Kummalta pyydän joustoa, päiväkodilta vai työpaikalta? =/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaas ny =(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hankey, toi oli aika fiksu ohje.. voisin tehdä noin..

ja täsmennys vielä, mulla on joka viikko 1 arkivapaa ja la töitä jolloin mies on lapsen kanssa.. eli meillä on aina yks arkivapaa keskellä viikkoa lapsen kanssa, päiväkoti on etukäteen tietoinen vapaista mut joku pian unohtais koska olikaan se vapaapäivä, tulis turhaan päiväkodille ovia avaamaan 5.50 meidän takia kun muut lapset tulis vasta klo 6 jälkeen..

Tekisin varmaan lyhennettyö työaikaa tälläisessä tapauksessa. Meilläkin on pitkä työmatka (40-60min), mutta onneksi itselläni on liukuva työaika ja mies määrää omat työajat itse, niin toinen vie ja toinen hakee, lapset pk:ssa klo 8-16 :)

Nyt tuli lainaus väärään paikkaan. Oli tarkoitettu nim. ongelma tämäkin viestiin

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
mulle olisi riittänyt, jos tarha olisi auennut klo 6:30 ( bussini lähti 6:32 )quote]

Miten säolisit ehtinyt klo 6.32 bussiin jos tarha olis auennut 6.30? Voiko muksut jättää eteiseen hoitajien riisuttavaksi ja juosta bussiin?
Mä aina riisun lapseni, vien ryhmään, sanon heipat ja pistän juoksuksi. Ryhmässä kuitenkin vain yksi aikuinen niin aikasin, en kai mä sille voi jättää riisuttavaksi lastani ja juosta bussille klo 6 heti kun ovet aukeaa?

Miten säolisit ehtinyt klo 6.32 bussiin jos tarha olis auennut 6.30? Voiko muksut jättää eteiseen hoitajien riisuttavaksi ja juosta bussiin?
Mä aina riisun lapseni, vien ryhmään, sanon heipat ja pistän juoksuksi. Ryhmässä kuitenkin vain yksi aikuinen niin aikasin, en kai mä sille voi jättää riisuttavaksi lastani ja juosta bussille klo 6 heti kun ovet aukeaa?
Pysäkki oli päiväkodin vieressä ja 3 v osasi riisua itse. Juoksin pysäkille. Eihän se kivaa ollut, mutta minkäs teit... töihin oli ehdittävä. Siksikin oli niin kiva, kun se yksi lastenhoitaja alkoi tulla 6:20 töihin, niin mulle jäi vähän enemmän aikaa kuin tuupata vaan poika päiväkodin ovesta sisään.

Alkuperäinen kirjoittaja ongelma tämäkin..:
Mitäs tilanteessa.... Lastenhoitopaikka sulkeutuu 17.00 Työt loppuu 16.00 ja työmatka kestää 45min vähintään. Tämähän menee ok. Mut sitten on vielä eskarilainen, jonka iltapäivähoito sulkeutuu kans 17.00, matka hakemaan sitä eskarilaista kestää n.50min.. Mutta matka hoitopaikan ja eskarin välillä kestää vähintään 20min... Mites tässä sitten repeät? Töitään pitäisi ihmisen pystyä hoitamaan ilman jokapäiväistä stressiä siitä ehdiikö vaiko eikö..

Mulla on ollu sama ongelma.

Pääsen töistä 17.30 ja 25min ajaa talvella tänne kotiinpäin.
Laitan aina laittomasti tienpäältä ip-kerhon ohjaajalle tekstiviestin, että lapsi pukemaan, kaappaan siis esikoisen lennosta kello 16.55.
(Eivät ole ulkona valmiina, mitä ihmettelen, vaan pelaavat tietsikoilla joka päivä)
Sitte hakee kuopusta 5km päästä ja se pk menee kiinni suht 17, paitti että venyy 17.15 kyllä, mutta hidastella en kehtaa.

NYT luojan kiitos työaikana on liukuma, joten meen ainakin 30min aikaisemmin töihin =) Ja lähden aikaisemmin.

Helsingissä päiväkodit auki päivystysaikoineen 6.15 - 17.30. Jos tarvitsee tämän ajan ulkopuolella hoitoa, niin vuorohoito on ainoa vaihtoehto. Sinuna pyytäisin joustoa työpaikalta.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Itse kysyisin ensin päiväkodista joustoa.. Usein aamuvuoroon menijä saattaa olla paikalla jo kymmentä vaille ja ei siinä koko päiväkotitätien vuoroja tarvitse muuttaa jos yksi tulee aikaisemmin. :)
Riippuu vähän millä konstilla hän tulee, jos tulee bussilla hänkin, aikatauluissa on vaikeampi joustaa.

Tämä on nyt ihan toista asiaa, mutta minua on joskus nolottanut kovastikin kun lapset ovat olleet sairaita ja päiväkoti on ihan turhaan avattu heidän takiaan aiemmin.

mullakin 3vuotias ja osais kyllä riisua itse mut aamuisin klo 6 unihiekat silmissä jäis vaan istuu lattialle ja odottamaan et joku auttaa.. enkä mä tiedä voisinko mä vaan heittää sitä ovesta sisään vaikka olisin jo oven ulkopuolella ennen hoitajantuloa lapseni hyvästellyt.. kun tiedän ettei aamuisin lapseni itse tekemisistä tule yhtään mitään ennen kun on herännyt kunnolla...

