Kun äiti sairastaa kunnolla, mitä tehdään??

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Käydään molemmat siis töissä ja nyt tilanne että oon jo 2viikkoa ollut sänkypotilaana ns pakkolevossa. Viime viikolla lapset sairastu ja mies joutui olemaan keskiviikosta perjantaina saikulla hoitamassa lapsia ja perjantaina alkoi jo olla tuskainen kun on pienessä firmassa ja tärkeä lenkki projektityössä.

Nyt kuntoni on vähän parempi perjantaina alkaneen antibiootin takia mutta olen silti tosi heikko ja lapset vielä ihan kipeenä. Mies on väläytellyt että menee iltapäiväksi töihin. Lääkärini perjantaina puhui vielä viikon 'pakkolevosta'.

Elän siis influenssan jälkeistä outoa jälkitautikierrettä ja nyt mennään jo viikolla 9. Taustalla myös neurologinen sairaus jossa hyvälaatuinen aivopaineen nousu. Koskaan en oo ollut näin huonossa kunnossa, läheiset pelkäs jo tällä viikolla että viekö tällanen 'flunssa' nuoren naisen heidän edestään ja itsekin pariin otteeseen aloin olla epätoivoinen.

Mietin jo että laitan viestin miehen työnantajalle että mitä odottavat meidän tekevän siis hyvässä hengessä...

Voi kun oliskin muita :(
Kaikki työikäisiä ja omat työt hoidettavana...

Pitää varmaan miehen kanssa alkaa laskeskelemaan tilejä että miten ois varaa johonkin hoitajaan... Kiva ottaa tänne joku hoitaja kun kämppä aivan karseessa kunnossa kun hommat kasaantunut monelta viikolta :headwall:

Ketään vaikka lukio ikäistä nuorta teillä jolla olis lyhyet päiivät ja ennättäs hetkeks lapsia katsoon. Ei sillä kämpällä väliä tuossa tilanteessa. Lapsille läjä DVD-elokuvia pyörimään? Minkä ikäisiä lapsia? Ovatko miten sairaita saisko väliaikaisesti hetkiseks päiväkotiin?

Palkallista vapaata ei miehen työnantajan ole pakko maksaa, ei ainakaan kun on jo 3 päivää maksanut. Palkatonta on tilanteessanne myönnettävä, mutta olisiko mll:n hoitaja kuitenkin halvempi vaihtoehto.

Ei todella oo ketään :(
Ja lapset olleet viime yönä vielä 40C kuumeessa, katsotaan miten tänään lähtee nousemaan... 5pv jo kuumeiltu...
Ei tosiaan ollla vielä pk kuntosia, hirveetä vihreetä räkää ja karsee yskä kaupan päälle :/

Palkallista vapaata ei miehen työnantajan ole pakko maksaa, ei ainakaan kun on jo 3 päivää maksanut. Palkatonta on tilanteessanne myönnettävä, mutta olisiko mll:n hoitaja kuitenkin halvempi vaihtoehto.

Voi äkkiä olla niinkin, että jos miehen rooli tärkeässä projektissa on iso, ei uskalla töistä ottaa palkatta hankalaan aikaan - voi olla huonoissa lähtökohdissa jatkossa jos väkeä firmasta vähennetään tms. MLL:ää tosiaan ehdottelisin soittelemaan mutta kotikunnan neuvolaa tai sosiaalipäivystystä voisi myös yrittää hätyytellä: vaikka sieltä ehkä pakit sitten tulee, niin periaatteessa ainakin on yritetty. Minusta myös ei-lastensuojeluperheen tulee voida saada apua ennenkuin tilanne on ihan katastrofi, kodinhoito/lastenhoitoapua nimenomaan. Nykyisin ei näin usein ole, mutta eivät ne asiat siitä muutu jos ei kukaan koskaan edes kysy taikka vaadi.

Ja älä ole murheissasi sekamelskasta. Käsittäähän sen nyt ihminen, että jos on viikkokausia oltu kipeitä on sekaista.

Kunnalta saa kodinhoitajat auttamaan. Ainakin isommissa kaupungeissa tämä onnistuu, kun hiukan kyselee. Meille sain hoitajan hoitamaan vauvaa, kun itse olin tosi sairas. Hoitaja myönnettiin heti 6 viikoksi. Maksoi 10-20 euroo kerta.

Palkasta viis, tosin työnantajalla ei oo tapana rokottaa palkasta, niillä huolena vaan projektit sillä jos ne kaatuu niin kaatuu koko firma.

Mut en voi omaa kuntoa venyttää firman projektin takia... Mennyt jo ihan vikaan pisteeseen tää mun tauti ja lääkäri hyvin vakavin sanoin ohjeistanut että tämä nyt hoidettava kunnon ottein ja kunnon levolla pois.

Lapset 2 ja 3,5v ja SUPER vilkkaat, ei paljon dvd:t pidättele kuin isompaa max 30min.

Palkasta viis, tosin työnantajalla ei oo tapana rokottaa palkasta, niillä huolena vaan projektit sillä jos ne kaatuu niin kaatuu koko firma.

