Kuka on OIKEASTI suomalainen?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Eli isovanhemmat suomalaisia (suomen kansalaisiako?)? Silloinhan parinkymmenen vuoden kuluttua täällä kuhisee tummahipiäisiä "oikeita suomalaisia" jopa teidän mittapuullanne, kun 90-luvulla kansalaisuuden saaneet aikuiset pakolaiset on isovanhempia. Get it? Ei ole mitään oikeaa suomalaisuutta. Sata vuotta sitten täällä oli paljon enemmän "ulkomaalaisia" kuin nyt. Ihan vallassa asti.

Ja ulkomailla syntynyt suomalaisten vanhempien lapsi ei taas tuon yhden logiikan mukaan ole suomalainen :)

No mä olenkin maahanmuutaja. Tosin tajusin sen vasta pari vuotta sitten kun sain maahanmuutajanuorille tarkoitetun tyytyväisyyskyselyn.

Mulla siis vanhemmat kovasti alkuperäisiä suomalaisia, kävivät vain muutaman vuoden asumassa ja töissä Ruotsissa, ja siellä minäkin sitten synnyin. Toki suomen kansalainen olen, mutta siis maahanmuutaja minäkin. Identiteetti meni uusiksi kun kyselylappuset tulivat postissa. Toki kiltisti täytin ja kerroin olevani kovasti tyytyväinen maahanmuutajanuorten oloihin suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aito ´Mamu?:
Eli isovanhemmat suomalaisia (suomen kansalaisiako?)? Silloinhan parinkymmenen vuoden kuluttua täällä kuhisee tummahipiäisiä "oikeita suomalaisia" jopa teidän mittapuullanne, kun 90-luvulla kansalaisuuden saaneet aikuiset pakolaiset on isovanhempia. Get it? Ei ole mitään oikeaa suomalaisuutta. Sata vuotta sitten täällä oli paljon enemmän "ulkomaalaisia" kuin nyt. Ihan vallassa asti.

Ja ulkomailla syntynyt suomalaisten vanhempien lapsi ei taas tuon yhden logiikan mukaan ole suomalainen :)

No mä olenkin maahanmuutaja. Tosin tajusin sen vasta pari vuotta sitten kun sain maahanmuutajanuorille tarkoitetun tyytyväisyyskyselyn.

Mulla siis vanhemmat kovasti alkuperäisiä suomalaisia, kävivät vain muutaman vuoden asumassa ja töissä Ruotsissa, ja siellä minäkin sitten synnyin. Toki suomen kansalainen olen, mutta siis maahanmuutaja minäkin. Identiteetti meni uusiksi kun kyselylappuset tulivat postissa. Toki kiltisti täytin ja kerroin olevani kovasti tyytyväinen maahanmuutajanuorten oloihin suomessa.

Et sitten osannut vaatia mitään? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ihan ymmärrä tätä keskustelua.Mutta se on selvää,että pelkkä kansalaisuus ei tee kenestäkään suomalaista tai ruotsalaista taikka edes norjalaista.Kyllä se vaatii sen tietyn tunteen,että tämä on minun kotimaani ja se pitää sisällään sen,että opettelee ja oppii ymmärtämään maansa historiaa ja kulttuuria sekä puhumaan maan kieltä.

Tästä olen samaa mieltä. Lähinnä mietin esimerkiksi puoliksi suomalaisen perheen lapsia, jotka täällä syntyvät ja asuvat (esim. åboriginalin lapset) tai suomessa syntyneen mustan ihmisen statusta. Heille joillekin suomi on ainoa äidinkieli, koulut ym. käydään Suomessa. Tuntemani mukaan monet heistä pitävät itseään nimenomaan suomalaisina.

Alkuperäinen kirjoittaja killfuckdie:
Taitaa olla aika nuorta porukkaa kirjottamassa.

Suomi on syntynyt vasta 1918 ja ainakin minun isovanhemmistani yksikään ei ole syntynyt suomessa.

