Kun läheisen psyyke on tuhottu uskonnon varjolla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerron tämän harmaana.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kerron tämän harmaana.

Vieras
Mä ihan ensimmäiseksi sanon, että en tuomitse kaikkia uskovaisia enkä kaikkia uskontoja. En yleisesti ottaen tätäkään seurakuntaa, johon läheiseni kuuluu, vaikka siinä seurakunnassa vaikuttavat ihmiset on edesauttaneet monilla teoillaan tätä tilannetta mikä on nyt päällä :(

Tämä mulle tärkeä ihminen, hän on aivan hajalla. Seurakuntaan hän on kasvanut, missään vaiheessa hän ei ole saanut kasvaa itsenäisesti omillaan pärjääväksi ihmiseksi, vaan on kasvanut erittäin manipuloivassa ja ankarassa ilmapiirissä. Tuloksena täysin pirstaleinen minuus, ihminen joka lähenee jo harhaista, vaikea ahdistus ja masennus ja tunne siitä että hän ei kelpaa Jumalalle, että hänet hylätään ja häntä rangaistaan.

Mulla on niin paha mieli, itkettää vaan :'( Ymmärrän, että joku toinen, joku vahvempi ja tasapainoisempi olisi tämän kestänyt hyvin ja kasvanut terveeksi omilla jaloillaan seisovaksi uskovaksi ihmiseksi. Mutta hän ei, hänen psyykensä on rikki, hän on nuori ja tilanne on nyt se, ettei tietoa onko koskaan kykenevä palaamaan työelämään.

Edelleen hän jaksaa uskoa ja rukoilee Jumalaa ja Jeesusta, mutta mua pelottaa se että hän ei ymmärrä ihan kunnolla sitä miten häntä on manipuloitu ja miten hänen persoonaansa on rikottu eräiden seurakuntalaisten toimesta, edelleen hän etsii suurinta syytä tälle kaikelle itsestään. Mutta lapsi joka kasvatetaan sillä tavalla, mitä mahdollisuuksia sellaisella lapsella on kasvaa ehjäksi? Ei mitään.

Mä niin toivon, että jonain päivänä hän on ehjempi. Kateellisena luen joidenkin uskovaisten palstalaisten kirjoituksia, kateellisena siitä että he on saaneet kasvaa turvallisessa ympäristössä. Sen tämä mun läheinen olisi ansainnut myös :( :(

Noin se joskus menee. Ei minustakaan ehjää tule. Joskus kuitenkin toivon voivani kelvata edes itselleni. Sitä kohti tässä kuljen ja teen töitä sen eteen. Minulla oli erittäin ankara lestadiolaiskoti. Sieltä ei selvinnyt vaurioitta. En kuulu enää heidän joukkoonsa, eikä mua sinne mikään mahti maailmassa enää saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noin se joskus menee. Ei minustakaan ehjää tule. Joskus kuitenkin toivon voivani kelvata edes itselleni. Sitä kohti tässä kuljen ja teen töitä sen eteen. Minulla oli erittäin ankara lestadiolaiskoti. Sieltä ei selvinnyt vaurioitta. En kuulu enää heidän joukkoonsa, eikä mua sinne mikään mahti maailmassa enää saa.

:hug:

Hän ei ole irrottautunu tästä seurakunnastaan, eikä vanhemmastaankaan. En tiedä iroittautuuko koskaan. Mutta jos hänen minuutensa olisi edes vähän ehjempi, ehkä hän silloin jaksaisi elääkin :'(

Olen erittäin pahoillani :'( :flower:
Mutta on hienoa, että hänellä on tukijoukkoja jotka aidosti ja vilpittömästi välittävät hänestä
ja hänen parhaastaan. Hänen olisi ihan hetimiten, ensiapuna sanouduttava irti täysin , ja totaallisesti erottava kyseisestä seurakunnasta! Mutta silti on elintärkeää, että hänellä säilyy usko Jeesukseen Kristukseen, joka ei tuomitse häntä, vaan haluaa eheyttää, rakastaa ja vahvistaa ja johdattaa hänet seurakuntaan joka on terve ja josta hän saisi ihania ystävyys suhteita, eheyttäviä sellaisia. Toivoisin myös, että hänen Jumala suhteensa saisi muuttua ja uusitua terveelliseksi ja hän saisi tervettä ja raikasta opetusta Jumalasta!

:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Mizhni:
Olen erittäin pahoillani :'( :flower:
Mutta on hienoa, että hänellä on tukijoukkoja jotka aidosti ja vilpittömästi välittävät hänestä
ja hänen parhaastaan. Hänen olisi ihan hetimiten, ensiapuna sanouduttava irti täysin , ja totaallisesti erottava kyseisestä seurakunnasta! Mutta silti on elintärkeää, että hänellä säilyy usko Jeesukseen Kristukseen, joka ei tuomitse häntä, vaan haluaa eheyttää, rakastaa ja vahvistaa ja johdattaa hänet seurakuntaan joka on terve ja josta hän saisi ihania ystävyys suhteita, eheyttäviä sellaisia. Toivoisin myös, että hänen Jumala suhteensa saisi muuttua ja uusitua terveelliseksi ja hän saisi tervettä ja raikasta opetusta Jumalasta!

