Kumpi siivoaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaamaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osaamaton

Vieras
Meidän parisuhteen suurin ongelma on aina ollut siivoaminen. Olemme olleet yhdessä 5 ja puoli vuotta, asuneet yhdessä neljä vuotta. Mieheni on minua muutaman vuoden vanhempi ja hän asui yksin kun tapasimme. Minä muutin suoraa kotoa hänen luokseen. Minun kotonani isä oli se joka aina siivosi, ja mieheni kotona äiti siivosi. Hänen mielestään siivoaminen on naisten homma. Olen usein saanut kuulle kuinka kova siivoamaan hänen entisensä oli. Ja minä en vain huomaa asioita joita pitää siivota koska en ole koskaan asunut yksin. Ja tottahan se on.

Minä pidän perus siisteyttä yllä kokoajan. Tiskaan tiskit, imuroin ja pesen pyykkiä. Ja kun mies pyytää vaihdan lakanat, pesen vessapöntön, pesen ikkunat ja lattiat. toki teen näitä asioita joskus oma-aloitteisesti.

Mies saa aina ihan hirveän raivokohtauksen kun hän joutuu siivoamaan. Ja siitä seuraa aina ihan hirveä riita. Meidän muuten toimiva suhde on kaatumassa siihen että en muka osaa siivota. Omasta mielestäni kyllä siivoan, mutta se on totta etten tiedä kaikkia asioita joita pitäisi siivota.

Kesäisin on aina pahin ongelma, matot. Mies huutaa että minun pitäisi ottaa matot ja mennä mattolaiturille pesemään niitä. Minä olen aina asunut Helsingissä ja en ole ikinä käynyt mattolaiturilla, ei meillä pesty siellä mattoja. Mieheni on maalta ja ymmärrän että se on siellä tapa. Itse veisin ne pesulaan, mutta mieheni pitää minua silloin laiskana. toinen suuri ongelma on mattojen puistelu. asumme kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja rehellisesti minä en jaksa tampata suurta mattoa tamppausparvekkeella. samoin suurten mattojen raahaaminen ulos on naiselle liian raskasta. mieheni ei vaan tee sitä koska se on naisten homma.

Olen yrittänyt löytää ratkaisua. Olen pyytänyt että mieheni sanoo asiat mitä pitää siivota, kyllä minä sen teen. En minä voi tietää mitä pitää tehdä kun en ole yksin asunut. Onko ainut vaihtoehto, että minä mene yksin asumaan että opin siivoamaan niin kuin naisten pitää? En enää jaksa että minua verrataan exään ja hänen siivoustaitoihinsa.

sinun miehesi pitää sinua kotiorjana!!! Tietysti nykyaikana kerrostalossa asuessa KUMPIKIN pariskunnasta hoitaa siivousta. Voi olla, että esimerkiksi kotiäiti siivoaa enemmän kuin työssäkäyvä mies, jos niin on sovittu. Jos kuitenkin kummallakin on työ tai opiskelu, niin silloin kumpikin siivoaa.

Meillä on sellainen systeemi, että siivoamme kerran viikossa. Toinen tekee ruoan, toinen tiskaa ja aloittaa tiskauksen jälkeen raivaamaan keittiötä. Ruokailun jälkeen toinen imuroi, toinen vie petivaatteet ja/tai matot ulos tuulettumaan. Toinen pyyhkii pölyt, toinen pesee peilejä ja kumpikin raivaa tavaroita omille paikoilleen. Tällä systeemillä kaksiomme on siivottu putipuhtaaksi reilussa tunnissa. Kahden tunnin siivoussessiossa ehtii jo pestä lattiatkin.

Minusta on törkeää, jos miehesi vertaa sinua äitiinsä tai exiensä siivoustaitoihin. Tuo kuulostaa siltä, että sovinistimiehesi todella kuvittelee olevansa joku herra, jota pitää palvella. Sinun sijassasi sanoisin tiukasti, että jos ei siivous kelpaa, niin tee itse. Jos hän viitaa exiinsä, niin hänelle voi sitten mukamas ihmetellä, että kas kun hän ei enää ole sitten exän kanssa, kun hän oli niin ihana siivoamisessa.

