Kulunut aihe, mutta.. ahdistaa jo pelkkä ajatuskin laittaa pieni lapsi hoitoon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja .:
yhtä lailla se ahdistaa aina kun pitää viedä lapsi hoitoon, oli ikä mikä tahansa. Itse olen jo kahteen kertaan pitkittänyt kotonaoloa. Ensin piti mennä töihin heti äitiysloman jälkeen, en pystynyt. Sitten kun lapsi oli 1,5 v, mutta en pystynyt silloinkaan. Nyt 2,5 lähestyy, ja pitäisi mennä hoitoon, ja sama ahdistus on päällä taas. En tiedä pystynkö. Pakko olisi pystyä.

No tämähän on taas näitä tapauksia, joissa lapsen hoitoon vieminen on tarumaattista nimenomaan äidille, syystä tai toisesta. Ja on se kyllä vain niin, että 1 v sopeutuu päivähoitoon paljon paremmin kuin 3 v. Kolmevuotiaaksi asti kotihoidettu päätyy päiväkodissa isojen ryhmään. Monella kotihoidetulla on vaikeuksia päästä ryhmään (kaveripiirit jo muodostuneet), pysyä tahdissa (päikyn rutiinit ohjaavat aika ripeisiin tilannevaihdoksiin), voi olla sosiaalisissa taidoissa ongelmia, samoin vaikkapa kädentaidoissa.

Mä en usko, että lapset kodin ulkopuolisessa hoidossa vammautuvat. Ihan varma en ole siitä, etteikö pitkittynty kotonaoleminen vatipäistäisi vanhempia (äitejä, pääsääntöisesti).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No siis jos oon ollut viime vuonna 6 kk töissä, niin eikö se pitäis onnistua?

Tossa sanottiin että 6kk viimeisen vuoden aikana. Mutta en osaa varmaksi sanoa, ota ihmeessä yhteyttä työnantajaan ja varmista asia. Olisihan se toisaalta outoa jos pitäisi olla tuon viimeisen vuoden aikana, koska eihän silloin kenenkään pienen lapsen äiti esim. voisi jäädä osittaiselle vaikkapa heti vanhempainvapaan päätyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No siis jos oon ollut viime vuonna 6 kk töissä, niin eikö se pitäis onnistua?

Tossa sanottiin että 6kk viimeisen vuoden aikana. Mutta en osaa varmaksi sanoa, ota ihmeessä yhteyttä työnantajaan ja varmista asia. Olisihan se toisaalta outoa jos pitäisi olla tuon viimeisen vuoden aikana, koska eihän silloin kenenkään pienen lapsen äiti esim. voisi jäädä osittaiselle vaikkapa heti vanhempainvapaan päätyttyä.

niimpä.. pitääpä selvitellä.

Mietin vielä, että jos saan pitkitettyä hoitoon viemistä muutamalla kuukaudella, niin onko sillä lapsen kannalta ajateltuna mitää suurta hyötyä?

Niin ja jos tosiaan pidetään lasta korkeintaan 5 tuntia päivässä hoidossa, niin voidaan kumpikin vanhempi olla väsyneitä, kun tehdään eri vuoroa ja iltavuorosta tullaan myöhään kotiin ja joudutaan aamulla aikaisin herätä lapsen kanssa.. Ääh.. AHDISTUS KOHTAUS :D

Itse olen vienyt yhden lapsen hoitoon 10 kk:n iässä ja kaksi noin vuoden iässä. Mielestäni ero oli iso, 10 kk:n ikäinen oli vauva, toiset jo taaperoita. Lapsen kannalta en tiedä, oliko ero millainen, äidin kannalta kuitenkin iso. Vaikka kaikkien kanssa kyllä hoidonaloitus sujui oikein hyvin. Mutta jos pystyt, pitkitä toki muutamalla kuukaudella.

