Kun olin lapsi, niin meillä käytettiin sanaa etupylly

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ihan totta. Takapyllyä ei kylläkään ollut, siitä sanottiin vaan pylly.
Muutenkin koko touhu oli hirveän häveliästä.

Muistan, kun siskoni ja minä oltiin jostakin kuultu sana PIMPPI. Me ei tietenkään tiedetty mitä se tarkoittaa, oltiin ehkä 3-4 vuotiaita, mutta alettiin tietysti rallattaa sitä.
PIMPPIlimsaa, PIMPPIleipää, PIMPPI-sitä-ja tätä.

Äiti ja isä kärvistelivät ja vissiin punastelivat tosi hämmentyneinä, loppujenlopuksi he kielsivät vaan rallattelemasta ja sanomasta Sitä Sanaa. Eikä edes selittäneet, mitä se pimppi-sana tarkoittaa! :D

Kuukautisistakaan ei kerrottu muuta, kuin epämääräisesti jotakin että se on inhottava asia johon pitää varautua. En edes tiennyt, mihin pitää "varautua".

Kun mulla sitten alkoi menkat, menin kuitenkin kertomaan äidille että musta vuotaa verta.
Äiti ei sanonut mitään, lykkäsi vaan tiukan näköisenä siteen käteen.
Ihan kuin olisin tehnyt jotakin pahaa :(

Ei siis sanaakaan hygieniasta, pesuista, siteen vaihtamisesta, ei mistään.
Silloin jo onneksi tiesin näistä jutuista itsekin, olin jo 13v ja osasin itsekin hakea tietoa, mulla oli kavereitakin, mutta toi suhtautuminen tuntui pahalta.

Eikä tosiaan olisi tullut mieleenkään pyytää äitiä ostamaan rintsikoita, huh huh.
Kaikki tällaiset asiat oli ihan tabu.
Kaverini kanssa kävin ostamassa ekat rintsikat, kun olin säästänyt niihin rahaa viikkorahoistani. Pidin ne piilossa vanhemmiltani pesin ja kuivatin salaa, jotenkin vaan hävetti sekin, ettämulla kasvoi rinnat.

Enkä tajua, miten mun vanhemmat oli tollaisia. Ne ei olleet mitenkään uskovaisia edes, muuten vaan ahdasmielisiä kaiken sellaisen suhteen, mikä vähänkin liittyi
seksuaalisuuteen.

Joskus mietin, miten helvetissä ne oli onnistuneet saamaan meidät aikaan.
Minut ja siskoni. Kun siihenhän tarvittiin seksiä, hyi hyi. ;D

Ihan samanlaisia kokemuksia. Mistaan, mihin liittyi sukupuolielimet, ei puhuttu. Koskaan. Mitaan. Kun tulin koulusta joskus ylaasteella, niin sangylleni oli ilmestynyt siteita ja toisella kerralla rintsikat. Niistakaan ei toki mitaan mainittu. Voi luoja, mita touhua.

11 lasta ovat onnistuneet kuitenkin tahan maailmaan saattaneet. Varmaan haveliaasti ja pimeassa olemme alkumme saaneet.

Meillä taas kaikki edestä taakse oli yhtä pyllyä.

Kuukautisista olin tietoinen jo pikkutytöstä. Asuttiin talossa, jossa oli ulkovessa, ja äiti vaihtoi tamponia ihan lasten nähden keittiössä.

Kuukautisiin silti liittyi hävetystä. Äiti osti paksuja siteitä keittiön pikään kaappiin valmiiksi, itse sitten siskon kanssa ostettiin viikkorahoistamme ohuempia, sekä yösiteitä.

