Kun mummo ei jaksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti pahoillaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ymmärrän täysin ap:ta. meidänkään mummu ei jaksa hoitaa koskaan meidän lapsia, koska miehen veljen lapset tarvitsevat niin paljon huomiota ja hoitamista. isot lapset haetaan ja saatellaan kotiovelle, käytetään leffasssa ja pizzalla, hoidetaan yöt, monta yötä peräkkäin, että vanhemmat pääsevät omiin menoihinsa. joskus, kun meidän lapset tarvitsis edes päivähoitoa, ei käy, koska "joskushan mummunkin on saatava omaa aikaa".."siivouspäivä, omia menoja yms." toiselta perheeltä ei koskaan kielletä mitään. hoidan sitten itse lapseni.

Millaista hyötyä sinusta on ennen ollut mummolle? Onko näistä toisten lastenlasten vanhemmista jotain hyötyä hänelle, tai onko heillä muuten läheisempi suhde? Ovatko he ehkä kipeämmin tarvinneet mummon apua tms?

Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
ymmärrän täysin ap:ta. meidänkään mummu ei jaksa hoitaa koskaan meidän lapsia, koska miehen veljen lapset tarvitsevat niin paljon huomiota ja hoitamista. isot lapset haetaan ja saatellaan kotiovelle, käytetään leffasssa ja pizzalla, hoidetaan yöt, monta yötä peräkkäin, että vanhemmat pääsevät omiin menoihinsa. joskus, kun meidän lapset tarvitsis edes päivähoitoa, ei käy, koska "joskushan mummunkin on saatava omaa aikaa".."siivouspäivä, omia menoja yms." toiselta perheeltä ei koskaan kielletä mitään. hoidan sitten itse lapseni.

Auttaako tämmöisissä tapauksissa yhtään, jos kehuu mummolle kuinka joku on hoitanut teidän lapsia tms.? Siis jos vaikka toinen mummo olisi joskus hoitanut hetken lapsia tai vienyt leffaan tai muuta mukavaa ja kertoisi tälle toiselle mummolle kuinka ihanaa oli että saitte kerrankin hoitopaikan tai että kuinka ihana tämä mummo oli lasten mielestä ja lapset sai arvokasta kahdenkeskistä aikaa ihan vain mummon kanssa.. Että kun teidän lapset ei kenenkään muun kanssa koskaan pääsekään minnekään jne. ;) Jos se vähän pistäisi miettimään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti pahoillaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii-:
Kongreettinen..?

Mistä näitä kielipuolia oikein tulee?
Olen kanssa miettinyt, että miks ihmiset eivät osaa äidinkieltään.

Molemmat tavat ovat yhtä oikein :)

Mitkä molemmat, mistä sä puhut???

Kongreettinen on oikea muoto. Asianhan voi kätevästi tarkistaa vaikka täältä :http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/

Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Tuttu kuvio tavallaan mullekin. Tosin vanhempani eivät ole koskaan kieltäytyneet ottamasta mun lapsiani hoitoon, kun olen pyytänyt. Mutta koska ovat hoitaneet niin paljon siskoni lapsia, olen pyytänyt lapsenvahdiksi vain töideni vuoksi. Ajatellen nimenomaan sitä, että hekin tarvitsevat omaa aikaa.

En ole tästä kateellinen siskolleni, sillä hän nyt vaan on tarvinnut enemmän muiden apua kuin minä. Systeri ei esim voinut poikansa ollessa pieni pestä lattioita, jos poika oli kotona. Joten välillä mä otin siskonpojan hoitoon oman lapseni lisäksi ja pesin samalla omat lattiani.