Minusta isoja mattoja ei ole pakko viedä ulos viikoittain. Esim. Englannissa on paljon kokolattiamattoja ja isoja mattoja, joita käsitellään ns. tamppaajalla (joidenkin imureiden lisävaruste). Periaatteessa nykyään ei kai pääsääntöisesti enää edes suositella mattoja tampattavaksi, vaan imurointi riittää. En itsekään pese mattoja mattolaitureilla tai -pesupaikoilla vaivalloisuuden ja varkaiden vuoksi. Jos olen viitseliäs, pesen matot painepesurilla mökillä tai sitten pesetän ne pesulassa (pikkumatot mahtuvat pesukoneeseenkin).

Eipä kuulosta tasa-arvoiselta teidän suhteenne. Jos suhde on jo tuolla tolalla, niin jatkossa joudut todennäköisesti tekemään vieläkin enemmän töitä

Miehen käsitys on menneiltä ajoilta, ei kodin siivous ole yksin naisen asia. Eikä raskaiden mattojen käsittely, jotka vaativat voimaa.

Viimeinen kappaleesi sekä säälitti että nauratti. Älä rupea tuollaiseksi määräiltäväksi orjattareksi, vaan vaadi, että teette nämä raskaat kotityöt yhdessä. Sinä opit ajan kanssa, kyllä silmäsi sanoo, missä rättiä ja pesua kaivataan, jos olet perussiisti luonteeltasi.

On vahinko, että et ole ehtinyt itsenäistyä. Et antaisi pompotella näin ja tuntea huonommuutta.

Jos kerran tuo asia on niin suuri kuilu välillänne, mahdatko olla muutenkaan tasa-arvoinen tai edes lähes? Kunnioittaako mies sinua, kuten kumppania tulee kunnioittaa?

Exään vertaaminen on raukkamaista. Miten olisi, jos laittaisit hanskat tiskiin ja avaat oman, yksityisen kotisi ovet?

Jos mies kerran asui yksin ennen kuin muutitte yhteen, hän on varmaan siivonnut itse ja osaa sen? Vai kävikö äiti siivoamassa? Onko sinut otettu kodinhoitajaksi?

NYT laita stoppi. Ajattele kun sinulla on pari lasta helmoissa ja ukko makaa sohvalla ja komentelee sinua vaihtamaan lakanoita ja kuuraamaan vessanpyttyä?

Siivoat minkä siivoat, ja miehen jorinat annat mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Sanot miehelle että tee ihan itse, ellei ole tarpeeksi siistiä. Ellei mies suostu viemään mattoja ulos, älä vie sinäkään. Matot voit hyvällä omalla tunnolla viedä pesulaan, eikä niitä tarvitse tavan vuoksi joka vuosi pestä ellei ne ole likaisia.
Juuri luin jostain rakentajalehdestä, että kokolattiamatot tulevat taas.

Me myös sovittiin ennen yhteenmuttoa kaikki kotityöjako. Aikaisemmassa suhteessa olin juuri saman lailla tossun alla kuin sinä+ oli ne kaksi lasta. Mies vaati että mattojen hapsut on suorassa ja ovien päältä pölyt pyyhitty myös (kokeili). Ero siitä tuli.

Nyt tehdään tasaisesti, molemmilla on omat hommansa ja siivoaminenkin on kivaa kaksistaan.

"Kesäisin on aina pahin ongelma, matot. Mies huutaa että minun pitäisi ottaa matot ja mennä mattolaiturille pesemään niitä. Minä olen aina asunut Helsingissä ja en ole ikinä käynyt mattolaiturilla, ei meillä pesty siellä mattoja. Mieheni on maalta ja ymmärrän että se on siellä tapa. Itse veisin ne pesulaan, mutta mieheni pitää minua silloin laiskana. toinen suuri ongelma on mattojen puistelu. asumme kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja rehellisesti minä en jaksa tampata suurta mattoa tamppausparvekkeella. samoin suurten mattojen raahaaminen ulos on naiselle liian raskasta. mieheni ei vaan tee sitä koska se on naisten homma."

