Kun äidin on "pakko" olla kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rakkaudesta lapseen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rakkaudesta lapseen

Vieras
Kun täällä nyt puhutaan työstä ja rahasta niin minäkin ajattelin avautua ;)
Meillä on yksi lapsista toisella luokalla ja hänellä on lievä käytöshäiriö. Kuitenkaan emme ole saaneet ns. mustaa valkoiselle asiasta vaan asiaa tutkitaan perheneuvolan kautta. Eli siis etsimme keinoja miten helpottaa lapsen oloa mm. koulussa. Enkä siis saa mitään omaishoitajan tukea.
Meille myös muita lapsia. En saa enää kotihoidontukea. (hölmöä muuten tuo, sillä vaikka nuorin lapsista onkin jo yli 3v niin ihan samalla tavallahan tässä kotia hoidetaan. Pilkun viilausta ;) )
No mutta siis, asiaan. Tämä meidän koululaisemme tilanne on kuitenkin sellainen että jo perheneuvolastakin on sanottu että lapselle on hyväksi se että olen kotona ottamassa häntä vastaan koulusta ja että hänellä on koko ajan se joku aikuinen tukena. Toki hän käy kavereiden luona ja kirjastossa yksinkin, mutta siis tiedostaa sen että olen aina tavoitettavissa.
Näin olemme miehenkin kanssa asiaa ajatelleet että on hyväksi että olen kotona.
Lapsi saisi mennä koulusta myös ip-kerhoon milloin haluaa, vaikka joka päivä mutta hän ei halua sinne mennä. Yhtenä päivänä viikossa hänen on sinne mentävä ja odotettava että menen häntä hakemaan. Tämä siis perheneuvolan toive, he ovat sitten yhteydessä ip-kerhon aikuisiin ja kyselevät heiltä kuinka lapsi siellä käyttäytyy. Yleensä samalla tavalla kuin koulussakin > ei tykkää olla siellä joten vääntöä riittää.
Nyt sitten kun minun tekisi jo mieli ihan oikeasti lähteä töihin tai kouluun niin tuntuukin sille että minun on pakko olla kotona. Toki olen kotona, rakkaudesta lastani kohtaan MUTTA tätä ei todellakaan monet ymmärrä.
Monet ajattelee että elän mieheni siivellä ja olen vain laiska kun en mene töihin. Tuleehan sitä usein valiteltua kun saa senttejä venyttää ja odotellaan aina sitä miehen palkkapäivää ja lapsilisiä, mutta tämä kaikki todellakin vain ja ainoastaan lapsemme takia.
Tämä tilanne on vienyt myös siihen ettei minulla ole rahaa käydä edes jumpassa, uimassa tai missään harrastuksessa mikä maksaa.
Onneksi on myös ilmaisia harrastuksia kuten lenkkeily :)

Nyt kysyisinkin tässä samaan sormien näpyttelyyn että mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Mikä voisi olla erimerkiksi sellainen lisätienesti millä saisimme taloutemme paremmaksi? Ei kiitos mitään tupperia tai vastaavaa kotimyynti esittely hommaa, olen todella ujo :/ Jotain mitä voisin tehdä kotoa käsin.
Voi olla että olen vielä vuoden päivät kotona, aika näyttää. Nyt on kuitenkin tärkeää että saamme lapsen viihtymään koulussa ja että hän osaisi olla oma aurinkoinen itsensä myös siellä koulussa kuten kotona. Että hän saisi rohkeutta nostaa päänsä ylpeänä ylös eikä vetäytyä kuoreensa kuin kilpikonna kun vähänkin tulee vastaan jotain mistä hän ei pidä.

Tulipas sekalainen selostus. Ja pointti oli?????? En tiedä :D Halusin vain avautua meidän perheen tilanteesta ja kysäistä pari kysymystä. Kai minä pohjustin vain kysymyksiäni ettei heti aleta paasaamaan että "mene akka töihin" ;)
Kiitos!

