Kuka sen diagnoosin oikein tekee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Keneltä lapsi saa adhd tms. diagnoosin? Meillä on lapsi nyt käynyt psykologilla muutamian kerran ja seuraavaksi on palautekeskustelu, jos sillä joku vika on, niin sanooko se psykologi diagnoosin silloin vai ohjataanko vielä jonnekkin eteenpäin..neurologilla on jo aiemmin käynyt (kylläkin muiden asioiden vuoksi)

Jännittää vaan niin kamalasti...yritin kysellä jotain "väliarviota", mut en sellaista saanut

Eli siis jos psykologin mielestä lapsessa on "vikaa", hän ohjais meitä eteenpäin?

Ei välttämättä... saattaisi yrittää löytää oman alansa vikaa, jota itse voisi hoitaa ( näin siis minulle oli käydä...). Mutta jos on ammattitaitoinen, mielestäni ohjaisi neurologiselle puolelle, että selvitettäisiin mikä johtuu mistäkin. Tai jos ei pystyisi tyhjentävästi kertomaan ja perustelemaan vaikeuksien johtuvan psykologisista seikoista, vaatisin jatkoa.

Lasta siis on tutkittu myös neurologian puolella...ja silloin ei löydetty aihetta jatkotutkimuksiin...mistä sitä voi tietää voiko noihin testeihin luottaa...neljäs lapsi kyseessä ja on kyllä "erilainen" kuin muut....ei neuvolan tädinkään mielestä mitään "selvästi johonkin viittaavaa" vaan "monta pikku juttua, jotka hieman huolettaa"...
Ja mua alkaa huolettaa koko ajan enemmän...haluaisin selkeitä vastauksia ja keinoja!

Lasten neuropsykkarille... siis näin toimisin itse. Ei sillä mielellä, että diagnoosia menisin hakemaan, vaan nimenomaan apukeinoja ja ymmärrystä.

Mut tarvviin sit lähetteen sinne neuropsykologille? En ees tiiä onko meijän pikkukaupungissa missään privaattipuolella...
Entä jos psykologi ei nää tarpeelliseksi jatkaa tutkimuksia? MInne sit?
Vitsi, kun näitä mietin...meinaa ihan pää levitä...

Yhteistyössä