Kun olit pieni tyttö vielä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kotihoidossa olin 3-vuotiaaksi asti.
Sen jälkeen olin 4h/päivä tarhassa.
Mulla oli ihana lapsuus. Paljon hyviä muistoja.
Kun menin hoitoon tarhaan niin sieltä on vaan pelkkiä hyviä muistoja ja vieläkin olen 4 tarhakaveriini yhteydessä ja ollaan ystäviä.:heart:

Äiti hoiti, mutta menin eskariin (jota ei silloin virallisesti edes ollut) jo 5-vuotiaana kun kovasti halusin. Sitä oli siis vain muistaakseni joka toinen viikko perjantaisin.Kävin myös kerran viikossa seurakunnan kerhossa. Asuttiin pienellä kylällä ja samanikäisiä leikkikavereita ei ollut, koulussakin aloittaessani vain 10 oppilasta. Ekat luokat oli tokarissa maininta etten oikein osaa toimia muiden kanssa.

Ihan hyviä muistoja on, paitsi että puuhasin itsekseni tai koiran kanssa kun ei niitä kavereita ollut.

Vanhempani olivat yksityisyrittajia. Olivat aina toissa. Ukkini ja mummini hoitivat minua ja siskoani suurimmaksi osaksi aikaa. Ei siihen aikaa ollut mahdollista paasta kunnalliseen paivahoitoon. Minulla on hyvat ja ihanat muistot isovanhemmistani ja varsinkin kesien vietosta saaristossa.

Pph:lla vuoden ikäisestä lähtien eskari-ikään asti.Eskarin ja koulun jälkeen menin pikkusiskoni pph:n luo odottamaan äidin töistäpääsyä.
Sit jossain vaiheessa(oisinko ollu n.3-5v?) kävin kerhossa kerta vkoon ja pyhäkoulussa kans.

En kauheesti eka vuosista muista ku olin niin pikkunen,mut mukavaa meil hoidos oli sit isompanakin.

Olin kolme tai neljä, kun äiti meni päivätöihin. Tien toisella puolella oli perhepäivähoitaja, jonka luona tykkäsin olla hoidossa. Sit se täti jäi sairaseläkkeelle muutaman sairaslomajakson jälkeen ja piti ettiä uus paikka. Lyhyemmät jaksot ei ollu ihan mieleisiä, mut ihan ok. Viimesin paikka oli tosi kiva ja jopa harmitti lähtee sieltä kouluun.

Ei siis jääny traumoja. Kivempaa mulla varmaan hoidossa oli ku mitä olis kotona ollu... Kavereita, retkiä sun muuta mitä olis ollu vähemmän kotona.

Pääasiassa kotona äidin kanssa, mamma hoiti jonkun aikaa..5-veenä menin päiväkotiin.
En mä juurikaan mitään muista kotona olosta äidin kanssa, mamman kans käytiin vihreä piippuisessa talossa ja saatiin sieltä kettu-karkkeja :D

Minä olin perhepäivä hoitajalla ja se aika oli ihanaa. Edelleen olen yhteydessä silloiseen hoitotätiini ja olenhan hänen tyttären lapsen sylikummi. 2kk.n ikänen olin koska siihen aikaan ei pitempiä äitiyslomia ollut. Hoitotätini oli aivan ihana ja hänen tyttärensä on vuoden minua nuorempi ja olimme jo vauvoina parhaat ystävät. 38 vuotta ollaan ystäviä oltu ja toistemme esikoisten kummeja. Hoitotätini luona olen edelleen käynyt kerran kuukaudessa moikkaamassa, joskus useemmin,kun ystäväni asuu siinä lähellä.
Pelkkää hyvää on hoitoajastani jäänyt mieleen ja siitä olen ollut aina kiitollinen.

Muutamaan otteeseen olin hoidossa kahdella eri perhepäivähoitajalla, ekasta paikasta muistan että en halunnut nukkua päikkäreitä vaan karkailin sieltä huoneesta, ja olisko talon pihassa ollut omppupuu. Toisessa paikassa oli aivan ihana täti ja sen mieskin oli mukava, leikki meidän kanssa ja antoi tehdä kieppejä mahansa päältä (siis pidetään käsistä kiinni, kävellään vartaloa pitkin ja kiepsautetaan siitä vähän kuin kuperkeikka, tajuskohan kukaan? =) ) ja muutakin mukavaa jäi sieltä mieleen. Noissa olin siis alle 5v:nä kun äiti teki muutaman työpätkän lasten välissä ja sen jälkeen äiti jäikin kotiin.

