kummien kuulumisesta kirkkoon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riffiraffi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"riffiraffi"

Vieras
tietääkö kukaan, tarkistetaanko kummit jotenkin, että kuuluvatko kirkkoon? me pyydetty kaksi kummia, jotka suostuivat, mutta jälkikäteen toiselle tuli mieleen, että eihän hän kuulu kirkkoon... ristiäiset jo 2 viikon päästä, enkä oikeesti tiedä, että ketä muuta pyytäisin kummiksi, kun luulin että tää asia on jo järjestyksessä... kun mietin nyt, että sitten kun pappi tulee ristiäisjärjestelyistä puhumaan, niin kysynkö, että kävisikö tää henkilö kuitenkin kummiksi, vai oonko vaan hiljaa ja teeskentelen, etten tiedä ettei kuulu kirkkoon?

Mä olen päässyt kummiksi kuulumatta kirkkoon. Pappi sanoi, ettei kuulu hänelle kenet vanhemmat kummiksi haluavat. Toisella kertaa taas pappi ei suostunut mun kummiuteen, juuri tuon kirkkoon kuulumattomuuden takia.

Tarkistavat, näin meillä sanoivat.
Pappihan joka tapauksessa sanoo siinä että kahden pitää kuulua kirkkoon ja kysyy seurakunnat mihin kummit kuuluu niin suht hyvää pokkaa vaatii esittää siinäkin tietämätöntä.

no pitää sitten vaan neuvotella papin kanssa, josko kuitenkin kelpais... riparin on kuitenkin käyny, että siinämielessä luulis onnistuvan...j a kun en oikeesti keksi ketä muutakaan pyytäisin!

[QUOTE="riffiraffi";26737658]no pitää sitten vaan neuvotella papin kanssa, josko kuitenkin kelpais... riparin on kuitenkin käyny, että siinämielessä luulis onnistuvan...j a kun en oikeesti keksi ketä muutakaan pyytäisin![/QUOTE]

Enpä usko että onnistuu, ei taida olla pelkästään kastavan papin päätettävissä oleva asia, kun kerran 2 kirkkoon kuuluvaa, kasteen saanutta kummia lapselle vaaditaan. Kannattaa toisaan alkaa miettimään toista vaihtoehtoa. Kas kun tämä ystäväsi ei siinä vaiheessa maininnut asiasta, ettei kuulu kirkkoon, kun pyysit kummiksi...

Nykyään riittää 1 kirkkoon kuuluva kummi ja tosiaan tarkastavat kummien kirkkoon kuulumisen, sehän lukee siinä lapussa, johon tulee kummien sos.turvatunnukset ja seurakunta nimien lisäksi ;)

joo, en tiedä miten tuli vasta viikko asiasta sopimisen jälkeen ystävälle mieleen, ettei kuulu kirkkoon... mä siis oli olettanut, että tottakai kuuluu, kun tiesin, että on rippikoulun käyny :/ tyhmältä tuntuu sekin, että joku pyydetään ihan vaan sen takia, että saadaan nimi paperiin, kun ei sitten kuitenkaan olisi varmaan lapsen elämässä mukana ja tää kirkkoon kuulumaton, ilmeisesti nyt siis kummiksi sopimaton jokatapauksessa tulee olemaan...

[QUOTE="riffiraffi";26737899]joo, en tiedä miten tuli vasta viikko asiasta sopimisen jälkeen ystävälle mieleen, ettei kuulu kirkkoon... mä siis oli olettanut, että tottakai kuuluu, kun tiesin, että on rippikoulun käyny :/ tyhmältä tuntuu sekin, että joku pyydetään ihan vaan sen takia, että saadaan nimi paperiin, kun ei sitten kuitenkaan olisi varmaan lapsen elämässä mukana ja tää kirkkoon kuulumaton, ilmeisesti nyt siis kummiksi sopimaton jokatapauksessa tulee olemaan...[/QUOTE]

No niinku sanottu niin jos kahden kummin saaminen on ylivoimaista niin ykski riittää. Voihan se toinen olla siviilikummina

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26737963:
Kummin tarkoitushan on opettaa lapselle kristillisiä arvoja, miten kirkkoon kuulumaton kummi mielestäsi täyttäisi tämän velvollisuuden? :o

no miten kirkkoon kuuluvan nimi paperissa, joka ei kuitenkaan ole lapsen kanssa tekemisissä täyttää sen?

[QUOTE="riffiraffi";26737982]no miten kirkkoon kuuluvan nimi paperissa, joka ei kuitenkaan ole lapsen kanssa tekemisissä täyttää sen?[/QUOTE]

No miksi ottaa sellainen kummi, joka ei oo lapsen kans tekemisissä? Parempi, että on vain se yksi hyvä kummi. Siviilirekisteriin kuuluva kummi voi olla siviilikummi eikä häntä tarvitse mihinkään papereihin laittaa.

[QUOTE="riffiraffi";26737982]no miten kirkkoon kuuluvan nimi paperissa, joka ei kuitenkaan ole lapsen kanssa tekemisissä täyttää sen?[/QUOTE]

tarkoitus ei olekkaan varmaan valita sellaista henkilöä... mutta yksi kummi riittää. Omia lahjakummeja jotka ei liity mitenkään kastamiseen, voi sitten olla vaikka viisi.

Pyydä tätä ihmistä liittymään kirkkoon (jos on konfirmoitukin niin pelkkä ilmoitus riittää) ja eroamaan ristiäisten jälkeen heti uudelleen, ei mene kirkollisveroakaan kun keskellä vuotta muutaman päivän on seurakunnan jäsen.

[QUOTE="riffiraffi";26737999]no miten se asia sitten hoidetaan, että on vain yksi kummi? ristiäiset tosiaan 2 viikon päästä, eli tuleeko tässä jo kiire :o ??[/QUOTE]

Miten niin miten hoidetaan? sä ilmoitat vain sen yhden kummin.

[QUOTE="vieras";26738025]Miten niin miten hoidetaan? sä ilmoitat vain sen yhden kummin.[/QUOTE]

Mä kyllä miettisin toisen omasta lähipiiristä. KOska vaarana tässä tilanteessa on se että kirkon puolesta tulee joku "kirkon mies" kun lapsella tulee olla kaksi kummia.

Kyllä ne tosiaan tarkastaa kummien seurakunnista, että ovat siellä varmasti kirjoilla. Ehkä riittää, että toinen tästä pariskunnasta kuuluu kirkkoon ja toinen tulee siinä siivellä kummiksi.

Itse autoin aikanaan ystävääni vastaavassa tilanteessa niin että liityin takaisin kirkkoon ja erosin sitten uudelleen kirkosta.

Ja olen kahden muun lapsen ns.haltijakummi eli en ns.virallinen. Mutta kuitenkin sain kummitodistukset ja seisoin siellä kummirivissä. Samoin lapsillamme on joitain ei kirkkoon kuuluvia kummeja, mutta kuitenkin ne kaksi vaadittua kirkkoon kuuluvia(kaksi meillä piti olla vuosina 2010 ja 2011).

Yhteistyössä