Kun ei ole aikaa ruoanlaittoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotikokki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jojo";23829353]Aika monella on pakastinkin, sinne voi tehdä ruokaa varastoon valmiiksi.[/QUOTE]

Mutta on aina aivan erilaista jos ruoka on juuri valmistettua.

Mun mielestä AP:n ruoka kuulosti nopealta ja kivalta arkiruualta. Tarjoaisin lisäksi vaikka raejuustoa.

Mä pyöräytin lohisuikaleet wokkivihannesten kanssa pannulla ja kaveriksi nuudeleita, lohen tilalla käytetään joskus tofua joskus broilerin suikaleita tää on sellainen vartissa valmista.

[QUOTE="vieras";23829605]Mulle se on nopee ruoka.Suit sait sukkelaa kuorin perunat ja muut härpäkkeet, ja annan keitoksen porista.
Esim tuota makaronilaatikkoa meil ei arkena jaksais kukaan odotella tonne kuuden korville.
makaroni+ jauhelihasössöö ihan sellasenaan kyllä syödään (harvemmin)[/QUOTE]

keraran otin aikaa kun kuorin kilon pottuja, meni noin 12 minuuttia,e i kauaa samalla myös pilkoinne keittoa varten.
MEkin tultiin kotiin tänään vasta klo 17.15, mutta ehdittiin syämään ruoka ajoissa. mulla oli potut kuorittu aj pilkottu kattilaan valmiiks, samoin sipulit, sekaan oln heittänyt jo kalaliemikuution. Kun teinit tuli kotiin ensin., laittoivat kattilan kiehumaan. mulle jäi vain työks keittää kalanpalat pikaiseen kattilass ( meni noin 5min) ja sitten heitin ne sinen sekaan. Ja ruoka oli valmista vartissa.

Mulla on paljon nopeita ruokia varastossa juuri noita kiireisiä päiviä varten. Silloin juuri nopeasti valmistuvat makaronit ja riisit on tosi hyviä. Samoin pikanuudelit (ilman niitä maustepusseja) on aivan mainioita, kun ovat samantien valmiita. Silloin kun on TODELLA hirveä kiire, niin sekaan vain paketillinen valmiita kinkkukuutioita ja ruoka on valmista kahdessa minuutissa. Toki ravintoarvokin on aika helppoinen, mutta kyllä sillä hätätapauksessa lapsi kerran mahansa täyttää.

Liemikuutioita ym. ilman hiivauutteita on olemassa, olen omani ostanut Ruohonjuuresta (ovat vieläpä luomua). Minuakin ihmetyttää joidenkin eines-innokkuus, varsinkin kun puhutaan nyt ruoasta, joka tulisi halvemmaksikin tehdä itse. Esim. pizza: euron maksaa surkeatasoinen minilätty ja jos perheessä 4 ihmistä, aikuiselle menee kaksi lättyä...yht. 1+1+2+2 = 6€ ja tuolla hinnalla saa jo kaksi pellillistä pitsaa omilla täytteillä!

Otsikosta luulin, että ap:llä ei ole aikaa ruuanlaittoon.
Mitähän tuttavasi sitten tekee sen (kin) ajan vuorokaudesta kun ei laita ruokaa? Mikä asia on niin tärkeä, että vie ruuanlaittoon varatun tunnin yhdestä vuorokaudesta?????
Olisi todella hauska tietää?

Liemikuutioita ym. ilman hiivauutteita on olemassa, olen omani ostanut Ruohonjuuresta (ovat vieläpä luomua). Minuakin ihmetyttää joidenkin eines-innokkuus, varsinkin kun puhutaan nyt ruoasta, joka tulisi halvemmaksikin tehdä itse. Esim. pizza: euron maksaa surkeatasoinen minilätty ja jos perheessä 4 ihmistä, aikuiselle menee kaksi lättyä...yht. 1+1+2+2 = 6€ ja tuolla hinnalla saa jo kaksi pellillistä pitsaa omilla täytteillä!

