Kukaan ei tullut 8-vuotiaan synttäreille :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnittelut!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mäkään ole kaverisynttäreillä lahjatoiveisiin törmännyt. Lahjat ovat olleet siinä 10e tietämillä ja sellaisia on meillekin tullut. Ja sellaisia tuo koululainen osaa kavereilleen arvioida ostettavaksi sekä tietää ettei äiti lähde kovin kummallisiin kauppoihin ostoksille :D Mun mielestä lahja on hölmöin syy jäädä juhlista pois. Meillä muutamat kaverit kysyvät etukäteen sopiiko synttäripäivä. Näin varmistavat, että joku saapuu ja toisaalta, että paikalle tulee ne parhaat kaverit.

Mä luulen, että vanhempien oma asenne vaikuttaa eniten lapsen sosiaalisuuteen. Usein kaikkea arvostelevan kaverin isä puhuu ihan samalla tavalla naapureiden autoista. Äiti, joka kertoo miten hiljainen ja vetäytyvä hänen poikansa on, on itsekin tosi nihkeästi missään mukana. Äiti, joka harmittelee, ettei lapsella ole kavereita, ei onnistu kaveritapaamisia järjestämään kuin kerran kuukauteen tunniksi, jos vastapuoli jaksaa olla sinnikäs. Synttärit on lasten sosiaalista elämää. Kyllä ne välillä vaatii järjestelyjä muulta perheeltä, mutta mä olen nähnyt ne tosi tärkeinä. Kyllä juhlapäivässä mukana olleet kaverit muistetaan.

En mäkään ole kaverisynttäreillä lahjatoiveisiin törmännyt. Lahjat ovat olleet siinä 10e tietämillä ja sellaisia on meillekin tullut. Ja sellaisia tuo koululainen osaa kavereilleen arvioida ostettavaksi sekä tietää ettei äiti lähde kovin kummallisiin kauppoihin ostoksille :D Mun mielestä lahja on hölmöin syy jäädä juhlista pois. Meillä muutamat kaverit kysyvät etukäteen sopiiko synttäripäivä. Näin varmistavat, että joku saapuu ja toisaalta, että paikalle tulee ne parhaat kaverit.
.

No ihan totta minusta jo kymmenenkin euron lahjat on kalliihkon puoleista, varsinkin jos ovat krääsää...

Jos meillä vaikkapa viisi lasta ja kaikilla monta kaveria ja monet synttärit ja jokaiselle pitäisi se kymppi aina laittaa niin kalliiksi käy.

Ehkä olen sitten tositosi poikkeava...

No ihan totta minusta jo kymmenenkin euron lahjat on kalliihkon puoleista, varsinkin jos ovat krääsää...

Jos meillä vaikkapa viisi lasta ja kaikilla monta kaveria ja monet synttärit ja jokaiselle pitäisi se kymppi aina laittaa niin kalliiksi käy.

Ehkä olen sitten tositosi poikkeava...

Et ole, musta juhlat ovat tärkein asia lapselle ja ne kaverit. Enintää 5e maksava lahja on musta hyvä.

Ongelmansa kullakin. Eilen palstalla oltiin suorastaan pöyristyneitä ajatuksesta että kutsutun pikkuveli tulisi myös juhliin vieraaksi, eihän se käy mitenkään päin. Tänään itketään sitä ettei kutsuille tule ketään tai vaan muutama...

Mun lapselle kävi viime vuonna siten, että oli 9v synttärit. Halusi kutsua luokkakaverit ja kaksi poikaa toiselta luokalta. Lapsia piti tulla 10. Kortissa oli puhelin numero ja pyyntö, että laita viestiä jos et pääse. Yhden äiti perui pahoitellen, yhden äiti soitti illalla, että oli unohtanut koko jutun ja pahoitteli kovin. Vieraita tuli kaksi. Lopuista ei kuulunut mitään. Tunnelma oli hyvin vaisu vaikka yritettiin olla silleen et jipii party on :(.
Tänä vuonna lapsi ei halunnut enää pitää kaverisynttäreitä ollenkaan. Yritin tarjota, et jos menis parhaan kaverin kanssa vaikka leffaan ja mäkkiin tms. et olis ees vähä kaverisynttärin tynkää niin ei halunnu, koska viime vuosi oli niin kova pettymys.
Täytyy sanoa, että traumaattinen kokemus. Ja että perheet joista ei edes ilmoitettu ovat vaillinaisella käytöskoodistolla varustettuja ihmisiä. Tai ehkä ne olis pitäny olla leffa, keilla, ravintola, huvipuisto tai muut hyperkekkerit, että tavallinen syödään karkkia ja pelataan pelejä ei oo riittävän hyvä, et vaivautuisi edes ilmottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29314626:
"ei nyky lapset mitää kalliita lahjoja pyydä", musta 38e on kallis lahja kaverisynttäreillä.

