autatteko mua jäsentämään ajatuksiani ja vetämään herneen pois nenästäni? *päiväkotiasiaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Allergia ei periaatteessa ole syy olla pois pk:stä (olen töissä pk:ssa).

MUTTA oma kokemukseni siitepöly/heinä-allergiasta lapsuudessani on aika kamala.. =/ Olen syönyt eri allergialääkkeitä lähes koko elämäni, mikään ei ole auttanut..Lääkkeistä huolimatta oloni pahimpina allergia- kausina oli ihan kamala, makasin päivät sängyllä pitelemässä silmistä kiinni, niin paha oli olla.. =( Muu perhe ulkoili ja nautti kesästä.

Allergiani on nykyään paljon parempi, en ole edes joka kesä enää aikuisena oirehtinut. Jostain syystä tämä kesä ollut taas vaikeampi, mutta lääkkesitä saan avun (kun otan niitä kaksi päivässä, vaikka annostus on yksi). Silti olo on todella väsynyt ja huono kaikinpuolin. Välillä töissä olo tekee tiukkaa, varsinkin ulkoilut. Ymmärrän toisaalta hoitajaa, koska lapsen olo on varmasti tukala. Ulospäin näyttää normaalilta, mutta "sisäinen" olo on todella kurja. Pahaa heinä-allergiaa on muiden vaikea ymmärtää, ellei itse ole kokenut. Minun kävi töissä todella sääliksi pientä 2-vuotiasta tyttöä, joka kärsi oireista, mutta työkaverini eivät ymmärtäneet huoltani toisen puolesta, KOSKA eivät ole kokeneet sitä oloa.. =(

Eli jos oma lapseni kärsisi "vaan" allergiasta (ja ap:lla myös atooppisesta ihosta), olisin valmis pitämään hänet kotona vaikeimpina allergia- päivinä. (Oireethan saattaa vaihdella päivittäin..)

Ystävälleni sattui samalla tavalla reilu vuosi sitten: pojan silmät olivat allergian takia punaiset ja rähmivät. Ystäväni kertoi että kyse on allergiasta, mutta silti hänet soitettiin kesken päivän hakemaan lapsi takaisin. Mielestäni hän sai kunnalta (tms) korvauksia siitä että oli joutunut olemaan poissa töistä koska pk ei hoitanut hänen tervettä poikaansa. En tiedä / muista tarkempia yksityiskohtia, tämä tapahtui Ruotsissa.

En ole lukenut koko ketjua, mutta olen kuullut hyvää suolakammarissa käymisestä. En tiedä, auttaako allergiaan, mutta ainakin astmaoioreisiin ja ihoon voisi auttaa suolakammarissa käyminen.

Varmaan tiedossa teillä tämäkin jo, mutta jos ei, niin meillä on auttanut tosi hyvin se Ceridalin lipogeeli. Eli on sellasta vaseliinin omaista tököttiä. Apteekista ilman reseptiä saatava ja lääkärin meille suosittelema.

Tiedän, enkä todellakaan käytä mielelläni tuota kortisonia. Sitä on kuitenkin kuuriluontoisesti pakko laittaa, sillä iho ei muutu paremmaksi ilman. Tai ainakaan vielä ei ole tullut vastaan sellaista rasvaa joka olisi auttanut. Sitten, kun kortisoni on purrut pahimmat pois, iho pysyy siedettävässä kunnossa pelkällä rasvalla.

Hei, semmonen rasva ku protopic! Meillä poika kärsi pari vuotta atopiasta, käytiin varmaan kaikki perusvoiteet läpi ja tietty kortisoni sekä sellaset ihotautilekurin määräämät sekotusvoiteet jotka sekoteltiin apteekissa eri rasvoista. Myös kaikenlaisii luontaistuotteita, öljyjä, mitä nyt ikinä keksittiinkään koittaa, paljon samoja mitä säkin olet koittanut. Mikään ei juurikaan auttanut paitsi kortisoni jotenkuten. Sit saatiin resepti protopicille ja jestas sentään kun elämä alko hymyillä! Iho oli hetkessä kuin vauvan peppu, kyllä suosittelen tuota rasvaa. Maksaa sikana ( pikkutuubi muistaakseni viitisen kymppii tms ) mutta onneks vakuutus korvaa!