Mitä täytettä saa tuohon hintaan kahteen pellilliseen? Ja ennen kaikkea mistä noin edullista juustoa?

no, mulla olis aikaa, mut en jaksa joka päivä tehdä kunnon ruokaa, tosin meillä sit lapset tekee kun mä en jaksa:whistle:

mä herään 3:15, poljen töihin 3,5km matkan, teen 9-10 tunnin työpäivän, haen lapsen hoidosta, pyöräilen kaupan kautta kotiin, ja olen kotona 15-16 aikaan, oikeesti mä vaan en aina jaksa.(varsinkin nyt, kun viimeviikolla tää oli jokapäiväinen työvuoro, tällä viikolla onneks vain 4 tuollaista päivää..)

ja kun syömäreinä on 4 aikuista (tai yksi näistä on 13v) ja yksi 6v, niin ap:n esimerkin mukaista ruokaa ei tuosta vaan paistinpannulla mahdu tekemään=)

mut pääsääntöisesti pyrin tekemään ruokaa kun kotiin tuun

Oletko varma, että jauheliha on kypsää, jos koko ruoka on valmista kymmenessä minuutissa?

Ja toiseksi, sekaan sotkettu pakastevihanneksia, ei ihan maistuis meillä.

Muuten kyllä olet oikeassa, aikaa ruoanlaittoon löytyy kyllä, jos vain haluaa.

[QUOTE="vieras";23831223]Mitä täytettä saa tuohon hintaan kahteen pellilliseen? Ja ennen kaikkea mistä noin edullista juustoa?[/QUOTE]

Lidlin cheese mix -pussi maksaa muistaakseni 1,69 euroa ja siitä riittää mainiosti kahteen pellilliseen. Juusto laitetaan täytteiden alle, niin sitä menee vähemmän (=terveellisempää).
Lopuilla 4,40 eurolla saa vaikka mitä muuta täytettä.

[QUOTE="vieras";23831223]Mitä täytettä saa tuohon hintaan kahteen pellilliseen? Ja ennen kaikkea mistä noin edullista juustoa?[/QUOTE]

Joo, muakin kiinnostaa! Toki jos pizzan täyte on vaan ketsuppia ja tonnikalaa...

Meillä pojilla välillä niin kova nälkä kotiin tulon jälkeen, että ei kyllä edes sitä puolta tuntia jaksa odottaa :) mut yleensä kyllä jääkin edelliseltä päivältä ruokaa jota voi siinä tapauksessa lämmittää. Yhden ruoanhan pojat syökin hoidossa. Meillä uusin "pikaruoka" on possun tai broilerin suikaleet ruskistetaan, viskataan sekaan wokkivihannekset ja kiehuvassa vedessä (vedenkeittimellä keitetyssä) nuudeleita, pyöräytetään lihan ja vihannesten joukkoon ja lisätään purkillinen sipulisekoitus cream bonjouria :P Valmista reilussa vartissa.

Vauvan kanssa kotona ollessa, kiireettöminä päivinä haudutan isossa kattilassa tomaattimurskaa (tai tomaatteja), tomaattipyrettä, basilikaa, mustapippuria, (pizzamaustetta), sokeria ripaus, valkosipulia murskattuna tarpeeksi ja annan hautua liedellä monta tuntia. Sitten vain purkitan pakasterasioihin sopivan verran ja kiirepäivinä ei muuta kuin jauhelihat pannulle ja pakasteesta yksi bolognesekastikkeellinen. Toimii ja ihan törkeän hyvää!

No mulla on sellainen työ, että teen todella pitkää päivää, parhaimmillaan 20 tuntia eli vapaa aikaa jää se 4 tuntia vuorokaudessa. Silti en sanois, että minulla ei ole aikaa kokata, onhan tuossa neljä tuntia, mutta käytän mielummin sen ajan muuhun kuin kokkaamiseen.

[QUOTE="vieras";23831378]Voitko kertoa ihan konkreettisia esimerkkejä?[/QUOTE]

Minäpä kerron, kun sinä et keksi: tonnikala, ananas, paprika, feta, sipuli, tomaatti esim.

Kun tiedän, että tulee kiireinen iltapäivä, koitan ennakoida tekemällä edellisenä iltana ruoan erikseen valmiiksi nollalaatikkoon odottamaan lämmitystä. Tai teen niin suuren satsin ruokaa, että siitä jää toisellekin päivälle. Aika harvoin tulee sellaisia niin yllättäviä tilanteita, etten ehtisi etukäteen reagoida. Ja toisaalta, talon lapset ovat jo niin isoja, että pärjäävät kyllä vaikka leivällä oikein hätätapauksessa. Muutoin pyrin tekemään ruokaa ajan kanssa, pidän ruoanlaitosta ja sen vaiheista, jotkut pastaruoat ovat nopeita, pisin aika menee ison vesikattilallisen kiehumiseen.

