V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja .:yhtä lailla se ahdistaa aina kun pitää viedä lapsi hoitoon, oli ikä mikä tahansa. Itse olen jo kahteen kertaan pitkittänyt kotonaoloa. Ensin piti mennä töihin heti äitiysloman jälkeen, en pystynyt. Sitten kun lapsi oli 1,5 v, mutta en pystynyt silloinkaan. Nyt 2,5 lähestyy, ja pitäisi mennä hoitoon, ja sama ahdistus on päällä taas. En tiedä pystynkö. Pakko olisi pystyä.
No tämähän on taas näitä tapauksia, joissa lapsen hoitoon vieminen on tarumaattista nimenomaan äidille, syystä tai toisesta. Ja on se kyllä vain niin, että 1 v sopeutuu päivähoitoon paljon paremmin kuin 3 v. Kolmevuotiaaksi asti kotihoidettu päätyy päiväkodissa isojen ryhmään. Monella kotihoidetulla on vaikeuksia päästä ryhmään (kaveripiirit jo muodostuneet), pysyä tahdissa (päikyn rutiinit ohjaavat aika ripeisiin tilannevaihdoksiin), voi olla sosiaalisissa taidoissa ongelmia, samoin vaikkapa kädentaidoissa.
Mä en usko, että lapset kodin ulkopuolisessa hoidossa vammautuvat. Ihan varma en ole siitä, etteikö pitkittynty kotonaoleminen vatipäistäisi vanhempia (äitejä, pääsääntöisesti).