Hmm, kuinka moni meistä allergikoista itse olisi työkuntoinen pahimpaan allergia-aikaan kun silmät miltei muurautuu umpeen ja iho kutisee niin että tulee melkein hulluksi? Miksi siis pienen lapsen pitäisi jaksaa olla siellä päiväkodissa, lapsella on varmasti tosi kurja olo. Ja siellä päiväkodissa mennään kumminkin terveiden ehdoilla, koska päiväkoti on tarkoitettu terveitä lapsia varten, ei sairaita. Sairaat hoidetaan kotona. Ja sairauden tarttuvuus ei ole tärkein kriteeri sille voiko vai eikö voi tulla päiväkotiin, tärkein kriteeri on lapsen yleinen vointi. Ja ap:n tekstin perusteella kyseessä ei ole mikään "pieni" allergia, ja lapsen yleisvointi ajoittain tosi kurja.

Kuinka vaikeeta onkaan ymmärtää että hoitajat joskus toimii ihan sen lapsen parhaaksi? Miksi täytyy heti olla puolustusnyrkit pystyssä ja haukkua hoitaja virkaintoiseksi nuuskijaksi, tai jopa Hitleriksi. heheh. Ja tosiaan, meidän ensisijainen tehtävä on hoitaa lapsia ja mielessä on lapsen hyvinvointi, ei suinkaan vanhempien oikeaoppinen asiakaspalvelu. Tällä alalla valitettavasti joutuu puhumaan joskus ikävistä asioista ja sanomaan suoraan, eikä sitä voi verrata kassalla asioimiseen. Hoitaja ei ole täysin sama kuin aspa. Toki mätiä munia mahtuu joukkoon, mutta milläs sitä nyt sanois vanhemmalle vaikeen asian niin ettei toinen yhtään hermostu. Se kun taitaa olla aika luonnollista että ihmisen puolustusreaktiot nousee ekana esiin.. "enhän MINÄ, ei MEILLÄ ". Ja helposti tulee tunne että "kun se sanoikin sen niin ilkeesti". Inhimillistä, kun joku tunkeutuu aralle ja yksityiselle aihealueelle.

Minun ryhmässäni on tyttö jonka siitepölyallergiaan kuuluu vain silmäoireet, mutta silmät muuttuu punaisiksi, ne kutisee koko ajan ja lopulta muurautuvat umpeen. Vedellä huuhtelu joskus auttaa, lääkkeitä me ei saada antaa. Ja sanoppa 3-vuotiaalle että älä hinkkaa silmiä koko ajan, kun ne lasta koko ajan kiusaa :( Kyllä tyttö on tosi vaisu jo siinä vaiheessa kun silmät kutiavat vähän, siinä vaiheessa kun tyttö ei edes näe kunnolla mitään on hän ihan kotihoitokamaa ja tämä besserwisser soittaa kotiin. Joku atooppinen iho tuosta vielä puuttuisi. Onneksi vanhemmat on ymmärtäväisiä, ettei me voida raahata kärsivää lasta perässä eikä se ole lapsenkaan parhaaksi.

Kyllä minä äitinä ajattelisin ensisijaisesti sitä lapsen hyvinvointia, en sitä kuka tietää asiasta eniten ja vähiten ja kuka puhui mihinkin sävyyn ja kenellä on mitäkin oikeuksia ja vaikka mulla olisikin oikeus viedä lapsi tarhaan niin vienkö vaikka lapsi olisi puoliraato ja mitä se pomokin mahtaa sanoa ja ja ja

Ja tosiaan, olisiko teidän lähellä jotain allergiapäiväkotia? Teillä voisi olla mahdollisuus päästä sinne ja siellä on paremmat tiedot, taidot ja resurssit hoitaa allergisia ja astmaattisia lapsia.