Eikä teidän teiniäitienkään tarvitse mennä kuin yksi sukupovi kauemmas vaatimuksestanne ja ryssiä ootte kaikki. Siihen vähäsen päälle ja ootte yksiä vitun hurreja.

anteeksi, suomi on syntynyt 1917. se itsenäisyysjulistus on annettu jo vuonna 1917 vaikka tunnustus tulikin suurimmalta osalta vasta vuonna 1918.
:)

Suomen historia alkaa varsinaisesti vasta 1200-luvulta, sillä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta tältä vuosisadalta ovat peräisin vanhimmat säilyneet Suomen aluetta koskevat asiakirjat. Usein kuitenkin historian alku Länsi-Suomessa on sijoitettu noin vuoteen 1150 tarunomaisen ensimmäisen ristiretken takia. Historiaa edeltävää aikaa nimitetään Suomen esihistoriaksi. Vaihtelevan kokoinen osa nykyisen Suomen valtion alueesta oli keskiajalta Suomen sotaan asti osa Ruotsin valtakuntaa. Vuosina 1809 - 1917 Suomi kuului puolestaan Venäjän keisarin alaisuuteen autonomisena suuriruhtinaskuntana. Itsenäisen Suomen valtion historia alkaa vuodesta 1917.

Tästä voidaan mun mielestä päätellä juurikin se,että kyse ei ole siitä,koska suomi on itsenäistynyt vaan koska on alettu puhumaan Suomesta.

Mitä yrität sanoa?
Ihan sitä itseään. Jos vaaditaan suomalaisuuden perustaksi suomalaisia isovanhempia, niin kohta täällä on pikimustia suomalaisia isovanhempia, koko ikänsä täällä asuneita ja kaksi sukupolvea pikimustia suomalaista lykänneenä. Mutta palstan mukaan eivät silti ole suomalaisia. Koska?
koska heillä ei ole sama kulttuuriperimä kun meillä eikä sama uskontokaan...
Häh. Sama kulttuuriperimä??? Luojan kiitos mulla ei ole sun kulttuuriperimääsi, toivon. Eikä sun uskontoakaan. :saint:

Tästä voidaan mun mielestä päätellä juurikin se,että kyse ei ole siitä,koska suomi on itsenäistynyt vaan koska on alettu puhumaan Suomesta.

Riittääkö kun on puhuttu finneistä tai fennoista? Vai nimenomaan Suomesta, noilla kirjaimilla kirjoitettuna? Ja puhumaan vai kirjoittamaan? Eli kansalliseepoksemme Kalevalan kuvaama aika ei kerro suomalaisista - vai kertooko? :xmas:

Lähinnä mietin esimerkiksi puoliksi suomalaisen perheen lapsia, jotka täällä syntyvät ja asuvat (esim. åboriginalin lapset) tai suomessa syntyneen mustan ihmisen statusta. Heille joillekin suomi on ainoa äidinkieli, koulut ym. käydään Suomessa. Tuntemani mukaan monet heistä pitävät itseään nimenomaan suomalaisina.

Hmmm. Mun lapset ja suomalais-turkkilaisten tuttavaperheidemme lapset tuntuvat ajattelevan, että he ovat sekä että. Ei joko tai. Eli sekä suomalaisia että turkkilaisia, ei vain jompaa kumpaa. Vaikka esim. meidän poika ei oo Turkissa päin koskaan käynytkään.

Ystäväni taas on mokulapsen yh-äiti. Lapsi sijoitettiin koulussa maahanmuuttajien suomen kielen ryhmään, vaikka lapsi on siis Suomessa syntynyt, vain ja ainoastaan suomea puhuva, Suomessa koko ikänsä asunut, ei ole millään lailla kytköksissä isänsä kotimaahan, vain sukunimi on ulkomaalainen :o :headwall:

Et sitten osannut vaatia mitään? :o

No, kysely oli vähän vaikea. Kyseltiin mm. mitä mieltä olen mamuille järjestetyistä tilaisuuksista, tiloista, kerhoista yms. Vastasin "en osaa sanoa" Enhän ollu tajunnu osallistua, kun ei kukaan ollu mulle kertonu, että mäkinhän kuulun näihin. Lisäksi kysyttii olenko kohdannut rasismia tai syrjintää, niin siihen oli hyvä vastata että ei, kun tuskinpa kukaan muukaan oli tajunnu mun olevan mamu. Mut nyt täytyykin olla tarkkana kun tän tietää, osaa sitten heti älähtää jos mua aletaan syrjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen 1500-luvulle asti...:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
No MIUN mielestä suomalainen on Suomessa syntynyt Suomen kansalainen jolla on juuret Suomessa. Pelkkä kansalaisuus ei mielestäni tee suomalaista.

Näin just ja juuret nimenomaan vähän pidemmälle omia vanhempia suomalaisina niin on aito oikea alkuperäinen suomalainen.Mun mielestä sillä tosin ei ole väliä,mua ei haittaa mamut kunhan käyttäytyvät.Samaa käyttäytymistä toivoisin monelta oikealta suomalaiseltakin tosin..

"Suomalainen 1500-luvulle asti" -nimimerkinkin suvusta löytyy erittäin todennäköisesti ulkomaalaisperäistä verta. Suomalaisia oli tuohon aikaan niin vähän (eikä koko Suomea ollut edes itse asiassa vielä olemassa! ) että oli enemmän sääntö kuin poikkeus että sukua jatkettiin muualta tulleiden "matkustajien" kanssa.

Hmmm. Mun lapset ja suomalais-turkkilaisten tuttavaperheidemme lapset tuntuvat ajattelevan, että he ovat sekä että.
Tämä varmaan riippuu aika paljon siitä, kuinka paljon se "etämaa" on mukana perheen elämässä (ja se sieltä kotoisin oleva vanhempi). Tätäpä juuri tarkoitan, että ihmisen pitäisi itse saada määritellä statuksensa, jos hänellä on Suomen kansalaisuus.

No, kysely oli vähän vaikea. Kyseltiin mm. mitä mieltä olen mamuille järjestetyistä tilaisuuksista, tiloista, kerhoista yms. Vastasin "en osaa sanoa" Enhän ollu tajunnu osallistua, kun ei kukaan ollu mulle kertonu, että mäkinhän kuulun näihin. Lisäksi kysyttii olenko kohdannut rasismia tai syrjintää, niin siihen oli hyvä vastata että ei, kun tuskinpa kukaan muukaan oli tajunnu mun olevan mamu. Mut nyt täytyykin olla tarkkana kun tän tietää, osaa sitten heti älähtää jos mua aletaan syrjiä.

Olisitkohan sä oikeutettu niihin runsaisiin sosiaaliavustuksiinkin, joita mamut kuulemma aina saa? :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja killfuckdie:
Taitaa olla aika nuorta porukkaa kirjottamassa.

Suomi on syntynyt vasta 1918 ja ainakin minun isovanhemmistani yksikään ei ole syntynyt suomessa.

Eikä teidän teiniäitienkään tarvitse mennä kuin yksi sukupovi kauemmas vaatimuksestanne ja ryssiä ootte kaikki. Siihen vähäsen päälle ja ootte yksiä vitun hurreja.

anteeksi, suomi on syntynyt 1917. se itsenäisyysjulistus on annettu jo vuonna 1917 vaikka tunnustus tulikin suurimmalta osalta vasta vuonna 1918.
:)

Se on ihan miten sovitaan. Voittajat ovat päivän määrittäneet. Se oikeus heille kuulukoot.

Muistakaa kuitenkin, että ne oli sosiaalidemokraatit, jotka tekivät itsenäisyysjulistuksen ensin. Silloin meni porvaristolla paskat housuun. Itse he tekivät julistuksensa vasta, kun ymmärrys ympäröivästä tilanteesta oli saavuttanut sisäsiittoisen tietoisuuden.

