Kukkua puhuivat he jotka väittivät (päivähoidosta)....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riivinrauta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän kunnassa saa vain vuorohoitopaikan jos MOLEMMAT vanhemmat tekevät vuorotöitä. Ja silloin on pyydetty työvuorolistoja vanhemmilta.

Tavallisessa päiväkodissa, joka on aukeaa jo klo 6 tai 7 ja on auki 17, 17:30 tai 18 asti ei kysellä vanhempien työaikoja vaan seinällä on lista johon vanhemmat voivat halutessaan ilmoittaa arvioidut lapsen työajat.

Jos lasta ei haeta 2 tuntiin päiväkodin sulkeuduttua eikä hakijoita/varahakijoita tavoiteta, lapsi kuljetetaan taksilla vuoropäiväkotiin ja tehdään ilmoitus asiasta päivähoidon johtoon sekä sosiaaliviranomaisille.

Jos ketään ei tule hakemaan eikä varahakijoita tavoiteta niin lapsen saa viedä heti sosiaaliviranomaisille.
Jos varahakijat tavoitetaan näitä odotellaan korkeintaan se 2 tuntia.

No en mä ole kenenkään antamassakaan odotella kahta tuntia huvikseni.
Ei meidän muksu edes ole toivottavasti vuosiin vielä menossa edes hoitoon, mutta tuli vaan mieleen että mitenkähän tuo homma toimis JOS menisin takaisin töihin ja muksu joutuisi hoitoon.

Koska ihan oikeasti, vaikka listassa lukee että vuoroni on 5-17, voin olla toisella puolella maata klo 17. Joku sanoi, että ylitöitä ei ole pakko tehdä.. Vaihtoehtona on tietysti jättää työt tekemättä mutta sittenpä ei tulis sitä rahaakaan. Mutta jos en saisi vaikka varahakijaa, niin lastenkotiinko muksu siksi aikaa laitettaisiin että pääsen hänet hakemaan?

Koska käytännössä on mahdollista, että myöhästyisin ilmoittamastani ajasta usein. Tai sitten en, sitä kun ei koskaan tiedä etukäteen.

Täysin hypoteettisia tässä mietiskelen, turha tästä nyt kenenkään on alkaa keuhkoamaan. Tuli vaan mieleen, että mitenkä tälläisessä tilanteessa sitten oikeasti toimittaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tiutski:
Ei meidän muksu edes ole toivottavasti vuosiin vielä menossa edes hoitoon, mutta tuli vaan mieleen että mitenkähän tuo homma toimis JOS menisin takaisin töihin ja muksu joutuisi hoitoon.

Koska ihan oikeasti, vaikka listassa lukee että vuoroni on 5-17, voin olla toisella puolella maata klo 17. Joku sanoi, että ylitöitä ei ole pakko tehdä.. Vaihtoehtona on tietysti jättää työt tekemättä mutta sittenpä ei tulis sitä rahaakaan. Mutta jos en saisi vaikka varahakijaa, niin lastenkotiinko muksu siksi aikaa laitettaisiin että pääsen hänet hakemaan?

Koska käytännössä on mahdollista, että myöhästyisin ilmoittamastani ajasta usein. Tai sitten en, sitä kun ei koskaan tiedä etukäteen.

Täysin hypoteettisia tässä mietiskelen, turha tästä nyt kenenkään on alkaa keuhkoamaan. Tuli vaan mieleen, että mitenkä tälläisessä tilanteessa sitten oikeasti toimittaisiin.

No ei tulis rahaa ei, (muuta kuin jo päivältä tienattu palkkasi).
Ylitöitä ei todellakaan ole kenekään pakko tehdä. Jos olet sopinut päiväkotiin, että haet lapsesi klo.17, niin jonkun se on haettava sieltä silloin.

tiutski: Henkilökunta toivoo, että vanhemmat soittavat hyvissä ajoin jos tietävät että eivät pääse aukioloaikaan hakemaan lasta. Voivat esim. puhelimitse sopia jonkun muun vaihtoehdon (esim kuljetuksen sinne vuoropäiväkotiin). Nämäkin on tietty päiväkoti kohtaisia...