Käy ap. lukemassa Ellit/Kodinhoitopalstalta mattoasiaa. Siellä ajatellaan asioista samalla tavalla kuin minäkin. Mattojen tamppaus on jo aikansa elänyt perinne.
Mattoja on nykyään kevyitä ja helppohoitoisia.

Minua huimaa tuulettaminen ja tamppaaminen parvekkeella. Vie raskaat ja pölyiset matot varastoon tai kierrätykseen. Hommaa tilalle uudet ja helppohoitoiset.

Miehesi elää vanhanajan uskossa että siivoaminen on vain naisten hommaa. Hänen käytöksensä sinua kohtaan on todella epäkunnioittavaa (huutaminen, ex´ään vertailu jne). Kotinne kunnossapito pitäisi olla teidän molempien vastuunne. Valitettavasti tällaisilla asioilla on taipumus periytyä vanhemmilta lapsille. Jos ei miehesi muuta käsitystään miesten ja naisten vanhanajan rooleista, teidän tulevat lapsetkin luultavasti saavat saman käsityksen. Valitettavast miehesi vaikuttaa kirjoituksesi mukaan sellaiselta ahdasmieliseltä "perusäijältä" joka ei noin vain muuta mieltään.

Lisäksi kirjoitat ettet miehesi mukaan osaa siivota. Kokeilisi sitten itse, osaisiko paremmin! Jokainen omalla tavallaan.

Sinuna minä miettisin tarkasti tuota suhdetta ja ongelman laajuutta. Onko miehesi yleensäkin epäkunnioittava sinua kohtaan? Yrittääkö hän hallita suhdettanne myös muilla tavoin kuin tuolla "siivoaminen on naisten hommaa"? Koetko itsesi uhatuksi kun mies huutaa? Tunnetko itsesi kotiorjaksi? Jos tunnet, niin hyväksytkö sen asian? jne...

Aloita nyt siitä ,että annat sille miehelle luutun käteen ja lähde ulos kävelylle. Lakanapinon voit laittaa sängyn päälle ja siitä senkun vaan vaihtamaan lakanoita.
Jos miehesi saa raivarin, niin siitä vaan - sehän on hänen ongelmansa eikä sinun.
Miehesi on lapsellinen kiukutteleva keskenkasvuinen tyyppi, jota on äiti taaponut ja auttanut loputtomiin.
Tekeekö mies ylipäätään mitään kotitöitä ? Tekeekö ruokaa ? Silittääkö pyykkiä ?
Ellei - niin pistä miehesi hommin tai vaihda miestä.
Työt jaetaan kotona ja kumpikin hoitaa hommia = osakeyhtiö Oy Avioliitto Ab !

Meillä siivoan minä. Lapset ovat poissa kotoa jo, ja minä tykkään, kun on siistiä ja mulla on aikaa paremmin kuin miehellä. Joskus marisen, että en tykkää aina siivota yksin. (Työajoista johtuen siivoan päivällä. kun mies on töissä.) Ukko siihen, että ei hänellä ole aikaa. Lupaa maksaa siivojan, jos se on mulle ongelma. Joskus olikin siivooja, mutta nyt on ihan hyvä näin. Mies on kyllä sisäsiisti tapaus ja korjaa jälkensä sekä silittää paitansa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Voiko olla totta!?!:
sinun miehesi pitää sinua kotiorjana!!! Tietysti nykyaikana kerrostalossa asuessa KUMPIKIN pariskunnasta hoitaa siivousta. Voi olla, että esimerkiksi kotiäiti siivoaa enemmän kuin työssäkäyvä mies, jos niin on sovittu. Jos kuitenkin kummallakin on työ tai opiskelu, niin silloin kumpikin siivoaa.

Meillä on sellainen systeemi, että siivoamme kerran viikossa. Toinen tekee ruoan, toinen tiskaa ja aloittaa tiskauksen jälkeen raivaamaan keittiötä. Ruokailun jälkeen toinen imuroi, toinen vie petivaatteet ja/tai matot ulos tuulettumaan. Toinen pyyhkii pölyt, toinen pesee peilejä ja kumpikin raivaa tavaroita omille paikoilleen. Tällä systeemillä kaksiomme on siivottu putipuhtaaksi reilussa tunnissa. Kahden tunnin siivoussessiossa ehtii jo pestä lattiatkin.