Välillä vaan todella raskasta, kun ei voi itse käydä missään yksin, ilman lapsia. Jopa gynelle joudun ottamaan lapset mukaan. Tai perua koko ajan aikaa.
Miehen työ epäsäännöllistä, raskasta ja kotona (yleensä ei virka-aikana) ollessa puuhailee omiaan tai nukkuu univelkojaan pois.
Moni asia tai meno peruuntunut sen vuoksi, ettei mummo jaksa ja ymmärrän täysin, että jokainen tarvitsee omaakin aikaa. Harmi vaan, kun toiset lapsenlapset vanhempineen nauttivat paljosta positiivisesta huomiosta.
Muutaman vuoden päästä onneksi helpottaa, kun lapset kasvavat ja pärjäävät jo hetken yksinäänkin.
Niin, voin odottaa ja haaveilla siihen asti mm. kampaamokäynnistä, siivouksesta ilman, että sotkevat toisaalla jne.
Paljosta olen luopunut ja enää käy vain lapsiani sääliksi, koska jo pelkkä vierailumme mummon luona tuntuu ja näyttää olevan raskas kokemus mummolle.

Alkuperäinen kirjoittaja meikyuu:
Meidän mummo ei jaksa käydä kylässä kuin kerran puolessa vuodessa, asutaan 10km välimatkan päässä ja bussi menee nenän edestä yhdellä vaihdolla suoraan meidän kotitalon viereen. Mummolla ikää 65 vuotta ja jaksaa mm. harrastaa kahta eri liikuntalajia, hoitaa naapurin kissoja, touhuta milloin mitäkin ikäihmisten juttuja. Meidän kiltti ja reipas 2,5-vuotias odottaa "mummua" aina kovasti mutta eipä tunne taida olla molemminpuoleinen...:/ "Mummu" kun peruu typerillä tekosyillä tapaamisia ja jaksaa huokailla elämäänsä puhelimessa muttei ole valmis mitään tekemään sen eteen että voisi paremmin. Salaa minulta asioita, laskuja joita ei pysty maksamaan jne. Alan olemaan kyllästynyt tähän touhuun ja peruin pääsiäisvierailun viime hetkellä. Hän on yleensä se, joka viime tipassa peruu, joten sai maistaa omaa lääkettään. Sielläpähän nyt istuu pashansa kanssa ja ihmettelee kun muut eivät aina tee hänen pillinsä mukaan..!

:-(

Alkuperäinen kirjoittaja LillaStina:
Mulla oli samanlainen mummo. Aina vain hoiti serkkuja ja ne saikin ihan mitä halusivat mummoltaan. Minä erehdyn alle kouluikäisenä sanomaan sitä ämmää mummoksi, niin sain selkääni. Että näin...
Lapsena tuntui erittäin epäreilulta ja kohtuuttomalta. Äiti pisti välit poikki ja olen nähnyt kyseisen mummon viimeksi 12 vuotiaana. Enpä ole jäänyt kaipaamaan. Ehkä hän katui tilannetta ennen kuolemaansa, ainakin huhu kertoi niin. Mua ei ihan hirvittävästi kiinnostanut. Eipä tehnyt mitään asialle.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että parempi olla ilman mummoa kuin mummon kanssa, joka ei välitä. Nykyäänhän tosiaan saa niitä "vara"mummoja ja ukkeja, jotka oikeasti välittävät. Parempi sekin kuin tuo.

Kuullostaa järkyttävältä. Mulla mummoja jotka aina välittäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Kongreettinen..?

Kongreettinen on oikea muoto. Asianhan voi kätevästi tarkistaa vaikka täältä :http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/

Mitä vittua?

Meillä mummi jolla on vain 1 lapsenlapsi ei jaksa eikä ole kiinnostunut pikkupojan elämästä. On alle 50 kympinen, että vanhuudesta ei ole kiinni. Ei vain jaksa. Asuu 3 km päästä.

Näinhän se on että sitä ihmettelee että ovatko ne mummot oikeasti itsekin olleet äitejä?

Siis mun esikoiknen on 10v ja jos hän on esim. 15 vuoden päästä äiti, niin taatusti muistan vielä 15 vuoden päästä miltä tuntuu se, että lasten serkut ovat pääosassa aina.