Niin ja lisään vielä että tottakai ilmottaisin päiväkotiin heti kun selviäisi, etten ole sovittuun aikaan hakemassa muksua ja yrittäisin jonkun saada hakemaan.
Mutta jos en saisi, ja pk tietäisi että olen vielä töissä ja tulossa esim. tunnin tai parin päästä, niin mitä sille muksulle sillon sitten tehtäisiin?
Ei kai sitä nyt aina voisi lastenkodillekaan lähettää?

Voisithan sä kun huomaat että aikataulu "kusee" niin ilmoittaa päiväkotiin että et ehdi juuri sovittuun aikaan hakemaan. Tuskin ne yllättävät ylityöt sullekaan niin mieluisia on eikä varmaan myöskään hoitajalle. Ja jos mahdollista niin varahakijalta kysyä onnistuuko hakeminen.

Vastasitkin jo samaa...

Niin ja lisään vielä että tottakai ilmottaisin päiväkotiin heti kun selviäisi, etten ole sovittuun aikaan hakemassa muksua ja yrittäisin jonkun saada hakemaan.
Mutta jos en saisi, ja pk tietäisi että olen vielä töissä ja tulossa esim. tunnin tai parin päästä, niin mitä sille muksulle sillon sitten tehtäisiin?
Ei kai sitä nyt aina voisi lastenkodillekaan lähettää?

ei kaksi tuntia heidän olisi siellä odoteltava.

tiutskille: sinä laitat lapsellesi tietysti hoitaajaksi sen pidemmän mahdollisen ajan. Jos pääset aikaisemmin haet sitten aikaisemmin. Ei siellä päiväkodissa tarvitse pitää koko sitä aikaa, jonka on ilmoittanut.
Lapsesi menisi ilmeisetsi vuorohoitoon, jos et ole päivätöissä. Tavalinen päiväkoti menee kiinni 17 aikaan.

Mutta kai siis jokainen tajuaa ilmoittaa päiväkotiin jos hakeminen syystä tai toisesta myöhästyy? siis johan siinä tulee hoitajillekin huoli jos ei tulla ajallaan, on voinut vaikka mikä onnettomuus sattua..
eli vähintäänkin soitto hoitajille, mielellään todella aikaisessa vaiheessa jos alkaa näyttää siltä että myöhästyy..
(on niillä hoitajillakin ehkä lapset päiväkodissa josta ne pitäisi hakea ajallaan tai kuten meillä, mies lähtee usein töihin sillä oven avauksella kun minä tulen kotiin, eli jos en pääsikään ajallani töihin myöhästyisi hänkin.. )

Kuten aikaisemmin sanoin niin JOS teitä on kaksi niin määrittelette hoitoajan niin että jompikumpi tuo ja jonpikumpi hakee.
Tuo työaika 5-17 on jo sellainen että vaatii vuorohoitoa, kun pk:t aukee aikaisintaan kuudelta.
Jos oikein arvasin sun duunin niin joskus voi käydä siinä vissiin niinkin että työvuoro venyy useilla tunneilla, joten sitten on oltava hyvä varahakija järjestelmä (niin että joku voi lyhyelläkin varoitusajalla hakea ) tai sitten vuoropk ja kerrot kuinka tilanne on, jos tulee poikkeus työvuoroon niin pyrit informoimaan siitä heti kun tiedät

Ei tietenkään siinä tapauksessa, jos ilmoitetaan, että tullaan ahkemaan sen akhden tunnin kuluttua sulkemisesta lasta läheteä minnekään.
Siinä tapauksessa, että mitään ei ilmoiteta eikä varahakijoita tavoiteta lapsi toimitetaan sosiaaliviranomaisille eikä kukaan seisoskele päiväkodissa ylimääräistä 2 tuntia odottelemassa jos joku kuitenkin tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:

Ylitöitä ei todellakaan ole kenekään pakko tehdä. Jos olet sopinut päiväkotiin, että haet lapsesi klo.17, niin jonkun se on haettava sieltä silloin.

