään vähän tuttia kun tuoksun sille maidolle ja äidille... Mies on saanut muutaman kerran tutia syömään. Ensi viikonloppuna vauva menee vanhemmilleni yökylään, äitini on aikamoinen velho noiden lasten kanssa, jospa tutti kelpaisi sen reissun jälkeen edes.
Mari, juuri nuo asennot ovat ne mihin vauva tyytyy! Ihan täsmälleen samat! Kantoliina ei tosiaan kelpaa kun ei saa siinä sellaisiin asentoihin. Pahinta tässä oikeastaan on se, että tuo isompi jää vaille sitä huomiota jonka kuitenkin ansaitsisi, surettaa se, että minä voin vain sanallisesti olla leikeissä mukana kommentoiden vierestä :'( Ne hetket kun vauva sattuu nukkumaan, on luksusta tytön kanssa! Tänään mennään kahdestaan tallille, vauva jää kotiin isin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Kiitos kun kehtaatte auttaa :)
Luonnonkumitutti lähti heti tilaukseen, mies tuo töistä tullessa sellaisen.
Varmaan tuo on just suurin syy näihin huutoihin, että vauva syö samalla vaikka ei nälkä olekaan kun helpottaa imemisentarvettaan tissillä vähän väliä. Multa ei huoli sitäkään vähän tuttia kun tuoksun sille maidolle ja äidille... Mies on saanut muutaman kerran tutia syömään. Ensi viikonloppuna vauva menee vanhemmilleni yökylään, äitini on aikamoinen velho noiden lasten kanssa, jospa tutti kelpaisi sen reissun jälkeen edes.
Mari, juuri nuo asennot ovat ne mihin vauva tyytyy! Ihan täsmälleen samat! Kantoliina ei tosiaan kelpaa kun ei saa siinä sellaisiin asentoihin. Pahinta tässä oikeastaan on se, että tuo isompi jää vaille sitä huomiota jonka kuitenkin ansaitsisi, surettaa se, että minä voin vain sanallisesti olla leikeissä mukana kommentoiden vierestä :'( Ne hetket kun vauva sattuu nukkumaan, on luksusta tytön kanssa! Tänään mennään kahdestaan tallille, vauva jää kotiin isin kanssa.

jos se tutti ei kelpaa niin kokeiles kastaa sitä maitoosi tai pidä sitä lähelläsi vaikka paidan sisällä ihoon kiinni, jos siihen "tarttuisi" tuoksuasi, nuo on hankalia asioita ja enempää en osaa auttaa, meillä kuopus oli hieman levoton vauva, mut ei noin pahasti kuitenkaan :hug:

Meilläkin oli aina tyytymätön,itkunen ja imutakiainen joka ei huolinu tuttia ja sai maitoa vaikkei ois jaksanu. Minä myös tärryytin reiden päällä ja siinä yleensä oli hiljaa tai olkapäällä. Ei kelvannu liina, reppu tms. Aikansa se kesti ja sai kyl keksiä kaiken mahollisen tyynnytysvalikoiman. Vaunussa ei nukkunu koskaan kun hetken ja alko huuto sieläkin. Ekat ehjät yöunet sain pojan ollessa yli 1v, siihen asti heräili, valvoi jne....

Tää ei ehkä liity ihan täysin asiaan...mutta kikka tämäkin siihen että lapsi tarttuu tuttiin/tuttipulloon. Olen kahden pikkukeskosen äiti ja alkuun syömisen oppiminen tuttipullosta oli aika hurjaa. Siis sitä harjoiteltiin keskolassa koska lapsi oli aivan liian pieni rinnalle, saati että olis jaksanut imeä vielä. Keskolan kikka "tutin" maistumiseen oli laimea sokerivesi. Sitä laitettiin tippa tutin (ja myöhemmin rintakumin) päähän ja sitten lapsen suuhun. Siihen sit lapsoset kumpikin tarttui. Eikä tuota konstia tarvinnut käyttää kuin muutaman kerran että lapsi oppi siihen tuttiin ja sen imemiseen. Tuo itsesyönti kun oli edellytys tietenkin kotiin pääsylle ja että saatiin nenämahaletku pois.