Toivoi sen kaikilta vierailta yhteensä, ei yhdeltä kaverilta. Neljä sitten lähti tähän kimppaan mukaan, joten ei se kalliiksi tullut

Mua alkoi ihan itkettämään, että jonkun synttäreille ei tulla, mun oma sydän särkyisi jos mun omille lapsille tehtäisiin niin! Meillä on aina järjestetty vaatimattomia kotisynttäreitä jonne ovat olleet tervetulleita myös lasten vanhemmat ja pienemmät ja isommat sisarukset (kutsussa olen maininnut). Onneksi aina on ollut iso osallistujajoukko! Siinähän sitä tutustuu muihin päiväkodin vanhempiin samalla. Yhtään en ole surrut vaatimatonta sisustustamme, koitettu olla rennosti vaan kun se on synttärisankarin tärkeä ja odotettu päivä!

Vaikeinta meille on ollut kun monet pitää jo 3-4 vuotiaille synttäreitä esim. hop lopissa ja omamme ei uskalla vielä semmoisiin paikkoihin yksin jäädä. Olen selittänyt asian reilusti ja jäänyt jonnekin taka-alalle notkumaan.

Minä en oikein tajunnut tämän jutun pointtia. Luulin aluksi, että kyse on kiusaamisesta ja syrjimisestä, mutta kuitenkin tässä puhutaan vain jostain vanhempien piittaamattomuudesta ja lahjojen hinnoista.

Onhan tuo kamala juttu tietysti, mutten oikein tiedä, mitä ajatella.

[QUOTE="ompus";29314938]Toivoi sen kaikilta vierailta yhteensä, ei yhdeltä kaverilta. Neljä sitten lähti tähän kimppaan mukaan, joten ei se kalliiksi tullut[/QUOTE]

Ja siis kahdeksalta toivoi tätä, että yhteisesti olisivat ostaneet.

Toinen kimppalahja, jonka lapseni on vienyt 3 muun lapsen kanssa oli viimekuussa viety trash pack roska-auto. Hintaa tuli 6 eur/ lapsi. Mun mielestä nää isommat kimppalahjat on just hyviä, ei tule ostettua/ saatua sitä krääsää niin paljon.

[QUOTE="miuku";29314917]Mun lapselle kävi viime vuonna siten, että oli 9v synttärit. Halusi kutsua luokkakaverit ja kaksi poikaa toiselta luokalta. Lapsia piti tulla 10. Kortissa oli puhelin numero ja pyyntö, että laita viestiä jos et pääse. Yhden äiti perui pahoitellen, yhden äiti soitti illalla, että oli unohtanut koko jutun ja pahoitteli kovin. Vieraita tuli kaksi. Lopuista ei kuulunut mitään. Tunnelma oli hyvin vaisu vaikka yritettiin olla silleen et jipii party on :(.
Tänä vuonna lapsi ei halunnut enää pitää kaverisynttäreitä ollenkaan. Yritin tarjota, et jos menis parhaan kaverin kanssa vaikka leffaan ja mäkkiin tms. et olis ees vähä kaverisynttärin tynkää niin ei halunnu, koska viime vuosi oli niin kova pettymys.
Täytyy sanoa, että traumaattinen kokemus. Ja että perheet joista ei edes ilmoitettu ovat vaillinaisella käytöskoodistolla varustettuja ihmisiä. Tai ehkä ne olis pitäny olla leffa, keilla, ravintola, huvipuisto tai muut hyperkekkerit, että tavallinen syödään karkkia ja pelataan pelejä ei oo riittävän hyvä, et vaivautuisi edes ilmottamaan.[/QUOTE]
Minulla on kuusi lasta. Ja jokaisella on luokalla n. 20 oppilasta. Kutsuja satelee kokoajan. Lähes joka viikko. Ei minulla ole aikaa ja energiaa joka muorille laittaa viestiä jos lapsi ei tule juhliin. Syy voi olla mikä tahasa.