No nyt on kyse alasta, jossa niitä ylitöitä vaan usein siunaantuu ja kun firma on oma, niin ei niitä tarjolla olevia keikkoja oikein kellon takia tekemättäkään viitsi jättää tai laskee tulot kyllä pirusti.
Kyllä mä sen tunnin olen yliaikaa ihan mielelläni, jos se tuottaa mulle esim. 400 euroa enemmän kuin se, et kieltäydyn hommasta ja voin lopettaa työt siihen aikaan mitä listaan on merkattu.

Kaikki ei ole niin yksiselitteistä.

Noniin. Tulipa selvyyttä näihinkin ajatuksiin, kiitos vaan kaikille vastanneille :)
Onneksi olen niin onnellisessa asemassa, että saan olla muksuni kanssa kotosalla vielä pitkään eikä tarvitse ajatellakaan tuota hoitoon viemistä.
Siinä tulisi kyllä mitä ilmeisimmin harmaita hiuksia sekä itselle, että hoitohenkilökunnalle..

Mutta tiedänpähän nyt, miten hommassa edettäisiin, jos hoidolle olisi tarvetta. Tähän asti en ole oikeastaan koko asiaa edes ajatellut, eikä minulla ole ollut tietoa esim. näistä henkilökunnan velvollisuuksista hoitoaikojen suhteen, ym.
Eli kiitos näistä tiedoista, nyt lähdenkin tästä unten maille :)!

No nyt on kyse alasta, jossa niitä ylitöitä vaan usein siunaantuu ja kun firma on oma, niin ei niitä tarjolla olevia keikkoja oikein kellon takia tekemättäkään viitsi jättää tai laskee tulot kyllä pirusti.
Kyllä mä sen tunnin olen yliaikaa ihan mielelläni, jos se tuottaa mulle esim. 400 euroa enemmän kuin se, et kieltäydyn hommasta ja voin lopettaa työt siihen aikaan mitä listaan on merkattu.

Millähän alalla olet? siis jos tunnin ylityöstä tulee 400e?

Sanon tähän väliin, että työvuorolistoja vaaditaan pk:iin siksi, että hoitajien työvuorot suunnitellaan niiden mukaan --> että tiedetään, montako lasta on milloinkin paikalla jolloin taas sunnitellaan hoitajien työvuorot niin, että heitä on LAIN MUKAAN vaadittava määrä lapsilukuun suhteutettuna (1 hoitaja/7 yli 3-v lasta, 1 hoitaja/4 alle 3-v lasta). Että sen verran ne työajat kuuluu pk:n henkilökunnalle!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Millähän alalla olet? siis jos tunnin ylityöstä tulee 400e?

Siis ei se 400e tule vain siitä yhdestä tunnista.
Mutta se voi tulla hommasta, johon menee esim. 5 tuntia, kun työvuoro loppuisi jo 4 tunnin päästä (= eli siis menisi tunnilla yli työajan).

Ja jos en halua olla sitä tuntia yli, joudun jättämään koko viiden tunnin keikan väliin joka sitten vaikuttaa siihen päivän palkkaan aika lailla.
Voin siis saada sen 400e, jos otan sen 5 tunnin keikan, mutta jos jätän sen väliin, en saa sitä 400 euroa vaan vaikka esim. 100e. Ihan riippuen sitten hommien määrästä.

Ajattelin ensiksi, että olet tiutski lentoemäntä, mutta et taidakaan olla, jos sulla on oma firma. Itse tee töitä lentoliikenteen parissa, enkä tosiaankaan koskaan tiedä, milloin pääsen töistä, 12 tunnin päästä vai seuraavana päivänä. Eli sellaisia töitä on olemassa. Meillä ei onneksi ole noita lapsenhakuongelmia, kun mies on joustavassa päivätyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Että lastentarhoilla olisi joku kumma sääntö että lapsi pitäis hakea heti kun pääsee töistä eikä edes kaupassa saisi käydä.

