Kukaan ei tullut 8-vuotiaan synttäreille :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnittelut!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onnittelut!

Vieras
Norjassa tällainen tapaus tuli julkisuuteen. Kukaan kutsutuista lapsista ei tullut synttärijuhliin perheen kotiin. Miksei? Pohditaan tässä syitä ja nykyaikaa..

1. Kiireiset vanhemmat eivät ehdi viemään ja hakemaan jälkikasvuaan synttäreille
2. Vanhemmat eivät halua viedä lapsiaan jonkun kotiin, vaan ennemminkin mennään johonkin heseen, mäkkäriin tai hoploppiin
3. Ollaan liian vieraskoreita, eikä osata ostaa lahjaa, ei tiedetä miten kuuluu pukeutua jne. Ei sitten mennä lainkaan
4. Ajatellaan, että jos vien oman muksuni jonnekin, pitää sitten minunkin järjestää kutsut
5. Synttärionnittelut hoidetaan facebookissa tai muussa somessa

Surkeaa menoa, mutta kaikkiin näihin syihin olen ainakin itse törmännyt :(

Karua todellisuuttahan tämä nykyään on :( En edes muista milloin poikani synttäreillä olisi ollut kavereita :(
Jokavuosi se iloinen synttärijuhla muuttuu pojalle suruksi kun kukaan luokkakaveri ei tule juhliin :(
Onneksi sentään pojan rippijuhliin saimme yhden meidän tuttavaperheen käymään ja 2 naapuriamme :)

ajattelemattomia vanhempia. Toki lapset voi menn käverinsa kuo, viakka ei oliie juhlavaaatteita eikä sne lahjankaan tarvii olla kallis. tärkeintä lapselle on ne kaverit, ei lahjan arvo.
Kohteliasta on ilmoittaa edes että ei tule, se ei ole kovin vaikeaa, vaika tekstari, että en nyt pääse, voidaanko sopia vaikka joku toine päivä joloi tulen.

Tai sitten muut lapset eivät pidä kyseisestä lapsesta ja eivät siksi vain halua tulla synttäreille? Se on oikeasti ihan mahdollinen syy, ja sanoisin että jopa todennäköisin. Turha yrittää piilottaa se mahdollisuus johonkin diipadaapaan.

Se on tätä nykyaikaa. Ihmiset ovat ajattelemattomia, tai ajattelevat he, itseään.

Meillä on aina kutsuvieraslista ollut lyhyt, koska en vaan jaksa metelöiviä tenavia. Niin monesti ollaan mietitty, että ehtiiköhän kukaan tulemaan paikan päälle. Jonakin vuonna oli niin, että vain 3 vierasta saapui paikalle. Pari tyyppiä jätti kokonaan ilmoittamatta ja saapumatta.

Nykyään lasten saamissa kutsuissa on pyyntö, että imoittaa jos ei pääse tulemaan. Eli moni vanhempi kuitenkin itse toivoo, että ilmoitettaisi tullaanko vaiko ei.

Voihan tuossa ap:n tapauksessa tietysti taustalla olla myös jotain koulukiusaamisen tapaista. Minusta tuollainen lukeutuu koulukiusaamiseksi, jos kutsutut noin laajana ilmiönä jättävät saapumatta. : / Vaikka en tiedä onko tuossakaan tapauksessa ihan tahallaan tehty kiusaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä totuus;29314104:
Tai sitten muut lapset eivät pidä kyseisestä lapsesta ja eivät siksi vain halua tulla synttäreille? Se on oikeasti ihan mahdollinen syy, ja sanoisin että jopa todennäköisin. Turha yrittää piilottaa se mahdollisuus johonkin diipadaapaan.

siltikin voi ilmoittaa että ei tule suynttäreille

Yksi syy voi olla myös, että muu kaveripiiri harrastaa jotain ja synttäreiden aikaan sattuu olemaan peli. Meillä on kerran siirretty synttärit sen takia, kun muuten olisi ollut vain yksi vieras.

Typerää niiden lasten vanhemmilta, kuunnellaan liikaa lapsen mielipidettä. Jos mun lapsi vastustelisi synttäreille menoa ja syynä olisi se että kutsujasta ei tykätä, niin pakottaisin sen menemään. Se olisi vähän vaadittu omalta lapselta mutta toisi paljon iloa synttärisankarille.