huhuu te kaikki atoopikkojen vanhemmat, koittakaa oikeesti lisätä lastenne ruokavalioon RASVOJA sisäisesti nautittuna, niin ei tarvitse läträillä ihovoiteiden kanssa. Ja karsikaa samalla turhat, nopeat hiilarit, niin lastenne iho-oireet luultavasti vähentyvät tai paranevat jopa kokonaan. Kannattaa kokeilla! :)

Eipä ole epäilystäkään ettenkö ajattelisi lapseni parasta. Ja silloin kun kritiikki on aiheellinen, niin otan sen mukisematta vastaan. Kuten nyt vaikkapa silloin ihan alkuun kun yritin hoitaa pahentunutta ihoa kookosöljyllä ja päiväkodista tuli palautetta että lapsi raapii paljon itseään. Ymmärsin silloin, että pakko ottaa järeämmät otteet käyttöön. Toki olisin ymmärtänyt ilman palautettakin, pointtini on siinä, että vaikka päiväkodissa tuolloin siitä suoraan sanottiin, niin en todellakaan loukkaantunut asiasta.

Meillä ei pojan silmät rähmi, ei edes punoita pahasti. Eihän mulla ole muuta vertauskohdetta kuin isoveljensä, mutta siis isommalla silmät on PALJON pahemmat, on ollut aina tähän aikaan vuodesta.

Eikä poika enää pahemmin kutisekaan, ei ole kutissut sen jälkeen kun kortisoni alkoi purra. JOS lapsi olisi tuskainen, niin aivan varmasti tekisin kaikkeni ettei hänen tarvitsisi olla hoidossa. Vaikkakaan saikkua tuskin kovin helpolla saisin. Vaan kun poika EI OLE OLLUT TUSKAINEN. Ihan käsi sydämellä voin sanoa, että kotona ollessaan hänen käytöksensä tai olemuksensa ei poikkea millään lailla normaalista. En usko että lapsi sentään on tuskainen vain päiväkodissa, eikä muuten lainkaan...

No, mä nyt kuitenkin vein lapsen tänään hoitoon. Tämä kyseinen hoitaja ei ollut paikalla. Kerroin, hyvin asiallisesti, toiselle hoitajalle että pojalla on atooppinen iho, jota pakkaset ja siitepöly pahentaa. Ja että hänellä on heinäallergia myös. Totesin ettei meidän kummankaan vanhemman työnantajat tule hyväksymään poissaoloja töistä siksi että lapsemme on allerginen. Ja sitten sanoin lopulta että ollaan kyllä käsi sydämellä hoidettu poikaa parhaamme mukaan ja yritetty yhtä ja toista. Siihen tuo hoitaja totesi, että yksi heistä voisi ilmaista asiansa toisellakin tavalla. Eli ymmärsi sanomattakin että olin pahoittanut mieleni ja oli sitä mieltä että ihan ymmärrettävästi.

Mun puoleltani asia on nyt okei, toivottavasti myös tuo hoitaja saa viestin perille vaikka muilta hoitajilta. Ja tosiaan poika sai allergialääkkeensä. Kummallakin pojalla on nyt sekä lääkitys että säännölliset silmätipat ja kummallakin silmät kutittaa. Isommalla löi taas silmätulehduksen puolelle, huomenna siis lääkäriin.

Ainiin. Kiitos paljon vinkeistä, olen ne kaikki rekisteröinyt. Ihan ehdottomasti pitää kokeilla niitäkin, mitä en vielä ole kokeillut. Ihanaa että monet ovat saaneet avun vaivoihinsa :).

[QUOTE="vieras";23953477]huhuu te kaikki atoopikkojen vanhemmat, koittakaa oikeesti lisätä lastenne ruokavalioon RASVOJA sisäisesti nautittuna, niin ei tarvitse läträillä ihovoiteiden kanssa. Ja karsikaa samalla turhat, nopeat hiilarit, niin lastenne iho-oireet luultavasti vähentyvät tai paranevat jopa kokonaan. Kannattaa kokeilla! :)[/QUOTE]

Jep, kokeiltu :). Ei mainittavaa apua. Mutta joillekin toki saattaa olla, ilman muuta kannattaa kokeilla. Meillä on kyllä edelleen ruokavaliossa rasvoja ja kuopus syö luontaisesti melko karppimaisesti. Eipä siitä haittaa ainakaan ole, joskaan ei atooppisen ihon hoidossa, ainakaan meillä, mitään hyötyäkään.