Minusta on törkeää, jos miehesi vertaa sinua äitiinsä tai exiensä siivoustaitoihin. Tuo kuulostaa siltä, että sovinistimiehesi todella kuvittelee olevansa joku herra, jota pitää palvella. Sinun sijassasi sanoisin tiukasti, että jos ei siivous kelpaa, niin tee itse. Jos hän viitaa exiinsä, niin hänelle voi sitten mukamas ihmetellä, että kas kun hän ei enää ole sitten exän kanssa, kun hän oli niin ihana siivoamisessa.

Minusta isoja mattoja ei ole pakko viedä ulos viikoittain. Esim. Englannissa on paljon kokolattiamattoja ja isoja mattoja, joita käsitellään ns. tamppaajalla (joidenkin imureiden lisävaruste). Periaatteessa nykyään ei kai pääsääntöisesti enää edes suositella mattoja tampattavaksi, vaan imurointi riittää. En itsekään pese mattoja mattolaitureilla tai -pesupaikoilla vaivalloisuuden ja varkaiden vuoksi. Jos olen viitseliäs, pesen matot painepesurilla mökillä tai sitten pesetän ne pesulassa (pikkumatot mahtuvat pesukoneeseenkin).

Eipä kuulosta tasa-arvoiselta teidän suhteenne. Jos suhde on jo tuolla tolalla, niin jatkossa joudut todennäköisesti tekemään vieläkin enemmän töitä

Siis miksi kirjoitat, että kerrostalossa asuessa kumpikin hoitaa siivouksen? Häh?

Meillä tehdään niin, että työt jaetaan. Meilä on yksi poika, jonka kanssa toisen täytyy olla toisen siivotessa. Arkena mies tiskaa, vie roskia, pyyhkii pölyjä ja imuroi rikkaimurilla pahimpia murusia. Hän myös siivoaa jälkensä, vaatteensa ja tavaransa pois eikä jätä levälleen. Tämä on ns. siistinä PITÄMISTÄ; ei siivoamista. hän leikkaa ruohon, lämmittää saunan ja hoitaa auton, käy kaupassa useimmiten. Laittaa takkaan tulen, poraa ja tekee muut "tekniset" työt.
Minä useimmiten olen se, joka tekee suursiivon. Imuroin ja luuttuan lattian ja pyyhin peilit ja siivoon vessan. Pesen pyykit ja laitan ruoan. Meillä tämä toimii ihan hyvin. Raha-asiat laitetaan tasan. Olemme molemmat siisteyttä rakastavia, mutta myös rauhaa rakastavia. Vielä tähän mennessä emme ole nalkuttaneet toiselle sotkuista, paitsi mitä nyt vitsinä jarrutusjäljistä pöntössä joskus.
Mielestäni alkuperäisen mies on vanhanaikainen ja kapeakatseinen eikä osallistu kodinhoitoon tarpeeksi. TUota ominaisuutta pystyy tuskin muuttamaan. EI vanhana enää opi.

Tarkoitin sitä, että ERITYISESTI kerrostalossa kotitöiden jakaminen pitäisi olla jaettu miehen ja naisen kesken. Tiedän, että esimerkiksi kesämökillä tai vaikka omakotitalossa, jossa on puulämmitys, jatkuvasti pientä korjattavaa ja jos miehelle kuuluu pihatyöt ja esim. miehen ja naisen kahden auton huollot (jos siis mies on näppärä käsistään ja osaa tosiaan itse vaihtaa öljyt, renkaat ja tehdä pikkuremppaa itsekin), niin ainakin itse koen, että sellaisissa olosuhteissa olisi helpompaa pitäytyä ns. perinteisissä rooleissa, jossa mies tekee enemmän ulkotöitä ja nainen sisätöitä. Itseäni ainakin huimaa korkeat paikat, joten vaikkapa vesikourujen puhdistaminen lehdistä jne olisi ehdottomasti miehen työtä, ei minun.

