Kumpi on parempi kasvatusmenetelmä? (1v:stä kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jompsinkumpsin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kyllä meillä on keräilty kaikki vaaralliset esineet pois. Esim. myrkylliset kukat lahjotettiin jo vauvan syntymän jälkeen. Lapsilukot on roskiksessa ja uunissa ja pistorasioissa ja kukkavaasit meni ylähyllylle.

Jäi sitä silti tosiaan kiellettävää jäljelle. Esim. stereoiden nappulat, vessanpönttö, kirjahylly. Jännä juttu muuten, meiän touhu aika huonosti noita kieltoja tottelee, mutta vessanpönttö ei ole koskaan sitä kiinnostanut.

b koska jos olis sillai ettei saa tiettyihin koskea ni takuulla toi vajaa 4v ne antais ku täl kuopuksel hiukan löytyy tahtoaki =) meil ei sit taasen o oikeastaa ku tv ym.laitteet mihi ei saa koskea ja niihi oppii tavallise äkkiä!

Neljä vilkasta lasta asuu meillä ja yhtäkään lapsilukkoa tai oven hakasta ei ole koskaan ollut...osa tavaroista (ne rikkoutuvat lasiesineet yms.) on tarvittaessa nostettu ylemmäs, mutt tälläkin hetkellä meillä on esim. tuikkuja lasilyhdyissä pöydällä.
Kukaan ei koskaan oo heittäny mitään kovin tärkeää wc-pönttöön (no joskus ovat pesseet siellä naamansa tai tehneet vesikampauksia..), kukaan ei karkaile ovista ulos, ei availe esim. pesuainekaappia...
Ja kukkiakin on, mullat on saaneet olla ihan rauhassa
Eli vastaan soveltaen sekä a että b

Meillä on käytössä ollut vaihtoehto C käytössä.

Eli esillä on tavaroita joihin lapsi ei saa koskea, mutta vastaavasti jos koskee eivät ole vaarallisia/korvaamattomia. vaaralliset/korvaamattomat olen siirtänyt ylös.

Kaikki vaaralliset esineet on ylhäällä (pesuaineet yms. ), muuten tavarat on omilla paikoillan. Mutta annan kyllä kuopuksen tyhjentää esim. joitain kaappeja/laatikoita.

meillä A, paitsi tietty kans noi vaaralliset otettu pois (lapset 3v, 1v ja 3vko ) sen takia että kun oppivat et kotona niihi ei kosketa on helpompi käydä vierailuillakin kun tietävät et sielläkää niihin ei kosketa! toiminut meillä...

Meillä a:n ja b:n välimuoto Vaaralliset aineet ja esineet on kerätty pois, mutta on olemassa tavaroita joihin ei saa koskea (koriste-esineitä ). Tämä siksi, että oppii ettei kaikkea saa ottaa eikä kaikkeen myöskään saa koskea.

Julma maailma B)

Riippuu lapsesta. Mä olin ennen kuopuksen taapero ikää ehdottomasti vaihtoehto a:n kannalla, mutta kun meinasin tulla hulluksi kun tää pyörremyrsky heitteli jatkuvasti kaikki koriste-esineet, kukkamullat jne. hujan hajan niin nyt meillä on menossa vaihtoehto b. Arjen sujuminen on mielestäni pääasia. Meillä kun tosiaan on tapaus johon kiellot eivät helpolla tehoa... ja jatkuvasti ei voi perässä kulkea, siis kun on esim. ruokaa laitettava (silloinkin toki minuutin välein pojan touhuja käyn katsomassa, mutta sen minuutinkin aikana ehtii jo tapahtua mullistavia asioita).

Ekan ja tokan lapsen kanssa riitti a vaihtoehto,kuopuksen kanssa on a ja b välimuoto,eli myös vaaralliset ja herkästi särkyvät on "siivottu" ylemmäs.On kaappeja joita kestää tutkia ja mutta ei ole niin välilsi tyhjentää ja pikkuhiljaa on oppinut ei-sanan merkityksen ja sen kuullessaan pistää itse kaapin kiinni tai juoksee pakoon :D ja mulla siis 1v 2kk ikäinen

Meillä on toiminut tuo b. Sen verran pänkäpäinen poika ja lyhyt hermoinen äiti, että koettiin parhaaks tehdä kodista lapsiystävällinen...
Ja se mikä on hyvä meillä ei välttis ole hyvä teillä... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
se lapsi oppii ettei esim hellaan saa koskea.ei tarvi ku kerran osua ni ei lätkäse toista kertaa ;)

