Kukkua puhuivat he jotka väittivät (päivähoidosta)....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riivinrauta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Riivinrauta

Aktiivinen jäsen
21.01.2007
4 454
0
36
Että lastentarhoilla olisi joku kumma sääntö että lapsi pitäis hakea heti kun pääsee töistä eikä edes kaupassa saisi käydä.

Mulla kun loppuu usein aamu työvuoro klo 14 niin sanoivat päiväkodissa että en hakis lasta vielä silloin koska saattaa vielä nukkua ja että mielellään antasivat sit vielä välipalaa ennen kotio lähtöä että "Jos vaikka kävisit siinä kaupassa vaik tai hoitelisit jotain asioita ja tulisit sit vaiks kolmen aikaan hakemaan"

Tai jos meen töihin klo 14 niin meinasivat että veisin neidin hoitoon kuitenkin jo 10 aikoihin niin kerkiää oleen jonku aikaa pihalla muiden kanssa, ja sit syömään ja päikkäreille.

Ja aion nauttia näistä oikeutuksista ja viedä lapsen hoitoon jo klo 10 ja mennä vaiks uimaan tai ottaa päiväunet ennen töihin menoa :whistle:
NIH!

Ei tietenkään tuollaista sääntöä ole. Suomessa lapsilla on oikeus päivähoitoon, vaikka vanhemmat kotona makaisivat koko päivän. Päivähoitoaika sovitaan vanhempien ja päiväkodin kesken ja lapset saavat sovitun ajan olla hoidossa ja vanhemmat siitä maksavat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites sit sellaiset äidit niinkun minä kun en todellakaan tiedä minuutilleen koska työt loppuu.
Homma on tehtävä loppuun oli kello mitä oli.

En osaa sanoa,oma laps ei onneks tälläsessä päiväkodissa! kaverin pojat oli! vuoropäiväkoti..

Kyllä niitä on oikeasti sellaisia päiväkoteja joilla on "sellainen politiikka että lapset haetaan hoidosta heti kun töistä päästään" Olen kuullut nämä sanat yhden tarhantädin suusta.. Tosin ei oman lapseni pk:ssa jossa myöskin kehotettiin hakemaan vasta välipalan jälkeen kun olisin hakenut jo klo 14.00 =)

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Kyllä jotkut päiväkodit vaativat ihan vanhempien työvuorolistat!!

Ehkä jos lapsi on osa-aikaisena? Mutta jos lapsi on kokopäiväisesti hoidossa, vanhemmilla on oikeus viedä ja hakea lapsi just silloin kun heille sopii. Puhun nyt tietenkin päiväkodin aukioloajan puitteissa.

Tietty järkevää on ottaa huomioon päiväkodin rytmi, joka ei ole kovin joustava.

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Kyllä jotkut päiväkodit vaativat ihan vanhempien työvuorolistat!!

Ehkä jos lapsi on osa-aikaisena? Mutta jos lapsi on kokopäiväisesti hoidossa, vanhemmilla on oikeus viedä ja hakea lapsi just silloin kun heille sopii. Puhun nyt tietenkin päiväkodin aukioloajan puitteissa.

Tietty järkevää on ottaa huomioon päiväkodin rytmi, joka ei ole kovin joustava.

Kyllä ovat vuoropäiväkodissa ihan "kokonaisina"

Miten päiväkoti voi vaativa vanhempien työvuorolistat, kun lapsilla on Suomessa oikeus olla hoidossa oli vanhemmat töissä tai eivät? Ei pitäisi kuulua päiväkodille lasten vanhempien työasiat pätkääkään.

Kyllä niitä on oikeasti sellaisia päiväkoteja joilla on "sellainen politiikka että lapset haetaan hoidosta heti kun töistä päästään" Olen kuullut nämä sanat yhden tarhantädin suusta.. Tosin ei oman lapseni pk:ssa jossa myöskin kehotettiin hakemaan vasta välipalan jälkeen kun olisin hakenut jo klo 14.00 =)

Niin ja tämä hoitaja puhui äidille joka on opettajana ala-asteella ja lapsi on kokopäivähoidossa (ei vuorotarhassa )

Miten päiväkoti voi vaativa vanhempien työvuorolistat, kun lapsilla on Suomessa oikeus olla hoidossa oli vanhemmat töissä tai eivät? Ei pitäisi kuulua päiväkodille lasten vanhempien työasiat pätkääkään.