Musta tuntuu, että nykyisin, kun synttäreille pitää kutsua koko luokka, koko harrastusporuka ja koko taloyhtiön kaikki kersat (ainakin ne samaa sukupuolta olevat), niin lapsille tulee niin paljon synttärikutsuja, että koko synttärit on kärsineet inflaation. Jos perheessä on lapsia enemmän kuin yksi ja niillä omat kaveriporukkansa, niin pahimmassa tapauksessa synttärikutsuja tulee joka toinen viikko. Silloin on helppo ajatella, että "ei taas!!!". Toki olisi kohteliasta ilmoittaa, jos ei juhliin tule. Omassa lapsuudessani 60-luvulla oli keskimäärin viidet synttärijuhlat vuodessa omien lisäksi, joten ei tullut "synttäriähkyä".

Mutta kyllähän nykyisin aikuisillakin näkyy tämä ilmiö, että juhliin mennään, jos ei keksitä mitään muutakaan tekemistä.

Minulla on kuusi lasta. Ja jokaisella on luokalla n. 20 oppilasta. Kutsuja satelee kokoajan. Lähes joka viikko. Ei minulla ole aikaa ja energiaa joka muorille laittaa viestiä jos lapsi ei tule juhliin. Syy voi olla mikä tahasa.

Voi toki syitä olla mitä tahansa, mutta mun mielestä perus käytöstapoihin kuuluu a. mennä kutsuille ja b. ilmoittaa ettei pääse etenkin jos kutsukortissa pyydetään sitä. Tekstarin lähettäminen ei paljoa vaivaa vaadi. Piittaamattomuuteen toki voi olla monia syitä.
Joka tapauksessa lapsi oli järkyttävän pettynyt. Tarjoomuksia oli varattu liikaa. Ja oikeesti lapselle jäi tuosta järkyttävät traumat. On pohtinut koko vuoden, asiaa ja ajoittain ilmoittanut ettei halua kaverisynttäreitä enää ikinä. Nyt syksyllä pohti jonkun kerran, että jos pitäiski synttärit, mutta kun niitä alko suunnitella sanallisesti niin perui ja sanoi ettei niitä haluakkaan. Mulla on vieläki ihan älytön puristus rinnassa kun sen lapsen pettymystä katselee ja kuuntelee. Lahjatoiveitakaan ei ollut ja aika oli ihan normi lukuvuoden aikana, soveliaana päivänä, soveliaaseen kellonaikaan.
Itsellä on ollut aina tapana, että jos ei aivan ylitsepääsemätön este ole sairaus tai maksettu/sovittu matka niin synttäreille mennään.

Voiko niitä vanhempia yksin syyttää? Kertooko kaikki lapset kotona, että se luokan "kamalin" lapsi on kutsunut synttäreille? Luulen, että lapset koulussa päättävät yhteisesti, että ei mennä Mikko-Viljaanan synttäreille. Ja jos joku uskaltaa mennä, niin varmasti saa kuulla koulussa ja päätyy epäsuosioon. Vanhemmat kun ei enää tunne lastensa kavereita ja niiden vanhempia, niin luulen, että tällaistakin tapahtuu. Ennen vanhemmat tunsivat toisensa ja tiesivät, että Mikko-Viljaanan synttärit on lauantaina ja sinnehän sinäkin olet menossa, vaikka kutsua ei vielä olis tullutkaan.

On yksi perhe ja talo minne en suostu lasta viemään. Asioilla tahtoo olla se toinenki puoli.

Kerro ihmeessä tarkemmin. Huumepiikkejä pitkin lattioita, aikuiset kännissä tai eivät paikalla, lasten sallitaan kiusata ja satuttaa toisiaan synttäreiden aikana? Tuollaisista syistä ymmärrän, jos ei haluta viedä, mutta silloinkaan ei ole liian vaikeaa ilmoittaa, että kiitos mutta X ei valitettavasti pääse tulemaan.

Sellaista kavereiden valikointia varsinkaan jollain synttärijuhlatasolla en taas ymmärrä, ettei päästetä, koska kyseessä on yhden vanhemman perhe/perussekainen asunto/vanhemmat ovat köyhempiä/rikkaampia/eri puoluetta äänestäviä kuin itse. Synttärijuhlien pointtina on pitää pari tuntia hauskaa, ei luoda symbioosia oman lapsen ja kaverin vanhempien välille, joten kovin tiukalla seulalla en lähtisi noita valitsemaan.