Mut en voi omaa kuntoa venyttää firman projektin takia... Mennyt jo ihan vikaan pisteeseen tää mun tauti ja lääkäri hyvin vakavin sanoin ohjeistanut että tämä nyt hoidettava kunnon ottein ja kunnon levolla pois.

Lapset 2 ja 3,5v ja SUPER vilkkaat, ei paljon dvd:t pidättele kuin isompaa max 30min.

Kukaan ei tässä edellytä sinun venyttävän omaa kuntoasi, mutta oletkohan nyt ihan jumissa... jos et kykene mitään muuta keksimään tai ajattelemaan kuin että mies on ilkeä jos menee töihin? Tässähän näitä vaihtoehtoja nyt on ehdoteltu. Mitä järkeä on laittaa perheen elättäjä sellaiseen tilanteeseen että häneltä ehkä menee työ? Jos teitä on siellä kohta kaksi kipeää ja uupunutta aikuista niin ei kai sekään ole hyvä vaihtoehto; että vetäiset miehen samaan syöveriin mihin itse olet joutunut?

Tästä huolimatta, rohkeutta nyt ja malttia.

Vuonna kuokka ja kivi olin vapaaehtoishommissa sellaisessa paikassa kuin lähimmäisapu ry (espoossa), sieltä siis saa sekä siivoojaa/lastenhoitajaa/vanhusten ruokkijaa/yms, ja ei maksa maltaita. Jos lafka on vielä pystyssä niin voit sieltä kysellä. itsekin kävin hoitelemassa muutamaa pientä (ja siivoamassa siinä välissä) kun äiti makasi raatona.

On olemassa sellainen palvelu, missä työnantaja voi tilata työntekijän sairaalle lapselle hoitajan kotiin. Tilaisiko pomo teille tällaisen, jos toimii teidän paikkakunnalla?

Soitappas neuvolaan tai perhetyöntekijöille heti huomenaamuna ja kysy apua ensin sieltä. Meillä päin perhetyöntekijät jotka voivat tiukan paikan tullen käydä auttelemassa kotona ovat neuvolan alaisuudessa. Jossain lastensuojelupuolella. Mutta kuntaan nyt ensiksi yhteyttä. Jollei apua heru, niin sitten MLL:n hoitaja. Eiköhän sun murhe sotkusta ole tuossa tilanteessa aika turha. Ymmärrän oikein hyvin miehesi "halun" mennä töihin ja sen ettei hänen työnantajankaan tarvitse ihan mahdottomasti joustaa. Eli turvatkaa nyt hyvät ihmiset ensin se miehen työn säilyminen ja kokeilkaa ensin ne muut konstit saada apua. Kun murehdit ulkopuolisen hoitajan palkkaamisen kalleutta, niin kalliimmaksi se teille tulee jos miehesi toiminta kaataa projektin ja työt loppuu..

Kukaan ei tässä edellytä sinun venyttävän omaa kuntoasi, mutta oletkohan nyt ihan jumissa... jos et kykene mitään muuta keksimään tai ajattelemaan kuin että mies on ilkeä jos menee töihin? Tässähän näitä vaihtoehtoja nyt on ehdoteltu. Mitä järkeä on laittaa perheen elättäjä sellaiseen tilanteeseen että häneltä ehkä menee työ? Jos teitä on siellä kohta kaksi kipeää ja uupunutta aikuista niin ei kai sekään ole hyvä vaihtoehto; että vetäiset miehen samaan syöveriin mihin itse olet joutunut?

Tästä huolimatta, rohkeutta nyt ja malttia.

Mies oli jo kipeä ja parani. Enkä mä miestä hauku mutta ei mies oo meidän perheessä mikään elättäjä vaan isä ja kumppani. Meillä ei oo lainaa, asutaan vuokralla, ei autoa ja kulut voidaan karsia hyvin pieniksi tarvittaessa ihan tietoisesti.

Mä olen nyt ollut 2viikkoa pois töistä ja toivottavasti viikon päästä pääsen palaamaan, se ei liene liikaa vaadittu että jos joskus puoliso sairastuu PAHASTi niin tällöin joutuu satsaamaan perheeseen.

täälläpäin lastenneuvolan tai perheneuvolan kautta saa perhetyöntekijän kotiin edullisesti, he hoitavat lapsia, tekevät ruokaa ym. paitsi siivousta. Kannattaa soittaa ja kysellä eri paikoista, kyllä apua on mahdollista saada kotiin just sairastapauksien takia.

Mies oli jo kipeä ja parani. Enkä mä miestä hauku mutta ei mies oo meidän perheessä mikään elättäjä vaan isä ja kumppani. Meillä ei oo lainaa, asutaan vuokralla, ei autoa ja kulut voidaan karsia hyvin pieniksi tarvittaessa ihan tietoisesti.

Mä olen nyt ollut 2viikkoa pois töistä ja toivottavasti viikon päästä pääsen palaamaan, se ei liene liikaa vaadittu että jos joskus puoliso sairastuu PAHASTi niin tällöin joutuu satsaamaan perheeseen.

Työelämä voi olla varsin julmaa sekin.

Oikeasti olet nyt vaan riippuvainen miehesi läsnäolosta ja kädestäpitämisestä. Ja kateellinen siitä että hän parani, ja haluat pilata hänen uransa. Kasva aikuiseksi.

Yhteistyössä