Kumpi on oikeassa? ;) *Älä avaa jos ärsyttää*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
Mun mielestä, jos rahat on tiukalla, silloin kaikki syö sitä mihin on varaa eikä tarvi ruikuttaa. Jos rahaa on niin sama vaikka mies kävisi viiden tähden ravintolassa syömässä päivisin. Joo työpaikkaruokailu on laadukasta, sosiaalinen tapahtuma jne. mutta jos siihen ei ole varaa, niin sitten ei sinne mennä.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että sitä ei tehdä, mihin ei varaa ole. Mutta kunnon ruoka ajaa minun mielestäni aika monen asian ohi tärkeysjärjestyksessä. Tärkeintä on tietysti lasten ruoka, mutta sen jälkeen tulee jossakin vaiheessa prioriteettilistalla vastaan aikuistenkin ruoka ja ruokailutapahtuma. Se tulee minun mielestäni ennen lomia ja viihde-elektroniikkaa.

Jos ei ole satasta kuussa työpaikkaruokailuun, herää kysymys mihin muuhun ei ole varaa. Ja olisiko kokonaisuuden kannalta parempi, että se kotona oleva menisi töihin?

Joo, samaa mieltä olen että lomista yms. tingitään ennen ruokaa. Mutta ruuassakin pystyy tinkimään niin että syö hyvin ja terveellisesti, kyllähän työpaikkaruokailun hinnalla saa aika paljon kaikenlaista kaupasta.

Taloustilanteen kannalta olisi varmaan parempi mennä toisenkin töihin mutta riippuu tietysti siitä minkäikäisiä lapset ovat, kuinka pitkää hoitopäivää joutuisivat tekemään ja monesta muusta seikasta.

Keittiönoita; Ymmärrän täysin pointtisi tuolle työpaikkaruokailulle ja sosiaaliselle kanssakäymiselle työkavereiden kesken. Siellähän ne tärkeät asiat puidaan... Mutta rahaa sillä ei todellakaan säästä...

Alkuperäinen kirjoittaja Mymmeli:
Melkein 200euroa joka kuukausi "hukkaan", kun kotonakin olisi mitä syödä. Meidän perhe saisi tuolla summalla jo melkein koko kuukauden ruuat.
Aika taikuri olet, jos teet ihan ilmaiseksi muun kokkauksen ohessa ne ruoat, jotka työpaikkaruokalassa maksavat melkein 200 euroa kuussa.
Ei niitä tarvitsisi ilmaiseksi tehdä, koska söisi samaa ruokaa sitten kuin muukin perhe. Vai onko mies nyt tässä asiassa jotenkin erityisasemassa? Meidän tapauksessa ei tarvitse olla taikuri, että tuolla summalla saadaan laadukasta ruokaa aikaaan.. Saadaan omasta maasta perunat, porkkanat, sipulit koko vuodeksi. Kesäisin salaatit, herneet ja muut puutarhan marjat ja omenat. Lähes kaikki lihat metsästä, mistä haetaan myös kaikki marjat ja sienet joita meillä syödään. Meillä ei eineksiä ostella vaan kaikki tehdään raaka-aineista. Myös leivät. Joten kyllä tuolla 200e saa ruokaa aikas hyvinkin neljälle henkilölle.
Mielestäni tuo hinta menee välillä ihan oikeasti hukkaan, kun toisinaan saa kuulla millaista moskaa olikaan tarjolla. Miehen työpaikkaruoka maksaa 8,50e/kerta. Joten siitä laskien pyöreästi 180euroa...sorry 20euroa meni yläkanttiin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Monissa lounaan hintaan kuuluu myös jälkiruoka tai hedelmiä.
Meillä tuokin on työpaikkaruokalassa hukkaan heitettyä rahaa, jos on hedelmä jälkiruokana. On todella allerginen melkein kaikille hedelmille. Persikat ja muut sen tyyppiset hedelmät ainoita joita pystyy pienissä määrin syömään...

Mä tuun pahalle päälle jos ruoka on hanurista. Musta on kohtuutonta, että muunkin perheen pitää syödä mautonta ruokaa silloin kuin vauvankin. Meillä on kyllä peltinen mini vuoka, jossa ei oo syvyyttä kuin 2-3cm ja halkaisija about 15cm. Teen siihen aina pienemmän ja vähemmän maisteisemman ruoan jos tarve vaatii. aika tympeetä panna kaikki mauttomalle ruokailulinjalle.

Meillä tuokin on työpaikkaruokalassa hukkaan heitettyä rahaa, jos on hedelmä jälkiruokana. On todella allerginen melkein kaikille hedelmille. Persikat ja muut sen tyyppiset hedelmät ainoita joita pystyy pienissä määrin syömään...
Onks teillä kaikki perheenjäsenet hedelmille allergisia? Mä otan töissä aina jälkkärihedelmän mukaani, vaikken itse sitä juuri silloin söisikään. Monasti kuopus on sen sitten tuolta jääkaapista syönyt.