Itsenäisyyden alkupäivällä ei varmaan ole kauheammin väliä. Valtiot ovat olemassa keskenäisillä sopimuksilla. Kun suomi julistautui ensimmäisen kerran ei ketään kiinnostanut. Toisellakaan kerralla ketään ei kiinnostanut, mutta sisällissodan jälkeen tämä julistautuminen on otettu päiväksi kalenteriin.

Mitä yrität sanoa?
Ihan sitä itseään. Jos vaaditaan suomalaisuuden perustaksi suomalaisia isovanhempia, niin kohta täällä on pikimustia suomalaisia isovanhempia, koko ikänsä täällä asuneita ja kaksi sukupolvea pikimustia suomalaista lykänneenä. Mutta palstan mukaan eivät silti ole suomalaisia. Koska?
koska heillä ei ole sama kulttuuriperimä kun meillä eikä sama uskontokaan...
Häh. Sama kulttuuriperimä??? Luojan kiitos mulla ei ole sun kulttuuriperimääsi, toivon. Eikä sun uskontoakaan. :saint:

no toi oli sarkasmia mitä vastasin. luulin että ymmärtäisit sen.

eli tarkotukseni oli vaan sanoa että näiden "valopäiden" mukaan he eivät ole suomalaisia koska heillä ei ole sama kulttuuriperimä kun meillä eikä sama uskontokaan...

mulla on kyllä varmaan melko sama kulttuuriperimä kun sullakin ja varmaan ihan sama uskontokin :D

Lähinnä mietin esimerkiksi puoliksi suomalaisen perheen lapsia, jotka täällä syntyvät ja asuvat (esim. åboriginalin lapset) tai suomessa syntyneen mustan ihmisen statusta. Heille joillekin suomi on ainoa äidinkieli, koulut ym. käydään Suomessa. Tuntemani mukaan monet heistä pitävät itseään nimenomaan suomalaisina.

Hmmm. Mun lapset ja suomalais-turkkilaisten tuttavaperheidemme lapset tuntuvat ajattelevan, että he ovat sekä että. Ei joko tai. Eli sekä suomalaisia että turkkilaisia, ei vain jompaa kumpaa. Vaikka esim. meidän poika ei oo Turkissa päin koskaan käynytkään.

Voi lapsiparkoja:(

Olisitkohan sä oikeutettu niihin runsaisiin sosiaaliavustuksiinkin, joita mamut kuulemma aina saa? :snotty:

Kiitti kun vinkkasit! Lähden heti kelaan! Pitää varmaan käydä pankissakin avaamassa isompi tili!

Hyvä et teidän perhe tulee toimeen veronmaksajien rahoilla=)

Nyt vasta kerroitte, etten mä olekaan suomalainen. Mulla on harvinaisen umpisuomalaiset sukujuuret (sukututkimusta on tehty), mutta isoisäni vanhemmat olivat siirtolaisina jokusen vuoden Amerikassa ja isoisäni syntyi siellä.

Eli luuloistani huolimatta en taidakaan olla suomalainen, kun yksi isoisä kävi 1900-luvun alkuvuosina syntymässä muualla. Kertoisiko joku mulle sitten, mikä mä olen?

Voi lapsiparkoja:(

Ei vaan voi näitä onnekkaita lapsia, jotka saavat kaksi kieltä, kaksi kulttuuria ja kaksi potentiaalista kotimaata yhden hinnalla :D

Eivät raukat tiedä mitä ovat. Sekarotuisia. Eivät ole turkkilaisia eivätkä suomalaisia.

Mieheni on muuttanut pienenä lapsena Suomeen, kun isä tuli tänne töihin. On siis kotoisin toisesta Euroopan maasta. Hän puhuu suomea nykyään äidinkielenään, se alkuperäinen äidinkieli on valitettavasti jo hieman rappeutunut (toki sitä osaa edelleen mainiosti, puhuuhan hän sitä mm. vanhempiensa kanssa). Hän kokee olevansa suomalainen ja hän on Suomen kansalainen, on käynyt täällä armeijan yms.

Minusta suomalaisuus on ihmisestä kiinni.

Yhteistyössä