Kun olit pieni tyttö vielä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
niin hoitiko äiti sinua kotona vai olitko päiväkodissa, perhepäivähoitajalla, mummolla vai missä? Millaisia muistoja sinulla on niistä ajoista kun olit hoidossa?

Minä olen kotihoidettu, seurakunnan kerhossa kävin kerran viikossa.... Koskaan en ole ollut vieraalla hoidossa...

Äiti lähti töihin kun olin n. 2vk ikäinen, sillon ei pitkiä äitiyslomia tunnettu. Mummolla olin hoidossa alkuajat. Myöhemmin tarhassa ja täytyy myöntää ettei mitään mielikuvaa ajasta. Muisti alkaa toimia vasta tuosta kouluiästä lähtien.

Parikuisesta lähtien mammalla, isompana srk-kerho.
Mamman luona oli myös serkkuni, joten oli aina leikkikavereita. Eli vähän kuin kotihoito, mutta oikeastaan vielä parempi. :)

Minä olin kotihoidossa, paitsi että kerhoissa ja muissa jutuissa kävin.

Ei minkäänlaisia muistikuvia äidistä kotona, kavereiden kanssa leikkimisestä ja omasta puuhastelusta vaan.

Sen muistan kuinka kateellinen olin naapuruston penskoille, jotka pääsi tarhaan, tarharetkille, tarhassa oli kuulemma ihania leluja, jälkkäriä, satutunteja, leikkipuisto, tarhakuvaus.... Ja minä vaan kotona. Plääh.

Sitten eskari-ikäisenä menin tarhaan kyllä, ja ai että tykkäsin. Vieläkin pidän yhteyttä tarhakavereihin, yksi on kaasoni ja lapsen kummi.

Kotihoidossa ja kunnan kerhossa sit vähän isompana. Mummo hoiti ja sit tätini jos molemmat vanhemmat yhtä aikaa töissä. Ja iskän kyydissä tuli monet rekkareissut heitettyä myös :)

Mummu hoiti meillä kotona, 3-6v:nä olin 3h päivässä kerhossa. Äitiä en niiltä ajoilta muista, enkä hirveesti isääkään. Ku opin kirjottamaan, olin ensitöikseni kirjottanu päiväkirjaan "miski äti hutaa"... :| Sen oon säästäny, ja katon sitä aina välillä, että muistan yrittää kaikin voimin olla omille parempi äiti, ku mitä mulla on...

Kotihoidossa, äiti oli kotiäiti siihen saakka, kun täytin 10v. Muistot ovat oikein mukavia noilta ajoilta :) "Eskarissa" taisin käydä ennen kouluunmenoa vuoden verran seurakunnan järjestämässä kerhossa pari kertaa viikossa.

Olin jotain 1v2kk kun menin hoitoon perhepäivähoitajalle ja äiskä meni töihin.
Sisko oli jo aiemmin ollut samalla hoitajalla, joka asui ihan meidän vieressä.

Ja pelkästään hyviä muistoja on, hoitotäti oli aivan ihana! Ja on vieläkin, asuu tässä meidän lähellä ja lähes päivittäin tulee nähtyä kun ulkoillaan yhtäaikaa lasten kanssa :)
Jos veisin lapseni hoitoon, toivoisin että pääsisivät myös hänelle (tai jollekin hänen kaltaiselleen) hoitoon.

Olin hänellä hoidossa siihen asti kun menin kouluun. Esikoulussa kävin ja sieltä menin vielä pariksi tunniksi tälle tädille ennenkun isi tai äiti pääsi töistä.

Olin kotona. Isä töissä muualla, äidillä maatilan työt hoidettavana. Eli usein olin yksikseen sisällä/pihalla leikkimässä, jos en jaksanut vierestä seurata äidin töitä. Välillä olin mummolla yökylässä.

Kun aloitin koulun, muutimme kaupunkiin. Ekaluokan syksynä minulla taisi koulun jälkeen olla joku "kaitsija". Sen jälkeen vietin iltapäivät itsekseni. :)

Minä ja mun veljet oltiin äidin kaa kotona kouluikään asti.
Välillä tosin käytiin oleen parisen kertaa hoidossa,aina pienissä jaksois.
Ja joissain seurakunnan kerhoissa.

Hyviä muistoja on,mutta olisi ollut kiva jos aina ei olisi tarvinnut leikkiä yksin.

Kun olin 6 kk, menin pph:lle. En muista tästä hoitajasta mitään, ja hyvä niin sillä mulle on kerrottu että hän mm. itketti mua tuntikausia yksin parvekkeella käydessään itse ostoksilla...

Seuraavan pph:ni muistan, Ritva-täti oli hoitotätini ollessani noin kaksivuotias, ja uudestaan ollessani noin 3½ v kun sekä minä että veljeni menimme hänelle hoitoon (velivauvan synnyttyä olin kotona). Siellä oli kivaa. Inhosin ainoastaan sitä, kun minut vietiin kahdesti viikossa seurakunnan kerhoon (jep, ateisti jo nelivuotiaana :xmas: ) ja perjantaisin piti nukkua päiväunet mistä en tykännyt (perjantaisin iskä ja äiti menivät jo seitsemäksi töihin joten meillä oli aikainen herätys).

Päiväkotiin pääsin eskari-iässä, puolipäiväiseksi, se oli tosi hauskaa :). Sieltä menin sitten pph:lle ja kun vanhemmat ottivat meidät pph:lta pois (tämän mies ryyppäsi kotona päivät pitkät) niin veljeni meni toiselle pph:lle ja minä eskarin jälkeen hoitoon mummille kunnes aloitin koulun.

Mun äiti oli silloin perhepäivähoitaja ja mä olin kotihoidossa kouluikään asti, seurakunnan kerhossa kävin yhden vuoden. Se oli mukavaa, kun kotona oli aina päivisin kavereita.

Mä sain olla koko lapsuuteni kotihoidossa ja erittäin lämpimät muistot on siitä ajasta :heart:
Käytiin seurakunnan ja kunnan järjestämissä kerhoissa, esikoulua ei silloin vielä ollut erikseen paitsi kerhossa esikoulu-ikäisenä tehtiin esikoululaisten tehtäviä.

Äiti läksi kanssa 2 vkon jälkeen töihin ja minä olin mummilla hoidossa. Ja tästä syystä suhteeni mummiin on läheisempi kuin äitiin. Nyttemin ollaan lähennetty äidin kanssa paljon. Seurakunna kerhossa kävin kerran viikossa, jos nyt sattumoisin halusin sinne jäädä. Kavereita muistan kaivanneeni kovasti, kun meidän lähellä ei ketään ikäistä seuraa ollut.

Päiväkotiin menin vuoden ikäisenä. Välissä olin kotona vuoden kun sain siskon. Mukavat muistot lapsiidesta ja päiväkodista. Muutama vuosi sitten vielä kävin tarhalla tätejä moikkaamassa, nyt he ovat joko eläkkeellä tai toisessa paikassa töissä jo kaikki.

Niin ja itse olen päiväkodissa töissä ja palasin töihin 4 kotona lastenkanssa vietetyn vuoden jälkeen.

Yhteistyössä