[QUOTE="Vierailija";29314080]Voi ei miten järkyttävää :( Omassa lapsuudessani 80 luvun lopulla kyllä aina tuli juhlijoita paikalle![/QUOTE]

Eikä 90-luvulla.
Silloin vain luokkalaiset seurasivat päivänsankaria kotiin. Joillain oli joku pikkulahja (euron muki tai karkkipussi tms), mutta ei kaikilla edes sitä.

Nyt kaikesta on tehty niin pirun hankalaa, ja vanhemmat eivät kehtaa päästää lapsiaan minnekään ilman kunnon kutsua, tai kunnon lahjaa jne. Ja päivänsankarin äidin pitää keksiä kaikkea hölmöä aktiviteettia, ihan kuin lapset eivät osaisi leikkiä itse ilman että joku on koko ajan siinä neuvomassa ja säätämässä.
Ihan älytöntä. Harmittaa nykyajan lasten puolesta, varmasti hekin huomaavat tuon stressaavan ilmapiirin.

Yksi syy voi olla myös, että muu kaveripiiri harrastaa jotain ja synttäreiden aikaan sattuu olemaan peli. Meillä on kerran siirretty synttärit sen takia, kun muuten olisi ollut vain yksi vieras.

silloinkin voi ilmoittaa että on esim peli , voiko synttäreitä siirtää vaika yhdellä päivällä. Ei sen vaikeampaa.
Meidän pojan paras kaveri ei päässyt tuleman just siihen aikaan kun muut tuli, nin sia tulla tunnin myöhemmin. Lahjaa ei ollut mukana , kun ei ollut juuri silloin rahaa ( Jotkut lapset hankkivat ne lahjat itse omilla rahoillaan) meidän poika oli iloinen etää kaveri edes tuli . Lahjan poika sai tältä kaveriltaan sitten jälkikäteen.

Voisko johtua myös epäsosiaalisista vanhemmista?

Omille isommille lapsilleni (6 ja 9 vee) olen ohjeistanut, että kun he saavat synttärikutsun, niin voivat aina myös tiedustella sankarilta synttäritoivetta. Yllättävän hyvin 6-vuotiaatkin tajuavat lahjan arvon. Tänä syksynä eskarilaisemme on ollut 5 kaverisynttärillä ja kallein synttäritoive on ollut 17,9 eur. Olen myös muutaman kerran itse tiedustellut sankarin vanhemmilta, että ketä muita lapsia on kutsuttu. Jos en esimerkiksi itse pääse viemään tai hakemaan, niin yritän jonkun toisen vanhemman kanssa tehdä diilin, että toinen vie lapset ja toinen hakee. Aina myös tämä on onnistunut.

Samaa mieltä olen, että vanhempien asenne vaikuttaa lapsiin kovastikin. Vanhempi poikani oli viime kesänä yksillä synttäreillä, joissa päivänsankarilla on motorisia vaikeuksia ja heikko kuulo (hänelle on tehty sisäkorvaistute tai joku vastaava) kutsuttuja oli ollut 8 ja vain kaksi poikaa saapui paikalle. Päivänsankaria oli harmittanut tosi paljon, koska tarkoitus oli ollut pelata ulkopeliä, johon tarvittaisiin vähintään 4. No vieraat oma poikani ja samanikäinen kaveri ehdottivat, että he hakevat pikkuveljensä myös juhliin, niin saadaan tarpeeksi väkeä (juhlakalu tuntee myös nämä molemmat pikkuveljet hyvin). Niin sitten kävi, että 2 tuntiset juhlat venyivät 5 tuntisiksi, kun juhlakalun äiti soitti, että hänen pojallaan ei ole koskaan vielä ollut näin kivoja synttäreitä, että voiko vieraat vielä jäädä hetkeksi...

[QUOTE="Vierailija";29314080]Voi ei miten järkyttävää :( Omassa lapsuudessani 80 luvun lopulla kyllä aina tuli juhlijoita paikalle![/QUOTE]

Ehdottomasti tulivat! Minä olin se luokan hyljeksitty ja yksin jätetty, mutta minunkin synttäreille tuli koko luokan tytöt, sain kivoja lahjoja ja se olikin ainoa päivä vuodessa jolloin olin onnellinen luokkakavereiden kanssa!