Vinkki laiskoille kokeille. Kokkaa isompia satseja kerralla ja laita pakkaseen. Sitten voi viikolla lämmittää niitä. Läheskään joka päivä ei tarvitse ihan alusta asti kokkailla.

[QUOTE="vieras";23831423]Minäpä kerron, kun sinä et keksi: tonnikala, ananas, paprika, feta, sipuli, tomaatti esim.[/QUOTE]

4,40 e jos jää, niin sillä saa just 2 tölkkiä hyvää tonnikalaa. Melkoisen ankea pitsa. Tai sitten se yksi tölkki tonnikalaa jaettuna kahdelle pellille ja lisänä ehkä 1 paprika ja purkki SÄILYKEananasta. Jep, tosi ravitsevaa pitsaa koko perheelle.

Mäkin olen ihmetelly samaa, ruuanlaittoon menee meillä yleensä 10-20 min eikä eineksiä käytetä. Mutta pakastevihanneksia käytetään, varsinkin talvella. Ihan itse mä olen ruuanlaiton oppinut, kotona ei opetettu ja olen kuitenkin vasta vähän päälle 20 joten ihmettelen suuresti näitä yli 30-vuotiaita einesäitejä...

Nopeeta ruokaa saa ainakin maanantaiksi kun tekee sunnuntaina ison satsin esim. jotain laatikkoa ja lämmittää :) Ja sit voi jotain ruokaa laittaa pakkaseen ja ottaa sulamaan jääkaappiin ennen töihin lähtöä jos tiedossa kiireinen päivä.

No mulla on sellainen työ, että teen todella pitkää päivää, parhaimmillaan 20 tuntia eli vapaa aikaa jää se 4 tuntia vuorokaudessa. Silti en sanois, että minulla ei ole aikaa kokata, onhan tuossa neljä tuntia, mutta käytän mielummin sen ajan muuhun kuin kokkaamiseen.

No on kyllä pitkä päivä! Ethän sä ehdi nukkumaan ollenkaan..?

Hyviä pikaohjeita tässä ketjussa, kiitos! Mä en oikein tykkää laittaa arkiruokaa ja teenkin yleensä niin, että teen ison satsin kerralla ja sitten pakastan ne. Nyt niitä syö lähinnä vain yksi lapsi, joskus minä ja joskus todella harvoin mies. Kohta kuitenkin myös pienempi lapsi alkaa syömään samaa ruokaa muiden kanssa, joten aina on käyttöä nopeille ohjeille.

Oletko varma, että jauheliha on kypsää, jos koko ruoka on valmista kymmenessä minuutissa?

Ja toiseksi, sekaan sotkettu pakastevihanneksia, ei ihan maistuis meillä.

Muuten kyllä olet oikeassa, aikaa ruoanlaittoon löytyy kyllä, jos vain haluaa.

No kyllä. Kypsensin ensin jauhelihan tyhjän teflonpannun/kattilan (sellainen korkeareunainen, vaikea sanoa onko kattila ja paistinpannu). Liha oli jo kypsää kun n 5 minuutin kuluttua lisäsin vedenkeitttimessä ennalta lämmittämäni veden. Ja sitten vihannekset ja 4:ssä minuutissa kylpyvät ruismakaronit sekaan, niin kyllä minä arvioisin että n 10 minuuttia vei koko ruoan valmistus (no jos oikein hiuksua halkaistaan, niin saattoihan siinä 11 minuuttiakin mennä)

Liemikuutioita ym. ilman hiivauutteita on olemassa, olen omani ostanut Ruohonjuuresta (ovat vieläpä luomua)

Mä en kyllä yhtään ymmärrä liemikuutioitten virkaa, mikset käytä MAUSTEITA? Me ostetaan liha aina ilman marinadia ja maustetaan itse. Makua saa hyvin kun paistaa pannulla esim. valkosipulia ja chiliä voissa ennen lihan lisäämistä. Myös curry maistuu paljon enemmän jos se paistetaan ensin :)

Yhteistyössä