[QUOTE="jep";29315351]Kerro ihmeessä tarkemmin. Huumepiikkejä pitkin lattioita, aikuiset kännissä tai eivät paikalla, lasten sallitaan kiusata ja satuttaa toisiaan synttäreiden aikana? Tuollaisista syistä ymmärrän, jos ei haluta viedä, mutta silloinkaan ei ole liian vaikeaa ilmoittaa, että kiitos mutta X ei valitettavasti pääse tulemaan.

Sellaista kavereiden valikointia varsinkaan jollain synttärijuhlatasolla en taas ymmärrä, ettei päästetä, koska kyseessä on yhden vanhemman perhe/perussekainen asunto/vanhemmat ovat köyhempiä/rikkaampia/eri puoluetta äänestäviä kuin itse. Synttärijuhlien pointtina on pitää pari tuntia hauskaa, ei luoda symbioosia oman lapsen ja kaverin vanhempien välille, joten kovin tiukalla seulalla en lähtisi noita valitsemaan.[/QUOTE]

Suurin syy on se että tämän perheen lapset ja jopa äiti on ottanu meidän lapset hampaisiinsa. Älyöntä haukkumista ja manipulointia. En koe että lapseni olisi heillä turvassa jos sinne veisin. Talo on muutenki ku räjähtäny kaatopaikka. Kerrran olen itse käyny ja sain astmakohtausen saman tien. Ja niin reagois poikanikin.

Sekin vielä, että voi että kun toivoisin, että jos oikeasti jonkun osallistuminen synttäreille on siitä kiinni, ettei ole rahaa lahjaan, sanoisi sen suoraan! Omia lapsia olen kasvattanut arvostamaan muuta kuin materiaa, enkä hypetä tuota lahjapuolta. Voisin aivan hyvin sanoa, että kaikki eivät pysty lahjaa tuomaan, ja veikkaan, että lapseni ottaisi mieluummin synttäreilleen päiväkotikaverin ilman lahjaa kuin ei ko. kaveria ollenkaan.

[QUOTE="miuku";29315172]Voi toki syitä olla mitä tahansa, mutta mun mielestä perus käytöstapoihin kuuluu a. mennä kutsuille ja b. ilmoittaa ettei pääse etenkin jos kutsukortissa pyydetään sitä. Tekstarin lähettäminen ei paljoa vaivaa vaadi. Piittaamattomuuteen toki voi olla monia syitä.
Joka tapauksessa lapsi oli järkyttävän pettynyt. Tarjoomuksia oli varattu liikaa. Ja oikeesti lapselle jäi tuosta järkyttävät traumat. On pohtinut koko vuoden, asiaa ja ajoittain ilmoittanut ettei halua kaverisynttäreitä enää ikinä. Nyt syksyllä pohti jonkun kerran, että jos pitäiski synttärit, mutta kun niitä alko suunnitella sanallisesti niin perui ja sanoi ettei niitä haluakkaan. Mulla on vieläki ihan älytön puristus rinnassa kun sen lapsen pettymystä katselee ja kuuntelee. Lahjatoiveitakaan ei ollut ja aika oli ihan normi lukuvuoden aikana, soveliaana päivänä, soveliaaseen kellonaikaan.
Itsellä on ollut aina tapana, että jos ei aivan ylitsepääsemätön este ole sairaus tai maksettu/sovittu matka niin synttäreille mennään.[/QUOTE]
On toki ikävää,että teillä on tälläiset kokemukset.
Mutta minulle asti ei tule läheskään kaikki kutsut,että voisin edes ilmoitaa tai saatikka että olisin tietoinen synttäreistä. Me asutaan melko syrjässä,että joka paikkaan pitää kuskata. Yksin kertaisesti on inhimillistä,että en töiden ja kaiken arjenpyörityksen keskellä kerkee/muista/jouda näpytellä niitä viestejä. Elämämme on äärettömän hektistä. Jos nyt on vaan minulta sattunu unohtuu viesti sinulle lähettämättä tai lapsemme eivät ole teillä olleet juhlissa ni pyydän nöyrästi anteeksi.

Ja yks mitä ihmettelen,ni on se että oletetaan että kaikki tietää missä se synttärisankari asuu?! Että se osoitekkin olis siinä kutsussa ihan kiva olla.