Meillä on villi ja sosiaalisilta taidoiltaan heikko poika, hänen synttäreilleen tulee aina vain noin 1/4 kutsutuista vieraista. Laitan aina kutsuun pyynnön että ilmoita jos et pääse, ja vain puolet poisjääneistä vaivautuu ilmoittamaan -ne on ne joiden vanhemmat eivät järjestä niille lapsilleen kaverikutsuja, eli minä veikkaan että kyse on vanhempien välinpitämättömyydestä :( surullinen ilmiö nykyajassa, jos sit omista muksuistaan välitetäänkin niin ei enää vieraista :(

Meillä ainakin lapsella tilanne sellainen että nämä lapset tuolee eri puolin kaupunkia kouluun (keh.vammaisten koulu) ja suurin osa näistä on maahanmuuttajia ja ei nämä vanhemmat mitään vastaa lapset puhuu kyllä omalleni että on tulossa mutta eipä kukaan tule kun ei varmaan sieltä kotoa aleta kuskaamaan.
Toinen että erään lapsen vanhemmat on tehneet selväksi ettei heidän lapselleen saa antaa synttärikutsuja,
en tiedä syytä mutta kun lapseni oli antamassa oli opettaja sanonut ettei sille saa antaa,
liekö sitten jehova? tiedä sitä sitten.

Minulle, aikuiselle ihmiselle kävi noin viime keväänä. Kukaan kutsutuista ei tullut paikalle, ja myönnän, että kyllä pienen kyyneleenkin tirautin. Voin vain kuvitella, miltä pienestä lapsesta tuntuisi!

Oma lapseni on vielä päiväkodissa ja paikalle saapui kaikki kutsutut yhtä lukuunottamatta. Tämä poisjäänytkin ilmoitti, ettei pääse juhliin. Kutsussa kyllä selvästi pyysin ilmoittamaan, pääseekö lapsi tulemaan. Toivottavasti meno ei muutu koulun alkaessa!

Suht kalliita ovat myös nuo lahjat ja toiveet. Jospa kaikki vanhemmat vähän himmailisivat kaverisynttärilahjojen hintatasossa, jotta ne köyhemmätkin vanhemmat kehtaisivat sinne synttäreille lapsensa päästää - ja ne lapset mennä. Ja muutenkin voisivat kukin omiaan kasvattaa siihen, että lahjan saaminen on sinänsä arvokasta, ei sen lahjan tarvi olla joku tietty ja kallis; ja että ilahtua voi sekä olla kiitollinen vaikka saisi vain pelkän kortin tai jo siitä että joku muistaa onnitella!

Suht kalliita ovat myös nuo lahjat ja toiveet. Jospa kaikki vanhemmat vähän himmailisivat kaverisynttärilahjojen hintatasossa, jotta ne köyhemmätkin vanhemmat kehtaisivat sinne synttäreille lapsensa päästää - ja ne lapset mennä. Ja muutenkin voisivat kukin omiaan kasvattaa siihen, että lahjan saaminen on sinänsä arvokasta, ei sen lahjan tarvi olla joku tietty ja kallis; ja että ilahtua voi sekä olla kiitollinen vaikka saisi vain pelkän kortin tai jo siitä että joku muistaa onnitella!

nuo kalliimpien lahjojen antaminen kujuluu sukulaiislle, kaverisynttäreillä voi antaa ihan halpaakin. Meillä ainkin lapset ovat iloisia siitä että vieraat sapouvat vaikka sen kortinkin kanssa.

Toi lahja voi olla yks syy. Monella perheellä on kummilapsia, omia lapsia, ristiäisiä, serkkujen juhlia, häitä jne. jne. Jos jostain pitää karsia niin helposti lähetään liikkeelle siitä tuntemattomasta lapsesta ja sen 15-25e lahjatoiveesta.
Mun lapsuudessa ne lahjat oli kyniä ja kumeja eli Tiimari kamaa. En koskaan törmänny lapseen jota se haittasi, seura ja leikit olivat ne pääasia.