Alkuperäinen kirjoittaja l-:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Minä en usko koskaan tuota että suomessa olisi pakko viedä alle 3-vuotias hoitoon

ai että kyllä kaikki pärjää sillä kotihoidontuella :D Me ei ainaskaan.

kyllä me ollaan pärjätty 7 vuotta.mistään ei ole tarvinnut tinkiä,on omakotitalo,auto ym.eli kyllä sillä pärjää jos haluaa ajatella lastaan eikä rahaa

Eli sulla on vitun hyvin tienaava ukko!

Tästähän tuli oikeinki mukava keskustelu.. :D Kiintoisa :) Vähän nyt pitää mietiskellä mitä tehdä, ainakin tuntuu nyt, että pitäis vähän keskustella uudestaan työpaikan kanssa ja ukon kans myös.. suunnitella.

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja l-:
Minä en usko koskaan tuota että suomessa olisi pakko viedä alle 3-vuotias hoitoon

ai että kyllä kaikki pärjää sillä kotihoidontuella :D Me ei ainaskaan.

kyllä me ollaan pärjätty 7 vuotta.mistään ei ole tarvinnut tinkiä,on omakotitalo,auto ym.eli kyllä sillä pärjää jos haluaa ajatella lastaan eikä rahaa

Aivan siis TE, ja sinun miehelläsi on varmasti kohtuu hyvät tulot ,jos mistään ei ole tarvinu tinkiä. Sädekehä ei nyt sovi sulle ;)

Niinpä, kukaanhan ei menisi töihin, jos mistään ei tarvisi tinkiä ;)...entä jos olisi pitänyt tinkiä ja myydä esim talo pois? Olisitteko myyneet?

Tästähän tuli oikeinki mukava keskustelu.. :D Kiintoisa :) Vähän nyt pitää mietiskellä mitä tehdä, ainakin tuntuu nyt, että pitäis vähän keskustella uudestaan työpaikan kanssa ja ukon kans myös.. suunnitella.

Älä välitä noista "pärjää kun haluaa" kommenteista. Mutta kannattaa tosiaan miettiä ja puntaroida kaikki vaihtoehdot. Varmasti löydätte itsellenne sopivan :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Älä välitä noista "pärjää kun haluaa" kommenteista. Mutta kannattaa tosiaan miettiä ja puntaroida kaikki vaihtoehdot. Varmasti löydätte itsellenne sopivan :)

Joo en välitä :) arvasinkin, että tulee ei-niin-kivoja kommentteja varmasti :)

Onhan tässä kesäkin vielä aikaa säästää rahaakin, jos pitäis tuon muutaman kuukauden lisää vapaata.. Eiköhän tässä jokin ratkaisu saada aikaseksi, helpotti huomattavasti "kuulla" muiden mielipiteitä ja neuvoja.

lapset ja äiti pärjäsi, kiitos kysymästä =) mutta mikä siinä on niin vaikeaa, jossei halua laittaa lasta päiväkotiin niin älä laita :headwall: lainoista voi maksaa pari vuotta pelkkiä korkoja yleensä..

Ihan kerron omasta kokemuksesta: Meil poika hoidettiin kotona siihen saakka, että osasi kävellä kunnolla, meni hoitoon 1v ja 2kk. Pari viikkoa oli itkeskelly ja ollut kiinni hoitajissa, mutta nopeasti tottui. Nyt hoidon aloittamisesta on puoli vuotta jaaina lähtee hoitoon mielellään, eikä kertaakaan ole jäänyt itkemään perään. On kuulemma iloinen ja sosiaalinen poika hoidossakin.

Alussa äitin sydän vuosi verta, mutta kun alun ylitse päästiin, helpotti myös äidin huono omatunto ja paha mieli. Nyt olen sitä mieltä, että ratkaisu oli täysin oikea ja meidän perhe voi kaikin puolin mainiosti. Poika viihtyy päiväkodissa ja äiti nauttii työstä ja illat ja viikonloput nautitaan koko perheen kesken puuhailusta. Poika on hoidossa 5-7h päivä.

