Kumpi raskaampaa:käydä töissä vai olla kotona lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siemen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
No mä oon töissä kotona lasten kanssa. Tos syysloman aikanakin parhaimmillaan ruokapöydän ääressä oli 2 omaa ja 5 hoitolasta. Ikähaarukalla 1-10v.
:D

Ei taida olla ihan laillista puuhaa noin iso hoitolapsimäärä yhdellä hoitajalla olla?

Siis loman aikana oli 2 omaa,ja 4 kokopäivälasta ja yksi puolipäiväinen. Mikä tässä on laitonta?

Päivät töissä ja illat pyörittää yksin huushollia. Onko tämä raskasta? Ei, tämä on elämänmakuista elämää. Mutta toki olisin mieluummin kotona kuin töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rekka-Paula:
Alkuperäinen kirjoittaja Walas:
Jaa...ite oon illat töissä ja päivät lasten kans. Voisin vaikka veikata raskaimmaksi vaihtoehdoksi.

täällä " kohtalotoveri" :wave:

Utelias kun oon nii kysyn että mitä työtä sie teet? B)

tarjoilen :whistle:

Laulatan... :D

Jaa...ite oon illat töissä ja päivät lasten kans. Voisin vaikka veikata raskaimmaksi vaihtoehdoksi.

täällä " kohtalotoveri" :wave:

Utelias kun oon nii kysyn että mitä työtä sie teet? B)

tarjoilen :whistle:

Laulatan... :D

että vähän samalla alalla ollaan ;) jaksamista hommiin! :wave:

No mä oon töissä kotona lasten kanssa. Tos syysloman aikanakin parhaimmillaan ruokapöydän ääressä oli 2 omaa ja 5 hoitolasta. Ikähaarukalla 1-10v.

Ei taida olla ihan laillista puuhaa noin iso hoitolapsimäärä yhdellä hoitajalla olla?

Siis loman aikana oli 2 omaa,ja 4 kokopäivälasta ja yksi puolipäiväinen. Mikä tässä on laitonta?

Mä oon käsittänyt - ilmeisestikin siis väärin - että kahden oman alle kouluikäisen lisäksi pph:lla saa olla korkeintaan 3 hoitolasta, puolipäiväiset mukaanlukien.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Töissä raskaampaa. Töiden jälkeen pitää tehdä vielä kotihommat. Nyt kun olen kotona, kotihommat saa tehtyä päivän aikana, saa olla illat kotona, voi joustaa tarpeen mukaan.
Ei meilläkään lasten vaatteet itsestään peseydy, pölypallerot katoa nurkista tai jääkaappi täyty, vaikka töissä olenkin.

Onhan se eri asia jos molemmat vanhemmat käy töissä niin ne kotityöt odottaa siellä työpäivän jälkeen (ja yleensä äitiä). Tottakai se työssäkäynti siinä tapauksessa voi olla rankempaa. Mutta jos verrataan siihen, että toinen vanhemmista on kotona ja tekee niitä kotihommia päivän aikana niin onhan sillä työssäkäyvällä helpompaa, kuin jos molemmat olisi töissä.

Eli tarkoitan tässä sitä, että kyllä minä mieluummin olisin tuon miehen asemassa, kun töistä kotiin tullessaan sen ei tarvitse esim tehdä ruokaa. Jos taas itse kävisin töissä, niin esim. ruoanlaitto ja pyykinpesut olisi kuitenkin minun vastuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Töissä raskaampaa. Töiden jälkeen pitää tehdä vielä kotihommat. Nyt kun olen kotona, kotihommat saa tehtyä päivän aikana, saa olla illat kotona, voi joustaa tarpeen mukaan.
Ei meilläkään lasten vaatteet itsestään peseydy, pölypallerot katoa nurkista tai jääkaappi täyty, vaikka töissä olenkin.

Kun on töissä, kotityöt hoituu siinä sivussa, melkein huomaamatta. Kotona niistä tulee suhteettoman suuri osa elämää. Sellaista ei mulla pää kestä pitemmän päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli tarkoitan tässä sitä, että kyllä minä mieluummin olisin tuon miehen asemassa, kun töistä kotiin tullessaan sen ei tarvitse esim tehdä ruokaa. Jos taas itse kävisin töissä, niin esim. ruoanlaitto ja pyykinpesut olisi kuitenkin minun vastuulla.
Mä olen jo kymmenkunta vuotta miettinyt, että mä tarttisin oikeastaan vaimon

Mä olen jo kymmenkunta vuotta miettinyt, että mä tarttisin oikeastaan vaimon

Hanki aupairi!

Mä oon käsittänyt - ilmeisestikin siis väärin - että kahden oman alle kouluikäisen lisäksi pph:lla saa olla korkeintaan 3 hoitolasta, puolipäiväiset mukaanlukien.