En tuohtumukseltani edes lukenu muita vastauksia, mutta jumankauta mullakin on jo koko palkokasvi nenässä ihan sun puolesta! (itselläni esikoinen atooppinen ja jonkun verran vieläkin allerginen).
Viet lapset hoitoon ja kerrot niille hoitajille että sulla on tiedossa lasten allergiat ja niiden hoito myös. Tiedän niin tunteen kun kaikkensa on kokeillut eikä mikään auta, ja sitten saa vielä kuulla vihjailua siitä miten ei muka ole hoitanut lapsensa oireita. AAAAARRRRRRGGGGGG!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23948221:
Onko tosiaan noin? :O Missä hoidetaan diabeetikot, astmaatikot ja muita kroonisia sairauksia sairastavat lapset?

Päiväkodissa... :)

Antavat astmapiippua meidän pojalle mun kertoman ohjeen mukaan, eli ennen ulkoilua, ennen päiväunille menoa, ja muutenkin tarvittaessa jos poika kovasti yskii tai vinkuu.

Enkä muuten ole toimittanut reseptiä näytille, saati lääkärinlausuntoja. Mun sanani on riittänyt, ja lukee uusimmassa neuvolasta tuodussa terveystodistuksessakin että astma on ja Ventolinea menee. Ei ole lapsen nimeä lääkkeessä eikä ohjeitakaan mukana.

Veikkaan minäkin, että "täti" on sekä loman tarpeessa että aika tietämätön allergioista. Eiköhän asia puhumalla selviä ja aikanaan tulee myös "tädin" loma.

Pitkäaikaissairaat lääkitään kyllä. Muita lääkkeitä ei lapsille anneta meidän kunnassa päivähoidossa.

Terveystodistuksesta tulee ilmi lapsen sairaus.
Eipä olla koskaan keneltäkään lääkärintodistusta pyydetty vaikka astman takia. Niin pipipäitä vanhempia ei ole tullut vastaan, että olisi epäilys, että haluavat huvikseen astmalääkitä lastaan.

Ruoka-aineallergiat ovat eri asia. Niistä keittiöitä pyörittävä firma haluaa todistuksen.

Päiväkodissa... :)

Antavat astmapiippua meidän pojalle mun kertoman ohjeen mukaan, eli ennen ulkoilua, ennen päiväunille menoa, ja muutenkin tarvittaessa jos poika kovasti yskii tai vinkuu.

Enkä muuten ole toimittanut reseptiä näytille, saati lääkärinlausuntoja. Mun sanani on riittänyt, ja lukee uusimmassa neuvolasta tuodussa terveystodistuksessakin että astma on ja Ventolinea menee. Ei ole lapsen nimeä lääkkeessä eikä ohjeitakaan mukana.

Aika vastuutonta päiväkodissa, jos antavat lääkettä, missä ei ole lapsen nimeä edes.
Kirjalliset ohjeet pitäisi aina olla mukana, koska vieras ihminen ei tiedä minkä verran lapsi tarvii astmalääkettä tai millon mitäkin.

Sairaalassakaan eivät anna astmalääkkeitä, jos eivät tiedä annostusta.

Sairaalassakaan eivät anna astmalääkkeitä, jos eivät tiedä annostusta.

Missä sairaalassa on niin epäpätevää henkilökuntaa ettei edes astmalääkkeitten annosta tiedä? Aivan varmasti potilas saa lääkkeensä tarvittaessa. Ellei täsmällistä annosta ole tiedossa annetaan normaaliannostus, jota sitten rukataan kun oikea lääkitys on saatu varmistettua.