[QUOTE="jep";29315377]Sekin vielä, että voi että kun toivoisin, että jos oikeasti jonkun osallistuminen synttäreille on siitä kiinni, ettei ole rahaa lahjaan, sanoisi sen suoraan! Omia lapsia olen kasvattanut arvostamaan muuta kuin materiaa, enkä hypetä tuota lahjapuolta. Voisin aivan hyvin sanoa, että kaikki eivät pysty lahjaa tuomaan, ja veikkaan, että lapseni ottaisi mieluummin synttäreilleen päiväkotikaverin ilman lahjaa kuin ei ko. kaveria ollenkaan.[/QUOTE]

Meillä periaatteena, ja aina lapsille korostanu ihan pienestä pitäen, että vaikka joku tois lahjaksi rutatun paperitollon niin siitä kiitetään kohteliaasti. Eikä meillä ole myöskään mitään lahjapakkoa puhumattakaan lahja listasta. Ajatus on, että pidetään hauskaa ja tarjotaan kavereille herkkuja juhlan kunniaksi. Tai näin oli ennen :(

Voiko niitä vanhempia yksin syyttää? Kertooko kaikki lapset kotona, että se luokan "kamalin" lapsi on kutsunut synttäreille? Luulen, että lapset koulussa päättävät yhteisesti, että ei mennä Mikko-Viljaanan synttäreille. Ja jos joku uskaltaa mennä, niin varmasti saa kuulla koulussa ja päätyy epäsuosioon. Vanhemmat kun ei enää tunne lastensa kavereita ja niiden vanhempia, niin luulen, että tällaistakin tapahtuu. Ennen vanhemmat tunsivat toisensa ja tiesivät, että Mikko-Viljaanan synttärit on lauantaina ja sinnehän sinäkin olet menossa, vaikka kutsua ei vielä olis tullutkaan.
Ennen lapset kutsuivat synttäreilleen ystäviään, nykyisin kutsutaan kaikki lapset, jotka syystä tai toisesta viettävät muutaman tunnin päivästä samassa tilassa. On siis aika selvää, että ei vanhemmat tiedä jokaisen nicopetterin vanhempaa, kun eivät tiedä jokaisen nicopetterin nimeäkään. Synttärikutsun saa nekin lapset, jotka eivät ole synttärisankarin kavereita, mutta sattuvat olemaan samalla luokalla/päiväkotiryhmässä/harrastusryhmässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29315416:
Ennen lapset kutsuivat synttäreilleen ystäviään, nykyisin kutsutaan kaikki lapset, jotka syystä tai toisesta viettävät muutaman tunnin päivästä samassa tilassa. On siis aika selvää, että ei vanhemmat tiedä jokaisen nicopetterin vanhempaa, kun eivät tiedä jokaisen nicopetterin nimeäkään. Synttärikutsun saa nekin lapset, jotka eivät ole synttärisankarin kavereita, mutta sattuvat olemaan samalla luokalla/päiväkotiryhmässä/harrastusryhmässä.

Tismalleen näin db

On toki ikävää,että teillä on tälläiset kokemukset.
Mutta minulle asti ei tule läheskään kaikki kutsut,että voisin edes ilmoitaa tai saatikka että olisin tietoinen synttäreistä. Me asutaan melko syrjässä,että joka paikkaan pitää kuskata. Yksin kertaisesti on inhimillistä,että en töiden ja kaiken arjenpyörityksen keskellä kerkee/muista/jouda näpytellä niitä viestejä. Elämämme on äärettömän hektistä. Jos nyt on vaan minulta sattunu unohtuu viesti sinulle lähettämättä tai lapsemme eivät ole teillä olleet juhlissa ni pyydän nöyrästi anteeksi.

Ja yks mitä ihmettelen,ni on se että oletetaan että kaikki tietää missä se synttärisankari asuu?! Että se osoitekkin olis siinä kutsussa ihan kiva olla.

En usko, että ootte ollu ikinä tulossa meidän synttäreille :) ensinnäki kukaan lapsen kavereista ei asu erityisen syrjässä eikä ole suurperheen lapsi. Asuntaan esikaupunki alueella missa on lyhyt matka joka paikkaan.
Meillä on kutsuissa aina ollut: Mikko-Petteri täyttää x vuotta. Tervetuloa xxx päivänä klo xxx. Osoite: xxx (vaikka on tuttuja ja edellisinä vuosina käyny synttäreillä)
Jos et pääse niin laita viestiä tai soita p.xxxx kiitos ilmoitathan myös allergioista

Pointti sulle vastaamisessa on se, että kun sulla on elämä niin hektistä ja et jaksa niitä viestejä laittaa voi olla, että juuri sun lapsen kaveri odottaa turhaan kavereita synttäreille :(

Yhteistyössä