Täällä moni varmaan kauhistelee tätä, mutta sodassa ja rakkaudessa on kaikki keinot sallittuja. Kun ällihän varmaan jo sanoo että puolta kiloa ei lapselle sokeria syötetä - eikä aina ettei totu. Mut jos hoksais sen tutin "ihanuuden" noin...

Tämä kuulostaa julmalta keinolta, mutta kannatta ehkä kokeilla.
Laita lapsella tutti suuhun ja kypärämyssy päähän niin, että se leuan alle tuleva osa tulee siihen tutin päälle. Näin lapsi ei saa sylkäistyä sitä heti pois.
Itse ole nähnyt tälläisen, mutta omalle en raaskinut koittaa.

Meillä kanssa yksi lapsista oli varsinainen "luputtaja". Rintaa nappasi 15 min. välein, joten eipä siinä oikein minnekään meinattu päästä. Aina kun oli vaatteet puettu ulkoilua varten alkoi "nälkähuuto". Eikä varmasti ollut nälkää, kun puklaili ylimääräisiä maitoja pois. Maitoa tuli minulla kuin suihkuista ja huuto vaan lisäsi maidontuloa.

Lopulta saatiin sukulaisilta vinkki. Valvonnan alaisena kiinnitettiin tuttiin molemmin puolin laastarit. Se haavatyyny taitettiin keskeltä kahtia, että jäi "rypylle" ja toinen tarrapuoli kiinnitettiin tutin viereen iholle. Eli, kun llapsi söi tuttia ja huomasi, ettei se ollutkaan tissi, niin yritti sylkäistä tutin pois. Silloin laastarin haavatyynyt joustivat sen sylkäisyn verran ja lapsi imaisi tutin takaisin suuhunsa. Valvonnan alaisena siksi, että jos lapsi olisi sattunut puklaamaan tms. eikä missään tapauksessa nukutettu tutinopettelupatentilla pientä. Lapsi oppi tosi nopeasti imemään tuttia, päästiin ulkoilemaan ihan normaalisti ja maidontuotanto tasoittui. Siihen loppuivat myös karmeat rintatulehdukset.

Mä annoin sit vaan asua tissillä kun en muutakaan keksinyt. Tai mikään ei oikeastaan auttanut.

Tää ei nyt varmaan hirveesti lohduta, mutta muista että se menee ohi - ihan oikeasti menee =) Eikä varmaan kestä enää kovinkaan kauaa, jos mietit sitä suuremmassa mittakaavassa.

Oletko hieronut itse jalkoja sen vyöhyketerapian lisäksi? Voisi olla hyvä syötän jälkeen hieroa, jolloin vauvan masu on kylläinen. Jalkojen hieronta rentouttaa ja suolisto toimii parhaiten kun on rento. Mites se kantoliina, ootko kokeillu useemman kerran? Onko sidonnat hyvin?