Löytyisikö jotain osa-aikatyötä syksystä alkaen? Koululaisesi varmaan pärjäisi, jos tulisit kotiin klo 15 aikoihin, sillä kolmannella luokalla on jo pitemmät päivät. Ja jos koulu loppuisi jonakin päivänä jo klo 12, niin silloin voisi mennä iltapäiväkerhoon.

Kiinnostaisiko esim. koulunkäyntiavustajan työ? Heille on usein osa-aika työtä tarjolla. Monet opiskelee oppisopimuksella koulunkäyntiavustajaksi.

Oi kiitos =)
Osa-aikatyötä olen etsinytkin mutta en ole löytänyt. Tai yksi työ olisi ollut mutta kolmivuorotyö :/
Kyselin että olisiko mahdollista tehdä pelkkää aamuvuoroa mutta ei onnistunut.
Tuota koulunkäyntiavustajan työtäkin mietin, hetken. Mutta tulin siihen tulokseen ettei se ehkä ole minua varten. Ei sillä ettäkö tässä kovasti alkaisin valkkaamaan töitä. Uskoisin vain että joku toinen olisi siinä työssä parempi kuin minä. On kuitenkin kyse lapsista jotka sitä apua tarvitsevat. Hyvä kun nyt jaksan olla tuolle meidän koululaiselle se turvallinen tukipilari kaikkine juttuineen mitä tuo keksiikään ;)

Tosiaan tää tilanne vielä tuon koululaisen kesälomankin takia vähän kinkkinen kun en voi hänen loma-aikana olla töissä :/ Eli menee siis syksyyn jos kodin ulkopuolelle pitää töihin lähteä.

koittakaa saada mustaa valkoiselle, ja hakekaa omaishoidon tukea. sitten kannattaa kysyä kelalta sellaista rahaa kuin alle 16-vuotiaan vammaistuki. teidän luulisi saavan ainakin alinta rahaa joka on n.90e verotonta. älkää vaan luovuttako olkaa vain tiukkoina asiassa. voimia ja jaksamisia.

Entä keittiöyöt? Lounasaikana voisi olla monessa paikkaa tarvetta lisähenkilökunnalle.

Ota yhteyttä suoraan mahdollisiin työnantajiin. Se osoittaa, että olet oikeasti kiinnostunut. Jos haet avoinna olevia paikkoja, niin silloin paikkaan on moni muukin pyrkimässä.

Ensinnäkin mietin, että miksi lapsi ei viihdy koulussa, jos kotona on aurinkoinen? Onko kyse oppimisvaikeuksista? Se nimittäin tulee ensimmäisenä mieleen. Jos koulupsykologi tai poliklinikalla ei ole tehty tutkimuksia esim. lyhytkestoisesta muistista, kielen valmiuksista (näitä on todella vaikea arvioida mututuntumalla), kuulomuistista ja kuulonhahmottamisesta ja kenties motoriset ja visuaaliset tasot myös. Lapsi ei pidä asioista ja tehtävistä, joiden oppimiseksi joutuu liikaa ponnistelemaan. Opetusmetodien vaihtaminen laukaisee tilanteen.

Mikäli kyse ei ole oppimisvaikeuksista vaan psyykkisestä oireilusta, pitäisi sekin selvittää kunnolla. Kaspereissa on yleensä asiantunteva henkilöstö, mutta jos ei ole tutkittu fyysisten vaikeuksien mahdollisuutta (esim. asgerger ym. suljettu pois) niin ota yhteis kunnan koulupsykologiin tai neuvolan lääkäriin.

Mitä tulee sinun elämääsi, niin osa-aikatyö arkisin olisi ehkä hyväksi. Olet siis töissä silloin kun lapsi on koulussa. Esim. koulunkäyntiavustaja, kaupassa, kysyvä löytänee jotain. Tai tee netin kautta etäopintoja. Tai aloita uusi harrastus. Ei sinun turhautuminen millään tavalla edistä lapsen asioita. Pidä huoli, että et pääse masentumaan, vaan keksit jotain mielekästä tekemistä.