Eli, jos ajatte 4 tuntia mummolaan, mummo on joka kerta hankkinut sinne lähellä asuvat lapsenalapset myös, että vahingossakaan eivät lapset saa omaa aikaa mummolassa. Jos mummo tulee käymään lätisee puhelimessa lähellä asuvien lastenlasten kanssa TAI näyttää heistä kuvia TAI kertoilee heistä. Ja lähellä asuvat lapsenlapset ovat aina pääosassa mummolassa, omien lastesi päälle puhutaan ja heitä vähtellään.

Jokainen äiti on kiinnostunut omista lapsistaan ja toivoo lasten mummoltakin edes vähän kiinnostusta heitä kohtaan. voiko tuo ollla niin vaikea ymmärtää? ja ei ole mitenkään nykyajan tuote, vaan jo omassa lapsuudessa äitini olisi kyllä menettänyt hermonsa heti, jos mummoni olisi paasannut serkuistemme meillä käydessään. Äidilläni oli monta lasta ja omissa oli ihan tarpeeksi.

mua harmittaa anopin puolesta, joka on alkanut sairastelemaan ja silti miehen veljen perhe vaatii tätä hoitädiksi joka viikko, nämä lapset on myös anopilla yökyläilemässä vähintään kerran viikossa pari yötä.
anoppi käy itsekkin vielä työelämässä ja uskon, että häntäkin alkaa tilanne jo hiukan kypsyttämään, mutta minkäs teet, hän on sen verta kiltti, että tekee kaiken mitä poikansa perhe pyytää.

sillä en itse edes koskaan kehtaa apua pyytää, suunnitelen ja hoidan kaikki askareet siten, että niissä voi lapset olla mukana tai sitten mies hoitaa lapsia ja minä teen jotakin muuta.

Onneksi oma mummo ei todellakaan tullut meille paasaamaan meidän serkuista, vaikka serkuista pidinkin.
mummo tuli leipomaan ja lukemaan ja laittamaan ruokaa ja kutomaan ja opetti sen taidon minullekin. Jos hän olisi tullut meille näyttämään kuvia lastemme serkuista niin eipä paljon olisi mummo kiinnostanut minua. Näin lapsena serkkuja harvoin, ehkä jonkun kerran vuodessa, mutta silti heistä pidin ja leikit sujuivat kun kävimme. Ja tämä kaikki ilman että mummoni olisi heitä mainostanut minulle käydessään. ei todellakaan, jos hän oli meillä hän oli meidän kanssa. jos kävin mummolassa, mummo teki navettatöitään joita seurasin mutta ei todellakaan kehunut minulle serkkujani. Ihmetouhua ja jokaisen luulisi tajuavan,e ttä niin ei toimita.

Kongreettinen..?

Siellähän lukee selvästi, että kongreettinen on väärin.

Kongreettinen..?

Ei tarvitse tarkistaa mistään, kun TIETÄÄ miten konKreettinen kirjoitetaan...

Välillä vaan todella raskasta, kun ei voi itse käydä missään yksin, ilman lapsia. Jopa gynelle joudun ottamaan lapset mukaan. Tai perua koko ajan aikaa.
Miehen työ epäsäännöllistä, raskasta ja kotona (yleensä ei virka-aikana) ollessa puuhailee omiaan tai nukkuu univelkojaan pois.
Moni asia tai meno peruuntunut sen vuoksi, ettei mummo jaksa ja ymmärrän täysin, että jokainen tarvitsee omaakin aikaa. Harmi vaan, kun toiset lapsenlapset vanhempineen nauttivat paljosta positiivisesta huomiosta.
Muutaman vuoden päästä onneksi helpottaa, kun lapset kasvavat ja pärjäävät jo hetken yksinäänkin.
Niin, voin odottaa ja haaveilla siihen asti mm. kampaamokäynnistä, siivouksesta ilman, että sotkevat toisaalla jne.
Paljosta olen luopunut ja enää käy vain lapsiani sääliksi, koska jo pelkkä vierailumme mummon luona tuntuu ja näyttää olevan raskas kokemus mummolle.

