Kuka tiesi jo raskauden aikana ettei aio imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24635455] Uskon myös, että se pulloruokinta on paljon helpompaa. [/QUOTE]

Sä aiot tieten tahtoen herätä pitkin yötä ja nousta lämmitämään maitopulloa. sen sijaan, että tarjoaisit rintaa vieressä köllöttelevälle vauvalle, ilman lämmitystä ja jäähdyttelyä ja pullojen keittämisiä yms?

Omasta kokemuksesta: Imetys on helpompaa.

En jaksa nyt ihan koko ketjua ajatuksella lukea, mutta ap:lle sanoisin, että mulle tuli ekaa odottaessa perhevalmennuksessa imetysasioita läpi käytäessä ihan huono olo. Jotenkin se ajatus tuntui todella ällöttävältä ja siinä videossa mikä siellä näytettiin oli asia musta kuvattu aika rumasti ja jotenkin sotkuisesti.
Unohdin sitten oikeastaan koko homman enkä juurikaan ajatellut sitä, ja kun vauva sitten salissa vatsan päälle laitettiin, tuntui imetys todella luonnolliselta. Imetin 11kk.

Voihan sullakin vielä mieli muuttua. Tai sitten ei. Ihan oma valintahan tuo on.

Mutta kyllä se onnistunut imetys on sata kertaa helpompaa kun pulloruokinta, toista lasta olen nyt 3kk ruokkinut pullosta kun imetys oli tosi takkuista 8kk ajan ja on monta kertaa harmittanut.

Imetyksen kanssa on vähän sama juttu kuin alatiesynnytyksenkin; jos et ole alateitse synnyttänyt / imettänyt lastasi = et ole oikea/ kunnollinen äiti.
Valitettavasti monet ajattelee näin...

Esikoisen imetyksen kanssa tappelin kolme kuukautta kun se oli sektiovauva ja jotenkin luulin, että ainakin imetyksellä nyt pitää lunastaa se oikean äidin status. Kolmen kuukauden kuluttua imetys alkoi sujua kuin tanssi ja lopulta imetin 1 v. asti.
Kuopuksen kohdalla ei ollut mitään ongelmia. Mulle imettäminen on ollut tuota ekaa 3 kk lukuun ottamatta kaikista helpointa ja kätevintä mutta todellakin ymmärrän jos joku ei onnistu imettämään. Kannattaa kokeilla mutta turha sen asian kanssa on tapella jos ei suju tai tuntuu pahalta.

Mikä siitä tekee vastenmielisen?

En vaan ajattele sitä mitenkään ihana että vauva imee nänniä, mahdollisesti iho ei kestä ja tulee rupia ja kutinaa, puhumattakaan mistään rintatulehduksista :X
Enkä oikeastaan haluakkaan (nyt kun ajattelin asiaa taas enemmän) olla kävelevä meijeri jolla maidot tursuaa paidan läpi ja lopuksi rinnat surkastuu nahkalapasiksi. Rintoja aristaa ja paikat on tahmeana. Ja jotain julki-imetystä en ymmärrä ollenkaan, silloin aivan varmasti tarjoan pullosta aina. Kotona yöll seä tissi on ehkä helpompi, mutta entäs sitten kun olet ihmisten ilmoilla ja yrität löytää privaattia paikkaa imettää.. kyllä se pullo silloin on helpompi. Ja haluan että myös mies saa osallistua ruokkimiseen, että pullo on varmasti kuvioissa vaikka päättäisin imettää.

Mutta niinkuin sanoin, en ole asiaa päättänyt, nämä vain on tämän hetkiset fiilikset. Kokeilen imetystä hyvin tod.näköisesti.

aloittaja

[QUOTE="vieras";24637037]En vaan ajattele sitä mitenkään ihana että vauva imee nänniä, mahdollisesti iho ei kestä ja tulee rupia ja kutinaa, puhumattakaan mistään rintatulehduksista :X
Enkä oikeastaan haluakkaan (nyt kun ajattelin asiaa taas enemmän) olla kävelevä meijeri jolla maidot tursuaa paidan läpi ja lopuksi rinnat surkastuu nahkalapasiksi. Rintoja aristaa ja paikat on tahmeana. Ja jotain julki-imetystä en ymmärrä ollenkaan, silloin aivan varmasti tarjoan pullosta aina. Kotona yöll seä tissi on ehkä helpompi, mutta entäs sitten kun olet ihmisten ilmoilla ja yrität löytää privaattia paikkaa imettää.. kyllä se pullo silloin on helpompi. Ja haluan että myös mies saa osallistua ruokkimiseen, että pullo on varmasti kuvioissa vaikka päättäisin imettää.

Mutta niinkuin sanoin, en ole asiaa päättänyt, nämä vain on tämän hetkiset fiilikset. Kokeilen imetystä hyvin tod.näköisesti.

aloittaja[/QUOTE]

No ei se ihan noin kamalaa aina ole. Minulla ei ole ollut yhtään haavaa tai tulehdusta. Esikoisen aikaan olivat nännit vähän laitoksella kipeät kun maito ei heti alkanut nousemaan ja toinen imi menemään, mutta vähän bepantenia kehiin ja se oli parissa päivässä ohi.

Maitotahrat ei ole mitään vauvaelämässä, niitä tahroja tulee kyllä. Julkisesti ei ole pakko imettää, mutta imettäminen toki muuttuu väkisinkin luonnollisemmaksi ja arkisemmaksi jutuksi kun imettää. Aika monilla on huomattavasti häpeilevämmät fiilikset etukäteen. Sama kuin synnytyksessä. Ihmiset kauhistelee, että pitää olla alapää paljaana ja sieltä saattaa tulla vaikka kakkaa. Jälkikäteen suurinta osaa vaan naurattaa nuo ajatukset.

