Kumman puolella olet? Sisältää tositarinan tämän päivän poikien (-00) futsalturnauksesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Meillä oli esikoinen vahvistamassa vuotta vanhempien joukkuetta ja siksi siis oltiin turnauksessa tänään. Turnaus pidettiin kentällä, jossa katsomo oli ns. parvella. Tulin hieman myöhässä peliin (n.5 min) ja istahdin jonkun seurueen viereen, jossa oli 2 naista ja 1 mies.

Ihan heti istuuduttuani yksi naisista huusi meidän joukkueen pojalle että "numero 22 kamppaa koko ajan". Jatkoi jotain muutakin, mutta en muista mitä. Peli jatkui ja hetken päästä tuo samainen numero 22 kampattiin. Silloin tuo samainen nainen huusi, että "ihan oikein 22 että sutkin välillä kaadetaan". Nainen huusi todella kovaa, joten sekä me yleisö, että pelaajapojat kuuli kyllä kommentit sangen hyvin. Pelaaja numero 22 ei reagoinut huutoihin millään lailla. Eikä kyllä poika liioin kampannut tahallisesti yhtäkään pelaajaa. Kentällä oli 2 tuomaria, eikä poika saanut missään vaiheessa edes varoitusta kampittamisesta. Oli siis pelkästään tuon yhden naisen mielipide tuosta kamppaamisesta.

Peli oli jännittävä. Meidän joukkue oli selvästi parempi, mutta vastajoukkueen maalivahti oli huikean hyvä. Peliä pelattiin pitkään ilman maaleja, vaikka meidän joukkueella oli monta paikkaa. Vastajoukkueen maalivahti torjui ihan kaikki. Lopulta tuli sitten maali.... selvästi alakynnessä olleelle vastajoukkueelle ja aika helposti.

Meidän joukkueen pojat oli luonnollisesti pettyneitä ja harmissaan. Vieressäni ollut seurue ensin hurrasi omalle joukkueelleen, jonka jälkeen naiset alkoi "lällättämään" tuolle nro 22:lle, Sakari- pojalle. Naiset huutelivat (sangen ärsyttävästi) "hyvä Sakari, hyvä Sakari, hyvä Sakari". Poika sitten vaihtoon kävellessään katsoi tyynesti noita "lällättäjiä", kohotti kätensä ja näytti naisille nopeasti keskisormea.

Tuosta suivaantuneena toinen naisista nousi ylös ja huusi, jälleen kerran kovaäänisesti, tuomarille, että saako tosiaan lapsi näyttää keskisormea yleisölle. Ja että hän vaatii pojalle rangaistusta.

Käskystä tuomari meni pojan luokse ja ilmeisesti ilmoitti hänelle, että loppumatsin poika on pelikiellossa. Poika ei siis todellakaan saanut pelata sen jälkeen lainkaan, vaan seurasi loput matsista vaihdosta.

Nainen taas pälyili useampaan otteeseen, että onhan tuo poika edelleen vaihdossa ja rehvakkaasti selitti seurueelleen että hänelle ei 10-vuotiaat keskaria näytä. Piti pidempään kunnon shown, miten hän nyt sentään puuttuu ja sanoo jos lapsi käyttäytyy noin huonosti ja että sellasta se sitten on kun kotona ei kasvateta.

Mitäs olette mieltä? Oliko oikea loppuratkaisu?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olen sitä mieltä, että olisin nauranut päin naamaa tuolle naiselle, kun kerran vieressä istui, ja huutanut kovaan ääneen, että kappas vaan, kun tuon ikäinen tanttakaan ei osaa käyttäytyä vielä, vaan lällättelee kuin pahainen 10-vuotias.

no oli se kyllä.. kun valitettavasti se vaan on niin, että katsomossa saa melko vapaasti kommentoida, vaikken heidän käytöstään millään tavalla puolustakaan, ja pelaajien on opittava sitä kestämään ja olemaan siitä provosoitumatta....valitettavasti näin :/

[QUOTE="vieras";22966155]Muuten kantaa ottamatta, mun mielestä on äärimmäisen surullista että lasten liikunta menee tuollaiseen kilpailuun. Tällä tarkoitan myös sinun asennettasi.[/QUOTE]

Mä voin kuule kertoa, että nuo 10-vuotiaat (ja meidän 9-vuotias) ottaa äärimmäisen tosissaan jalkapallon, on ottanut jo useamman vuoden. He pelaavat sitä sangen tosissaan, vaikka esim. me vanhemmat koitetaan omalle pojalle vakuuttaa ettei se ole niin vakava asia. Vaan kun heille tuo jalkapallo on äärettömän tärkeä ja vakava asia, eikä kentällä leikitä vaan pelataan.

Mä en varmaan olisi pystynyt pysymään hiljaa. Olisin todennut kovaan ääneen että omalla esimerkillä nille lapsille tapoja opetetaan, tai jotain. En tiedä. Mutta olipas harvinaisen ärsyttävä tantta.

Huutelijanainen vaikuttaa täydeltä ääliöltä, sellaiselta, jolla elämänsisältö ilmeisesti on oman lapsen jalkapalloharrastus. Mä olisin sanonut sille siitä sen omasta käytöksestä.

Mua oikeesti ottaa NIIN paljon päähän, etten saanut suutani auki. Katsoin naista tosi paheksuvasti kun hän siinä voitonhuumassaan tyytyväisenä hekotteli lapsen saamaa rangaistusta. Ihmettelin myös ääneen pelin jälkeen tapaamalleni pojan joukkuekaverin äidille, että kumma kun lapsi saa rangaistuksen huonosta käytöksestä, mutta aikuinen ei. Olisi todellakin pitänyt avata suuni, kävi niin sääliksi se poikaparka.

