Kulumaa polvinivelessä?

Katherine Wheel

Aktiivinen jäsen
27.01.2005
17 604
0
36
Onks kellään? Millasia oireita? Tuo mun polvi kovin kipee, kävely ihan ok, eikä satu. Istumasta ylösnouseminen mahdotonta sitä jalkaa käyttäen, kyykkyyn ei mitään toivoa mennä, rappujen alaspäin kävely hankalaa. Kävi hirvittää jospa on jotain kulumaa tai jotain :(

se on kuulemma naisten tauti, joskus leikattu, mut enää ei kuulemma leikata ku ei oo niin paljon hyötyä. Mulla ollu 12-vuotiaasta. Kyykyt sattuu, nyt 33-veenä en enää juoksulenkkeile, mut ei se siitä pahemmas mee. Pitää vaan jumpalla pitää reisilihakset kunnossa.

mulla lapsesta asti ollu yks sairaus polvissa, jonka seurauksena nyt sitte nivelrikko/kuluma. Yöt on hankalia, kuten myös aamut, päivän mittaan kivut hieman helpottaa. Rappujen alaspäin "kiipeäminen" on pahempaa, kuin ylöspäin meno, mutta kipeetä tekee kumpikin. Irrallisia luusiruja on poistettu jo useaan kertaan, mutta aina niitä sinne vaan lisää kertyy. Rutisee ja ratisee joka askeleella... Jos oikeen paljon rasittaa, niin turpoaa, mutta normaalielämässä ei turpoa, nestettä kertyy ehkä pari kertaa vuodessa.

Tuskin on kulumaa, ellet ole +50v, ja ruston pehmentymää en usko, todennäköisempää on kierukkavamma. Kannattaa käydä lääkärissä, tähystyksiä tehdään nykyään tosi paljon ja siellä poistetaan vain osa kierukasta, kun ennen oli tapana poistattaa koko kierukka.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedämpä vaan:
Tuskin on kulumaa, ellet ole +50v, ja ruston pehmentymää en usko, todennäköisempää on kierukkavamma. Kannattaa käydä lääkärissä, tähystyksiä tehdään nykyään tosi paljon ja siellä poistetaan vain osa kierukasta, kun ennen oli tapana poistattaa koko kierukka.

Jaa.. Mä oli 30, päivälleen, kun todettiin alkava kuluma, joka malasia se oli. Mulla rustot polvissa sahalaitaset ja polvet rutisee ja sit nesteytyvät... Pyöräilyä on turha harrastaa tai sit on molemmat polvet palloinan.

Mulla on kulumat kummassakin polvessa, johtuu siitä että loukkasin vasemman polveni v. 79. Polvikierukka rusahti ja repesi. Mulla leikattiin avoleikkauksella se sitten ja olikin ihan ok kunnossa 12 vuotta jolloin rupesi vaivaamaan uudestaan ja jouduin tähystykseen. Sairaalassa lääkäri totesi että on polven luut päässeet hankaamaan toisiaan vasten ja siitä johtui kulumat ensin vasemmassa polvessa. Vuonna 93 tähystettiin oikea polvi ja sama juttu siinä, kulumat vaikkei niin pahat kuin vasemmassa polvessa. Vielä kerran oikea polvi tähystettiin ja vuosi oli 97 ja silloin todettiin lisää kulumia siinä polvessa joten on näitten juttujen kanssa saanut painiskella nämä vuodet. Ja nää mun polvet on tosiaan kun ilmapuntarit, hyvällä säällä ei mitään kipuja mutta kun tulee rönskäkelit niin kyllä rupeaa jomottamaan ja kipua tuntuu kummassakin polvessa mutta ei auta, käveltävä on vaikka tuntuis kipeältä paikat.

Täällä kans yx rustonpehmentymä. Tällä hetkellä paha kausi menossa. Alle 20 veenä kaksi kertaa tähystämällä "putsattu". Mulla nää kipeet kaudet kestää reilu viikon verran ja tulee vaan noin kerran-kaksi vuoteen. Lihakset siis nykyään kunnossa niin pärjää ihan hyvin.

oireesi kuulostavat ihan samoilta kun mulla tulehdus päällä. eikä ole mulla kulumaa "vain" siis tuo nivelreuma. alapäin portaissa todella tuskallista mennä. polvinivel turpee. istumasta nouseminen tuskallista. pelkkä kävelykin surkeeta kun tulehdus päällä.

Yhteistyössä