Juu. Siis mun omat on 10v ja eskarilainen.
Ja hoitajalla saa olla 4 kokopäiväistä + yksi puolikas, tähän lasketaan omat alle kouluikäisetkin. Eli jos mul olis itella vaikka kaks alle kouluikäistä, niin saisin hoitaa 2 kokopv lasta + yhtä puolipäiväistä.

Kun on töissä, kotityöt hoituu siinä sivussa, melkein huomaamatta.
Miten kotityöt hoituu siinä sivussa? En mä ainakaan kykene työpaikaltani kotitöitäni tekemään. Mä olen työpäiväni jälkeen - ja siis jo ennen yrittäjäksi ryhtymistäni - ollut aina niin rättipoikkiväsynyt, että kotityöt on olleet kaikkea muuta kuin "siinä sivussa". Usein ne on jääneet kokonaan tekemättä, mikä taas kostautuu siinä, että koko hemmetin viikonloppu menee pelkkään siivoukseen.

Juu. Siis mun omat on 10v ja eskarilainen.
Ja hoitajalla saa olla 4 kokopäiväistä + yksi puolikas, tähän lasketaan omat alle kouluikäisetkin. Eli jos mul olis itella vaikka kaks alle kouluikäistä, niin saisin hoitaa 2 kokopv lasta + yhtä puolipäiväistä.

OK :).

Niin siis nimenomaan tätä tarkoitin, että sillai työssä olo raskaampaa, kun töiden jälkeen pitää siivota tai käydä kaupassa. Kun taas nyt voin tehdä ne päivällä.
=) Mä oon mestari kirjoittamaan epäselvästi :ashamed:

Onhan se eri asia jos molemmat vanhemmat käy töissä niin ne kotityöt odottaa siellä työpäivän jälkeen (ja yleensä äitiä). Tottakai se työssäkäynti siinä tapauksessa voi olla rankempaa. Mutta jos verrataan siihen, että toinen vanhemmista on kotona ja tekee niitä kotihommia päivän aikana niin onhan sillä työssäkäyvällä helpompaa, kuin jos molemmat olisi töissä.

Niin, minulla on takana vähän vajaa 2,5v kotiäitiyttä ja nyt sen perään olen viimeiset 3kk ollut tuo työssäkäyvä osapuolin miehen ollessa koti-isänä ja yhdyn kyllä tuohon että näin on kevyempää. Ainakin minusta meidän perheessämme, muut voivat sitten olla toista mieltä. Vielä 3kk edessä tätä ennen kun mies palaa takaisin töihin ja katsotaan sitten uutta työnjakoa.

Mulle kotona olossa on raskasta se, jos ei ole paljoa hommaa ja ei pääse pihalle, niin alkaa väsyttämään ihan tosissaan. Pojan kans ei hirveitä leikkejä voi pistää pystyyn, kun hän on kuitenki vasta 9kk.
Sitten esim. nyt poika on valvonut joka yö vähintään kolme tuntia ja totta kai nämä yövalvomiset on mun kontolla, koska mies käy töissä. Joten vähän alkaa tuo uupumus painamaan.
Mutta muuten kyllä töissäolo (8h) on raskaampaa kuin olla kotona se 8h. (näin siis meidän tilanteessa ja minun mielestäni).

Niin siis nimenomaan tätä tarkoitin, että sillai työssä olo raskaampaa, kun töiden jälkeen pitää siivota tai käydä kaupassa. Kun taas nyt voin tehdä ne päivällä.
=) Mä oon mestari kirjoittamaan epäselvästi :ashamed:
Ymmärsin kyllä =) Mä itse koin lasten ollessa pieniä (tarha- ja kouluikäisiä), että meillä esim pestävän pyykin määrä oli paljon suurempi kuin niinä vuosina, kun olin lasten kanssa kotona. Ihan siksi, että kotioloissa lapselle saattoi aamulla laittaa ne "serkun kummin pojan sedän veljen vaimon esikoisen vanhat" kulahtaneet verkkarihousut, mutta tarhaan piti olla siistit, ehjät ja puhtaat. Eli pesukone pyöri työpäivän jälkeen useammin kuin mitä kotona ollessani.

