kuka päättää lapsen nimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teresa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teresa

Vieras
Kun tilanne on se että olen raskaana, laskettu aika on kuukauden päästä... ikävä kyllä olen joutunut hakemaan avioeroa miehestäni.
Kun ollaan lapsen tulevasta nimestä puhuttu, niin mies kiusallaan ei suostu mihinkään ehdottamaani nimeen ja itse ehdottaa aivan älyttömiä nimiä.
Onko minulla oikeus päättää lapsen nimi, kun ollaan kuitenkin vielä naimisissa kun lapsi syntyy? Avioero tulee voimaan vasta joskus neljän kuukauden kuluttua... joudutan asumaan vielä yhdessä siihen asti, kun mies ei suostu lähtemään asunnosta ja haluan jäädä tähän asumaan lapsen kanssa. Luulisin että lapsi jää asumaan kanssani, ei kai vauvaa äidiltä pois oteta ilman todella hyvää syytä...

Ainakin sukunimen voi äiti "päättää" ja vaikka ilmeisesti lain mukaan molemmat vanhemmat ovat yhtä "läheisiä" lapsille niin varmaankin tällaisessa tapauksessa äitiä kuunnellaan. Voihan periaatteessa käydä niin, että nimestä ei sopuun päästä ja tulee jo maistraatista huomautus. En tiedä sitten mitä tapahtuu jos lapselle ei nimeä ilmoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Miksi et itse muuta pois?

koska tämän asunnon vuokrasopimus on minun nimissäni, miehen pitää lähteä heti kun ero tulee voimaan... ja pidän asunnosta todella paljon, kaupat on lähellä ja sukulaiset/kaverit asuu lähellä yms.
Enkä nyt ainakaan tässä vaiheesssa viimeisilläni raskaana ollessa jaksa muuttaa, kun liikkuminenkin on vähän vaikeaa...
Rahaakaan ei oikeastaan ole liikoja :/

Alkuperäinen kirjoittaja teresa:
Kun tilanne on se että olen raskaana, laskettu aika on kuukauden päästä... ikävä kyllä olen joutunut hakemaan avioeroa miehestäni.
Kun ollaan lapsen tulevasta nimestä puhuttu, niin mies kiusallaan ei suostu mihinkään ehdottamaani nimeen ja itse ehdottaa aivan älyttömiä nimiä.
Onko minulla oikeus päättää lapsen nimi, kun ollaan kuitenkin vielä naimisissa kun lapsi syntyy? Avioero tulee voimaan vasta joskus neljän kuukauden kuluttua... joudutan asumaan vielä yhdessä siihen asti, kun mies ei suostu lähtemään asunnosta ja haluan jäädä tähän asumaan lapsen kanssa. Luulisin että lapsi jää asumaan kanssani, ei kai vauvaa äidiltä pois oteta ilman todella hyvää syytä...

Siis miten mies lähtisi avioeron jälkeen pois jos ei nytkään lähde vai onko asuntosi sinun ja teillä avioehto?

No jos noin typerää riitaa pitää alkaa rakentelemaan niin rakennelkaan sitten kunnolla. Älä laita mitään nimeä siihen paperiin, siis omaa nimeäsi allekirjoituksen kohdalle. Tuolloinhan lapsi ei sitten saa sen enempää sinun kuin miehesi haluamaan nimeä.

Riitahan tuosta tulee ja riidat ratkotaan Suomessa lopulta käräjäoikeudessa. Katso miten pitkälle miehesi haluaa asiassa mennä. Taitaa tulla kallis nimi ja mukavat lomarahat juristeillenne.

Ja maisraatti tosiaan haluaa kuulla lapsen nimen kahden kuukauden ikään mennessä, mutta koska tuo neljän kuukauden iässä odottava ero on niin lähellä, niin tokihan tuon asian saa vedätettyä sen ylitse. Tosin siitä ei varsinaisesti ole mitään hyötyä sinulle, mikäli teille tulee yhteishuoltajuus. Yhteishuoltajuudessa molemmilla vanhemmilla on yhtäläinen oikeus lapsensa asioihin, myös nimen antamiseen, olipa sitten kyseessä äiti taikka isä, lähi- taikka etähuoltaja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja teresa:

Siis miten mies lähtisi avioeron jälkeen pois jos ei nytkään lähde vai onko asuntosi sinun ja teillä avioehto?

No vuokrasopimus on minun nimelläni ainoastaan. En voi heittää miestä ulos niin kauan kuin ollaan naimisissa. Vuokranantaja on tuttuni ja tietää tilanteen, sanoi että voi häätää miehen heti kun ero tulee voimaan.

Hirveä riita tästä kai tulee, kun mies ei kykene keskustelemaan ja sopimaan asioita vaan haluaa kiusata.

Uusimmat

Yhteistyössä