Kuka maksaa, jos saa alaikäisenä lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kenen velvollisuus on elättää alaikäinen äiti ja tämän lapsi? Ilmeisesti alaikäisen äidin vanhempien velvollisuus on elättää oma lapsensa, mutta isovanhempien velvollisuutena ei ole elättää lapsenlapsiaan. Kuka siis on velvoitettu elättämään tämän lapsen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No lapsen vanhemmat tietysti on velvollisia omasta lapsestaan.
Tietenkin, mutta jos lapsen äiti on jo itse oman äitinsä elättämä, niin pitääkö mummin maksaa myös lapsenlapsensa eläminen?

Ei, jos lapsen vanhemmat on tulottomia valtio elättää, siis sosiaalitoimi. Luonnollisesti. Ei kannata nyt tehdä helposta asiasta hankalaa... :D

Kyllä mä yritin elättää ihan itse minut ja esikon kun hänet sain 17 vuotiaana.Tehtiin iskän kanssa sellainen paperi tai allekirjoitettiin jossa iskä luopui minun huoltajuudesta ennenkuin täytin 18 vuotta.Se helpotti kummasti asioita.Aikaisemmin kun soskusta oltiin sanottu että koska olen alaikäinen niin mun iskän kuuluisi elättää meidän.Ja mähän olin tasan sitä mieltä ettei ole mun iskän asia maksaa vuokria ja meidän ruokia ja laskuja.Itse ehdotin että jos tuollainen paperi tehtäisiin.Kun oltiin se tehty ja se oli saannut lainvoiman sosku ei enään voinnut evätä multa toimeentulotukea ja sain kelaltakin asumistukea.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Käytännössä sossu kyllä elättää molammat, jos nuorella ei ole tuloja/omaisuutta.
Kiitos tiedosta :) Vanhempien elatusvelvollisuus siis käytännössä päättyy siihen, jos lapsi hankkii oman lapsen.

Käytännössä sossu kyllä elättää molammat, jos nuorella ei ole tuloja/omaisuutta.
Kiitos tiedosta :) Vanhempien elatusvelvollisuus siis käytännössä päättyy siihen, jos lapsi hankkii oman lapsen.

Eikö tämä ole näin vasta sitten, jos vanhemmat ilmoittaa kirjallisesti, että eivät enää ole lapsensa huoltajia?

No,meillä kyllä sosku oli sitä mieltä että koska olen alaikäinen niin mun iskän olis pitännyt elättää meidät eikä myöntännyt toimeentulotukea.tosin tästä on jo 16 vuotta aikaa.Sitten kun iskä oli "luopunnut" huoltajuudesta niin sain vasta toimeentulotukea soskulta.
En sitten tiedä oliko tuolla soskulla oikea käytäntö.

Kenen velvollisuus on elättää alaikäinen äiti ja tämän lapsi? Ilmeisesti alaikäisen äidin vanhempien velvollisuus on elättää oma lapsensa, mutta isovanhempien velvollisuutena ei ole elättää lapsenlapsiaan. Kuka siis on velvoitettu elättämään tämän lapsen?

entäs se lapsen isä (oletetaan ettei hänkin ole alaikäinen) ?

heitän tähän nyt vähän inhottavan kysymyksen. Jos joku katsoo olevansa kyllin vanha tekemään lapsia niin miksi siihen sitten vanhempia elättäjiksi tarvittaisiin? yleisesti ottaen kun on helpompi kuitenkin tienata vaikka koululaisena pientä taskurahaa omiin tarpeisiin kuin alkaa huolehtimaan lapsesta

Alkuperäinen kirjoittaja Captain:
No eiköhän ne kelasta/sossusta niillekkin rahat tule, niinkuin yh:ille ja pienituloisille.
Enpäs ole sossusta koskaan mitään saanut, vaikka yh olen ollutkin jo 21 vuotta. Kelastakin vain sen, mitä kahden huoltajan perheetkin...poikkeuksena lapsilisän yh-korotus, joka on 36,60 euroa per tenava.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Captain:
No eiköhän ne kelasta/sossusta niillekkin rahat tule, niinkuin yh:ille ja pienituloisille.
Enpäs ole sossusta koskaan mitään saanut, vaikka yh olen ollutkin jo 21 vuotta. Kelastakin vain sen, mitä kahden huoltajan perheetkin...poikkeuksena lapsilisän yh-korotus, joka on 36,60 euroa per tenava.

niinpä ei kaikki yksinhuoltajat jää kotiin odottamaan että raha tippuu suoraan eteen, vaan menee elämässään eteenpäin ja luo uraa ja elättää itsensä ja lapsensa.
voi ne yksinhuoltajankin tulot olla "riittävät" (ja onhan siinä yksi vähemmän elätettävän kun ei ole mies siinä.... =) )

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
heitän tähän nyt vähän inhottavan kysymyksen. Jos joku katsoo olevansa kyllin vanha tekemään lapsia niin miksi siihen sitten vanhempia elättäjiksi tarvittaisiin? yleisesti ottaen kun on helpompi kuitenkin tienata vaikka koululaisena pientä taskurahaa omiin tarpeisiin kuin alkaa huolehtimaan lapsesta