Taloudellisesti olisi ollut mahdollista jäädä kotiin, mutta kun en yksinkertaisesti halua. Mielestäni lapselle ei ole mitään haittaa hoidossa olemisesta varsinkaan tosi hyvien hoitajien kanssa ja pienessä päiväkodissa ja minusta vain ei ole kotona olijaksi, haluan käyttää kykyjäni ja aivojani töissä ja niin jaksan olla parempi äitikin lapselle. Mies ei ole missään vaiheessa ymmärtänyt lainkaan minun huonoa omatuntoa jne (joka on varmaan suurimmaksi osaksi kummunnut juuri palstoilla ja julkisuudessa vellovasta keskustelusta)... hänen mielestään on aivan normaalia, että lapsi menee hoitoon pienenä. Hän ja kaikki hänen sisaruksensa ovat aloittaneet hoidon pienenä ja ovat todella tasapainoisia aikuisia kaikki... Toisin kuin minun kaikki kotona kouluikään asti hoidetut sisarukseni... :)

Niin ja olen tässä kuunnellut kuukauden hillitöntä kirkumista ja huutoa naapurista, kun 3 vuotias on aloittanut hoidon. Itkee aamut, itkee hoidossa...

Pakko tuohon päiväkodinaloittamisikään mainita, että méidän esikoinen oli 5v kun meni elämänsä eka kertaa päiväkotiin. Sopeutui todella nopeasti ja hyvin sinne, ei oo ollu mitään ongelmia sosiaalisissa tilanteissa tai missään muussakaan. Vasukeskustelussa sanoivat että taidot ja tiedot on ihan samalla tasolla kuin niillä ketkä on ollu päiväkodissa vuoden vanhasta asti. Että jos se päiväkodin aloittaminen pienenä ei pilaa lasta niin ei välttämättä pilaa sekään että on pitkään kotona. Se on enemmän vanhemmista kiinni minkälaiseksi kotona hoidettu lapsi kehittyy. Tietenkää aamusta iltaan dvdtä katsovalla lapsella ei kehity mitkään taidot vaan kotona hoidetun lapsen kohdalla asiat vaatii sit panostusta vanhemmilta. Sama päivärytmin kanssa, meillä ei ollu ongelmia päiväkodin aloituksen kanssa siinäkään siksi että kotona on ollut kokolailla sama aikataulu ja rytmi kuin päiväkodissakin (ulkoilut, ruokailut ja lepo samaan aikaan).

Niin ja ryhmässäolotaitoja meidän 5v oli jo harjoitellut seurakunnan kerhossa, muskarissa ja pyhäkoulussa, joissa oli ohjatussa ryhmässä ilman vanhemman läsnäoloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:

Ei olekkaan, jos on

a) hyvätuloinen puoliso

b) saa yhteiskunnan tukia

Kyllä siperia opettaa, kun ei ole asiat aina hyvin.

Meillä hyvätulonen puoliso mut silti on omia lainoja jotka maksettava. Eli ei oo varaa jäädä sillä n.300e kuussa kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
ihan uteliaisuudesta kysynkin monta lasta teillä on / tulot / lainat / menot kk, jos ei pysty elämään miehen palkalla+kh.tuella.

Meillä miehellä ei niin kovin suuret tulot n.3000?/kk minä kotona kolmen kanssa käteen 490?/kk täällä ei ole kuntalisiä.

Niinhän se menee että mies maksaa melkeinpä kaiken, ja parjätään kun tarkasti lasketaan... Rahastoihinkin säästetään, joten ei ihan tiukkaa vielä ole... Voisi siis olla huonomminkin.

No kyllähän tollasella palkalla jo elää!!
Miehelläni jää palkasta käteen noin 1600? ja itse saisin kotihoidontuen, siitä pois vuokra (600?), auton lyhennys (300), muut laskut puhelimet, netti, no vakuutuslaskuja pukkaa aina huonoimpaan aikaan.
Niin eipä tuollasella summalla paljoo eletä.

Kyllä mäkin varmasti kotii jäisin jos mies tienais tuplasti enemmän :D

mua jänskättää kun pitäisi jättää tänään kuopuksen päiväkotihakemus :P oli siis vuoden hoidossa 10kk --> ja nyt mun kanssa päälle vuoden kotona. ehkä syksyllä päiväkotiin jos pääsen kouluun, jossen pääse niin menee sitten kun täyttää 3v eli ennen joulua.

nojoo.. mitäs sitten sanotte tästä.. ukon tulot on nettona 6700 ja silti sen mielestä mun on mentävä duuniin koska maksettava puolet kuluista anyway. Ja mun mielestä se on ok ja näin on oltavakin! Mä en elä ukon siivellä..

