kukaan toiminut henkilökohtaisena avustajana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
itseä kiinnostaisi ryhtyä henkilökohtaiseksi avustajaksi jollekin, mutta en ole kuullut keneltäkään kokemuksia tai mielipiteitä.. täällä ketään kellä mielipide asiaan?

Se työnkuva riippuu niin paljon henkilöstä jolle oot avustajana.
Ite oon kehitysvammaistenasuntolassa ohjaajana ja tilapäispaikkalaisena on sellaisia joilla on oma avustaja. Se avustajan homma voi olla aika palkitsevaakin työtä, mutta myös aika rankkaa!

nuorena olin 8kk vaikeastivammaisen pikkutytön omahoitajana päiväkodissa.ihana työ oli ja haastava.
lähihoitajaksi kun valmistuin,menin hegityshalvauspotilaan omahoitajaksi .hän oli hengityskoneessa.
kaikista haastavin on ollut tuo edellinen. :/ sitä on niin kiinni hoidettavassa ,että pitää olla itsellä asiat hyvin ,että jaksaa.
on aika rankkaa olla yhdessä huoneessa 8 tuntia potilaan kanssa ja yö-vuorot 10 tuntia.
tätä tein 9kk.kolmessa vuorossa

Mie olin henk.koht avustajana vajaan vuoden cp-vammaiselle naiselle sekä selkäydin vammautuneelle miehelle. Helppoa työtä sinänsä, mutta esim nostot, katetroinnit yms vaatii hieman opettelua mutta mulla ainakin sattui olemaan hyvät neuvojat niin oppi nopeasti. Riippuu tietty aina vammasta mitä joutuu tekemään, mutta pääasiassa ruoanlaittoa ja kodinhoitoa se mun kohdalla oli. Ja virkistystoimintaa, mitä milloinkin keksi =) Mutta voin suositella. Mulla sitten lopulta kuitenkin lapset voitti ja aloin perhepäivähoitajaksi :)

mulla ei kuitenkaan mitään lähihoitajan koulutusta tai vastaavaa. siksi ajattelinkin että tartteeko mitä kaikkea osata (riippuu tietankin paljon hoidettavan vammasta). minulla kun on sellainen kuva että sitä vaan olisi toiselle kaveri ja auttaisi koti hommissa. niin että työ olisi hyvinkin leppoisaa, mutta onkohan minulla nyt liian ruusuiset kuvat?

Yhteistyössä