mutta eihän siellä kotona kukaan ole sotkemassakaan sillä aikaa kun töissä olette...ja musta tuntuu, että riippuu paljon millainen se äiti siellä kotona on, jos se istuu päivät koneella ja lämmittää mikrossa valmisruuan ja lapset katsoo telkkaria niin ei hirveen raskasta ole, mutta jos se äiti kuljettaa ulkona, leikkii, siivoaa, laittaa ruokaa, leipoo jne. ja siinä useampi lapsi niin kyllä se aika raskasta on, henkisestä puolesta puhumattakaan..ja lapsetkin toki yksilöitä..toisilla uhma kovempi ja muutenkin villimpiä kuin toiset..ja tottakai myös riippuu millaista työtä tekee..aika vaikea sanoa vaan yksi oikea vastaus.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
mutta eihän siellä kotona kukaan ole sotkemassakaan sillä aikaa kun töissä olette....
Tätä mysteeriä minäkin olen kaikki työvuoteni koittanut selvittää. Mistä hemmetistä se pöly ja eläintenkarvat oikein tulee, vaikka me ihmiset ei ollakaan kotona? "Sotku", jos sillä tarkoitetaan lasten leluja ja lounasastioita, on mun mielestäni aika mitätön osa - ainakin meidän huushollin - siisteyttä, että ne tosiaan menee kyllä "siinä siussa". Mutta ihan yhtä lailla meille tulee kuraa sisään, lapset sotkevat vaateensa, petivaatteet pitää vaihtaa (ollaan sentään aina oltu yöt kotona), ikkunat pestä, lattiat pestä, pölyt pyyhkiä, imuroida jne, olinpa sitten ollut lasten kanssa kotona hoitovapaalla (tai kesälomalla) tai töissä. Ei meiltä ainakaan sotku ole juuri miksikään vähentynyt mun työssäoloaikanani.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
mutta eihän siellä kotona kukaan ole sotkemassakaan sillä aikaa kun töissä olette....
Tätä mysteeriä minäkin olen kaikki työvuoteni koittanut selvittää. Mistä hemmetistä se pöly ja eläintenkarvat oikein tulee, vaikka me ihmiset ei ollakaan kotona? "Sotku", jos sillä tarkoitetaan lasten leluja ja lounasastioita, on mun mielestäni aika mitätön osa - ainakin meidän huushollin - siisteyttä, että ne tosiaan menee kyllä "siinä siussa". Mutta ihan yhtä lailla meille tulee kuraa sisään, lapset sotkevat vaateensa, petivaatteet pitää vaihtaa (ollaan sentään aina oltu yöt kotona), ikkunat pestä, lattiat pestä, pölyt pyyhkiä, imuroida jne, olinpa sitten ollut lasten kanssa kotona hoitovapaalla (tai kesälomalla) tai töissä. Ei meiltä ainakaan sotku ole juuri miksikään vähentynyt mun työssäoloaikanani.

kyllä sitä pölyä ja eläinten karvoja tulee, mutta meillä ainakin on muutenkin sotkua kuin lelut levällään silloin kun lapset on kotona....

No mun mielestä mielekkäässä (päivä)työssä käyminen on henkisesti helpompaa, kuin se, että on aamusta iltaan ylivilkaann (siltä se tuntuu) 1-vuotiaan ja toisen isomman ja vielä koulu-ikäisen (kun tulee koulusta) kanssa. Paimentaa, hoitaa heitä KOKO ajan, yrittää samalla tehdä kotityöt. Aamusta iltaan yhtä jälkien siivoomista, kotitöitä, kieltämistä, leikkimistä, riitojen selvittelyä, kiukuttelun kuuntelemista.

Haluun töihin lepäämään. :headwall:
Silloin saisi edes korvat ja pää levätä, saisi tehdä jotain OIKEESTI hyödyllistä, joku oikeesti ehkäpä arvostaisi sitä mun TYÖTÄ, toisin kuin kotona, ihan turhaa hommaa, sitä ei kukaan huomaa ja/tai pidetään itsestään selvänä.

Toki kotityöt olis vielä päälle työpäivän päätteeks, mutta ne osais tehdä rennommin ja kun oltais päivät pois, minä töissä, lapset hoidossa/koulussa, sitä sotkua ei tulis ja sitä ei tarttis jatkuvasti siivota (1v syö vain itse).

Että näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Töihin ja äkkiä:
No mun mielestä mielekkäässä (päivä)työssä käyminen on henkisesti helpompaa, kuin se, että on aamusta iltaan ylivilkaann (siltä se tuntuu) 1-vuotiaan ja toisen isomman ja vielä koulu-ikäisen (kun tulee koulusta) kanssa. Paimentaa, hoitaa heitä KOKO ajan, yrittää samalla tehdä kotityöt. Aamusta iltaan yhtä jälkien siivoomista, kotitöitä, kieltämistä, leikkimistä, riitojen selvittelyä, kiukuttelun kuuntelemista.

Haluun töihin lepäämään. :headwall:
Silloin saisi edes korvat ja pää levätä, saisi tehdä jotain OIKEESTI hyödyllistä, joku oikeesti ehkäpä arvostaisi sitä mun TYÖTÄ, toisin kuin kotona, ihan turhaa hommaa, sitä ei kukaan huomaa ja/tai pidetään itsestään selvänä.

Toki kotityöt olis vielä päälle työpäivän päätteeks, mutta ne osais tehdä rennommin ja kun oltais päivät pois, minä töissä, lapset hoidossa/koulussa, sitä sotkua ei tulis ja sitä ei tarttis jatkuvasti siivota (1v syö vain itse).

Että näin.

peesi...

Yhteistyössä