Viimeksi muokattu:
Ei ne nykylapsetkaan mitään kalliita lahjoja pyydä. Oma lapseni oli unohtanut synttärikutsun pulpettiin ja soitti minulle itku kurkussa, että synttärit on 2 tunnin päästä ja että oli ne unohtanut ja lahjaa ei ole. Itse olin työreissussa kauempana ja en keksinyt ketään, joka olisi pojalle rahaa lainannut. Poika sitten tyhjensi oman rahapussinsa ja vei pullot kauppaan ja rahojen (4,20 eur) meni lahjaostoksille. Osti ison pyyhekumin, jossa 100 euron setelin kuva, lyijytäytekynän, jossa pääkallonkuva ja euron karkkipussin. Pyyhekumi oli kuulemma ollut päivänsankarin paras lahja!

Muutaman kerran olemme tehneet niin, että isommalla joukolla on ostettu yhteislahja. Esim yksi sankari toivoi ainoastaan 38 euron arvoista legojuttua, joten 4 kutsuttua poikaa osti sen sitten yhteisesti.

[QUOTE="ompus";29314611]Ei ne nykylapsetkaan mitään kalliita lahjoja pyydä. Oma lapseni oli unohtanut synttärikutsun pulpettiin ja soitti minulle itku kurkussa, että synttärit on 2 tunnin päästä ja että oli ne unohtanut ja lahjaa ei ole. Itse olin työreissussa kauempana ja en keksinyt ketään, joka olisi pojalle rahaa lainannut. Poika sitten tyhjensi oman rahapussinsa ja vei pullot kauppaan ja rahojen (4,20 eur) meni lahjaostoksille. Osti ison pyyhekumin, jossa 100 euron setelin kuva, lyijytäytekynän, jossa pääkallonkuva ja euron karkkipussin. Pyyhekumi oli kuulemma ollut päivänsankarin paras lahja!

Muutaman kerran olemme tehneet niin, että isommalla joukolla on ostettu yhteislahja. Esim yksi sankari toivoi ainoastaan 38 euron arvoista legojuttua, joten 4 kutsuttua poikaa osti sen sitten yhteisesti.[/QUOTE]

"ei nyky lapset mitää kalliita lahjoja pyydä", musta 38e on kallis lahja kaverisynttäreillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29314626:
"ei nyky lapset mitää kalliita lahjoja pyydä", musta 38e on kallis lahja kaverisynttäreillä.

Minustakin. Ja minusta voisi myös olettaa, että kaverisynttäreillä pääasia ei suinkaan ole ne lahjat, eli niitä lahjatoiveita ei tarvitse kavereille laisinkaan esittää.

Jopa kouluista käsin voisi viestiä vanhemmille suosituksen, että kaverisynttäreille ei kallista krääsää ole tapana viedä. Tai mieluummin ei mitään krääsää. Pyyhekumit, värikynät, lehtiöt, tarra-arkki, toimistotarvikkeita, pientä syötävää tms. ne ei maksa mitään ja kuluvat yleensä pois eivätkä jää maailmaan ajelehtimaan.

Minä en ainakaan hyväksy jos lapsi sanoo ettei halua mennä. Olen heille ilmoittanut, että kun on kerran kutsuttu, niin kuuluu hyviin tapoihin osallistua ellei ole jotain todellista estettä. Ja silloinkin ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen. Ja olen vielä perustellut, että jos kukaan ei haluakaan mennä, niin kuinka pahalta se synttärisankarista tuntuisi.

Kyllä omienkin lasten luokalla on lapsia, joista ei oikein kukaan pidä (eikä syynä ole että tämä lapsi kiusaisi tms.), miltä heistäkin tuntuisi jos kukaan ei tulisi synttäreille kun kyseessä ei ole hyvä kaveri?

Nykyään ollaan aivan liian itsekkäitä. Ei osallistu kun ei minusta satu tuntumaan siltä. Mitä väliä toisen tunteilla on?

Lisään vielä, että ei ole kertaakaan tullut vastaan että kaverisynttäreille esitettäisiin lahjatoiveita. Onko jossain sellainenkin tapa? Max. 10 euro lahjoja ostan, yleensä paljon halvempia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä