Kun asiakkaan/potilaan kommentit ja huomautukset menevät henkilökohtaisuuksiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tutulta kuulostaa... Meillä tietyillä asiakkailla on tapana kommentoida uusista työntekijöistä aina ulkomuodon perusteella, toisinaan jopa törkeästi. Myös siviilisääty, lapsettomuus/lapsien lukumäärä on arvostelun kohteena. Yksi pappa huusi mulle suoraa huutoa huorin tekemisestä, kun kysyttäessä vastasin olevani avoliitossa (kihloissa). Eräs mummo taas raivosi siitä kun ei ole lapsia. Työkaverille on huudettu siitä kun ei ole naimisissa mutta on lapsia. Korostan että kyseessä ei ole ollut mitenkään dementoitunut tai muutenkaan "vajavainen" asiakas, vaan ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevia. Yksi mummo tiedusteli koska menen naimisiin. Vastasin kohteliaasti että pidän asian omana tietonani. No, jankkaus ja jankkaus vaan aiheesta; kyllä sun pitää mennä naimisiin ensi kesänä, kai nyt jouluun mennessä kuitenkin jne. Uskomatonta.

Kyllä, valitettavasti olen hoitaja, mutta siviilielämäni ja ulkonäköni on puhtaasti omia asioitani, eikä mun tarvi sietää v**tuilua yhtään keltään.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
pitäiskö sun tehdä jotain painolles jos läskeistä huomauttaminen ottaa noin koville

:headwall:
Kenenkään olevat tai olemattomat läskit eivät ole asioita, joista täysissä järjissään olevan asiakkaan tulee piikitellä. Mä olen kuullut kyllä pahempaakin, usko pois ;)

Minulle eräs asiakas (ei vanhus, vaan nuori hlö ) ehdotti seksileikkejä useaan otteeseen ja kertoi haluavansa tulla alasti hoitoon jne. Pyysin saada vaihtaa ko hlön mieshoitajalle, mihin pomo (mieslääkäri ) vastentahtoisesti suostui. Oli sitä mieltä, että kuuluu toimenkuvaan - minusta ei kuulu. Kokenut olen alallani ja useaan otteeseen asiallisesti palautin puheen itse asiaan, turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et kertonut tarkemmin millaisista asiakkaista on kyse, mutta tuollaiset kommentit ei aina edes liity mitenkään sinuun vaan on jostain muusta kyse.... asiakkaan henkinen sairaus, uupumus, stressi tm.

Hyväkuntoinen vanhus (kotihoidossa oleva), huomauttelee mahamakkaroistani :(
Tiedän ilman huomautteluakin, että niitä on :kieh:

Noh, sanopa se sille ihmiselle myös!

En ole itse hoitoalalla mutta muistan, miten oma mummoni muuttui pienessä ajassa juurikin tuollaisia ruokottomuuksia puhuvaksi törkyturvaksi. Aikaisemmin oli todella asiallinen ja hyväkäytöksinen mutta ison leikkauksen jälkeen alkoi nopeassa tahdissa muuttua äkäiseksi ja rumia puhuvaksi. Syytti kaikkia kotihoidon ihmisiä ja omia sukulaisia varkaiksi ja huuteli naapureitä kyttääjiksi jne. Se oli ihan hirveää meille läheisille ja nostankin kovasti hattua kotihoidon väelle, kun varmaan saavat kaikenlaista sontaa niskaansa :(

Yhteistyössä