Alkuperäinen kirjoittaja ainokainen:
Kyllä, juuri näin toimisin. Ei kukaan minunkaan opiskelujani kustantanut, vaan maksoin kaiken ihan itse. Kuten aikuisen ihmisen kuuluukin.
Opintojen ohella voi muuten käydä töissä. Ja aina voi ottaa vaikka lainan, jos haluaa keskittyä 100% vain siihen opiskeluun. Äkkiäkös sen maksaa takaisin, jos opinnot todella takaavat pääsyn parempituloiseen työhön.
Höpö höpö. Tilanne on ihan eri. Lapset eivät paranna kenenkään elintasoa. Ei niitä siksi jäädä hoitamaan kotiin että ne takaisivat paremman elintason jatkossa. Päinvastoin lapsethan laskevat elintasoa pysyvästi siihen asti kunnes muuttavat kotoa pois.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että opiskelu kannattaa, koska sen avulla pääsee todennäköisesti kiinni parempipalkkaiseen työhön. Mutta onko se oikein, että mies maksaa naisen opiskelut, jotta se nainen pääsisi paremmille palkoille? Vai ajattelitko että se nainen maksaa sitten niistä hyvistä tuloistaan takaisin sen summan sille miehelle, minkä on velkaa?
Kyllä valtio taisi sinunkin opiskelusi kustantaa. Jonkun verorahoista se opintotuki maksetaan.
No siis, tarkoitin elintasolla lapsia ylipäätään ja lasten hyvinvointia, joka vaikuttaa perheen onnellisuuteen ja rinnastin perheen onnellisuuden elintasoksi. Elintasolla en siis tarkoittanut rahallista elintasoa. Yleensä lapset kuitenkin hankitaan, koska halutaan perhe. Äidin tai isän kodinhoito taas on panostamista perheen hyvinvointiin ja onnellisuuteen. Samoin on opiskeluissa, toisen opiskelun tukeminen on sijoitus sekä rahalliseen elintasoon että perheen sisäiseen onnellisuuteen ja koskettaa perheen molempia osapuolia.
Itse en näe suoraviivaisesti, että opiskellut vaimoke maksaa omista rahoistaan suoraan miehelle takaisin, mutta se ajatus oli taustalla kyllä: sitten kun vaimolla on paremmat tulot, hän voi panostaa yhteiseen elintasoon paremmin ja mikäli se koetaan tarpeelliseksi niin esim. parin vuoden ajan vähän toista puolisoaan enemmän.
Opintojen ohella ei kannata käydä töissä (siis jos ei taloudellisesti ole pakko), jos on tähtäämässä ammattiin, sillä se nyt on vaan tyhmää jonkin tasa-arvoisuus "periaatteen" vuoksi viivästyttää opintoja työnteolla. Opintolaina kyllä kannattaa ehdottomasti nostaa, sen maksaa nopeasti takaisin.
Ja dfsadfa35, itsekin ymmärrän opiskelun mielekkyyden ja tärkeyden jo ihan per se, mutta tietenkin jos opiskelut eivät takaa parempaa taloutta tulevaisuudessa, on raha- ja elintasokeskustelu eri tavalla relevantti kuin jos siinä on nähtävissä suoraviivaisesti myös taloudellinen hyöty.
Yleensä olen huomannut tietynlaista trendiä siinä, että henkilöt, jotka eivät ole koskaan saaneet taloudellista avustusta ovat kitsaimpia sitä myös antamaan. Yleensä tällöin ihmisillä on myös käsityksiä rahan liittymisestä "itsenäisyyteen" tai joihinkin muihin periaatteisiin. Ihan kuin olisi kunniakysymys olla ottamatta vastaan rahaa ja vain olemalla taloudellisesti itsenäinen on oikeasti "aikuinen" tai "itsenäinen" ja rahan vastaanottaminen symboloi heikkoutta. Jotkut kaverit eivät suostu ottamaan vastaan esim. olutta baarissa edellämainituista syistä.
Itse näen rahan enemmänkin pragmaattisena: Jos sitä on, niin kiva, ja ihan vitun sama mistä se on tullut ja kuka minkäkin osan käyttää. Varmaan sitten jos puoliso dokaisi mun palkan rupeaisi vituttaan. Lisäksi jos minulla on tuloja ja puoliso on tyytymätön nykyiseen alaansa ja haluaisi opiskella, niin näkisin rahakysymyksen lähinnä siten, että onneksi se on mahdollista kun yksi käy töissä.