Kumpi on tärkeämpää, että isä voi ja jaksaa hyvin vai äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaipparalli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon samaa mieltä teidän kanssa. Meillä vaan on ollut miehen kanssa tästä pientä erimielisyyttä. Miehen mielestä siis hänen jaksaminen tärkeämpää, koska käy töissä ja siis tuo pääasiassa rahan taloon.
Varsin kysyn mitä mieltä palstalaiset on.

Perhessä jokaisen yksilön hyvinvointi on tärkeää. Siis ensin pitää hoita itseään, että voisi huolehtia muista ja se koskee jokaista yksilöä jokaisessa yhteisössä. Se vaan yleensä menee niin, että perhe on jokaiselle niin tärkeä asia, että omalle jaksamiselle ja hyvinvoinnille on ensisijaisen tärkeitä juuri ne asiat, jotka edesauttavat myös perheen hyvinvointia.

Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:
Oon samaa mieltä teidän kanssa. Meillä vaan on ollut miehen kanssa tästä pientä erimielisyyttä. Miehen mielestä siis hänen jaksaminen tärkeämpää, koska käy töissä ja siis tuo pääasiassa rahan taloon.

meillä sama, ja tilanne on nyt se että olen täysin uupunut..huudan lapsille aivan pienestä jne. ei vaan jaksa..olen miehelle usein sanonut että en jaksa ja ihan mikä keino vaan niin vielä lähden pois..mut ei vaikuta mitään, eilenkin vaan lähti naureskellen kavereidensa kanssa ja palasi monen tunnin päästä, suoraan sohvalle kuten aina ja minä laittamaan muksuja nukkumaan. Sitten taas vakio toteamus naureskellen 'taisi olla aika rankkaa lasten kanssa'..joo-o,auttais joskus jossain kotityössä,lastenhoidossa tms.todella todella uupunut olen.

Alkuperäinen kirjoittaja tasapuolista PITÄISI olla:
Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:

meillä sama, ja tilanne on nyt se että olen täysin uupunut..huudan lapsille aivan pienestä jne. ei vaan jaksa..olen miehelle usein sanonut että en jaksa ja ihan mikä keino vaan niin vielä lähden pois..mut ei vaikuta mitään, eilenkin vaan lähti naureskellen kavereidensa kanssa ja palasi monen tunnin päästä, suoraan sohvalle kuten aina ja minä laittamaan muksuja nukkumaan. Sitten taas vakio toteamus naureskellen 'taisi olla aika rankkaa lasten kanssa'..joo-o,auttais joskus jossain kotityössä,lastenhoidossa tms.todella todella uupunut olen.

Mun mies kyllä osallistuu lasten hoitoon mutta kun yöt on huonoja niin hän on aina se, joka menee eri huoneeseen nukkumaan rauhassa (minä oon nukkunu yhden yön rauhassa) ja silti mukamas aina väsynyt. No varmaan onki ja onhan unen tarve ym. erilaisia. Mutta sitten jos minä olenkin välillä niin väsynyt, että haluttais vaan märistä eikä jaksa mitään, niin silloinkin on miehen nukkuminen tärkeämpää kuin minun. Tietää kyllä itsekin olevansa itsekäs mutta ei halua tehdä asialle mitään näköjään. Niin ja jos en älyä päivällä nukkua, kun on mahdollisuus niin väsymys on mun oma vika. Ja kun minä en osaa päivällä nukkua ja se ei kyllä mitenkään voi korvata yöunia.

Mies myös nukkuu toisessa huoneessa rauhassa, niin arkena kuin vapainakin..Mulla on parin vuoden univelat jotka aiheuttaa fyysisiä oireitakin, puhumattakaan henkisestä puolesta. Toinen ei yleensä nuku päikkäreitä joten ei auta mennä nukkumaan päivällä, enkä oikein hyvin osaa nukkua päivällä + ei se korvaa yö unta. Olisi tarpeen saada nukkua putkeen kunnon yö ilman heräilyä ja pitkään aamulla..

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Perhessä jokaisen yksilön hyvinvointi on tärkeää. Siis ensin pitää hoita itseään, että voisi huolehtia muista ja se koskee jokaista yksilöä jokaisessa yhteisössä. Se vaan yleensä menee niin, että perhe on jokaiselle niin tärkeä asia, että omalle jaksamiselle ja hyvinvoinnille on ensisijaisen tärkeitä juuri ne asiat, jotka edesauttavat myös perheen hyvinvointia.

Hitto, aika hyvin sanottu. :flower:

Kyllä kummankin pitää voida hyvin. Meillä on ainakin niin että jos minä olen väsynyt tms. se peilaa suoraan myös miehen käytökseen, hänestäkin tulee kärttyinen jne. Lisäksi saadaan silloin riita aikaiseksi vaikka lattialle jäänneistä sukista... Ja jos mies on huonolla tuulella/väsynyt se taas vaikuttaa myös mun olooni ja taas saadaan sota syttymään.

Meillä on huomattu, että käytännössä mun jaksaminen vaikuttaa suoraan ja konkreettisesti enemmän lapsiin. Eli töissäkäyvä isä voi olla väsynyt ja poissaoleva mua paremmin. Hän voi myös helpommin irrottautua kodin kehästä harrastuksiinsa, mun pitää aina sovitella menoni. Tää johtuu ihan jo siitä, että minä vastaan perheen arjesta, ruuasta, menoista, onko liikuntavehkeet kassissa, kännyt laturissa, kellä oli neuvola, kellä hammaslääkäri, onko jääkaapissa evästä jne jne.

Eli mun väsyminen kaataa tän orkesterin.

Yhteistyössä