Kumpi nimiyhdistelmä parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hghghg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hghghg

Vieras
Eli Alvar Samuel vai Samuel Alvar?

Kutsumanimeksi saattaa kummassakin tapauksessa tulla Samuel. Itse olen aina ollut vähän sitä mieltä, että mitä järkeä laittaa kutsumanimi toiseksi nimeksi, mutta on meillä ihan lähipiirissäkin kaksi tuttua, jotka näin tekevät. Jotenkin musta Samuel Alvar vaan ei soinnu yhtä kivasti kuin toisinpäin... Ehkä ne L:t on siinä liian lähekkäin?

Ei kai tällä mitään väliä oikeasti ole, kun ei sitä toista nimeä kuitenkaan käytetä. Tai siis tarkoitan, että jos valitaan Samuel Alvar niin ei kai sillä ole väliä jos ei soinnu, kun ei sitä Alvaria kuitenkaan kukaan käytä.

Mitä mieltä?

Eli Alvar Samuel vai Samuel Alvar?

Kutsumanimeksi saattaa kummassakin tapauksessa tulla Samuel. Itse olen aina ollut vähän sitä mieltä, että mitä järkeä laittaa kutsumanimi toiseksi nimeksi, mutta on meillä ihan lähipiirissäkin kaksi tuttua, jotka näin tekevät. Jotenkin musta Samuel Alvar vaan ei soinnu yhtä kivasti kuin toisinpäin... Ehkä ne L:t on siinä liian lähekkäin?

Ei kai tällä mitään väliä oikeasti ole, kun ei sitä toista nimeä kuitenkaan käytetä. Tai siis tarkoitan, että jos valitaan Samuel Alvar niin ei kai sillä ole väliä jos ei soinnu, kun ei sitä Alvaria kuitenkaan kukaan käytä.

Mitä mieltä?

Antaisin ehdottomasti kutsumanimen ensimmäiseksi nimeksi. Kutsumanimi toisena tai kolmantena nimenä aiheuttaa vain ylimääräistä vaivaa. Itselläni on kutsumanimi ensimmäisenä, mutta kouluaikoina oli muutamia, joilla ei ja en keksi mitään hyvää siitä, että kutsumanimi on jälkimmäisenä.

Laita mieluummin Samuel Alvar.

Onko poika romani? Haluatko että häntä luullaan romaniksi? Jos et, niin älä laita Alvaria ensimmäiseksi nimeksi. Varsinkin jos teillä on ruotsinkielinen sukunimi, niin pelkkä paperilla oleva nimi Alvar Lindfors (esimerkki) saattaa vaikeuttaa tai jopa estää työpaikan saamisen tulevaisuudessa. Sama juttu jos asutte mie/sie -murrealueella tai poika on tumma.

Muutenkin Samuel Alvar kuulostaa paremmalta.

Mulla on toinen nimi se kutsumanimi, enkä mä nyt niin kovin hankalaksi oo sitä kokenut. Lääkäripäivystykset on ainoa paikka missä mua on kutsuttu sillä etunimellä, muulloin aina kutsumanimellä. Mä ite korjaan aina ihmisiä, tai siis sanon vain että se *piip* on mun kutsumanimi. Mulla kylläkin on lyhyt ensimmäinen nimi ja puolta pidempi kutsumanimi, eikä niitä ois saanu mitenkään sopimaan toisinpäin. Yleensäkin ottaen mun kutsumanimi on sellainen, ettei siihen helposti käy mikään nimi perään.

Tykkään itse yleensä, että lyhyempi nimi tulee ensin, mutta tässä sun tapauksessa käy musta ihan kumpi vain ensimmäiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hai sie:
Onko poika romani? Haluatko että häntä luullaan romaniksi? Jos et, niin älä laita Alvaria ensimmäiseksi nimeksi. Varsinkin jos teillä on ruotsinkielinen sukunimi, niin pelkkä paperilla oleva nimi Alvar Lindfors (esimerkki) saattaa vaikeuttaa tai jopa estää työpaikan saamisen tulevaisuudessa. Sama juttu jos asutte mie/sie -murrealueella tai poika on tumma.

Muutenkin Samuel Alvar kuulostaa paremmalta.

Tunnetpa sinä monta mustalaista. Minä en ole kuullut, kuin yhdestä Alvarista, ja sen sukunimi on Aalto. Hyvin sointuu ainakin tohon minusta. :) Ap, laita nimi ihan miten tykkäät. :) Kuulostele miltä kuulostaa sukunimenkin kanssa. :)

Kiitos kaikille vastauksista! :)

Meillä on ulkomaalainen sukunimi, ei tosin ruotsinkielinen. Enkä mäkään tunne kuin yhden Alvarin, sen Aallon juurikin. Tykkään nimen merkityksestä, ja jos se ääntyisi helpommin meidän toisella kielellä, valittaisiin se kutsumanimeksi.

Kolmatta nimeä ei laiteta, mut kiitos ehdotuksesta. :)

Ehkä se on sitten se Samuel Alvar. :)

Yhteistyössä