Kun asiakkaan/potilaan kommentit ja huomautukset menevät henkilökohtaisuuksiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Saako siitä loukkaantua tai pahoittaa mielensä? Onko se epäammattimaista?

Minulle on nyt yksi asiakas 2 kertaa huomauttanut yhdestä, ei millään lailla työhöni kuluvasta asiasta ja minä koen sen törkeäksi :kieh:

Kyse ei ole hoitamattomista töistä tms (päinvastoin odottelee kovasti aina käyntiäni) vaan ihan selkeästä itseeni kohdistuvasta kommentista. Ajattelin, että seuraavan kerran huomautan, ettei tuollainen ole soveliasta tai kivaa. Enhän minäkään huomauttele sellaisista hänen asioistaan, jotka eivät minulle kuulu. En esim. sano "hyi helvetti kun haiset tupakalle".

Jos sanoo jotain kielteistä sinusta, niin kysyppä eikl hän tykkää *******-laisista ihmisistä? Parempi yrittää pistää vähän leikiksi vaikka pahoittaisi mieltään. Ei asiakas välttämättä tajua loukkaavansa. Tai sanot suoraan, että sulle tulee pahamieli hänen kommenteistaan.

Sinulla on oikeus sanoa asiakkaalle/potilaalle, että sinun yksityisasiasi eivät kuulu hänelle. Sinä olet häntä auttamassa joten keskitytte hänen asioihinsa. Ei sinun kannata kuitenkaan loukkaantua asiakkaan/potilaan sanomisista ja ainakaan sinä et saa ruveta häntä haukkumaan ym. Se olisi epäammattimaista. Mutta pidä yksityisasiasi itselläsi äläkä niistä hänelle kerro äläkä kommentoi hänen utelujaan/olettamuksiaan. Sinun työsi on olla asiakkaan apuna siinä, missä asiassa sinut on hänen avukseen palkattukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Sinulla on oikeus sanoa asiakkaalle/potilaalle, että sinun yksityisasiasi eivät kuulu hänelle. Sinä olet häntä auttamassa joten keskitytte hänen asioihinsa. Ei sinun kannata kuitenkaan loukkaantua asiakkaan/potilaan sanomisista ja ainakaan sinä et saa ruveta häntä haukkumaan ym. Se olisi epäammattimaista. Mutta pidä yksityisasiasi itselläsi äläkä niistä hänelle kerro äläkä kommentoi hänen utelujaan/olettamuksiaan. Sinun työsi on olla asiakkaan apuna siinä, missä asiassa sinut on hänen avukseen palkattukaan.

Peesi. Ite olen olevani joskus etten kuulekaan, tai sanon suoraan että minulle ei voi puhua noin. Et kertonut tarkemmin millaisista asiakkaista on kyse, mutta tuollaiset kommentit ei aina edes liity mitenkään sinuun vaan on jostain muusta kyse.... asiakkaan henkinen sairaus, uupumus, stressi tm.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et kertonut tarkemmin millaisista asiakkaista on kyse, mutta tuollaiset kommentit ei aina edes liity mitenkään sinuun vaan on jostain muusta kyse.... asiakkaan henkinen sairaus, uupumus, stressi tm.

Hyväkuntoinen vanhus (kotihoidossa oleva), huomauttelee mahamakkaroistani :(
Tiedän ilman huomautteluakin, että niitä on :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et kertonut tarkemmin millaisista asiakkaista on kyse, mutta tuollaiset kommentit ei aina edes liity mitenkään sinuun vaan on jostain muusta kyse.... asiakkaan henkinen sairaus, uupumus, stressi tm.

Hyväkuntoinen vanhus (kotihoidossa oleva), huomauttelee mahamakkaroistani :(
Tiedän ilman huomautteluakin, että niitä on :kieh:

Voit seuraavalla kerralla olla lähtevinäsi ja tehdä selväksi, että sinun ei tarvitse tuollaista sietää. Olet siellä tekemässä työsi.

No joo, pari päivää sitten suihkutin yhtä mummoa joka taukoamatta sanoi: sinä olet yksi piru, olet piru... Sinä olet niin ruman näköinenkin... Piru. Sitä kuunnellessa koko suihkun ajan.
Ei siinä oikein voi kun yrittää kääntää puhe muuhun, olla välittämättä tai sitten sanoa, että "en pidä tuosta nimittelystä tms." mutta ei se välttämättä lopu... Tärkeintähän siinä on olla provosoitumatta ja ajatella että toinen on jollain tapaa sairas tai muusta syystä purkaa pahaa oloaan sinuun.