Vinkki, jos makaronilaatikosta tulee turhan vähäsuolaista: suolaa on siihen hankala sekoittaa, mutta voi ripotella päälle juustoraastetta tai sitten ihan ketsupilla korjata.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Meillä ei ole jälkkäriä tarjolla. Paitsi pannari torstaisin erillishintaan sekin.
Riippuu varmaan paikasta. Niissä, missä mä käyn, jälkkäri kuuluu hintaan. Valitettavasti ne vaan on usein laktoosipitoisia, mutta onneksi vaihtoehtona on aina myös jokin hedelmä. Joten otan ruokalasta lähteissäni mukaani banaanin, omenan tms ja tuon sen kotiin. Tai syön myöhemmin, jos työpäivä venyy pitkäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ja ruoka on muuten HYVIN suolaista.
Sen takia ap:n miehelläkin lienee vaikeuksia kotiruuan kanssa.
Jos miehellä on vaikeuksia syödä kotona ruokaa, kannattaa laittaa se mies valmistamaan -ainakin omat - ruokansa :D

Ei niitä tarvitsisi ilmaiseksi tehdä, koska söisi samaa ruokaa sitten kuin muukin perhe. Vai onko mies nyt tässä asiassa jotenkin erityisasemassa? Meidän tapauksessa ei tarvitse olla taikuri, että tuolla summalla saadaan laadukasta ruokaa aikaaan.. Saadaan omasta maasta perunat, porkkanat, sipulit koko vuodeksi. Kesäisin salaatit, herneet ja muut puutarhan marjat ja omenat. Lähes kaikki lihat metsästä, mistä haetaan myös kaikki marjat ja sienet joita meillä syödään. Meillä ei eineksiä ostella vaan kaikki tehdään raaka-aineista. Myös leivät. Joten kyllä tuolla 200e saa ruokaa aikas hyvinkin neljälle henkilölle.
Mielestäni tuo hinta menee välillä ihan oikeasti hukkaan, kun toisinaan saa kuulla millaista moskaa olikaan tarjolla. Miehen työpaikkaruoka maksaa 8,50e/kerta. Joten siitä laskien pyöreästi 180euroa...sorry 20euroa meni yläkanttiin ;)

Juuri tämän vuoksi kirjoitinkin, että tässä yhteydessä ei kannata alkaa vääntämään siitä, kuka syö mitenkin pitkään milläkin rahalla. Jos ollaan omavaraisia, viljellään, metsästetään, kalastetaan, jne. niin ruokalaskut ovat aivan eri luokkaa kuin jos kaikki haetaan kaupasta tai torilta. Mutta se vaatii aikaa ja tietynlaista elämäntapaa. Pitää olla se puutarha ja metsästysseuran jäsenyys ja niin edelleen.

Itse maksan lounaasta viitosen päivässä, enkä todellakaan saisi sillä rahalla lounaani raaka-aineita. Mutta myönnän, että syön varmaan aika kalliisti: paljon tuoreita kasviksia ja kalaa. Eikä ole mahdollisuutta viljellä ja kalastaa.

Ja vielä sen verran, että vanhana feministinä en missään nimessä asettaisi miestä erityisasemaan. Mieluummin puhuisin työssä käyvästä puolisosta ja kotona olevasta puolisosta, niin kuin olen tässä keskustelussa tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onks teillä kaikki perheenjäsenet hedelmille allergisia? Mä otan töissä aina jälkkärihedelmän mukaani, vaikken itse sitä juuri silloin söisikään. Monasti kuopus on sen sitten tuolta jääkaapista syönyt.
Tuota en olekaan huomannut ajatella. Hyvä vinkki, kiitos! :) Pitääkin isännälle sanoa, että alkaa tuomaan niitä kotiin eikä jätä sinne ruokalaan.

Tuota en olekaan huomannut ajatella. Hyvä vinkki, kiitos! :) Pitääkin isännälle sanoa, että alkaa tuomaan niitä kotiin eikä jätä sinne ruokalaan.
Ollos hyvä vaan :) Turha sitä hedelmää on sinnekään jättää, kun kerran siitä on maksanut.

Juuri tämän vuoksi kirjoitinkin, että tässä yhteydessä ei kannata alkaa vääntämään siitä, kuka syö mitenkin pitkään milläkin rahalla. Jos ollaan omavaraisia, viljellään, metsästetään, kalastetaan, jne. niin ruokalaskut ovat aivan eri luokkaa kuin jos kaikki haetaan kaupasta tai torilta. Mutta se vaatii aikaa ja tietynlaista elämäntapaa. Pitää olla se puutarha ja metsästysseuran jäsenyys ja niin edelleen.
Totta. Mutta moni pystyisi halventamaan omia ruokamaksujaan pelkästään sillä, että tekisi ruuan mahdollisimman alusta asti. Toki ymmärrän, että työssäkäyvällä jää paljon vähemmän aikaa töiden jälkeen että mielummin käyttää sen ajan johonkin muuhun kuin ruuan laittoon ja sen miettimiseen. Mutta pienillä valinnoilla jo saa paljon säästöä aikaan. Ja metsä on avoinna joka päivä, sieltä saa ruokatarpeita ihan ilmaiseksi.