Tuota eikö sulla ole kavereita tai muita sukulaisia, jotka auttais? meinaatko mennä töihinkin jossain välissä?

Mummotkin on ihmisiä. Tietenkin jos kyseessä ei ole pysyvä luonteenpiirre, kannattaa kysyä mikä mummoa rassaa -onko masennusta, sairautta tai muita huolia? Jos on veemäinen muuten vaan, niin välit poikki vain.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Kongreettinen..?

Siellähän lukee selvästi, että kongreettinen on väärin.

niin lukee :D ei tainnu Lokki ihan täysin lukea tuota sivustoa :D

muttasiis ap:n ongelmaan... tulee ihan surullinen olo lasten puolesta. ei ole varmaan kivaa että mummo aina peruu teille tulon tai ei koskaan halua olla teidän lasten kanssa. meillä on myös lapsen isän äiti sellainen ettei juurikaan kiinnosta muut kun omat menot. tosin hän on kyllä samanlainen kaikille lastenlapsilleen, ettei kuitenkaan pidä toista korkeammalla jalustalla kun toista. mutta kuitenkin. lapsi ei koskaan opi tuntemaan mummoansa eikä näin ollen luo mitään sidettäkään tähän. onneksi omat vanhempani ovat lapseni kanssa päivittäin tekemisissä.

Itse olen vastaavassa tilanteessa kummilasteni kanssa. Yksi kummilapsistani vaatii paljon huomiotani ja soittelee monta kertaa viikossa, että voisinko tulla käymään tai voiko hän tulla meille. Koska en kehtaa kieltäytyä, suostun aina. TÄMÄN vuoksi en yksinkertaisesti jaksa olla YHTÄ paljoa tekemisissä muiden kummilasteni kanssa, koska yksi vie kaiken vapaa-aikani. VOISIKO MUMMOLLA OLLA SAMANKALTAINEN TILANNE?

Alkuperäinen kirjoittaja Mites..?:
Itse olen vastaavassa tilanteessa kummilasteni kanssa. Yksi kummilapsistani vaatii paljon huomiotani ja soittelee monta kertaa viikossa, että voisinko tulla käymään tai voiko hän tulla meille. Koska en kehtaa kieltäytyä, suostun aina. TÄMÄN vuoksi en yksinkertaisesti jaksa olla YHTÄ paljoa tekemisissä muiden kummilasteni kanssa, koska yksi vie kaiken vapaa-aikani. VOISIKO MUMMOLLA OLLA SAMANKALTAINEN TILANNE?

Todennäköisesti kyseessä on juuri tämänkaltainen tilanne. mutta miten sille toiselle pystyy sanoa ei jos sille tutummalle ei, siis sille joka on tullut tutummaksi (koska paljon tekemisissä), sille ei ksokaan sanota ei. mutta sille joka harvoin yrittää kysyä, jotta ei rasittaisi liikaa, niin sille sanotaan helposti ei.
Esim. meillä sellainen tilanne, että asumme kaukana. ja toiset lähellä. ja jos on varta vasten viety lapset, niin sitten joudumme hakea (ajaa 1000 km) jos toiset tarvitsevatkin siinä lähellä hoitoa. Eli en vie enää ollenkaan.

Miten jotkut ajautuvat tuollaiseen tilanteeseen, että väsyttävät (isovanhemmat) työllä itsensä kun eivät koskaan jollekin lapselleen sano ei? Tekevät remontit taloon ja autoon ja kaikkeen mitä perhe on hankkinut itselleen halvalla (jotta siitä saa kalliin kun appi korjaa), hoitavat lapset, tekevät ruoat, eli hoitavat jonkun perheen arjen kokonaan.

sitten purkavat väsymyksen kiukkuna ja epäasiallisenä käytöksenä sille, ja niille toisille lapsenlapsille, jotka joskus haluaisivat käydä tai pari kertaa vuodessa pyytävät hoitoapua.

Yhteistyössä