Kuulosti monin paikoin tutulta, en kehdannut millään sanoa äitille että kuukautiset alkoivat kun hävetti niin. Meillä ei niistä asioista puhuttu mitään. Ekoja rintsikoita jouduin monta kertaa pyytämään ja hyvin perustelemaan miks sellaset ny tahdon. Oi voi, ne oli sitte mun aarteet :D

No, mun vanhemmat on aika samanlaisia. Sanaa pimppi kyllä käytettiin, mutta esim. Kuukautiset oli kuiskausäänellä vuoto. Rintsikoita ei tietenkään yhdessä äidin kanssa osteltu eikä niihin saanut rahaa, mikä oli tuskaista, kun kehittyi varhain hyvin rintavaksi. Itsekään en kehdannut ostaa rintsikoita kuin vasta 15-vuotiaana ulkomailta. Niin hyvin oli häpeä juurrutettu minuun.

Onneksi mun äiti oli ja on aivan erinlainen :) :heart:

Hyvä juttu! Minäkin olen ollut omalle tyttärelleni ihan erilainen. Lapseni tiesi kyllä jo eskari-ikäisestä mitkä on menkat (niin kyllä poikanikin), ja olen selittänyt kaikki muutkin asiat lapsilleni ihan avoimesti.

Tyttöni kanssa ostettiin hänelle ekat rintsikat yhdessä, tai oikeastaan kahdet, ja se oli hauska ostosreissu.
Kun hänellä alkoi kuukautiset, 13- vuotiaana kuten mullakin, hän tiesi jo kaikki jutut etukäteen ja oli oikeastaan ehkä jotenkin ylpeä siitä, että hänestä "tuli nainen" :)

Aika paljon on teitäkin,joilla on samanlaisia lapsuus- ja nuoruuskokemuksia kuin mulla.
Mun äiti oli opetettu samallalailla, ja isäni kodissa ei oltu kyllä varmaan sitäkään vähää puhuttu yhtään mistään.

Kurjaa, että tällaiset jutut sitten siirretään omille lapsille. Paitsi ehkä ei enää meidän sukupolvessa, kun osataan jo puhua asioista ja olla näissä asioissa muutenkin järkevämpiä ja avoimempia.

Meillä oli vain pylly. muistan ihmetelleeni, kun veljilläni oli pippelit, että miksi heidän etuvehkeillä on oma nimi, ja mulla on vain pylly, kun pojillakin on pylly. Että tytöillä ei oo mitään omaa. Keksin sit väittää, että mullakin on munat (munuaiset).

Äiti ei mainninnut sanallakaan menkoista, paitsi kun pikkuveljeni kysyi mitä on kuukautiset (telkkarista tuli tampoonimainos) niin mutisi jotain naama punaisena ja sanoi mulle "onko koulussa kerrottu". Ja ehei mitään rintsikoita, yksin ostin ekat. Äiti on 40-luvun lapsi ja minä 80-luvun.

Meillä oli vain pylly. muistan ihmetelleeni, kun veljilläni oli pippelit, että miksi heidän etuvehkeillä on oma nimi, ja mulla on vain pylly, kun pojillakin on pylly. Että tytöillä ei oo mitään omaa. Keksin sit väittää, että mullakin on munat (munuaiset).

Äiti ei mainninnut sanallakaan menkoista, paitsi kun pikkuveljeni kysyi mitä on kuukautiset (telkkarista tuli tampoonimainos) niin mutisi jotain naama punaisena ja sanoi mulle "onko koulussa kerrottu". Ja ehei mitään rintsikoita, yksin ostin ekat. Äiti on 40-luvun lapsi ja minä 80-luvun.

Juu, meilläkin oli kyllä näin että poikien "vehkeille" oli nimitys, ne oli pippeleitä.
Pojat sai myös juoksennella kesäisin ilman housuja, mun serkut esimerkiksi. Me tytöt ei saatu, sanottiin että menee hiekkaa "pyllyyn", pitää olla housut. Mummokin harrasti tätä.
Pojat sai myös räplätä pippeleitään, ei siihen juurikaan kiinnitetty huomiota.

Mutta jos tyttö yritti räplätä, sanottiin heti vihaisesti että käsi pois!
Eikä me kyllä yritettykään, siskon kanssa.

Että tämmöistä kasvatusta.

Mä olen syntynyt vuonna -71.