Kiertävässä päiväkodissä kävin muutamana iltana viikossa ja jonkinlaisen eskarinkin kävin siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
niin hoitiko äiti sinua kotona vai olitko päiväkodissa, perhepäivähoitajalla, mummolla vai missä? Millaisia muistoja sinulla on niistä ajoista kun olit hoidossa?

Minä olen kotihoidettu, seurakunnan kerhossa kävin kerran viikossa.... Koskaan en ole ollut vieraalla hoidossa...

Kotona äidin kanssa n.4 vuotiaaksi.Sitten mummolla kahden serkkuni kanssa.Mummolla lehmiä,enkä suostunut juomaan sitä lämmintä maitoa YÄK!Serkut joivat.Mummo sanoi ettei minusta mitään tule enkä kasva. Minä olin aina syypää jos jotain sattui,koska olin vanhin! :headwall: Joskus harmitti kun isä ei ottanut minua mukaan kotiin illalla kun toi eläimille ruokaa sairalasta.Olin mummolassa yläkerrassa kun kuulin auton kaasuttavan pois :'( .Varmaan käytännön syistä ei ottanut mukaan,ei tarttenu seur.päivänä tuoda.Matkaa 10km.Olin kerhossa mummolta käsin 2kert.viikossa.Sitten eskarissa ja naapurin tätillä hodossa.Opin jo ekalla luokalla tätin luona tekemään pullaa! =)

Ihan pienenä olin pph:lla, kun äiti opiskeli ja isi oli töissä. Sitten jonkun aikaa kotona äidin ja pikkusiskon kanssa, mamma hoiti välillä et äiti pääsi jonneki. Eskarivuoden olin tarhassa ja ekalla pph:lla aamu- ja iltapäivähoidossa. Muistot ovat pääosin hyviä, tosin kotoa parempia kuin hoitopaikoista, viimeinen pph oli aika kamala.. Ja päiväkodista mä karkasin, mut oli siel kivaakin. Ne aamuherätykset ei vaan silloinkaan ollu mun juttuni... Ja se tarkka aikataulutus, hui kamala. Srk:n kerhossa kävin kans pikkasena :)

Minä asuin vauvasta asti lastenkodissa. Äitini hylkäsi minut heti synnytyssairaallassa synnytettyään minut, koska olin äpärä. Isästäni ei ole mitään tietoa.

Olin perhepäivähoitajalla ja vajaa 5 vuotiaasta kouluuunmenoon asti kotona kun äiti oli äitiyslomalla/ hoitovapaalla.

Hyviä muistoja on molemmista. Pph oli oikein mukava tätsy. Hänellä itsellään oli 3 lasta, joista nuorin oli minua vuoden vanhempi eli osasi hyvin suhtautua pikkuväkeen.
Kotihoidostakin on hyviä muistoja. :heart:

Meinin 10kk ikäisenä päiväkotiin ja olin välissä vuoden kotona kun pikkuveli syntyi... En muista paljon mitään paitsi eskari vuodelta...Kivat asiat on jäänyt mieleen esim. jos vanhemmat ei tulleet ennen 4 hakemaan niin sai keksiä ja mehua :p

Minä olin alle vuoden kun päiväkotiin menin. Vaihdoin päiväkotia parikin kertaa kun muutettiin. 3-vuotiaana viimeisen kerran ja siellä päiväkodissa tapasin parhaan ystäväni. Meidän ystävyys on kestänyt nyt 20 vuotta ja loppua ei näy.. :D Erittäin onnellinen lapsuus ja lämpimät muistot siitä. :heart:

Niin ja lisään vielä, että minun muistoni alkavat 1-vuotiaasta. Eli muistan lähes koko elämäni tärkeimmät asiat. :)

8 kk "vanhana" menin perhepäivähoitoon maailman parhaalle hoitajalle:) Siellä olin johonkin 5 v. asti ja sit suoraan päiväkodin eskariin siitä. Ihanat muistot perhepäivähoitoajalta!

Yhteistyössä