Koulunkäyntiavustajalta ei vaadita hirveitä, koska heistä on pulaa. Luulen että riittää jos olet suht täyspäinen, pidät lapsista etkä aivan lapanen. Harkitse vielä.

Ei ole kyse oppimisvaikeuksista. Pikemminkin toisinpäin. Tylsistyy kun pitää kirjoittaa esim. laskut vihkoon allekkain vaikka tietää jo vastauksen koska on sen päässään jo laskenut.
Eli siis tämän tyyppisiä ongelmia. En jää tähän nyt sen pidemmin asiaa selvittämään.
Apua saimme mielestäni vähän liian hitaasti, vielä eivät ainakaan ole perheneuvolan psykologit laittamassa lasta sen ihmeempiin tutkimuksiin.
Taloudellinen tilanne helpottaisi kovasti jos olisin töissä mutta tosiaankin ennen kaikkea etsin omalle päälle muutakin mietittävää kuin mitähän tänään syötäisiin ;)

Ne byrokratian rattaat ovat todella hitaat! Tutkimuspäätöksen jälkeen voi joutua jonottamaan puoli vuotta, jne. Jos sinulle on suositeltu olemaan kotona lasta varten, niin kyllä silloin pitää olla tutkimukset poliklikalle ja mustaa valkoisella, ja silloin saat myös kelalta taskurahaa. Ei tuollaisia suosituksia pidä mennä laukomaan mututuntumalta. Meillä lapsen ongelmat selvisivät vasta 6-vuotiaana, ja vaikka itse mietin tutkimuksia turhiksi (ongelmat lieviä), niin niistä tutkimuksista oli todellakin hyötyä. Enää ei tarvitse arvailla, mikä mättää, vaan asiat lähti pyörimään heti oikeaan suuntaan. Mutta byrokratia on todellakin hidasta, ja vain sinä saat sen nopeammaksi.

Jos lapsi oppii nopeasti, niin miksi pitäisi edetä samaan tahtiin muiden kanssa? Tai kenties kyse on vain ylimielisyydestä ja haluttomuudesta. Kutsuthan kavereita kotiin ja kivoja harrastuksia.

Ihan meillä elellään normaalia lapsiperheen arkea tästä kaikesta huolimatta. Kavereita menee ja tulee, tosin tällä lapsella ei ole kuin kaksi kaveria mutta hyvä että edes ne :) Niitä kaverisuhtaita tuetaan parhaamme mukaan. Harrastuksena on uinti, ei halua muita.
Ensi viikolla pitää ottaa puheeksi perheneuvolassa tämä asia. Kiitos sinulle =)

Lapsesi kuulostaa samanlaiselta kuin itse olin tuossa iässä. Mua ei meinannut saada kirveelläkään kouluun ja siellä oli ongelmia. Ei siis oppimisessa tms. (olen aina ollut luokkani paras) mutta sosiaalisissa suhteissa jne. Ehkä kyseessä oli myös jonkinasteinen tylsistyminen. Näin jälkeenpäinkään en osaa sanoa, mikä olisi kohdallani ollut parasta. Kolmannella luokalla aloin pitää puoliani ja "asemani" luokassa parani, meillä vaihtui opettaja ja tulin uuden open kanssa paremmin juttuun. Pieniä asioita mutta siitä se sitten lähti.
Sen sanoisin että kaverisuhteiden tukeminen on todella tärkeää. Ja itsetunnon/oman arvontunnon kohottaminen.

Töistä: mites kaupan kassa tms.? Minkä alan koulutus/kokemus sulla on ennestään? Joku semmonen, mitä opiskelijat tekee iltasin niin sä voisit tehdä aamuvuoroa? Videovuokraamo? Palkat on näissä huonoja mutta joustavat varmaan noissa työajoissa..

Yhteistyössä