Eli kyllä saatiin vyöhyketerapeutilta ohjeet ja on hierottu, ja vauva nukkuukin pari tuntia suunnilleen tajuttomana sen jälkeen, mutta joka kerta sen jälkeen huuto on entistä kovempi, joten se ei sen takia kamalasti houkuttele...
Kantoliinaan ei suostu, kun ei niissä asennoissa suostu sylissäkään olemaan, olen kokeillut joka viikko uudelleen, mutta vauva "ahdistuu" liian tiiviissä paketissa, sama juttu oli sen kapaloinnin kanssa, että rääkyi henkensä edestä.
Tälle aamua olen nyt sitten lypsänyt maidon ja juottanut pullosta, hyvin juo siis pullosta, mutta tuttia ei ole tähän asti huolinut. MUTTA nyt kun pullosta ensin joi lämpimän maidon, niin tuttikin kelpasi ja parhaillaan luputtaa sitä sitten. Nyt vain pitää itsepintaisesti "pakottaa" sille tutille, ihan pelottaa antaa taas rintaa kun ei varmaan sitten taas tutti kelpaa.
Ruokavaliosta olen jo jättänyt kaiken pois, jota ravintoterapeutti ehdotti, eli sipulin, ruisleivän jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Eli meillä on vajaan 6vk ikäinen tyttövauva, joka jo viikon iässä aloitti ns.koliikki-itkut. Pahimmat itkut ajoittuvat aamupäivään ja iltaan. Voisi sanoa että kaikin puolin tyytymätön vauva, vain syli kelpaa ja siinäkin vain tietyt asennot. Ollaan kokeiltu kantoliinat, moottorilla toimivat kiikkusitterit, kapaloinnit ja kaikki mitä on joku tajunnut ehdottaa, mikä vauvaa rauhoittaisi.
No, on se yksi asia josta rauhoittuu; TISSI. Ja sitä luputetaan sitten ihan koko ajan kun mahdollista. Tuttia ei kelpuuta sitten millään, huudatushoitoa annettaisiin muuten, mutta isosiskon (pieni vielä itsekin) psyyke siinä menisi, kun muutenkin on ihmeissään siitä, mikä tämä pieni kiljuva ihminen on joka meille on tullut haukkaamaan leijonan osan huomiosta.
Tällä hetkellä minun yöunet ovat yhteensä n. 3-4 tuntia ja olen täysin kiinni tuossa vauvassa. Ja tuntuu siltä etten minä jaksa enää, olen nyt jo harkinnut lopettavani imetyksenkin, koska tissin syönti on ikuinen oravanpyörä; vauva lutkuttaa, minun rinnat syöksee maitoa, vauva ylensyö ja puklii sitten, joka lisää itkua ja mahanpuruja.
Miten tuon vauvan saisi rauhoittumaan ilman rintaa? Miten tutin saisi hänelle opetettua? Kuinka kauan nämä huudot jatkuu? Miten saisi itselleen hermoja ja voimia? En ihan näin raskaaksi olisi voinut vauva-aikaa kuvitella, esikoinen oli todella helppo vauva.

meilläkin oli tollasta, se on vaan kestettävä, rintarepussa kanniskelin sekä sisällä että ulkona(sain yhen käden vapaaksikin vaikka söi tissiä) itku kurkussa olin monena yönä

lainasin joskus kirjastosta vauvahierontakirjan ja siinä oli tosi hyviä ohjeita vauvanhierontaan. Oli koliikkivauvan hierontaa ja masuhuutoihin ohjeita hieromalla yms. Meillä oli ilmavaivoja/masuvaivoja ja tän kirjan ohjeiden mukaan tein hierontaa päivittäin. Vauva tykkäs ja sehän oli mitä parhainta yhdessä oloa ja tutustumista toisiimme. Kirjan nimeä en valitettavasti muista mut kannessa oli nakun vauvan kuva.

Niin ja tulipa tuossa sekin mieleen että maitoahan vois kokeilla antaa koliikkipullosta. Siinä on venttiili jonka takia ei sit sitä ilmaa pääse kerääntymään vauvan massuun niin paljon kuin tavallisella pullolla. Meillä juotiin iltavellit koliikkipullosta ja apua oli tästäkin....

Voimia :hug: onneksi tilanne on 3 kk iässä jo luultavasti paaaaaaljon parempi. Tuossa vaiheessahan se tuntuu iäisyydeltä, mutta koittakaa jaksaa:hug:

Itse jaksoin jatkuvat yöheräilyt sillä, että vauva nukkui vieressä ja kun kitinä alkoi, lykkäsin tissin suuhun ja sitten jatkoin unia... muuten olisin pomppinut jalkeilla puolen tunnin välein.

Tuo sokerivesitippa, sitä käytettiin synnärillä esim. lastenlääkäri lähtötarkastuksessa rauhoitteli vauvaa tutilla, johon tiputti sitä sokerilientä...

Yhteistyössä