Totta. Mutta moni pystyisi halventamaan omia ruokamaksujaan pelkästään sillä, että tekisi ruuan mahdollisimman alusta asti. Toki ymmärrän, että työssäkäyvällä jää paljon vähemmän aikaa töiden jälkeen että mielummin käyttää sen ajan johonkin muuhun kuin ruuan laittoon ja sen miettimiseen. Mutta pienillä valinnoilla jo saa paljon säästöä aikaan. Ja metsä on avoinna joka päivä, sieltä saa ruokatarpeita ihan ilmaiseksi.

Viisaita puhut. Ja hinnan ohella laatu on ihan yhtä tärkeä peruste käydä siellä metsässä "ostoksilla", jos vain mitenkään ehtii ja voi.

Viisaita puhut. Ja hinnan ohella laatu on ihan yhtä tärkeä peruste käydä siellä metsässä "ostoksilla", jos vain mitenkään ehtii ja voi.
Tuo laatu varsinkin! Sieltä saa takuuvarmasti tuoretta tavaraa ja ihan oman valinnan mukaan.

en tiedä kumpi teistä oli oikeessa ja kumpi väärässä, mutta HELVETIN LAPSELLISIA olette kyllä molemmat!! :o ap ehkä kuitenkin vielä himpun verran lapsellisempi kun viitsii tulla vielä nettiin avautumaan ja päivittelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
en tiedä kumpi teistä oli oikeessa ja kumpi väärässä, mutta HELVETIN LAPSELLISIA olette kyllä molemmat!! :o ap ehkä kuitenkin vielä himpun verran lapsellisempi kun viitsii tulla vielä nettiin avautumaan ja päivittelemään.
Ja kuinkakohan järkevistä asioista teillä mahdetaan tapella? Tämä ko. keskustelu on varmasti aika monessa lapsiperheessä käytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja kuinkakohan järkevistä asioista teillä mahdetaan tapella? Tämä ko. keskustelu on varmasti aika monessa lapsiperheessä käytyä.
Eikäs ne ole raha, kotityöt ja nk oma aika, mistä lapsiperheissä useimmiten riidellään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:

no eipä olla tapeltu kyllä ainakaan miehen työpaikkaruokailusta ikinä. :laugh: ja vaikka me tapeltais käytettyjen vessapaperiarkkien lukumäärästä niin emmä nyt ainakaan nettiin siitä tulis kertomaan. :o

Jos suolattoman makaronilaatikon teko on "parhaimman päälle hyysäystä", niin millaistahan hyysäystä olisi sitten oikeasti maittavan ruoan tekeminen? Entäpä työssä käyminen ja päävastuu perhe-elämän rahoituksesta? Onko se hyysäystä vai itsestäänselvyys? Minun mielestäni molempia.

Parisuhde on toisen tukemista ja auttamista ja yhteisen vastuun kantamista, mutta ihan naisena ja urallani kohtuullisen menestyneenä sanon, että en söisi suolatonta makaronilaatikkoa, vaikka ukko omin kätösin sitä tekisi. Mieluummin säästän ihan mistä vain muusta.

Olen samoilla linjoilla. Itse käyn töissä ja silti laitan perheelle HYVÄÄ ruokaa joka päivä. Arvostan sitä itsekin, ja hävettäisi tarjota jotain mautonta mössöä. Mulla on aika tarkka makuaisti.

Ensinnäkin on mielenkiintoista, kuinka ihmiset keksivät päästään asioita. :D

Me emme ole naimisissa.

Meillä ON jääkaapissa terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. On jopa sitä fetajuustoa. Lähes aina.
Me riideltiin vain eilen asiasta, kun olen ollut 2 päivää ilman rahaa. Ärsytti, kun tein ruokaa ja ei kelvannut vaan piti mennä "tuhlaamaan" työpaikkaruokalaan. Jääkaapissa olisi ollut ihan muutakin evääksi otettavaa kun makaroonilaatikkoa.

Miehellä ei ole työpaikkaetua ruokailussa. Vaan on ihan yksityinen ruokala jossa käyvät syömässä.

Lomalle ollaan menossa kun liiton kautta lähes ilmaiseksi pääsemme. Ja sinne on ihan kiva saada mukaan käyttörahaa. Olisiko pitänyt tuhlata ne rahat vittuuspäissään?

Meidän parisuhde voi ihan hyvin ja rakastamme toisiamme. Tämä riita syntyi tosiaan aivan naurettavasta asiasta ja tässä on taas miehen logiikka oikein huipussaan (=annetaan muijalle matkakassasta rahaa) :D

Meillä ei ole usein rahat loppu. Nyt on tiukempaa, kun olen kht:llä. En olisi uskonut sen tosiaan vaikuttavan niin että alamme riidellä eväistä ja syömisistä.

Tämä ei ollut vakava asia, eikä ketju. Ajattelin vain kysyä muiden mielipiteitä, koska uskoin että itse olen tietenkin oikeassa. Tietysti ;)

Yhteistyössä