Kumpi on vaikeampaa, kutominen vai virkkaaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28618696]Nyt on ihan pakko taas valistaa että neulominen ja kutominen on eri asioita. Neulomista tehdään puikoilla ja kutomista kangaspuilla. Joten vastaan kysymykseesi että kutominen on vaikeampaa kuin virkkaaminen. Huvittavaa kun ihmiset puhuu villasukkien kutomisesta, ihankuin ne sukat tehtäisiin kangaspuilla.[/QUOTE]

Ja mun mielestäni on tosi huvittavaa, jos ei joku ymmärrä sitä, että eri puolella suomea voi yhdellä sanalla olla eri merkitys.

Täällä jos kysytään, että "kehtaatko?" se tarkoittaa juurikin sitä itseaan, eli kehtaamista...mutta toisaalla se on synonyymi sanalle "viitsiä".

Ihan sama juttu on tuon kutomisen suhteen. Anoppi kutoo meidän lapsille sukkia puikoillaan, eli kutimilla. Jos se kutominen sitten teilläpäin tarkoittaa vain ja ainoastaan kangaspuilla kutomista, niin sitten tarkoittaa.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mun mielestä kutominen/neulominen on helpompaa, kun sitä oppii melko nopeasti tekemään niin, ettei tarvitse tuijottaa sitä tekelettään koko ajan, vaan voi samalla katsoa tv:tä tai lukea kirjaa. Ei tietysti päde, jos tekee kuvioneuletta tai jotain pitsiä. Virkkaamaan en ole oppinut niin, ettei tarvitsisi katsoa, mihin silmukkaan sen koukun tyrkkää.

Mä en ole koskaan oppinut neulomaan tai virkkaamaan katsomatta sitä työtä, vaikka olen aika paljon tehnyt. Eikä keskittymiskyky riitä minkään ohjeen mukaan tekemiseen, mutta nautin käsitöistä silti :)

Jos sukat tuntuu aluksi ylivoimaisilta, niin nykyään on vaikka mitä ihania lankoja joista saa upeita säärystimiä neulomalla ihan pelkkää joustinneuletta alusta loppuun :)

Mä en ole koskaan oppinut neulomaan tai virkkaamaan katsomatta sitä työtä, vaikka olen aika paljon tehnyt. Eikä keskittymiskyky riitä minkään ohjeen mukaan tekemiseen, mutta nautin käsitöistä silti :)

Jos sukat tuntuu aluksi ylivoimaisilta, niin nykyään on vaikka mitä ihania lankoja joista saa upeita säärystimiä neulomalla ihan pelkkää joustinneuletta alusta loppuun :)

No joo, itse asiassa mullakin meni oikeastaan aika kauan siihen, että pystyy ihan "sormituntumalla" neulomaan ilman katsomista, jos nyt tarkemmin mietin :)

Äitini, joka on vasenkätinen, osaa neuloa molemmilla käsillä siten, että jos tekee sileää neuletta, vaihtaa vain kättä ja neuloo siis kuin kone joka toisen kerroksen oikealta vasemmalle ja joka toisen vasemmalta oikealle, olen vähän kade :D

[QUOTE="vieras";28618696]Nyt on ihan pakko taas valistaa että neulominen ja kutominen on eri asioita. Neulomista tehdään puikoilla ja kutomista kangaspuilla. Joten vastaan kysymykseesi että kutominen on vaikeampaa kuin virkkaaminen. Huvittavaa kun ihmiset puhuu villasukkien kutomisesta, ihankuin ne sukat tehtäisiin kangaspuilla.[/QUOTE]

Murre-eroja, koita tajuta. Täällä puhutaan kutomisesta ku tehdään sukkia puikoolla. Eikä se siitä miksikää muutu vaikka sä kuinka vänkääsit vastaan. :cool: Eli ihan turhaan valistat.

[QUOTE="Vieras";28620465]Valitettavasti en ole muuta tehnyt kuin kutonut. No aamulla kövin parturissa vai pitääkö samoa kampaaja.;€[/QUOTE]

No tätä juur pohdin, että oletko ehtinyt muutakin tekemään. Mä olen saanut tänään aikaiseksi vain yhden isoäidin neliön...iltasella koitan sitten tehdä vielä toisen. Minimitavoite on yksi neliö per päivä, jotta peitto ehtii valmiiksi ennen vauvan syntymää :)

toipilaana ollaan niin ei saa levätä kutimen äärellä.

Ylensä paheeni on juuri tyo kun aloitan niin teen yhdellä istumalla valmiiksi.
Siksi nuo virkatut verhot ei minulla milloinkaan valmistu.

[QUOTE="vieras";28620529]toipilaana ollaan niin ei saa levätä kutimen äärellä.

Ylensä paheeni on juuri tyo kun aloitan niin teen yhdellä istumalla valmiiksi.
Siksi nuo virkatut verhot ei minulla milloinkaan valmistu.[/QUOTE]

Kattoin kellosta, että 35 minuuttia meni yhteen neliöön, kun aika haipakkaa sitä tein. Neliöitä tartten vissiin 49 kpl, joten en saa kyllä yhdellä istumalla sitä mitenkään tehtyä :D

Oiskohan nyt 16 neliötä valmiina, joten 33 vielä uupuu.

Yhteistyössä