mullakin 3vuotias ja osais kyllä riisua itse mut aamuisin klo 6 unihiekat silmissä jäis vaan istuu lattialle ja odottamaan et joku auttaa.. enkä mä tiedä voisinko mä vaan heittää sitä ovesta sisään vaikka olisin jo oven ulkopuolella ennen hoitajantuloa lapseni hyvästellyt.. kun tiedän ettei aamuisin lapseni itse tekemisistä tule yhtään mitään ennen kun on herännyt kunnolla...
Ymmärrän hyvin. Ei ollut aikoinaan mun eikä pojankaan mielestä kivoja ne mun seitsemän aamut. Mutta eipä ollut oikein vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Helsingissä päiväkodit auki päivystysaikoineen 6.15 - 17.30. Jos tarvitsee tämän ajan ulkopuolella hoitoa, niin vuorohoito on ainoa vaihtoehto. Sinuna pyytäisin joustoa työpaikalta.

vuorohoitopaikoista on pula, tuskin antaisivat vuorohoitopaikkaa 10minuutin takia meille..

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Itse kysyisin ensin päiväkodista joustoa.. Usein aamuvuoroon menijä saattaa olla paikalla jo kymmentä vaille ja ei siinä koko päiväkotitätien vuoroja tarvitse muuttaa jos yksi tulee aikaisemmin. :)
Riippuu vähän millä konstilla hän tulee, jos tulee bussilla hänkin, aikatauluissa on vaikeampi joustaa.

Tämä on nyt ihan toista asiaa, mutta minua on joskus nolottanut kovastikin kun lapset ovat olleet sairaita ja päiväkoti on ihan turhaan avattu heidän takiaan aiemmin.

Niinhän se riippuu.. Yhdessä kuudelta aukeavassa pk:ssa työvuoro alkoi 5.50, mukavampi aloittaa päivä ihan rauhassa ja sytytellä taloon valot. Eräässä päikkärissä säikähdin aamuvuoroon mentyäni kun seuraavaan vuoroon tulija tuli omilla avaimillaan sisään enne kuin olin oven ehtinyt avata.. Ei ole mitenkään noloa tai outoa kysyä päiväkodista mahdollisuutta tuoda vähän aikaisemmin.

Töistä mä kysyisin. Pk:n työntekijöiden ei tarvi joustaa, eivätkä välttämättä edes saa tulla töihin aiemmin (vastuuasiat, jos pk on vielä virallisesti kiinni) Eli jos pk auki klo 6-->, niin vuorohoitoa kyselisin sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:

vuorohoitopaikoista on pula, tuskin antaisivat vuorohoitopaikkaa 10minuutin takia meille..

Niinpä. Varmaan silloin tällöin lapsen päiväkoti voisi joustaakin, mutta jatkuvana ratkaisuna en usko. Kurja tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Espoossa normaalipäiväkotien maksimiaukioloaika on yleensä klo 6.30- 18.00.
Pääsääntöisesti 7- 17

Joo, Espoossa ei onnistuisi ollenkaan tuollaiset kuviot. Ei varmaan muissakaan isoissa kaupungeissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Joo osta auto. Ei sitten tule joillekin mieleen, että kaikilla ei ole rahaa ostaa sitä autoa. Saati sitten ylläpitää sitä.

Vitusti anteeks että loukkasin sua.

:laugh: :laugh:

Pystyinkö mä mistään tietämään että ap kulkee ilmaiseksi bussilla, ihan hyväntahtoisesti esitin että ne kannattaa todella laskea tarkkaan. Mun mielestä reagoit omituisesti, kimpaannuin, anteeksi siitäkin.

Laissakin lukee että kunnan on järjestettävä hoitoa siinä laajuudessa kuin sitä tarvitaan eli jos tarvitset hoidon alkavan 10 minuuttia ennen pk:n aukeamista niin silloin kunnan on järjestettävä asia niin että saat hoitoa myös 10 minuuttia aiemmin.

nn en vain jaksa uskoa et kunta järjestää lapselle vuorohoitoa kun hoitoaika on 5.50-15.30.. eli 10minuutin takia kun vuorohoitopaikoista on jatkuva pula..

Sitten sun pitää vaan jatkaa vanhaan malliin, ja juosta hiki päässä. Jos et siis työpaikalla saa suutasi auki. Ei ne siellä tarhassa saa edes hoitaa lapsia aukioloaikojen ulkopuolella (säännöllisesti ainakaan).

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodin on joustettava:
Laissakin lukee että kunnan on järjestettävä hoitoa siinä laajuudessa kuin sitä tarvitaan eli jos tarvitset hoidon alkavan 10 minuuttia ennen pk:n aukeamista niin silloin kunnan on järjestettävä asia niin että saat hoitoa myös 10 minuuttia aiemmin.

mutta se siinä laajudessa ei sitten enää tarkoita välttämättä hoitoa siinä lähipäiväkodissa.

Niin tai sitten toinen hoitopaikka, joka aukeaa tuohon aikaan. kaikki päiväkodit eivät ole auki 6-18 vaan on päiväkoteja, jotka on auki 7-17 jne..

mut kiitos kaikille vastauksista, huomenna saan mennä rauhassa töihin mun mies on vapaalla eikä hoitoa tarvii murehtia.. otan kuitenkin asian nyt puheeksi töissä ja jos siellä ei asiat järjesty, puhun päiväkodissa asiasta ja jos SIELLÄKÄÄN ei järjesty niin vaihdan työpaikkaa. En jaksa enää näitä aamuja enkä halua laittaa lasta kärsimään mun murheista vaihtamalla päiväkodista toiseen, nopeemmin mä itse sopeudun toiseen työpaikkaan, -ei tuo korvaamaton paikka ole.

Ei pidä paikkaansa, kun kyse on noin aikaisesta ajasta.