kummiudesta tuli mieleeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loukkaavaako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loukkaavaako?

Vieras
että kun olette jotain ihmistä pyytäneet lapsenne kummiksi niin onko tämä kieltäytynyt?
meillä kävi näin. Pyysimme esikoisemme kummiksi mieheni siskoa ja hänen silloista avomiestään (nyk. aviomies) ja tämä avomies kieltäytyi vedoten siihen että hänellä on jo useampi kummilapsi. Hän on kyllä läheinen ihminen tälle meidän esikoiselle ilman tätä kummiuttakin, mutta minusta tuo kummiksi pyytäminen on sellainen asia että siitä ei kovin helposti voisi kieltäytyä....
No mutta nyt me olemme mieheni kanssa tämän mieheni siskon ja hänen miehensä lapsen kummeja.

Niin ei ole käynyt, mutta aina, kun olen pyytänyt jotakuta lapseni kummiksi, olen sanonut, että on parempi kieltäytyä, kuin ryhtyä hommaan pitkin hampain. Näin kaikki tietävät, että odotamme kummeilta (joita on vain 2/lapsi), muutakin, kuin joulukorttia.

Itselläni on onneksi vain yksi kummilapsi. Jos ainoa veljeni saa joskus lapsia, voin hänen lapsensa kummiksi lisäksi suostua, mutta muuten aion kieltäytyä, jos minua kysytään. Ainakin, kunnes nykyinen kummilapsi on ripari-iässä. Minulle kummius on kunnia-asia, enkä halua liikaa velvotteita, että saan niistä jotain itsekin. Varsinkin, kun omatkin lapset on vielä pieniä.

Kyllä mun kaveri kieltäytyi, oli menoa ristiäisten aikaan. Mistäköhän kolmoselle kummit? Tiedän että yhdellä kaverilla on esim. 9 kummilasta enkä tietenkään häntä mene pyytämään. Toisaalta en "vaadi" mitään kummempaa kummilta kunhan joku nyt kastetilaisuudessa olisi. ts. ei lahjoja tarvita. Mäkään en kyllä kehtaisi itse kieltäytyä.

Kieltäytymisesta mulla ei o kokemusta, mut tota tapausta aloin miettiä... Onhan kummina ollessa tietyt velvollisuudet ja ehkä vähän painettakin tietyllä tavalla. Ihan fiksua mun mielestä kieltäytyä, jos ei o varma pystyykö tehtävään panostamaan. Voihan sitä tosiaan olla läheinen ja tärkeä henkilö lapselle ilman sitä kummiuttakin. :)

musta on todella hyvä, että kieltäytyy suoraan. mä en ymmärrä, miksi kummiksi pitäisi ryhtyä väkisin, siitä ei tule ikinä mitään hyvää kummisuhdetta, vain pettymyksiä puolin ja toisin. mä olisin oikeasti arvostanut sitä kieltäytymistä, toisin kuin sitä, että suostutaan tavan vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Kyllä mun kaveri kieltäytyi, oli menoa ristiäisten aikaan. Mistäköhän kolmoselle kummit? Tiedän että yhdellä kaverilla on esim. 9 kummilasta enkä tietenkään häntä mene pyytämään. Toisaalta en "vaadi" mitään kummempaa kummilta kunhan joku nyt kastetilaisuudessa olisi. ts. ei lahjoja tarvita. Mäkään en kyllä kehtaisi itse kieltäytyä.

kummin ei tarvitse olla kastetilaisuudessa läsnä. vaikka olis se mustakin vähän hassua, jos niitä kummejas ei siellä näkyis.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:

kummin ei tarvitse olla kastetilaisuudessa läsnä. vaikka olis se mustakin vähän hassua, jos niitä kummejas ei siellä näkyis.

Koskakohan ne alkaa seurakunnasta vuokrata niitä? Täytyy varmaan mummi pyytää kummiksi mut se ei kyllä elä konfirmaatioon saakka. Tulis vaan äkkiä se et yksi kummi riittää..

Yhteistyössä