Hei ap! Suosittelen kokeilemaan Marja Entrich mehiläisvahavoidetta. Siinä on ns. luonnon omaa kortisonia, ja siitä voiteesta on moni atoopikko saanut avun. Googleta tuo Marja Entrich, ei ihan ekana tullu oikee sivu, mut olikohan sitä seuraava. ME-tuotteet ovat biologinen ihonhoitosarja, itse oon joskus myynyt kyseistä sarjaa ja käyttänyt niitä tuotteita n.15 vuotta. Aika arvokashan se voide on, mutta toisaalta riittoisa ja todellakin auttaa. :)

Pitäähän lapsi tutkia (allergiat), jos niitä ei ole kerta tutkittu. Ei voi vain olettaa, että kun muilla on jotain niin on tälläkin sama.

Esikoiselle on tehty puoli vuotiaana prick-testit ja verikoe ja silloin löyty allergiaksi kananmuna sekä reagointi perunalle ja apteekin erikoiskorvikkeelle (maitoallergia epäily). Peruna meni ohi, kananmunaa ei kestä raakana koskea mutta syödä voi kun on keitetty/paistettu. Nyt sitten viisi vuotta myöhemmin lapsella on selkeä siitepölyallergia/heinänuha. Varasin neuvolalääkärille ajan, jotta saatais lähete allergiatesteihin. Lääkäri sanoi, että turha noita on testata kun tiedetään suurin piirtein milloin oireet on eli siitepölyaikaan ja näin kesälläkin välillä. Mitä sillä tiedolla tekee aiheuttaako oireet koivu vai paju.

No, vien lapsen yksityiselle,jos sitä kautta pääsis testeihin. Vielä ei olla saatu aikaa...

No huh.
Eiköhän aika moni olisi tuossa tilanteessa mielensä pahoittanut ja mun mielestä on melkoisen tökeröä alkaa soitella vanhemmille että lapsi ei ole "päiväkotikunnossa", eikö hoitaja(t) todellakaan erota mikä on allergiaa ja mikä ei? Okei, mulla ei ole allergisia lapsia mutta uskoisin silti erottavani räkätaudin ja allergisen nuhan toisistaan.

Poika hoitoon vaan ja jos viitsit, niin voithan mainita lääkärikäynnistänne..;)

Ymmärrän kyllä hoitajiakin siltä kantilta,että kovasti allergiaoireista kärsivä lapsi ei oo oikein hoitokunnossa. Silmien kutina ja ihon kutina voi haitata pahastikin. ja kyllä,meillä on kaksi pientä allergisia siitepölyille.
Mutta nyt kun olette saaneet silmätippojen lisäksi myös sitä allergialääkettä, lapsen olo varmasti kohenee ja ei kutita niin kovin että haittaisi hoidossa oloa. Kunhan muistaa sitä allergialääkettä antaa joka päivä.

Atooppinen iho voi johtua tosiaan jostain ruoka-aineista: meillä pahimmat syylliset oli herne,mansikka ja viinirypäleet sekä kotimaiset viljat. Ilman näitä iho on hyvässä kunnossa.

No jos allergia olis syy olla menemättä hoitoon niin mä en vois koskaan mennä töihin kun meillä on 3 allergista lasta... hmm, oliskohan allergia syy olla menemättä töihin? Itse oon siitepölyallergikko, voisin kyllä jäädä koko kesäksi kotiinkin... :D

Älä peru terkkariaikaa!

Sieltä pääset julkisen terveydenhuollon piiriin, saat lapsille säännöllisen seurannan, lähetteen allergiapolille (noin pahat aina!), ja siellä sitten rasvausohjeet (rasva/lakanakääreet ym), paremmat rasvat, kortisonikuurit, pimekroli/takrolimuusit (Elidel, Protopic), hyvät allergialääkkeet ja ehkä siedätyksen jossain vaiheessa! Keinoja on, mutta niitä ei taitavakaan äiti pysty kaikkia käyttämään ilman lääkärin apua.

Seuranta ja hoidon pääsyyn piiri on tärkeää! Et kai omaa sepelvaltimotautiasikaan hoitaisi omin neuvoin, käsikauppalääkkeilä? Atooppinen iho on krooninen sairaus, ja noin pahana ehdottomasti erikoislääkäritason hoidettava, säännöllisin seurannoin.

Yhteistyössä