Johtuneekohan tässä tapauksessa siitä että on vuoropäiväkoti?! En tiedä!!

Siinä vuoropäiväkodissa jossa olen töissä välillä, niin vaaditaan työnantajan vahvistamat työvuorolistat ja ihan siitä syystä että vanhemmat ei tuo lapsia vapaa päivinä.

Tiedän tapauksen jossa päiväkoti vaatii äidiltä työvuorolistoja ja ehdoton ei sille että äiti kävis ilman lapsia kaupassa (muksuja 3 ... 1 isompi ja yhdet kaksoset) eli työvuoron jälkeen äidin pitää hakea lapset ja sitte ruuhkakauppaan kun että hän töistä lähtiessä kävis nurkan takana kaupassa ja sitte hakis lapset :kieh: ja jos äiti ei pääse heti lähtemään töistä eli työvuoro venyy 15-20 minsaa niin päiväkodilta ollaan jo soitettu että onko kyseinen ihminen töissä vai missä on :o päiväkoti on vuoropäiväkoti .....

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Siinä vuoropäiväkodissa jossa olen töissä välillä, niin vaaditaan työnantajan vahvistamat työvuorolistat ja ihan siitä syystä että vanhemmat ei tuo lapsia vapaa päivinä.

No johan on outo syy! Naapurin lapset oli päiväkodissa siten, että hoitopäiviä oli joku tietty määrä kuukaudessa ja hoitomaksu siis vähän alempi. Hän toimitti työvuorolistojaan päiväkotiin.

Meidän muksut on samassa päiväkodissa. Meidän muksut ovat kokopäiväisinä ja koko kuukauden hoidossa. Sovittu hoitoaika sen mukaan, että aamulla ehtii töihin ja iltapäivällä töistä takasin päiväkodille. Koskaan meille ei ole sanottu mitään tai kysytty työaikoja. Joulun alla vein lapset puoleksi päiväksi hoitoon, että ehdin ostoksille (itsellä siis vapaapäivä). Hoitajat tiesivät tämän, eikä mulle kukaan mitään poikkipuolista sanonut, päinvastoin! Yleensä tietenkin vapaapäivinäni pidän lapset kotona. Mutta. Jos mulla on hoidolle joku tarve vapaapäivänäni, niin käytän silloin hoitoa. Siihenhän lapsillani on täysi oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
Tiedän tapauksen jossa päiväkoti vaatii äidiltä työvuorolistoja ja ehdoton ei sille että äiti kävis ilman lapsia kaupassa (muksuja 3 ... 1 isompi ja yhdet kaksoset) eli työvuoron jälkeen äidin pitää hakea lapset ja sitte ruuhkakauppaan kun että hän töistä lähtiessä kävis nurkan takana kaupassa ja sitte hakis lapset :kieh: ja jos äiti ei pääse heti lähtemään töistä eli työvuoro venyy 15-20 minsaa niin päiväkodilta ollaan jo soitettu että onko kyseinen ihminen töissä vai missä on :o päiväkoti on vuoropäiväkoti .....

Onpa aika erikoista. Itse jäin tänään äitiyslomalle ja nimenomaan pyysivät tarhasta ettemme ottaisi Ainokaistamme kokonaan pois päivähoidosta, että rutiini säilyy ehdottivat sopimuspäiviä eli lapsi olis noin 10 päivää kuukaudessa hoidossa. Nyt olen ollut kaksi viikkoa sairaslomalla ja tehnyt kaikessa rauhassa kotona "rästihommia" sekä nukkunut päiväunet, koska yöunet on jo niin katkonaisia. Lapsi on ollut hoidossa joka päivä.

No johan on outo syy! Naapurin lapset oli päiväkodissa siten, että hoitopäiviä oli joku tietty määrä kuukaudessa ja hoitomaksu siis vähän alempi. Hän toimitti työvuorolistojaan päiväkotiin.