Meille annettiin koulussa ohjeistus, että jos henkilökohtaisuuksiin mennään (aletaan esim. puristelemaan pyllystä tai sanotaan jotain liian henkilökohtaisuuksiin menevää), asiakkaalle/potilaalle kerrotaan suoraan, että minä en tuommoisesta tykkää. Asiakkaalle on myös hyvä painottaa, mitä varten siellä ollaan (esim. mitä hoidetaan ja miksi) ja että tuommoinen käytös ei kuulu hoitotoimintaan. Jos jatkuu, sit voi pyytää siirtoa/vaihtoa toiselle asiakkaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja LH:
No joo, pari päivää sitten suihkutin yhtä mummoa joka taukoamatta sanoi: sinä olet yksi piru, olet piru... Sinä olet niin ruman näköinenkin... Piru. Sitä kuunnellessa koko suihkun ajan.
Ei siinä oikein voi kun yrittää kääntää puhe muuhun, olla välittämättä tai sitten sanoa, että "en pidä tuosta nimittelystä tms." mutta ei se välttämättä lopu... Tärkeintähän siinä on olla provosoitumatta ja ajatella että toinen on jollain tapaa sairas tai muusta syystä purkaa pahaa oloaan sinuun.

Olen minäkin hoitanut ja kuunnellut yhden potilaan huutoa: "Perkele tapa minut! Tapa! Tapa!" ja vittu sitä ja vittu tätä, mutta se meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, sillä kyseessä oli äärettömän huonokuntoinen (sekä psyykkisesti että fyysisesti) vanhus.
Mutta tämä minun mahamakkaroistani huomautteleva on aivan teräväjärkinen tapaus, joten tiedostaa aivan takuulla sanomisensa |O

Kannattaa jo opiskeluaikana vetää kunnon kerros teflonia pintaan ja harjoitella itsehillintää. Esimerkiksi dementoituneilta vanhuksilta voi kuulla ihan mitä tahansa. Milloit sinut halutaan tappaa, milloin lyödään, milloin olet lihava tai ruma.. Tietenkin heille huomautetaan, että tällainen käytös on ehdottomasti väärin, mutta harvoin he enää tätä tiedostavat tai siitä on apua.

Jos kyseessä on kuitenkin vanhus, jolla ei ole esimerkiksi muistisairautta ja on vielä täydessä ymmärryksessä muutenkin saa tuollaisesta ollakkin loukkaantunut ja huomauttaa asiasta kyseiselle asiakkaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähäri:
Kannattaa jo opiskeluaikana vetää kunnon kerros teflonia pintaan ja harjoitella itsehillintää. Esimerkiksi dementoituneilta vanhuksilta voi kuulla ihan mitä tahansa. Milloit sinut halutaan tappaa, milloin lyödään, milloin olet lihava tai ruma.. Tietenkin heille huomautetaan, että tällainen käytös on ehdottomasti väärin, mutta harvoin he enää tätä tiedostavat tai siitä on apua.

Jos kyseessä on kuitenkin vanhus, jolla ei ole esimerkiksi muistisairautta ja on vielä täydessä ymmärryksessä muutenkin saa tuollaisesta ollakkin loukkaantunut ja huomauttaa asiasta kyseiselle asiakkaalle.

Kuten sanoin, ymmärrän enkä piittaa jos kyseessä todellakin on sairas ihminen. Mutta kun selväjärkiseltä kuulee tuollaista niin... :|

Ap, onko k.o asiakas ilkeä vain sinua kohtaan, vai kohteleeko kaikkia samalla tavalla?

Itse olen myös ollut pitkään kotihoidossa töissä ja melko usein "häijyt" asiakkaat testaavat uusia hoitajia, ikään kuin kokeilevat kepillä jäätä ja katsovat minkälainen hoitaja on... Ja kun aikaa myöden paremmin tutustuu, alkaa yhteistyökin sujua paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lähäri:

Kuten sanoin, ymmärrän enkä piittaa jos kyseessä todellakin on sairas ihminen. Mutta kun selväjärkiseltä kuulee tuollaista niin... :|

Myös osa ns.selväjärkisistä vanhuksista, jotka asuvat kotona kotihoidon turvin eivätkä välttämättä pääse kulkemaan kotoaan ilman apua jne. saattavat höperöityä sen verran, että käytöstavat unohtuvat. Kannattaa muistuttaa tällaista asiakasta, että "onkos tuo nyt kivasti sanottu" tai jotain vastaavaa..

nykypäivän vanhukset ovat siinä uskosssa, että iän puolesta heillä on oikeus sanoa mitä vaan.

Mä ehkä sanoisin, että pysytäänpä asiassa ja pyyhitään se sun peffas / otetaan ne lääkkeet. Älä ala keskustelemaan sinusta epämiellyttävästä asiasta. jos vielä jatkaa, niin sitten sanot, että oliko tässä kaikki, nyt pitääkin sit vaihtaa huonetta / potilasta / kiiruhtaa seuraavaan paikkaan.

