Kun noista häistä ja rahalahjoista on ollu nyt puhe..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Minusta olisi hyvä antaa sellainen rahalahja, joka kattaisi ainakin oman perheen juhlaruokakulut.

jep eli kun ajatellaan että n. 20 euroa on ruuat+kahvit (ei riitäkkään ) niin neljähenkiseltä perheeltä sitten 80 euroa

Lounaan saa n. 8 ?:lla kahveineen :whistle:

abc:lla juu

Ja useimmissa lounasravintoloissa myös.

Minusta olisi hyvä antaa sellainen rahalahja, joka kattaisi ainakin oman perheen juhlaruokakulut.

jep eli kun ajatellaan että n. 20 euroa on ruuat+kahvit (ei riitäkkään ) niin neljähenkiseltä perheeltä sitten 80 euroa

Saattaa saada jopa täyttävämpää kuin sen lohikeiton...

Jokainen antaa itselleen sopivan summan. Itse(meitä kaksi ) annetaan aina n.100e. Ja siksi, että moni nykyisin kallistunut ja häätkin kyllä maksavat tänä päivänä enemmän kun ennen(vaikka ei tämä vieraille kuulu ). Siksi kuitenkin itse ajattelen nyky päivän pito yms. palveluja sen verran, että sen lahja edes kustantaisi.Jokainen tietty tekee mitä tahtoo/antaa :)

Uskallan väittää ettei ne usein tarjotut lohi- ja lihakeittolautaselliset maksa edes sitä 20?/henkilö. Toisekseen en koe vieraiden olevan velvollisia maksamaan häitä.

paljonko ne pitopalvelut ottaa per vieras? Minimi on jotain 30 e per aikuinen ja lapsesta 15 e ja lapseksi katsotaan sitten paikasta riippuen joko alle 10 v tai alle 13 v. Miehen suvussa tosin kaikki, jopa 3 vuotiaat syö aikuisen annoksia. Pitopalvelu tekee annoksia ajatuksella että lapset söisi vähemmän.

Tuo on tosin minimi.
Yleensä se on 40 e / aikuinen, mitä ottavat.

Oltiin just häissä ja laitettiin rahaa (olivat toivoneet ainoastaan sitä) 100 ? kahdelta aikuiselta. Tosta alle 2-vuotiaasta ei tavallaan laitettu mitään..

Tätä oli edeltänyt tietty polttarit, joihin täytyi laittaa 50?/naama, ja toisesta kaasosta sekin tuntui vähältä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja LotL:

Uskallan väittää ettei ne usein tarjotut lohi- ja lihakeittolautaselliset maksa edes sitä 20?/henkilö. Toisekseen en koe vieraiden olevan velvollisia maksamaan häitä.

Väärin väitit. Ainakin pääkaupunkiseudulla tuolla rahalla, 20 eurolla, just just saa sen keittoaterian. Ei riitäkään.

Spoittele huvikseen, tai kun netin äärellä olet, katso eri pitopalveuiden hintoja, hääaterian osalta.

ja kun mietit, miksi joku liha-lohikeittojutut, katso mitä ne toisentyyppiset ruokalistat pitää sisällään.

Jokainen antaa itselleen sopivan summan. Itse(meitä kaksi ) annetaan aina n.100e. Ja siksi, että moni nykyisin kallistunut ja häätkin kyllä maksavat tänä päivänä enemmän kun ennen(vaikka ei tämä vieraille kuulu ). Siksi kuitenkin itse ajattelen nyky päivän pito yms. palveluja sen verran, että sen lahja edes kustantaisi.Jokainen tietty tekee mitä tahtoo/antaa :)

onhan nykyään kalliinpaa mutta ei ihmisillä sen enempää rahaa ole vaan yleensä päinvastoin ja siltikin pitäisi aina vain enemmän ja enemmän antaa rahaa lahjaksi.

Jaa. En ole vielä tähän mennessä saanut lohi- tai lihakeittoa häissä? Pitopalveluyritykset laskuttavat kai n. 20 euroa/ hlö?
Minusta ei olisi mukavaa osallistua juhliin, jos tietäisin oman osallistumiseni tekevän hääparin kukkaroon miinusmerkin. Mutta suon em. toki muille.

Jaa. En ole vielä tähän mennessä saanut lohi- tai lihakeittoa häissä? Pitopalveluyritykset laskuttavat kai n. 20 euroa/ hlö?
Minusta ei olisi mukavaa osallistua juhliin, jos tietäisin oman osallistumiseni tekevän hääparin kukkaroon miinusmerkin. Mutta suon em. toki muille.

