Jos sinua pyydetään johonkin, mistä tiedät että se on "muodon vuoksi"? Minulla on kokemuksia samanlaisista tunteista kyllä. Mutta suurin osa muitten torjuvuudesta on kyllä oman pään sisällä. Jos joku osoittaa ystävällisyyttä, pyytää mukaan tai huomioi, kyllä heti huono itsetunto keksii selitykset: ei ne oikeasti ole kiinnostuneita minusta, pakosta/muodollisuudesta/säälistä vain! Jos joku katsoo minuun päin, katse tuntuu vihaiselta/pilkalliselta/säälivältä/mikä nyt omiin luuloihini sattuu sopimaan, vaikka enhän todellisuudessa voi tietää mitä toinen ajattelee vai ajatteliko juuri jotain ihan muuta!
Mutta jos ajatellaan reipasta ja sosiaalista ihmistä: luuletko että hän koskaan sellaisia miettii? Ei, vaan hän uskoo iloisena että juuri hänen seuraansa kaivataan. Eikä ole kyse siitä että oikeasti hänestä pidetään ja minusta ei, vaan siitä miten itse suhtaudumme muihin ja uskommeko toisista hyvää! Kyllä yleisesti ihmisillä on hyvä tahto toisia kohtaan, jos ei ole erikseen vihoihin jouduttu. "Hiirulaisia" ehkä joskus vältellään siksi, kun on huomattu ettei heihin saa kontaktia, ja suomalainen taipumus on jättää kohteliaasti rauhaan sellainen joka itse vetäytyy.
Ainoa asia mitä voit tehdä on nyt kohentaa omaa itsetuntoasi. Kyllä sinun täytyy oppia arvostamaan itseäsi, sillä olet ihan samanlainen ihminen kuin reippaat ja itsevarmat. Kun arvostat itseäsi ja olet itsevarmempi, uskot myös varmemmin että toisetkin voivat pitää seurastasi. Avainjuttu on myöskin se, että teet muille mitä toivot itsellesi: mene tutustumaan ja juttelemaan, pyydä joku kahville. Niin minäkin jouduin tekemään, vaikka mielessäni tuskailin miksi minun, ujon ja kömpelön, pitää "aina" tehdä aloite, miksei voisi tulla se jolle se olisi luonnostaan helpompaa? Mutta mistä ne toiset aina tietäisivät mitä minä haluan jos en tuo sitä ilmi...
Ja mistä sitä itsetuntoa? Soiita vaikka terveyskeskukseen ja pyydä päästä psykologin juttusille. Tai jos olet pienten lasten vanhempi, neuvolan kautta saa hyvin apua. Netistäkin voi löytyä apuja, mutta monesti se on kyllä liian kevyttä liirumlaarumia tyyliin "Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet", mikä ei huonoitsetuntoista oikein auta - vähän kuin laihdutusohjeita etsivälle neuvottaisiin että "laihdu!"