Ihan tiedoksi vain näille testien ihannoijille (ja jotka kuvittelevat että ne todella näyttävät kaikki allergiat). Edes TAYSsin allergiapolilla ei ole olemassakaan kaikille allergioilleni testejä, mitkä on kyllä altistamalla löydetty. Prick-testejä sanotaan edelleen ohjeellisiksi, niidenkin tulokset esim. ruokien osalta täytyy edelleen tarkistaa altistamalla (ruoka-aine hetkeksi pois ruokavaliosta, sitten takaisin ja seuraillaan miten oireille käy). Niin ja sitten vielä ne ristiallergiat, näkyiköhän nekään ihan kunnolla noissa ah niin autuaissa testeissä mitkä nyt osan mielestä näyttää IHAN kaiken? Tiesittekös muuten että prick-testien liuosten vahvuudetkin vaihtelevat testauskertojen ja sairaaloiden välillä? "Luotettavaa" vertailua onko allergia kenties helpottanut tai pahentunut...
Eli en todellakaan kannata turhia prick-testejä lapsille, jos nyt ei ole välttämätöntä saada johonkin todistusta allergioista ja allergiat muuten ovat selvillä! Omat ensimmäiset prick-testini muistan kamalina, ikää oli about 5-6v ja olivat ihan turhat. Olen siis allerginen atoopikko, jolla ei edes tuolloin muksuna prick-testit näyttäneet pahaa kananmuna-allergiaa, vaikka kädet oli samantien tulipunaiset jos sain kananmunan käsiini ja rikoin sen...
Turkilmas: Näytä siellä hoidossa vaikka sitä reseptiä, jos eivät suostu uskomaan että lapsen allergiat on hoidossa, ne oireet vaan on ja pysyy eikä nuo lääkkeetkään ihmeitä tee ja kadota oireita täysin pysyvästi. Eipä mielestäni mitään lääkärinlausuntoa tarvitse alkaa soitella heille erikseen jos järkipuhe ei tehoa.
Niin ja älä peru sitä tk-aikaa. Sieltä kuitenkin voisitte päästä paikallisen sairaalan ihotautilääkäreille, joilla on hieman enemmän noita hoitokeinoja käytössä kuin tk:ssa. Ainakin tuolle kortisonivoiteelle on korvaaja, mutta en muista kuinka nuoresta noita takrolimuuseja saa tällä hetkellä käyttää, kun niistäkin pari vaihtoehtoa jo markkinoilla. Ei vaan ohenna ihoa eikä tarvitse pitää taukoja. Samaten valohoidoista voi talvella olla apua, en vaan tiedä sitäkään kuinka nuorelle niitä annetaan.
Kokeile vaan jatkossakin noita vaihtoehtoisia hoitokeinoja. Ei se apteekin rasva se ainut vaihtoehto ole. Täti oli joskus ihotautiosastolla sairaanhoitajana ja siellä ihan tutkittiin toimisiko esim tyrni atopian helpottajana (ilmeisesti osalla jopa helpotti). Ja on jo omatkin vanhemmat aikanaan kokeilleet esim. helokkiöljyä minulle jos siitä olisi apua kun yksi allergioiden pahenemiskausi oli menossa.
Omalla kohdalla vanhemmat ei taineet koskaan noudattaa kirjaimellisesti ohjetta 'rasvattava lapsi joka pv kahdesti'. Kun muistan että rasvailtiin vaan jos on tarvetta ollut ja kortisonin kanssa sama juttu. Joten itsellä on ollut nyt sinäkin aikana mitä oon itse vastannut rasvauksista suuri joukko vuosia etten oo tarvinnut perusvoidepurkkia kuin kerran parissa kuukaudessa. Nytkin kolmisen talvea ollut pahana iho, mutta silti hoidettu vaan noita pahana olevia ihoalueita, en todellakaan oo lähtenyt rasvaamaan noita täysin kunnossa olevia joka pv, hyvä jos kerran kuukaudessa ennemminkin. En vaan ravaa suihkussa joka pv ja saippuakin valittu siten ettei ainakaan kuivata.
Ja mitä sanoo ihotautilääkäri joka ei tiedä rasvaustapojani? Ei mtn. Hyväkuntoista ihoa tuo mitä en juuri hoida kun ei ole tarvetta. Se mikä on pahana on pahana, eikä siihenkään näköjään ihan pelkkä kortisonivoide lääkäristäkään riitä kun taas on paria muunlaista lääkevoidetta millä pitää nuo ihottumat hoitaa pois.
Että ei se joka pv perusvoiteella läträys ole todellakaan jokaiselle se oikea ratkaisu. Meitä on monia erilaisia ja ihottumien ja allergiaoireiden syitä vähintään saman verran. Tämä auttaa minulle, mutta ei ehkä sinulle. Ja mikä ei auta ehkä minulle tai sinulle, voi auttaa sille kolmannelle tyypille...