kuka maksaa sairasloman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tilli

Vieras
Olen raskaana ja tiedossa on mahdollisesti pitkä sairasloma (syystä, ei huvikseen..).
Yritys jossa työskentelen, on pieni ja taloudellinen tilanne on tiukka.

Olen ollut työsuhteessa vajaa 2v joten työnantaja maksaa minulle kuukauden sairasloman ja kela sen jälkeen jos sairasloma jatkuu niin pitkälle.
Mutta mites tuo kuukausi joka tulee työnantajani pussista, saako työnantaja korvauksen sairasloma-ajanpalkastani vakuutuksesta tai muualta?

Okei, kiitos.
Ymmärsinkö oikein, että työnantajalle myös edullisin vaihtoehto on se että olen kerralla pidemmän pätkän saikulla, kun että ottaisin vähän kerrallaan ja välillä kävisin töissä (tämä olisi ollut oma toive)?

Alkuperäinen kirjoittaja Se ei oo sun huoli:
Jonkun verran nuo työnantajat saa takaisin, mutta ei se kata kaikkea sulle tulevaa palkkaa.

Takkiin tulee pienyrittäjälle tossa tilanteessa ja kunnolla, eikä varmaan varaa palkata ketään tilalle vaan joutuu itse venymään...tämän(kin) takia perheelliset naiset on yrittäjinä vähemmistöä

Alkuperäinen kirjoittaja tilli:
Okei, kiitos.
Ymmärsinkö oikein, että työnantajalle myös edullisin vaihtoehto on se että olen kerralla pidemmän pätkän saikulla, kun että ottaisin vähän kerrallaan ja välillä kävisin töissä (tämä olisi ollut oma toive)?

Jo sijaisenkin järjestämisen kannalta on parempi, että olet jatkuvasti saikulla. Näin ainakin meillä, kun hoitoalalla on vaikea saada porukkaa lyhyisiin sijaisuuksiin.

Itse olen ollut vamman takia saikulla huhtikuun alusta saakka. Työnantaja maksoi täyttä palkkaa 60 vrk:tta (vkl mukaan lukien), sen jälkeen 2/3 osaa ja 180 vrk:n jälkeen palkanmaksu loppuu kokonaan. Kela on 10 päivän karenssiajan jälkeen korvannut työantajalle minun palkan ja päivärahan ylittävän summan saan itselle. 180 päivän jälkeen Kela maksaa päivärahan kokonaisuudessaan minulle yhteen vuoteen saakka. Tosin sairasloman pitäisi loppua tämän kuun loppuun ja odotan jo innolla töihin pääsyä.
Näin siis ainakin kunnallisella puolella.

Okei, kiitos.

Jos pidät muutaman päivän pätkissä, ta ei saa mistään yhtään mitään. Eli yhden jaksoinen on parempi.

Eiköhän se sairasloma määräydy todellisen tarpeen (eli sinun kunnon) mukaan eikä sen mukaan mikä on työnantajallesi edullisin vaihtoehto. On toki ihailtavaa, että mietit noin paljon asioita työnantajasi puolesta, mutta loppukädessä se ei ole sinun vaan työnantajasi asia.

Jouduin eränäisestä syystä kerran laskemaan paljonko työnantajalle maksoi eka äitiyslomani (siis pelkkä äitiysloma, en tarvinnut sairaslomaa) ja loppusumma oli n. 10 000 e. (Sain palkkaa äitiyslomalla, lisäksi lomarahat, lomavapaat jne.)

Okei, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Sairaslomalainen:
Itse olen ollut vamman takia saikulla huhtikuun alusta saakka. Työnantaja maksoi täyttä palkkaa 60 vrk:tta (vkl mukaan lukien), sen jälkeen 2/3 osaa ja 180 vrk:n jälkeen palkanmaksu loppuu kokonaan. Kela on 10 päivän karenssiajan jälkeen korvannut työantajalle minun palkan ja päivärahan ylittävän summan saan itselle. 180 päivän jälkeen Kela maksaa päivärahan kokonaisuudessaan minulle yhteen vuoteen saakka. Tosin sairasloman pitäisi loppua tämän kuun loppuun ja odotan jo innolla töihin pääsyä.
Näin siis ainakin kunnallisella puolella.

Yksityispuolella ei mee ainakaan näin ja tuo täyden palkan maksamisenkin aika kannattaa tarkistaa omasta työehtosopimuksesta. Se on alakohtaista ja riippuu sun työsuhteen pituudesta. Itse olin 10 kk saikulla ja työnantaja maksoi mulle 35 päivää täyttä palkkaa. Sen jälkeen putosin Kelan päivärahalle.

Meillä on työpaikalla ollut sellainen "puhalletaan yhteen hiileen" -meininki nyt kun on ollut tiukkaa ja tottakai sitä tulee ajatelleeksi asioita siis työkamujenkin kannalta :)
Sijaista itselleni ei varsinaisesti tarvitse hommata, työni tullaan jakamaan muiden työntekijöiden ja harjoittelijan kesken.

Kiitos kaikille vastauksista!

Vierailija klo 13:00 "Ottaisit vähän kerrallaan? Siis kuulostaa siltä, että varsinaiselle sairaslomalle ei edes ole tarvetta."

Itseasiassa lomalle on kovempi tarve kuin mitä olen itse valmis myöntämään. Pahin pelkoni on että minut määrätään äitiyslomaan saakka sairaslomalle, vaikka mielummin tottakai olisin sen aikaa saikulla kun OIKEASTI sille olisi tarve.
En tarkoittanut että automaattisesti aina saisin jatkaa saikkua, mutta siis jos sellainen tilanne tulee että palaisin lyhyemmän saikun jälkeen töihin ja sitten ei oma kunto kestäkkään ja joutuu takaisin saikulle..