Ei imettäjä ole kävelevä meijeri, ellei itseään sellaiseksi tarkoituksella tee. Jos miehesi aikoo osallistua ruokintaan niin voit varmasti imettää ilman että vauvassa tarvitsisi olla kiinni 24/7 maidot ympäriinsä suihkuten ;).

No ei se ihan noin kamalaa aina ole. Minulla ei ole ollut yhtään haavaa tai tulehdusta. Esikoisen aikaan olivat nännit vähän laitoksella kipeät kun maito ei heti alkanut nousemaan ja toinen imi menemään, mutta vähän bepantenia kehiin ja se oli parissa päivässä ohi.

Maitotahrat ei ole mitään vauvaelämässä, niitä tahroja tulee kyllä. Julkisesti ei ole pakko imettää, mutta imettäminen toki muuttuu väkisinkin luonnollisemmaksi ja arkisemmaksi jutuksi kun imettää. Aika monilla on huomattavasti häpeilevämmät fiilikset etukäteen. Sama kuin synnytyksessä. Ihmiset kauhistelee, että pitää olla alapää paljaana ja sieltä saattaa tulla vaikka kakkaa. Jälkikäteen suurinta osaa vaan naurattaa nuo ajatukset.

Ei imettäjä ole kävelevä meijeri, ellei itseään sellaiseksi tarkoituksella tee. Jos miehesi aikoo osallistua ruokintaan niin voit varmasti imettää ilman että vauvassa tarvitsisi olla kiinni 24/7 maidot ympäriinsä suihkuten ;).

Jep, kyllä mä tiedän ettei se kaikilla ole kamalaa + ihmiset kokee asiat eri tavalla. Mutta tuo on mun kauhuskenaario ;)

aloittaja

Alussahan se on aika rankkaa se imettäminen... vaikka tiesin, että kun vauva vähän kasvaa, niin se imetys vain helpottaa elämää, niin alussa meinasi usko loppua.

Mutta joo, en tunne olevani kävelevä meijeri. Alussa rinnat vuotivat maitoa ja tarvitsin liivinsuojia, mutta kuukauden-kahden jälkeen en enää. Julkisella paikalla en tykkää imettää, menen mieluummin sivummalle. Imettäminen on minusta enemmän kuin pelkkää vauvan ruokkimista, niin haluan olla vauvan kanssa rauhassa silloin kun imetän.

[QUOTE="vieras";24637037]En vaan ajattele sitä mitenkään ihana että vauva imee nänniä, mahdollisesti iho ei kestä ja tulee rupia ja kutinaa, puhumattakaan mistään rintatulehduksista :X

aloittaja[/QUOTE]

Esiklista en imettänyt kuin pari viikkoa. Ei onnistunut ja olin muutenkin niin kipeä että luovutin.
Toista imetin 6kk. Tosta julkisilla paikoilla imetyksestä sen verran, että oikeestaan MUN MIELESTÄ se ei ole sen kummempaa kun kesällä rannalla biksuissa kulkeminen. Tai itse asiassa silloin multa sitä tissiä on enempi näkynyt kun imettäessä julkisella paikalla. Periaatteessa julkisen imettämisen pitäis olla paljon hyväksytympää kuin bikineissä kulkemisen.

Musta ajatus imettämisestä tuntui ennen esikoisen syntymää kovin vastenmielisesltä ja minusta oli jotenkin ällöä katsoa imetystä. Olin ajatellut, etten ehkä pysty koko juttuun. (en tiedä mistä nämä "traumani" johtuvat...). Mutta kun esikoinen syntyi, se tuntui jotenkin niin itsestäänselvältä, vaikka minulla se ei helppoa ollutkaan. Vauvalla oli mm. kireä kielijänne ja imetin pitkään tuttipullon kumin kanssa (sairaalan vinkki, kun rintakumeillakaan ei onnistunut). Ja niinpä sitten imetin molempia lapsiani 1v asti. Joten niin ne ennakkoajatuksetkin vaan voi muuttua.

[QUOTE="vieras";24636968]Imetyksen kanssa on vähän sama juttu kuin alatiesynnytyksenkin; jos et ole alateitse synnyttänyt / imettänyt lastasi = et ole oikea/ kunnollinen äiti.
Valitettavasti monet ajattelee näin...[/QUOTE]

Kuka muka oikeasti vertaa synnytystapaa ja taitoja äitinä? Ei kukaan, pelkkää legendaa tuollainen uskoakseni. Oikeana synnyttäjänähän eivät kaikki (hölmöt) sektioitua pidä, mutta äitiyshän on eri juttu.

Musta osuvampaa on verrata keskenään niitä, jotka etukäteen päättävät olla imettämättä niihin, jotka etukäteen päättävät haluta sektion. Etenkin jos kummatkin tekevät päätöksensä ilman aiempaa kokemusta tai lääkärin mielipidettä, niin samantyyppinen ajatusmaailma on kyseessä.

[QUOTE="jenni";24637232]Kuka muka oikeasti vertaa synnytystapaa ja taitoja äitinä? Ei kukaan, pelkkää legendaa tuollainen uskoakseni. Oikeana synnyttäjänähän eivät kaikki (hölmöt) sektioitua pidä, mutta äitiyshän on eri juttu.

[/QUOTE]

Voi kuule, yllättyisit jos tietäisit kuinka moni... Ja kuinka moni katsoo oikudekseen kertoa sen joko suoraan tai epäsuoraan (tyyliin "no sulta jää sitten yks äitiyden parhaista asioista kokematta" tai "jos oikeesti oot halunnut äidiksi niin pitäisi sun..." jne.)