Ollaan me parempia äitejä ja selitetään lapsillemme etupyllyt ja pyllyt. Mulle ei koskaan selitetty kuukautisten alkamista, se oli jotenkin salainen asia, siitä ei hiiskuttu. Vaivihkaa piti kasvaa nuoreksi naiseksi. Äitiä ei kiinnostanut myötäeläminen. Itse aion olla omalle lapselle enemmän läsnä (jos se aikanaan sen sallii...)

Joo meillä kans lapsena pylly oli koko hela hoito. Siksi on mielestäni niin outoja keskustelut joissa taivastellaan etupylly sanaa, sehän ihan loogista, etupylly ja takapylly, ihan okei termejä. Tietty voi sanoa pimppi ja takapuolikin jos ne miellyttää enemmän :D

Meillä ei myöskään ikinä puhuttu pimpistä, menkoista tai rintojen muutoksista. Jossain vaiheessa äiti vaivihkaa osti mulle ekat rintsikat, mutta niistä ei ikinä puhuttu yhtään mitään. Vähänkö se oli outoa. Ne vaan ilmestyivät mun sängylleni ja seuraavat rintsikat ostinkin sitten jo itse parin vuoden päästä :D

Mun kuukautisten alkamisenkin se huomasi siten, että jäin kiinni pesemässä käsin alusvaatteitani. Vaikka tilanne oli ilmeinen, niin se ei kommentoinut mitään, vaan kaappiin alkoi ilmestyä nuorelle tytölle sopivia tampooneja ja siteitä.

[QUOTE="vieras";28694658]jatkaa... itse olen lapsena ja kai edelleenkin mieltänyt pimppisanan nimenomaan pelkäksi emättimeksi, en koko etupuolen alueeksi.[/QUOTE]

Ei se kyllä ole pelkkä emätin, höpsö :) vaan koko se alue...

Ollaan me parempia äitejä ja selitetään lapsillemme etupyllyt ja pyllyt. Mulle ei koskaan selitetty kuukautisten alkamista, se oli jotenkin salainen asia, siitä ei hiiskuttu. Vaivihkaa piti kasvaa nuoreksi naiseksi. Äitiä ei kiinnostanut myötäeläminen. Itse aion olla omalle lapselle enemmän läsnä (jos se aikanaan sen sallii...)

Hyvä että nykypolvi on avoimempaa. Silti esim töissä törmää edelleen tähän että tyttö ei tiedä mikä hänellä on. Tiedetään kyllä että kaikilla on peppu ja pojilla pippeli. Mutta siiinä kohtaa tulee kysymys kun mietitään mikä itsellä on tyttönä. Aivan kun se pimppi ois jotenkin hävettävä jolle ei edes nimitystä voi kertoa.

Mää joskus mutsin kanssa puhuin asiasta muistaakseni kun oma muksu oli pieni ja mietin miten opetan sitte. Äitin kotona kuulemma ei puhuttu mitään 40-luvun tyyliin, eikä isän kotona 30-luvun tyyliin. Silti meillä kotona on puhuttu reilusti asioiden nimillä ja isäkin on ostanu siteitä yms. Eli ovat osanneet jättää taa sen sailailun ja nolostelun meijän kanssa. Eihän siinä ole mitään hävettävää ja outoa että on sukupuolet ja kuukautiset jne....

Samanlaisia kokemuksia kuin ap:llä. Pimppi sanaa ei käytetty koskaan, tissien kasvaminen jotenkin hävetti, kuukautiset kun alko niin äiti vaan näytti missä oli siteitä mut kun ei ollu sellasta avointa keskusteluyhteyttä noista asioista niin en osannu pyytää oikeenlaisia ja ohivuotoja sattu paljon. Onneks alkoivat vasta kun olin 14v. että olin jo jotain koulussa oppinu :/ Itsellä on vain poikia eikä taida tyttöjä tullakaan mutta omille lapsille puhun näistä asioista avoimesti ettei tarvitse häpeillä.

Yhteistyössä