Meillä miehellä ei niin kovin suuret tulot n.3000?/kk minä kotona kolmen kanssa käteen 490?/kk täällä ei ole kuntalisiä.

Mutta monella ei ole edes noin suuret tulot ja elettävä on, joten vaihtoehto kotiin jääminen ei kaikille tule edes kysymykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja oivoi:
nojoo.. mitäs sitten sanotte tästä.. ukon tulot on nettona 6700 ja silti sen mielestä mun on mentävä duuniin koska maksettava puolet kuluista anyway. Ja mun mielestä se on ok ja näin on oltavakin! Mä en elä ukon siivellä..

No ihan vaan, että kukin tavallaan. Meillä köyhän eväät on yhteiset...

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

No ihan vaan, että kukin tavallaan. Meillä köyhän eväät on yhteiset...

Juu ne kyllä, mutta lähinnä asuminen, lainat yms. kiinteet kulut. No..joskus ärsyttää joo... ;)

Mä en ymmärrä tota ajatusta että parisuhteessa, jossa on yhteisiä lapsia, käytetään termiä "elää toisen siivellä". Jos ollaan yhtä perhettä niin kyllä rahatkin pitää olla yhteisiä. Mä en vois ainakaan elää miehen kanssa jonka mielestä kotona oleva puoliso on siivelläeläjä, jos hoitaa pariskunnan yhteisiä lapsia. Juu ja en siis oo itse tälläinen "siivellä eläjä" vaan meillä mies haluaa olla kotona lasten kanssa ja minä tienaan leivän pöytään...

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:

Ei olekkaan, jos on

a) hyvätuloinen puoliso

b) saa yhteiskunnan tukia

Kyllä siperia opettaa, kun ei ole asiat aina hyvin.

Tai
c) mitoittanut menonsa tulevaisuutta silmällä pitäen jo ennen lapsen saapumista.

d) ryhtyy tekemään töitä kotoa käsin

Ap, oletko harkinnut esim perhepäivähoitajaksi ryhtymistä? Voit olla kotona pidempään, jos otat rinnalle pari muksua korvausta vastaan. Selvittele ainakin, sulla on vaihtoehtoja, jos kerran vuotiaan hoitopäivät ahdistaa oikeasti.

Köyhän eväät on yhteiset tarkoittaa meillä sitä, että yhteiselle tilille menee kaikki tulot ja sieltä sitten rahaa omiin huvituksiin molemmille sen mukaan, mitä laskujen, lainojen ym. jälkeen jää. Olemme olleet vuorotelleen töissä ja kotona ja rahat on aina olleet yhteisiä. Lainoja ja laskuja ei puolitella.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Minulla on molemmat aloittaneet 10kk ikäisinä päiväkodin alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Ja alusta asti 5 päivää viikossa ja noin 8-tuntisia päiviä. Eikä mitään valittamista. Lapset ovat olleet tyytyväisiä ja hoitajat ihania tässä kunnallisessa päiväkodissa. Molemmat ovat aloittaessaan osanneet kävellä tuen kanssa, jalkoihin eivät ole ollenkaan jääneet. Päinvastoin, ryhmän lähemmäs kolmevuotiaat suorastaan ihailevat pientä päivät pitkät.

Minusta olennaisinta tässä onkin vanhempien oma asenne. Jos äiti ruikuttaa lapsen kurjaa kohtaloa, kyllä se lapseenkin tarttuu. Jos äiti suhtautuu hoidon aloitukseen iloisesti, luottaa hoitajiin ja näyttää sen myös lapselleen, viihtyy ja pärjää lapsikin. Ja muistat vaan jutella hoitajien kanssa halki kaikki mieltä kaihertavat asiat!

Tässä tuli se olennainen! Hyvin kirjoitettu :)