No,mä olin se joka iskälle ehdotti että tehtäisiin se paperi ettei sen tarvi meitä elättää.Pojan isänrahat menivät viinaan ja naisiin joten käytännössä olin yksinhuoltaja heti esikon synnyttyä.Lukio multa jäi kesken kun esikko syntyi.Iskä olis kyllä ollut valmis tukemaan meitä rahallisesti mutta mä olin sitä vastaan.Siksi me tehtiin se paperi että sain edes soskusta jotain.
Kouluun menin sitten kun poika oli 3v. ja siellä vierähtikin 4,5 vuotta.Tosin sen alan töitä ei täältä päin pahemmin löydy.Mutta tulipahan luettua ainakin ammatti itselle.
Ja poika oli kyllä täysi vahinko,sitä ei kiistäminen,mutta päätin lapsen kuitenkin pitää.Ja on varmasti yksi rakkaimmista asioista maailmasa enkä kadu hetkeäkään että pojan synnytin.

Mä olin täysy kakara, kun omat lapseni sain, mutta mielestäni silloin niin aikuinen. Siperia opetti, enää en ole sitä mieltä, että ensin lapset ja sitten voi opiskella. Nyt ei tulisi mieleenkään tehdä 3tta lasta, ei ole sitä paljon puhuttua taloudellista turvaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Kyllä mä yritin elättää ihan itse minut ja esikon kun hänet sain 17 vuotiaana.Tehtiin iskän kanssa sellainen paperi tai allekirjoitettiin jossa iskä luopui minun huoltajuudesta ennenkuin täytin 18 vuotta.
Aina oppii näköjään jotain uutta =) Oliko sulla sen jälkeen jotain muuta huoltajaa vai eikö huoltajaa´tarvinnut olla lainkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Mä olin täysy kakara, kun omat lapseni sain, mutta mielestäni silloin niin aikuinen. Siperia opetti, enää en ole sitä mieltä, että ensin lapset ja sitten voi opiskella. Nyt ei tulisi mieleenkään tehdä 3tta lasta, ei ole sitä paljon puhuttua taloudellista turvaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Juups, minä tyydyin kahteen lapseen, nuorena parikymppisenä yh:na sitten opiskelin kunnon ammatin itselleni, sitä ennen oli vain kursseja käyty. Helpomminkin sitä olisi voinut elämänsä rakentaa, mutta eipä sitä osannut eteenpäin katsoa ja paljoa ajatella, kun vauvakuume iski.

Nyt kun itsellä on taas taloudellisesti tiukkaa ja just samaan aikaan nämä omat nuoret opiskelee ja tartteisi taloudellista apua, olen miettinyt miten kauskatsoisia ja fiksuja ovatkaan olleet ne, jotka ensin opiskeli, bailasi, vietti vapaan nuoruuden ja vasta sitten kun oli ammatti ja koulutus, teki lapsia, perusti perheen.
On sitten sekin mahdollisuus että voi auttaa taloudellisesti lapsia ja lapsen lapsiaan eikä elämä ole vain pelkkää pienituloisena kituamista.

Ja yh-na oleminen ei tarkoita sitä, että olisi myös toimeentuloten piirissä !!! :o
Edes opiskeleva yh ei saa automaattisesti toimeentulotukoa, kuten mun luokkakaverit luuli ja kuten opettaja luuli, eräässä keskustelussa kommentoi, että sinähän saat toimeentulotukea.. Hah, en ollut edes ymmärtänyt hakea semmosta, samalla lainalla ja opintorahalla minäkin opiskelin kuin muutkin.

Harmi, etten älynnyt nostaa isoa älämölöä aiheesta.

En tarkoittanut että kaikki yh;t saa sossusta rahaa, olen itsekkin yh, ja ihan ilman sossua pärjään, kun työssä käyn. Tarkoitan siis lapsen saanutta, joka on kotona. Jos ei ole miestä, eikä tuloja, varmaan sossusta osan saa. niinkuin myös alaikäinen vanhempi. Siis jos ei ole miestä jolla tulot. (siis jos minimi äitiyspäiväraha) Vastauksen sana asettelu oli väärä, sori... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Kyllä mä yritin elättää ihan itse minut ja esikon kun hänet sain 17 vuotiaana.Tehtiin iskän kanssa sellainen paperi tai allekirjoitettiin jossa iskä luopui minun huoltajuudesta ennenkuin täytin 18 vuotta.
Aina oppii näköjään jotain uutta =) Oliko sulla sen jälkeen jotain muuta huoltajaa vai eikö huoltajaa´tarvinnut olla lainkaan?

en minäkään tuota tiennyt. Olikos joku viran puolesta sitten`? ei kukaan vanhempi voi noin vain lastaan aikuisen kirjoihin alaikäisenä siirtää. eikä lapsen saaminen lapsesta aikuista tee

Yhteistyössä