Mulla kun loppuu usein aamu työvuoro klo 14 niin sanoivat päiväkodissa että en hakis lasta vielä silloin koska saattaa vielä nukkua ja että mielellään antasivat sit vielä välipalaa ennen kotio lähtöä että "Jos vaikka kävisit siinä kaupassa vaik tai hoitelisit jotain asioita ja tulisit sit vaiks kolmen aikaan hakemaan"

Tai jos meen töihin klo 14 niin meinasivat että veisin neidin hoitoon kuitenkin jo 10 aikoihin niin kerkiää oleen jonku aikaa pihalla muiden kanssa, ja sit syömään ja päikkäreille.

Ja aion nauttia näistä oikeutuksista ja viedä lapsen hoitoon jo klo 10 ja mennä vaiks uimaan tai ottaa päiväunet ennen töihin menoa :whistle:
NIH!

Minulle sanottiin ihan samalla tavalla. Eikä työvuorolistojani haluttu kunhan vaan toin listan lasten päivähoitopäivistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Vuoropäiväkodeissa on kai ihan siksi oltava aika tiukka ja tarkka hoitoaikojen suhteen, että
jos lapsiakin on siellä ns. vuorotellen hoidossa hoitoaikoja limittiäen, jottei pääsisi syntymään
sellaista tilanetta että kaikki lapset ovatkin siellä yhtäaikaa, muttei riittävästi henkilökuntaa eikä
ehkä edes tiloja.

Äitini on töissä vuororyhmiksessä, missä pitäis olla 13 lasta max. Kaupunki on kuitenkin sijoittanut sinne 18 lasta, jotka aina välillä ovat kaikki samaan aikaan hoidossa. Lisää hoitajia ei saada ja silloin kun kaikki 18 paikalla (2 hoitajaa töissä) kaikille ei riitä edes nukkuma/lepopaikkaa päiväuniksi.

Musta tää on aivan kauheeta. Vanhemmat eivät kuitenkaan ole asiasta valittaneet. Äitini on, monesti, mutta kaupunki levittelee vaan käsiään, kun rahaa ei ole... Mitä jos jotain tapahtuu?!?!

Alkuperäinen kirjoittaja Yks päiväkodin täti myös:
Henkilökunta on sitoutunut tarvittaessa odottamaan sulkemisajan jälkeen sen 2 tunti, kuten joku jo kertoi se on laissa määrätty.

Joo, ja kyllähän ne perään soittaa, jos ei ala lapselle hakijaa kuulua. Siskolleni on soitettu töihin muutaman kerran, ku isän oli määrä hakea lapsi, mutta olikin mennyt ryyppyreissuilleen, eikä kuulunut..

Meillä kans vuororyhmiksessä hoidossa ja hoitoajat on ilmoitettava etukäteen ja ihan vaan siksi että taataan henkilökunnan riittävyys. Eikä minusta tuossa ole ollut mitään ongelmia. Itse olen kyllä pyrkinyt siihen et jos näyttää et myöhästyn ilmoitetusta hakuajasta niin olen soittanut ja kertonut myöhästyväni. Yleensä kyllä tuo myöhästyminen on ollut sellasta vartin-20min luokkaa korkeintaan.

Tännehän oli tullu ihan kivasti sekä vastauksia että lisää pohdintoja =)

Meillä niin onnellinen tilanne että meillä anoppi asuu tarhan viereisessä kerrostalossa ja näin ollen myös hän voipi mahdollisesti hakea jos meillä on tilanne että ei pystytä repeen töistä.
Ilmoitin siis mieheni numeron yhteystiedoksi koska meillä ei saa olla omat puhelimet myymälänpuolella mukana, ja en oikeen tienny että minkäs puhelinnumeron olisin firmasta antanut jotta olisin varmuudella saanut tiedon esim. lapsen sairastumisesta.
Nyt he siis soittavat miehelleni joka voi arvioida omalta kohdaltaan tilanteen että pääseekö lähteen (jos on pomon tuurausta ja täytyy seuraavalle päivälle varailla autoja tai vastaavaa niin siitä ei ihan heti lähetä) ja jos ei niin soittaa äidilleen joka voi mahd. pian hakea tytön pois, mulle mies laittaa viesti tästä ja mä pääsen lähteen sit vaiks tauolla kun olen nähnyt viestin.

Yhteistyössä