Kummastelua lasten "kesälomista"....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekava sepostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekava sepostaja

Vieras
Miten, kun itse jäätte työstä kesälomalle ni jääkö muksut kanssa? Ku mie tiiän pari äiti-ihmistä jotka huokailee "kamalaa jäähä kesälomalle kun lapset kotona!" ja eräs jää lomalle vasta kun koulut alkaa ja isommat menee sinne ja hän vie pienimmäisen päivähoitoon että saa olla rauhassa lomalla!

Moralisoinko vaiko en, ymmärrän kotiäitejä että lapsista on ihana saada hengähdystaukoa aina välillä (olen ollut kotiäiti melkein 6 vuotta), mutta itsestäni tuntuu että kun lapset ovat saman aikaa hoidossa kun itse töissä ja kyllä se hoidossa olokin työstä käy niin eiköhän lapsikin ole lomansa ansainnut?

Mulla ei tänä kesänä lomaa ole kertynyt kuin 2 viikkoa (lapset myös kotona), mutta esikon aloittaessa ensimmäisen luokan, jää mies pariksi viikoksi pitämään kesälomaansa jotta on auttamassa lasta koulutien alkuun ja samalla jää tuo kuopus kotiin myös sen parin viikon ajaksi..

Tottakai kun me (minä tai mies) ollaan lomalla on myös lapset. Tänä kesänä onnistui järjestää lapsille ylimääräistäkin lomaa sukulaisten suosiollisella avustuksella, eli me ollaan vielä töissä ja lapset jo lomailee.

mun mielestä lapsia voi pitää jokusen päivä hoidossa, jos
- vanhemmilla ei yksinkertaisesti ole turvaverkkoa eli ei ole mitään paikkaa mihin lapset voisi viedä hoitoon päiväksi tai pariksi että saataisiin yhteistä aikaa. Esim. minulla ja miehelläni ei ole ollut tähän mahdollisuutta ja ainoa mahd. maksaa siitä esim. MLL:n hoitajalle (melkein 200 euroa pv!!!) ja olisimme halunneet viettää pari ekaa lomapäivää yhdessä, mutta ei onnistu, koska meidän kunnassa ei saa edes viedä hoitoon ns. päivystysaikaan = heinäkuu, jos ei molemmat vanhemmat ole töissä. Toisaalta on tosi hyvä juttu ettei siellä sitten ole jonkun lapset sitä koko aikaa kun jompikumpi tai molemmat vanhemmat on töissä.

Heti jää lapset lomalle kun mekin.

Toukokuussa olivat 2vkoa lomalla minun kesälomalla ja nyt heinäkuussa ovat 2vkoa lomalla ja elokuussa ovat 2vkoa lomalla

En ole varmaan oikea ihminen vastaamaan, koska olen vain kotiäiti.

Mutta ymmärrän ja en ymmärrä.

Lapsen paikka ei ole tarhassa. Joten minkä hemmetin takia siellä pitäis lapsia pitää ´ylimääräistä´ aikaa, kun vanhemmilla ei ole töitä. Lapsikin tarvitsee lomaa.

Toisaalta jos vahemmilla on vaativa duuni, niin sitä voi olla aika väsy ja ansaitsee kunnon loman - myös tavallaan lapsista. Keskittyen täysin itseensä ja lomailuunsa. Sillä äidit ja isät tarvitsevat hieman aikaa myös itselleen, jotta jaksavat olla hyviä vanhempia lapsilleen.

Tiedän perheen, jossa molemmat vanhemmat ovat uraihmisiä, joilla tulee työtunteja viikossa enemmän kuin laki sallii, lapset ovat osan päivästä tarhassa, osan kotona lastenhoitajan kanssa. Vanhemmat kyllä rakastavat lapsiaan ja ovat hyviä vanhempia. Mutta kun lomat tulevat, niin se on yhtä kaaosta, jossa kukaan ei tykkää olla. Vanhemmilla on hirveä stressi työn takia lomallakin ja se on yhdellä sanalla kaaos jos sinne menee kylään, kun heillä on loma. Mikään ei suju, ei sitten mikään. Joten kyllä heidän tapauksessa on hyvä, että vanhemmat ottavat aikaa myös itselleen ja toisilleen.

mulla alkaa loma heinäkuun puolesta välistä jolloin tytöt jäävät myös kotiin.kun koulut alkaa,mä lähden töihin ja mies jää lomalle,esikoinen lähtee kouluun ja kuopus on on miehen kanssa kotona sen kolme viikkoa kun on lomaa.mies kans vähän harjoittelee tuota koululaisen kouluun lähtöä.