Jos kerrostalossa mies tekee ns. perinteisiä miehen töitä, niin helpostihan se tarkoittaa sitä, että mies vain poraa tauluille ruuvit seinään ja lopun vuodesta voi olla tekemättä mitään.

Meillä minä siivoan ihan kaiken. En edes antaisi miehen imuroida tai pestä pyykkejä. Imuroin ja pesen lattian kolmesti viikossa, lakanat vaihdan kahden viikon välein. Meillä on kaksi isoa koiraa, joiden takia täytyy siivota useammin. Nukkuvat vielä meidän keskellä, niin lakanatkin saa vaihtaa suhteellisen usein.

Mieheni on joskus siivoillut, mutta ei siitä mielestäni tule mitään. ihan yhtä tyhjän kanssa..imuria vaan vähän heiluttelee ja samalta näyttää, kuin ei olisi koskaan mitään tehtykään. Silloin valitin ja nalkutin, että jo on surkea siivooja..nyt olen jo vuosia hoitanut siivoukset ihan itse, sillä olen itse tarkempi kuin mieheni. Ei se ole syy nalkuttaa toisella.

Samaa suosittelisin miehellesikin. Ottakoot ja siivootkoot itse, jos ei sinun jälkesi kelpaa ja lopettakoot sen valituksen. Ei sinun sitä tarvitse tehdä. Lisäksi voisit sanoa sille miehellesi, että mattojen puistelu on niin raskasta, että hoitakoot hän sen! Jos aletaan jakamaan näin, ukkojen ja akkojen hommia, niin mies hoitakoot fyysisesti raskaat asiat.

Kuulostat kauhean kiltiltä jotenkin? Mitä muuten miehesi tekee vuorostaan, kun sinä hoidat kotia, niin mitä hän tekee? Toivottavasti hänkin laittaa itsestään jotain likoon?

Meillä esim. mies käy ruokakaupassa ja ostaa ruoat. Hän hoitaa yksin kaikki ruokaostokset ja maksaa ne. Minä en osta lainkaan ruokaa, tai käy ruokakaupassa kuin harvoin.

Vastapainoksi mies saa puhtaita vaatteita ja saa nauttia siististä, puhtaasta kodista..Näin meillä ja se toimii vallan mainiosti!

Itse ratkaisin nuo asiat kouluttautumalla ja hankkimalla kunnon työpaikan ja kunnon tulot, ei tarvitse siivota. Palkkasin siivoojan ja matot yms. hoituu pesulasta, myös ikkunan pesut hoituu ostopalveluna.

Jos tuollainen asia häiritsee on sitten hoidettava asia muuten. Sopii itselleni. Tasapuolisuus on vain reilua. En ymmärrä miehiä ketkä natisevat siivouksesta, jos on patalaiska, eikä miehenä uskalla silkinhienoja käsiään pilata rättiin tarttumalla, niin sitten on hommata kunnon tilipussi, että voi järjestää asian muulla tavalla.

Jos ei ole rahaa ulkoistaa siivusta, niin silloin on vain itse tarttuva toimeen, tasapuolisesti! Itse olen aina inhonnut siivoamista kun ruttoa, joten järjestin asian muulla tavalla. Toki mieskin saisi siivota, mutta ei näytä häntäkään kauheasti innostavan, joten tämä sopii meille.

Meillä siivoustyöt on jaettu niin, että mies hoitaa kaikki tiskit ja keittiön siivouksen (pyyhkii kaikki tasot, pöydän, kaappien ovet, luuttuaa lattian, kuuraa mikron) ja minä vastaavasti pyykinpesun, lakanoiden vaihtamisen ja pesutilojen siivouksen. Yhdessä siivotaan sitten asuinhuoneet, imuroidaan aika tasan vuorotellen ja yritetään pitää jonkinlaista järjestystä yllä. Joskus (ehkä pari kertaa vuodessa) tahdon tehdä "suursiivouksen", ja silloin lähetän miehen lapsen kanssa ulkoilemaan, jolloin saan sitten rauhassa kuurata vähän enemmän ja miettiä samalla omia juttujani. :)

Yhteistyössä