Kumpi on parempi kasvatusmenetelmä? (1v:stä kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jompsinkumpsin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä on a: ja b:n väliltä .
.tavaraa löytyy mihin ei lapsi(1v4kk) saa koskea, mut jos ei kiellosta usko nii ei se tavara rikki mene tai hän satuta itseään siihen
kaik vaarallinen ja helposti rikkimenevä on siirretty pois turvaan

vaaralliset esineet on otettu pois että ei voi satuttaa. Tai sitten jos on jotain tosi särkyvää/arvokasta (löytyyköhän meiltä ees sellasta =) )

Mutta esim. kissan ruoat on lattialla. Kyllä lapsen pitää oppia että kaikkeen ei saa koskea. Sääntöjä opetellaan jo pienestä pitäen.
Mutta turvallisuus toki muistetaan

noiden väliltä. kasvatuksen ammattilaisten mielestä todellakin lapsen pitää oppia ettei kaikkeen oo sallittua koskea, mut toisaalta pieni lapsi ei muista miljoonaa asiaa. joten kiellettyjä kohteita saa olla ton ikäsellä maksimissaan kolme. näitten asioitten kohdalla sit pidetään johdonmukaisesti kiinni siitä ettei niihin saa koskea. sit ku ikää tulee lisää ja muisti kehittyy ni tottakai niitä kiellettyjä asioita saa olla lisää.
meillä 1v4kk muistaa hyvin että telkkarin nappulat ja mun maljakot on kiellettyjä. tosin aika-ajoin kokeilee niitäkin, ottaa velmun ilmeen ja kattoo silmiin ku kurottelee kädellä maljakoihin.... mut toisaalta, jos ei välillä kokeile et onko nää asiat vieläki kiellettyjä ni mistäs sitä vois tietää.

Kultainen keskitie. Meillä on karsittu tavaroita pois mutta sitte on jotain tiettyjä juttuja mistä komennetaan. Nostetaan pois ja sanotaa "ei koske".

Ei ole kiva koko ajan komentaa mutta hyvä on oppia et kaikkeen ei saa koskea..

Itse olen toteuttanut A-vaihtoehtoa hyvin tuloksin. Se oli semmoinen useampi kärpänen yhdellä iskulla -menetelmä tavallaan, sillä myöskään kyläreissuilla ei ole tarvinnut pelätä lasteni kanssa.

Joo, olihan se hiukkasen aikaavievää aluksi, mutta sitähän se kasvatus on. Kielletyn hedelmän maku kun katoaa, niin sitten ei tarvitse nostaa kaikkea yläilmoihin. Vaikka etenkin kuopus on raisu ja villi tapaus, ei meillä koskaan ole tv:tä tms. vempaimia lääpitty, saati sitten rikottu!

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Ehdottomasti B-vaihtoehto!
En ymmärrä kielto-kasvatusta!

Näin!

:o :o

mitä tarkottaa kielto kasvatus?
Eikö teillä kielletä mitään?
Lapsi ja nuori saa tehä mitä lystää?

Kieltokasvatus = komenteleva, aikuisjohtoinen kasvatustyyli.
On olemassa muitaki kasvatustapoja ku perinteinen kieltokasvatus ja vapaakasvatus.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Näin!

On olemassa muitaki kasvatustapoja ku perinteinen kieltokasvatus ja vapaakasvatus.

Itse en ole kieltokasvatuksesta koskaan kuullutkaan, mutta en todellakaan elänyt taaperoiden seassa hokien "ei":tä! Itse olen sillä kannalla, että lasten ollessa pieniä heidän kanssaan tulee aktiivisesti viettää aikaa. Meillä ei ollut tv:tä, eikä tietokonetta tms. Elin heidän kanssaan ja kasvoimme kaikki yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Näin!

Itse en ole kieltokasvatuksesta koskaan kuullutkaan, mutta en todellakaan elänyt taaperoiden seassa hokien "ei":tä! Itse olen sillä kannalla, että lasten ollessa pieniä heidän kanssaan tulee aktiivisesti viettää aikaa. Meillä ei ollut tv:tä, eikä tietokonetta tms. Elin heidän kanssaan ja kasvoimme kaikki yhdessä.

autoritäärinen kasvatus on kielto kasvatuksen oikea termi. kyseessä on eniten käytössä oleva kasvatustyyli.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alle 2-vuotiaan kohdalla kerään tavarat pois. 3-vuotiaan täytyy jo osata olla koskematta.

Vastasin aiemmin b, juuri tuon iän vuoksi. 2-vuotiaana harjoitellaan ja 3-vuotias osaa jo olla koskematta. Tämä järjestelmä säästää kummasti hermoja.

Yhteistyössä