Aiheeseen: tietenkin lapsi lomailee kun minäkin. Eipä tiulis mieleenkään hoidattaa muilla vaikka yh:na ois upeaa saada omaakin aikaa, mutta lapsi on tärkein ja omaa aikaa saan sit joskus.
Lomaan on vielä 3 viikkoa. Pidän ennen sitä pekkasen ja kerroin rehellisesti että tuon lapsen silloin hoitoon. Ko päivänä aion kierrellä rakennuslikkeissä ja käynnistellä kotimme pintaremppaa. Päiväkodissa oltiin hieman nokka solmussa ja mulle tuli tosi paha mieli. teen näin ehkä 2 kertaa vuodessa että hoidatan lasta ja olen itse asioilla. Onko se väärin. Eikö ne yhtään ajattele että ei ole muitakaan hoitajia lapsella ja olen yh. Maksan hoitomaksuakin sen penteleen 200...soisin seihen sisältyvän edes 2 "vapaapäivää" jotka sitten vietän syyllisyyttä tuntien.

Meillä lapsi on lomalla kun minä olen lomalla ja muutenkin poika on vain osapäiväisessä hoidossa koska teen esim. yövuoroja joiden jälkeen on aina parin päivän vapaat jotka voin viettää pojan kanssa kotona.
MUTTA: Meillä ei poika lomaile AINA samaan aikaan miehen kanssa, toki nyt kesälläkin heillä on pari viikkoa yhteistä lomaa minun ollessa töissä, mutta kyllä mä joudun poikaa viemään päiväkotiin joinakin päivinä kun minä olen töissä vaikka mies on lomalla KOSKA mies on ihan toisella puolella suomea auttamassa raksahommissa isäänsä eikä sinne työmaalle voi poikaa viedä..

Kyllä lapsilla on oikeus myös kesälomaan! Meillä tyttö on lomalla mun kans kuukauden. Miehen loma on eriaikaan, tällöin tyttö lyhyempää päivää hoidossa, miehellä harrastus jota ei voi tehdä kuin kesällä, ja näin soviteltu sit että hänellä mahdollista harrastaa. Mun loman ajalla tyttö viikon mummolassa, eli minäkin saan omaa aikaa. Saa nähdä sitten piteneekö tytön loma aika, jos mummo tulee meille, toivottavasti.

Mä pidän pojan aina vapaalla jos ite oon, kotona myös jos oon saikulla sekä tietysti on lomalla silloin kun mäkin. Tänä kesänäkin poika jo viikon lomaillu, vaikka mun lomaan vielä 3 viikkoa. Heinäkuun lopussa lomaillaan 2 vkoa, sit poika vkon tarhassa (ja mä töissä ) ja lomailee vielä 2 vkoa (mä töissä tällöinkin), mummin kanssa. Sitte vielä syyskuun 27.-> 2 vkoa lomaillaan.

Mutsi töissä päiväkodissa, joten tiedän kyllä, että sellasia vanhempia on, jotka vie lapset hoitoon aina kun mahdollista, vaikka ite ovat kotona. Mutta mä ainakin haluan viettää aikaa lapseni kanssa, sitä normaalina arkena niin vähän ehtii mitään.

Lisäksi meillä on jatkuvasti yhteisiä arkivapaita, pojalla 16pv:n hoitosopimus, kun teen myös viikonloppuja, silloin poika on mummin ja vaarin kanssa kun oon vkonlopun töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kyllä lapsilla on oikeus myös kesälomaan! Meillä tyttö on lomalla mun kans kuukauden. Miehen loma on eriaikaan, tällöin tyttö lyhyempää päivää hoidossa, miehellä harrastus jota ei voi tehdä kuin kesällä, ja näin soviteltu sit että hänellä mahdollista harrastaa. Mun loman ajalla tyttö viikon mummolassa, eli minäkin saan omaa aikaa. Saa nähdä sitten piteneekö tytön loma aika, jos mummo tulee meille, toivottavasti.

Onpa itsekäs isä kun ei hoida lastaan, vaan harrastukset menevät edelle!

Alkuperäinen kirjoittaja mokoma:
Meillä lapsi on lomalla kun minä olen lomalla ja muutenkin poika on vain osapäiväisessä hoidossa koska teen esim. yövuoroja joiden jälkeen on aina parin päivän vapaat jotka voin viettää pojan kanssa kotona.
MUTTA: Meillä ei poika lomaile AINA samaan aikaan miehen kanssa, toki nyt kesälläkin heillä on pari viikkoa yhteistä lomaa minun ollessa töissä, mutta kyllä mä joudun poikaa viemään päiväkotiin joinakin päivinä kun minä olen töissä vaikka mies on lomalla KOSKA mies on ihan toisella puolella suomea auttamassa raksahommissa isäänsä eikä sinne työmaalle voi poikaa viedä..

Onpa itsekäs isä, kun pienen lapsen vie hoitoon, ja menee auttelemaan isäänsä, mikä voisi olla tärkeämpää kuin hoitaa omaa lastaan?

Katoinpas tuossa yksi ilta The Nanny Diaries ja kyllä tuli paskamainen olo niiden lasten puolesta joiden vanhemmille on tärkeämpää oma aika, työ, raha ja lapset tulee sit listan viimeisenä... ja näiden lapset sit taas vain haluaisivat olla vanhempiensa kanssa.