:heart:

En usko että hän voi tehdä niin, kun seurakunnassa on sekä omaa lähisukua että melkein suurin osa hänen ystävistään :'(

Ja koko seurakunta ei siis ole mätä, sen ymmärrän, mutta tietyt ihmisen, myös toinen hänen vanhemmistaan, on jo sen "tuhon" tehnyt yli 20 vuoden ajan :(

Mä en uskovaisena ymmärrä vanhempia jotka kasvattaa lapsensa liian tiukalla otteella suhteessa omaan vakaumukseensa. itse ollaan helluntailaisia ja luonnollisesti kasvatuksen perustana on meidän tärkeäksi kokemamme arvot. Nyt kun lapset on pieniä eikä heitä voi jättää kotiin, he luonnollisesti kulkevat mukana seurakunnan tilaisuuksissa. Mutta heti kun ovat niin isoja että voivat jäädä kotiin, emme pakota mukaan. Jos eivät halua tulla niin sitten eivät tule vaan jäävät kotiin. samoin olemme miehen kanssa sopineet että mitään painostusta tai pakotusta emme koskaan harrasta. Koulussa saavat osallistua normaaliin uskonnon opetukseen, saavat tanssia jos liikuntatunnilla sellaista on (ainakin yläasteella on ja lukiossa) jne. Jos haluavat kasiluokkalaisina rippikouluun ja liittyä evlut kirkkoon niin saavat tehdä sen. tai jos eivät halua olla missään seurakunnassa niin sitten eivät ole. Olivat heidän valintansa mitä tahansa niin meidän rakkaus heitä kohtaan ei muutu miksikään. Meillä on miehen kanssa oma vakaumuksemme ja lasten pitää itse päättää mitä he haluavat omalta elämältään. heillä pitää olla vapaus valita ilman että me paasaamme omamme puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mä en uskovaisena ymmärrä vanhempia jotka kasvattaa lapsensa liian tiukalla otteella suhteessa omaan vakaumukseensa. itse ollaan helluntailaisia ja luonnollisesti kasvatuksen perustana on meidän tärkeäksi kokemamme arvot.

helluntaiseurakunta tämäkin on :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en uskovaisena ymmärrä vanhempia jotka kasvattaa lapsensa liian tiukalla otteella suhteessa omaan vakaumukseensa. itse ollaan helluntailaisia ja luonnollisesti kasvatuksen perustana on meidän tärkeäksi kokemamme arvot.

Joka seurakunnassa on niitä P****päitä joiden takia koko herätysliike saa huonon leiman. Mäkin tiedän näitä tiukkapipoja, joiden kasvatustapaa en ymmärrä. Nykyään linja on yleisesti ottaen nuorilla vanhemmilla todella todella paljon löysempi kuin mitä oli esim 20 vuotta sitten. Kun mä olin yläasteella niin mun helluntailainen luokkakaveri ei saanut osallistua uskonnontunneille eikä liikuntatunneille silloin kun tanssittiin. Itsellä ei oo käynyt mielen vieressäkään kieltää kumpaakaan meidän lapsilta!! Joku raja pitää näissäkin asioissa olla mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joka seurakunnassa on niitä P****päitä joiden takia koko herätysliike saa huonon leiman. Mäkin tiedän näitä tiukkapipoja, joiden kasvatustapaa en ymmärrä. Nykyään linja on yleisesti ottaen nuorilla vanhemmilla todella todella paljon löysempi kuin mitä oli esim 20 vuotta sitten. Kun mä olin yläasteella niin mun helluntailainen luokkakaveri ei saanut osallistua uskonnontunneille eikä liikuntatunneille silloin kun tanssittiin. Itsellä ei oo käynyt mielen vieressäkään kieltää kumpaakaan meidän lapsilta!! Joku raja pitää näissäkin asioissa olla mun mielestä.

Viimeisimmällä lauseella tarkoitin siis sitä, että liian tiukkapipoisella asenteella ei saa kuin pahaa aikaan, ja entiseen luokkakaveriini viitaten, mun mielestä yläasteikäinen on jo niin iso, että voi itse päättää tuollaisista asioista että mitä haluaa niiden suhteen (esim se että haluaako tanssia liikuntatunnilla tai haluaako osallistua uskonnontunnille).

Helluntai seurakunta vei ystävän. ystäväni saatiin uskomaan että minä olen paha kuulin että joku oli järjestänyt erottamisemme soittamalla vanhemmisto veljille että mitä on tälläinen usko

Yhteistyössä