No meillä on poika polttanut sormensa(ei pahasti) hellaan parikin kertaa ja uunin luukkuun useemman...
Että ei se aina noinkaan mene :whistle:

Ehdottomasti A.
Tottakai pesuaineet ym.sellaiset laitetaan pois.
Ai lasta ei saa kieltää.
Olette varmaan kuulleet jutun joka sattui dösässä.
Lapsukainen potki edessä istuvan mummon penkkiä.Mummu pyysi nätisti äidiltä ettei potkisi.Äiti sanoi ettei voi kun meillä on vapaa kasvatus.Lähellä istuva punkkari jäi seuraavalla pysäkillä pois.Ennen lähtöään sylkäisi äitiä ja totesi:mulla oli kans vapaa kasvatus.
Eli te jotka ette kiellä lasta kasvatatte heistä hirviöitä joita kukaan ei siedä.

Mä oon osan nostanu pois ja osan jättäny paikoilleen. Tai oikeestaan sitä mukaa kun sadannen kerran kieltäny jostain tietystä asiasta, niin oon sen nostanu pois. Mutta aika rauhassa on tavarat saanu olla, tietenkin on asioita joita tyttö ei voi vastustaa... Neidillä ikää 1v7kk.

A:n ja B:n välimuoto. Sellaiset esineet ehdottomasti pois ulottuvilta joilla voi sattua vahinko tai joiden ei halua rikkoutua missään nimessä. Silti on aina paikkoja ja esineitä, joiden kohdalla joutuu kieltämään ja siirtämään 1v:ltä pois. Kyllä niitä rajoja pitää laittaa jatkuvasti ja koko ajan, vaikka tavaroilla tekisi mitä
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja 5xäiti:
Ehdottomasti A.
Ai lasta ei saa kieltää.
Lapsukainen potki edessä istuvan mummon penkkiä.Mummu pyysi nätisti äidiltä ettei potkisi.Äiti sanoi ettei voi kun meillä on vapaa kasvatus.Lähellä istuva punkkari jäi seuraavalla pysäkillä pois.Ennen lähtöään sylkäisi äitiä ja totesi:mulla oli kans vapaa kasvatus.
Eli te jotka ette kiellä lasta kasvatatte heistä hirviöitä joita kukaan ei siedä.

Se että tehdään kodista lapsiystävällinen, ei tarkoita sitä että lasta ei kiellettäisi. Tyhmää edes verrata noin.
Meillä tasan kielletään tekemästä pahojaa, mutta kaikki 1-vuotiaat kun ei usko yhdestä eikä tuhannesta kerrasta. Joten lasta ja äitiä ajatellen, on joskus ihan viisasta siirtää jotkin tavarat ulottumattomiin.

Meillä ei ole koskaan ollutkaan mitään kovin pientä ihan alhaalla,mutta videot,kaapinovet yms ovat olleet ihan saatavilla,ei ole käytetty lukkoja vaan opetettu ettei niihin kosketa.

Alkuperäinen kirjoittaja 5xäiti:
Ehdottomasti A.
Ai lasta ei saa kieltää.

Ai jos ei kiellä lasta niin se on vapaata kasvatusta? :D
Mua on lapsena kielletty niin paljon eikä siitä ollut mitään hyötyä. Oli uhlauksia uhkauksien perään eikä niitä koskaan toteutettu. Kun sanottiin 1350 kerran ei/älä niin eipä sillä ollut mitään tehoa.

Mutta sillä oli tehoa, kun tuttu täti opetteli keskustelemaan asioista. Ja sitä olen pitänyt hyvänä kasvatuskeinona. Se toimii tuhat kertaa paremmin kuin kieltokasvatus, oli lapsi sitten millainen tahansa.

Mun mielestä vapaa kasvatus = ei kasvateta lainkaan, lapset elävät hunningolla.

Meillä käytössä B ihan äidin jaksamisen vuoksi, en jaksa olla koko ajan hokemassa kieltoja, etenkin kun toi 1vee ei varmaankaan niistä paljoa tajua. Pikkuhiljaa palauttelen lattiakukkaruukkuja yms. paikoilleen, kun muksu kasvaa. Meillä on nyt lapsentahtinen koti ;) Tai ehkä sittenkin äidintahtinen.

Yhteistyössä