Tietty leffa on leffa, mutta kun todellisessa elämässä on ihan samanlaista ja samassa tilanteessa olevia lapsia...kuten myös ap:n esimerkin lapset.

Herää vain kysymys miksi tällaisilla ihmisillä on lapsia? Että mitä he saavat siitä, että heillä on lapsia, joiden kanssa eivät mm. halua viettää aikaa jne?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Katoinpas tuossa yksi ilta The Nanny Diaries ja kyllä tuli paskamainen olo niiden lasten puolesta joiden vanhemmille on tärkeämpää oma aika, työ, raha ja lapset tulee sit listan viimeisenä... ja näiden lapset sit taas vain haluaisivat olla vanhempiensa kanssa.

Tietty leffa on leffa, mutta kun todellisessa elämässä on ihan samanlaista ja samassa tilanteessa olevia lapsia...kuten myös ap:n esimerkin lapset.

Herää vain kysymys miksi tällaisilla ihmisillä on lapsia? Että mitä he saavat siitä, että heillä on lapsia, joiden kanssa eivät mm. halua viettää aikaa jne?

Peesi. Kyllä kun vanhempia on aina kaksi, pitäisi järjestää niin, että toinen hoitaa lapsia silloin kun he ovat pieniä. Rahaa ehtii hankkia myöhemmin, kun ovat koulussa. tottakai jonkinlainen osapäivähoito voi olla ok, jos tukiverkkoja ei ole ja lapsia useampi.

:o Miksi lapsi pitää hoitoon viedä HARRASTUKSEN takia?!? En ole ikinä kuullutkaan moisesta älyttömyydestä. Meitä tosiaan on moneen junaan ja näemmä osa jää asemallekin...

:o Miksi lapsi pitää hoitoon viedä HARRASTUKSEN takia?!? En ole ikinä kuullutkaan moisesta älyttömyydestä. Meitä tosiaan on moneen junaan ja näemmä osa jää asemallekin...

Kyllä äidit haukuttaisiin pataluhaksi, jos sanoisi, että minä tässä harrastan kesän ja lapsi on hoidossa.

Kyllä tuollaisen kakaran kanssa en lapsia tekisi. Harrastukset on harrastettu sitten kun lapsia tulee. Sitten lapset harrastavat. Mikä kakara se on joka itse harrastaa. Ja harrastaa voi illalla kun vaimo tulee töistä.

Meillä lapset lomailevat koko kesän kesäkuun alusta koulun alkuun, vaikka mun lomani alkaakin vasta silloin, kun lasten koulukin alkaa. Ovat lomalla isänsä ja isovanhempiensa kanssa =) Tänään ovat muuten menneet kalalle :D

Kun meidän lapset aloitti päiväkodissa,me saatiin ohjelappu,jossa luki mm.lasten on mukava olla kotona vanhempien lomien aikana ja vapaapäivinä. Kummastelin tätä,että eikös tää ole ihan itsestään selvyys,mutta eipä taida sitten kaikille olla.

Harrastukset on harrastettu sitten kun lapsia tulee. Sitten lapset harrastavat. Mikä kakara se on joka itse harrastaa. Ja harrastaa voi illalla kun vaimo tulee töistä.

VOI JESTAS!!!!

Vai on HARRASTUKSET ON HARRASTETTU, kun lapsia tulee!!!!

Onneksi kaikkien elämä ei lopu siihen, kun lapsia tulee, vaan elämä jatkuu!

Tosin en olekaan mammamamma jolla ei ole muuta elämää kuin lapset! Luojan kiitos olen vieläkin oma itseni, nainen, ystävä ja vaimo vaikka olenkin äiti-ihminen!

Mun miehen lasten äiti on sellainen, ettei halua lomailla ollenkaan lasten kanssa (elää parisuhteessa). Vaikka sopimuksessa on, että jos lomat päällekkäin, niin lapset on 2 vkoa ja 2vkoa, mutta äiti työntää lapset aina koko ajaksi isälle. Siis kyllä mä ymmärrän, että haluaa osan ajasta olla kaksin miehensä kanssa, mutta mä en voisi kuvitellakaan, etten viettäisi lastemme kanssa ollenkaan lomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
Harrastukset on harrastettu sitten kun lapsia tulee. Sitten lapset harrastavat. Mikä kakara se on joka itse harrastaa. Ja harrastaa voi illalla kun vaimo tulee töistä.

VOI JESTAS!!!!

Tosin en olekaan mammamamma jolla ei ole muuta elämää kuin lapset! Luojan kiitos olen vieläkin oma itseni, nainen, ystävä ja vaimo vaikka olenkin äiti-ihminen!

Nykyään on muotia olla itsekäs ja työntää omat kersat muiden helmoihin. Olet ihan trendikäs.

Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:

VOI JESTAS!!!!

Nykyään on muotia olla itsekäs ja työntää omat kersat muiden helmoihin. Olet ihan trendikäs.

Elämää voi olla, vaikka lapset ovat kotona. Se on vain erilaista. aina ei voi ajatella vain itseään, vaikka se muodikasta onkin.

Yhteistyössä