Kun menen OPISKELEMAAN...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mea

Jäsen
11.06.2008
487
0
16
Mulla alkaa opiskelut ihan pian. Olen ollut lapsen kanssa kotona tähän asti (nyt siis saan kotihoidontukea + kuntalisää).

Kun aloitan opiskelun, saanko enää muuta rahaa (lapsesta) kuin opintotuen (ja tietty myös lapsilisän)?

Kotihoidontukea ja kuntalisää saa, jos lapsi ei ole päivähoidossa. Eli jos opiskelet ja lapsi on hoidossa, niin et niitä enää saa. Itse olen tosin opiskellut ylio-opistossa niin, että mies on liukuvan työaikansa turvin hoitanut lasta mun harvojen pakollisten luentojen ajan ja näin ollen lapsi on ollut kotihoidossa. Niin, ja viikonloput painanut töitä, usein myös iltaisin siitä syystä, ettei ole tarvinnut turvautua hävyttömän pieneen opintorahaan saati -lainaan.

Heh, luulisi että tässä vaiheessa koulutusta osaisin kirjoittaa yliopisto ihan oikein, mutta "painovirhepaholainen" iski. Niin siis tulet saamaan lapsilisää, opintorahaa ja valtion takauksen opintolainaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heh, luulisi että tässä vaiheessa koulutusta osaisin kirjoittaa yliopisto ihan oikein, mutta "painovirhepaholainen" iski. Niin siis tulet saamaan lapsilisää, opintorahaa ja valtion takauksen opintolainaan.

Kiitos vastauksesta! :)

Ääh, kysyisin vielä, että millä lomakkeella Kelalle pitää ilmoittaa, että menee takaisin opiskelemaan ja joutuu "luopumaan" kotihoidontuesta? En löytänyt sopivaa lomaketta Kelan sivuilta... *hih, en mää avuton oo* :D

Et saa lapsesta mitään rahaa, jos hän menee kunnalliseen päivähoitoon. Opintososiaalisista etuuksista saat normaalia opintotukea, joka ei huomioi elatusvelvollisuutta lainkaan, samoin saat valtion takauksen normaaliin opintolainaan.

Yhteistyössä