Onhan sekin totta, että pelaajien täytyy karaistua kaikenlaiseen katsomosta suollettuun sontaan. Mutta 10-vuotias ja aikuinen ihminen solvaa vielä nimellä ja pelinumerolla.

Vältän viimeiseen asti lapseni viemistä minkäänlaiseen joukkueurheiluun, etenkin jääkiekko ja jalkapallo tuntuvat vetävän ääliövanhempia puoleensa.

Aikuinen ihminen ja huutlee pienelle pojalle... voi hyvä tavaton, tuskin olisin malttanut pitää omaa suutani kiinni.

Aikuisten kannatatisi purkaa omia turhaumiaan jonnekin muualle kuin lapsiin.

[QUOTE="vieras";22966155]Muuten kantaa ottamatta, mun mielestä on äärimmäisen surullista että lasten liikunta menee tuollaiseen kilpailuun. Tällä tarkoitan myös sinun asennettasi.[/QUOTE]

Lisään vielä, että jos oletat minulla olevan kilpaileva asenne sen vuoksi, että totesin joukkueemme olleen parempi, niin koitin sillä vaan selittää miten turhautuneita nuo lapset sillä hetkellä olivat. Meidän joukkue sai vastajoukkueelta kunnolla "turpiinsa", mutta ei se hetkauttanut minua millään lailla, tietenkään :D.

Tosiaan koitin vaan selventää millaiset fiilikset noilla lapsilla varmaan oli, kun lukemattomat kerrat pääsivät maalille, mutta maalivahti katkaisi kaikki tilanteet. Ja sitten vastajoukkue tekee helpon maalin. Syöhän tuollainen tilanne aikuisiakin, saati sitten 10-vuotiaita lapsia.

Kilpailuhenkisyydestä, musta se on ihan hyväkin juttu justiin esim. harrastuksen parissa ja totta hitossa sitä kuuluukin olla oman joukkueensakin osalta!

Ällöttävää käytöstä tolta naiselta, ihan pistää vihaksi tuollaiset keskenkasvuiset juntit!
(Juu kyllä haukun ihan surutta kun siihen aihetta näen ja tuo kuulostaa juuri sellaiselta tapaukselta joita en vaan voi ymmärtää!)
Väärin oli että poika rangaistuksen sai.

Ei todellakaan olis kuulunut rangasta noin, jos katsomosta saa huudella mitä tahansa törkeyksiä ja käyttäytyä kuin aivoton apina, saa pelaajat kyllä noinkin hienovaraisesti "kostaa".

Paska tuomari ja kamala akka, olivatko kenties pari?

Mä oon kyl täysin sun kanssa samoilla linjoilla Turkilmas! Typerä akka siinä sun vieressä ollu :O!!! Ja niin totta tuo että ikinä ei ite saa suuta auki kun pitäs, ja ai että ku myöhemmin ottaa päähän ku keksii mitä nasevaa olis voinu kommentoida!

Ja mulla 13v poika pelaa jääkiekkoa, ja toden totta, ne jätkät ottaa sen todellakin tosissaan! Se niiden oma jokaviiikkoinen "ö-sarjan" peli on vähintäänkin ihan yhtä suuri ja tärkeä tapahtuma kun mm-kisat..!! Toivottavasti valmentaja on nähnyt tilanteen, meillä ainakin niin mahtivalmentajat että saa pojat "nostettua suosta" jos ne oikein lannistuu jostain.

[QUOTE="vieras";22966314]epäurheilijamainen käytös pojalta ja törkeää käytöstä aikuiselta.[/QUOTE]

Juuri näin. Vaikka itsekin olen vastaavista "epäoikeudenmukaisuuksista" kentän laidalla moneen kertaan hermostunut, ei tuomarilla käytännössä tuossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin rangaista pelaajaa. Tässä ei ollut kyse siitä, kumman puolella ollaan, vaan siitä, että kumpikin toimi väärin (vaikka vain toista rangaistiinkin).

Sillä ei ole merkitystä, miten sitä urheilijaa on provosoitu tai miten turhautunut hän on, teko on rangaistava. On hyvä oppia ihan pienestä pitäen, että kentällä tulee hallita omaa käyttäytymistään, vaikka miten provosoidaan. Jos sitä ei ajoissa opi, on tulevaisuudessa paljon isompia ongelmia edessä.

Ihan toinen asia on se, miten nuo aikuiset kentän laidalla käyttäytyivät. Tuomarin olisi pitänyt puuttua asiaan, ja kun kerran tuomari ei sitä tehnyt, olisi vastapuolen aikuisten (joukkueenjohtaja tms) tullut asiaan puuttua. Tuomarilla on myös oikeus poistaa huonosti käyttäytyvät aikuiset katsomosta.

Todella sääli, että lasten urheilu on huonosti käyttäytyvien aikuisten temmellyskenttä. Tämä on asia, johon ihan oikeasti pitäisi puuttua kovemmalla kädellä!

Urheilijan pitää oppia käyttäytymään nätisti, vaikka kuinka toiset yrittävät hermostuttaa... vähän kuuluu pelin luonteeseenkin. En kuitenkaan ole naisen puolella, koska mun mielestä aikuisten pitäisi osata varsinkin lasten peleissä näyttää hyvää mallia.

Kyllähän yleisönkin pitää kannustaa omaa joukkuettansa, eikä mollata vastapuolta. Minusta surullista käytöstä ko. naiselta. Lapsiahan ne vastustajatkin ovat, ja heidän pitäisi saada pelata reilusti paremmuudesta eikä joutua jäähylle yleisön vuoksi.

Yhteistyössä