Jotkut vanhukset on tosi kamalia suustaan. Mun työkaverille eräs sanoi että "oot niin lihava että taidat syödä potilaittenkin ruuat" ja mulle se sanoi "niin oot karsee naamaltas että ei tiiä ootko nainen vai joku työmies"

Minä saan kuulla päivittäin ulkonäköön kohdistuvia kommentteja esim. syntymämerkistäni, painostani, silmälaseista, myls sitä on kommentoitu miksi olen töissä vaikka minulla on pienet lapset jne jne. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Nämä kommentoijat ovat yleensä vanhempia ihmisiä eli yli 70-vuotiaita. Nuoret / keski-ikäiset eivät ole koskaan mitään vastaavaa minulle töissä sanoneet, paitsi mielenterveys/päihdeasiakkaat.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Jotkut vanhukset on tosi kamalia suustaan. Mun työkaverille eräs sanoi että "oot niin lihava että taidat syödä potilaittenkin ruuat" ja mulle se sanoi "niin oot karsee naamaltas että ei tiiä ootko nainen vai joku työmies"

:o:o:o:o

Mä en taatusti olisi saanut oltua hiljaa noissa tilanteissa. Olisin sanonut, että nyt mummo turpa kiinni vai tukinko sen...:whistle: :asmamed:

TIEDÄN, ettei vanhuksia (varsinkaan dementikkoja ) pidä ottaa vakavasti, mutta JOKU raja hei! :o

Melkein päivittäin saan kuulla haistatteluja tai vittuiluja, jotka menee henkilökohtaisuuksiin. Joskus yritetään lyödä, nipistää, potkia (näihin fyysisiin väkivallan merkkeihin on omat ohjeistuksensa)

Alussa ne ihmetytti, että voiko tällaista ollakaan (missa herttaiset huivi päässä istuvat mummot ja puu-ukkoja veistelevät lupsakkaat papat), sitten asennoiduin toisesta korvasta sisään, toisesta ulos / huumorilla .. eipä noita jaksa jäädä murehtiin yhtään. Jos jäisi, pitäs hakee sairaslomaa loppuelämäksi jos tällä alalla meinaa jatkaa :) ja alassa ei ole mitään vikaa... minulla riittää empatiaa niitä pahimpiakin haistattelijoita kohtaan. Jotainhan heillä on vinossa kun on noin paha olla. Ja kun oikein tutuks tulee ja lähelle pääsee, ne ehkä sitten avautuukin. Ja huomenna taas haistattelee, mut sitä se elämä on :)

Työkavereitten tuki ja keskustelu auttaa myös. Avoimesti vaan.. huomaat ettet ole ainoa joka saa kuulla kaikenmoista.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:

:o:o:o:o

Mä en taatusti olisi saanut oltua hiljaa noissa tilanteissa. Olisin sanonut, että nyt mummo turpa kiinni vai tukinko sen...:whistle: :asmamed:

TIEDÄN, ettei vanhuksia (varsinkaan dementikkoja ) pidä ottaa vakavasti, mutta JOKU raja hei! :o

Ei mulle tullut mieleenkään sanoa takaisin rumasti. Ammattimaisesti asian hoidin ja sillä linjalla aion pysyä jatkossakin.

:o:o:o

Kauheita asiakkaita teillä! :o

Miten te jaksatte työtänne? :o

NO ne ikävimmätkin tapaukset on joskus ihan herttaisia. Niihin on kiintynyt (olen töissä pitkäaikaispuolella) ja niitä haluaa auttaa. Jotkut kettuilee silloin kun ne tuntee ahdistusta, kipua, yksinäisyyttä... ja sehän on meidän työtämme, että yritetään helpottaa niitä. On niin monia syitä... esim. jotkin lapsuudenkokemukset saattaa tulla dementikolla pintaan päivittäin vaikkapa pesujen yhteydessä ja se saa hänet käyttäytymään väkivaltaisesti koska pelkää. Ei hän voi sille mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja **:
Melkein päivittäin saan kuulla haistatteluja tai vittuiluja, jotka menee henkilökohtaisuuksiin. Joskus yritetään lyödä, nipistää, potkia (näihin fyysisiin väkivallan merkkeihin on omat ohjeistuksensa)

Alussa ne ihmetytti, että voiko tällaista ollakaan (missa herttaiset huivi päässä istuvat mummot ja puu-ukkoja veistelevät lupsakkaat papat), sitten asennoiduin toisesta korvasta sisään, toisesta ulos / huumorilla .. eipä noita jaksa jäädä murehtiin yhtään. Jos jäisi, pitäs hakee sairaslomaa loppuelämäksi jos tällä alalla meinaa jatkaa :) ja alassa ei ole mitään vikaa... minulla riittää empatiaa niitä pahimpiakin haistattelijoita kohtaan. Jotainhan heillä on vinossa kun on noin paha olla. Ja kun oikein tutuks tulee ja lähelle pääsee, ne ehkä sitten avautuukin. Ja huomenna taas haistattelee, mut sitä se elämä on :)

Työkavereitten tuki ja keskustelu auttaa myös. Avoimesti vaan.. huomaat ettet ole ainoa joka saa kuulla kaikenmoista.

Tämä on hyvin kirjoitettu, asiaa joka sana =) :flower:

:o:o:o

Kauheita asiakkaita teillä! :o

Miten te jaksatte työtänne? :o

sitä on jaksettava, vaikka potilaan suusta tulisi mitä. Onneksi osaan nauraa itselleni ja meillä niin hyvä työyhteisö, että käydään läpi nämä asiat.

Yhteistyössä