Mitäs jos se hääpari järjestäisi itselleen sellaiset juhlat, ettei tule sitä miinusmerkkiä? Jos ei ole varaa tarjoilla isolle laumalle aterioita, niin tarjoaa sitten lähimmille kahvit.

Eli siis häihin kutsuttaessa pitää ajatella ennenkaikkea sitä mitä ne häät tulee maksamaan hääparille?
Jos ei ole varaa kestitä vieraita, niin voihan ne häät pitää pienemmässä mittakaavassa. Tai sitten mennä naimisiin maistraatissa.

Ei mun mielestä vieraiden kuulu maksaa häiden kuluja. :/

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:

Eli siis häihin kutsuttaessa pitää ajatella ennenkaikkea sitä mitä ne häät tulee maksamaan hääparille?
Jos ei ole varaa kestitä vieraita, niin voihan ne häät pitää pienemmässä mittakaavassa. Tai sitten mennä naimisiin maistraatissa.

Ei mun mielestä vieraiden kuulu maksaa häiden kuluja. :/

No niinpä. Jos mun pitää maksaa juhlat niin haluan olla itse päättämässä myös juhlien ajankohdan, sisällön, tarjoilun, jne. Tai sen, haluanko juhlia ollenkaan :whistle:

Markka-aikaan ei maitolitrakaan maksanut kuutta markkaa :whistle:

Eli olet sillä kannalla, että vieraat ikäänkuin "maksavat" osansa häistä?

No EN!!! Vaan sitä, että ei voi suoraan verrata 50 euroa-300 markkaa. Miettikää vähän, kuinka paljon kaikki on kallistunut.

Minusta häät on menneet niin tyhmäksi kun lahjat on nykyään ainoa asia mistä vaahdotaan (ja kaiken pitää olla niin hienoa ja kallista juhlissa) etten tosiaan aio itse pitää minkäänlaisia hääjuhlia.

NÄIMPÄ::KAIKKI ON KALLISTUNUT,mutta kotihoidontuki ei noussut!!Ei mulla ainakaan ole varaa laittaa 50e häälahjaan :(

Minusta yleensä tämä häälahjan hinta-keskustelu on järkyttävää. Kun ite muutama vuosi sitten mentiin naimisiin niin suorastaan järkytyin miten arvokaita lahjoja saatiin. Ei todellakaan tehty mitään lahjalistaa eikä oletettu saavamme lahjoja kun pääasia oli että saadaan juhlia suvun kesken häitämme. Sain tässä yhden lahjalistan käsiini ja olin kyllä vähän järkyttynyt miten kalliita lahjoja pari oli toivonut... Tuli vaan mieleen niinkuin oltais naimisiin menty lahjojen takia... Toisaalta lahjalista on semmosilla pareilla hyvä joilla n jo vähän kaikkea mutta vois kait sinne laittaa vähän edullisempia juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Sopivuudesta en tiedä, mutta parikymppiä ollaan tavattu laittaa.
Ja usein annamme jonkin lahjakortin, vaikka ravintolaan, pentikille/marimekkoon jos pari on sitä sorttia. Ellei siis sillä rahalla ole tiettyä tarkoitusta, niinkun takkaa, remonttia tms, ja useinkin silti remontin keskellä tanivalle parille tai vauvaa/vauvoja odottaville annetaan se lahjakortti ravintolaan että muistaisivat toisilleenkin aikaa pyhittää. Siihen ei kyllä se parikymppiä riitä, mutta ovat olleet senverran tutumpia tai sitten hankitaan kimpassa isompi kortti.

Eihän se parikymppiä kata edes teidän syömisiä!

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:

Ja useimmissa lounasravintoloissa myös.

joo mutta ei pitopalvelussa, herää nyt

ihmettelen:ille: ei kai se vieraiden ongelma ole, mitä pitopalvelu maksaa! Jos hääparilla ei ole sellaiseen varaa niin tarjoaa kahvit:headwall: Järjetöntä järjestää niin isot juhlat ettei niihin ole varaa!

Mielummin menen sinne abclle syömään mitä haluan kuin häihin joissa vaaditaan minun maksavan hääparin minulle valikoima ruoka.

ihmettelen:ille: ei kai se vieraiden ongelma ole, mitä pitopalvelu maksaa! Jos hääparilla ei ole sellaiseen varaa niin tarjoaa kahvit:headwall: Järjetöntä järjestää niin isot juhlat ettei niihin ole varaa!

Mielummin menen sinne abclle syömään mitä haluan kuin häihin joissa vaaditaan minun maksavan hääparin minulle valikoima ruoka.

Haluaisitko sinä sitten mieluummin ostaa hääparille sellaisen lahjan, jota he eivät halua :) ?

Yhteistyössä