Meidän muksut on samassa päiväkodissa. Meidän muksut ovat kokopäiväisinä ja koko kuukauden hoidossa. Sovittu hoitoaika sen mukaan, että aamulla ehtii töihin ja iltapäivällä töistä takasin päiväkodille. Koskaan meille ei ole sanottu mitään tai kysytty työaikoja. Joulun alla vein lapset puoleksi päiväksi hoitoon, että ehdin ostoksille (itsellä siis vapaapäivä). Hoitajat tiesivät tämän, eikä mulle kukaan mitään poikkipuolista sanonut, päinvastoin! Yleensä tietenkin vapaapäivinäni pidän lapset kotona. Mutta. Jos mulla on hoidolle joku tarve vapaapäivänäni, niin käytän silloin hoitoa. Siihenhän lapsillani on täysi oikeus.

No pieni paikkakunta ja paljon vuorohoitoo tarvitsevia lapsia...ja sillä myös tuetaan perhettä..eli perhe viettäisi aikaa keskenään vapaa päivinä...

Vuoropäiväkodeilla on tosissaan omat sääntönsä.

Meillä systeemi tavallisessa päiväkodissa menee niin että lasten pitäisi olla hoidossa viimeistään kl9. Lähtevät tuolloin yleensä päiväkodin pihasta jonnekin retkelle, metsään tai leikkipuistoon tms. Tuon jälkeen lapsi voidaan tuotda hoitoon erityistilanteissa vaikka lääkärikäynnin takia.

Kotiin voidaan hakea päiväunien jälkeen kl14 eteenpäin. Itse yritin tässä alkuvuodesta hakea heti kahden aikaan, mutta sittemmin sain huomata että kolmelta on paljon parempi aika. Meidän lapset nukkuvat päiväunia pitkään ja kahdelta ovat vasta heräilemässä ja usein kotiin lähtö tuolloin takkuista ja kiukkuista. Kolmeen mennessä ovat kerenneet rauhassa heräiemään, leikkimään ja syömään välipalan, ovat taas iloisia ja hyväntuulisia lähtemään kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No pieni paikkakunta ja paljon vuorohoitoo tarvitsevia lapsia...ja sillä myös tuetaan perhettä..eli perhe viettäisi aikaa keskenään vapaa päivinä...

Nooh. Mun omatuntoni ei koe suurta pistosta siitä, että vein lapseni siksi puoleksi päiväksi hoitoon, kun hankin heille joululahjoja ja singahtelin pitkin ruuhkaisia kauppoja ostamassa jouluruokia ;). Enkä koe, että perheemme tarvitsisi tukea yhdessäololle päiväkotiin toimitettavien listojen muodossa ;).

Nooh. Mun omatuntoni ei koe suurta pistosta siitä, että vein lapseni siksi puoleksi päiväksi hoitoon, kun hankin heille joululahjoja ja singahtelin pitkin ruuhkaisia kauppoja ostamassa jouluruokia ;). Enkä koe, että perheemme tarvitsisi tukea yhdessäololle päiväkotiin toimitettavien listojen muodossa ;).

No eihän se normaalitilanteessa oliskaan mitenkään ongelmallista että lapsi sillointällöin vanhemman vapaa päivänä olisi hoidossa..mutta kun sellaisiakin saattaa olla jotka toisivat 7 päivänä viikossa lapsen hoitoon...eli pakostahan tuollaiset säännöt tulee.

Vuoropäiväkodeissa on kai ihan siksi oltava aika tiukka ja tarkka hoitoaikojen suhteen, että
jos lapsiakin on siellä ns. vuorotellen hoidossa hoitoaikoja limittiäen, jottei pääsisi syntymään
sellaista tilanetta että kaikki lapset ovatkin siellä yhtäaikaa, muttei riittävästi henkilökuntaa eikä
ehkä edes tiloja.

Toki vanhemilla on oikeus käydä kaupassa tai käydä vaikka kotona, tai ollakin vain kotona- kunhan he tekevät sen ilmoittamansa hoitoajan puitteissa.
Mutta lapsillakin on oltava joskus lomaa.
Olen tavannut vanhempia, jotka haluaisivat pitää lapsensa päiväkodissa kesät talvet joulut ja juhannukset klo 6.30- 18.00. :|

Jos on kokopäivähoito niin saa pitää hoidossa olipa töissä tai ei! Esim. meillä on useinkin niin että jos jollakin lapsista on sairaalakäynti (poliklinikka) tms. niin ihan satavarmasti on muut lapset silloin hoidossa.

Ja äippäloman aikaan oli 5v minimipäivät puolipäiväpaikalla ja itte olin kotona...HYI HYI ;)

Yhteistyössä