Kun siskokset haluavat saman nimen lapselleen (nimi tulee suvusta), miten välttää riita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimiasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimiasiaa

Vieras
Siskoni synnytti juuri pojan. Hänen raskautensa loppuaikana keskustelimme nimistä. Sisko kertoi nimiehdotuksista, joita heillä oli pienokaiselle. En osannut kuvitellakaan, että sisko oli miettinyt juuri samoja nimiä, kuin minäkin!Nimet ovat suvun mukaan. Minulla on tyttö, jonka nimi tulee myös suvusta, ja olemme päättäneet, että jos saamme joskus pojan, hänkin saa nimensä suvun mukaan. Olemme siis vanhanaikaisten nimien kannattajia.

Luulin siskoni miettivän uudemman aikaisia nimiä, mutta sitten paljastuikin, että samat vanhat nimet (sekä etu- että toinen nimi) heilläkin on mielessä. Sanoin sitten siihen, että olemme miettineet juuri samoja nimiä, jos saisimme pojan. En siis ole raskaana, ja eihän sitä tiedä, vaikkein koskaan enää olisikaan. Ja vaikka tulisinkin raskaaksi, eihän sitä tiedä saanko poikaa. Eli minun "tarpeeni" tuolle nimelle ei ole niinkään varmaa, mutta siskolla olisi sille jo "käyttäjä". Tiedän, ett hieman pahoitan mieleni, jos sisko antaa tuon nimen, kun minäkin kerroin sitä miettineeni (ja laittaneeni aikoinaan hätäkastenmeksi, jos meille olisi tullut poika). En tietenkään voi kuitenkaan kieltää siskoani antamasta tuota nimeä...

Jos meillä olisi osat toisinpäin, varmaan vain antaisin sen nimen, jota olen miettinyt... Mutta nyt kuitenkin toivon siskoni olevan ymmärtäväinen ja olevan antamatta tuota nimeä... Mutta minun on kai vaan hyväksyttävä asia ja yrittää olla näyttämättä harmistumiseni...

Et valitettavasti voi varata nimeä itsellesi.. On vaan tyydyttävä siihen, että siskollasi on nyt sen niminen poika. Tutki sukua pidemmälle, niin varmasti löytyy teillekkin uusi sopiva nimi.

Mun mielestä nimi menee ensimmäiselle, joka haluaa sitä käyttää. Sinulla voi muutenkin muuttua mieli vielä moneen kertaan tuon asian suhteen, ja ehkäpä et mahdollisen pojan saadessasi edes haluaisi sitä enää antaa. Meillä lapsilla reilu vuosi ikäeroa ja pojalle ei todellakaan tullut annettua sellaista nimeä, minkä olisi tytölle poikana antanut...

Valitettavasti et voi vaatia siskoasi valitsemaan jotain toista nimeä. Näin se vaan menee.. Onneksi maailmassa on paljon muitakin ihania nimiä, joista jokin varmasti sopii täydellisesti tulevalle lapsellenne =)

Tiedän lähipiiristä yhden tapauksen, jossa oli ikään kuin varattu jonkun vaarin nimi, vaikkei vieläkään ole perheenlisää tiedossa. Moinen varaus ei ollut edes tuttavan tiedossa, kun pojalle valittiin nimeä, mutta silti olisi pitänyt luopua kyseisestä nimestä. Musta nimiä ei vaan voi varata mahdollisia tarpeita varten. Ei siitä ole edes apua, koska joku läheinen voi "vahingossa" kuitenkin antaa lapselleen juuri sen tärkeän nimen. Naapurini antoi just tytölleen nimen jota olen mielitellyt, joten se poistui valitettavasti valikoimastani. Enpä silti olisi odottanut että kysyvät multa lupaa valintaansa.

Miksei serkuksilla voi olla samaa nimeä? Monissa maissa on muutama erityisen suosittu pyhä nimi jota on sitten ainakin yksi joka perheessä. Serkukset eivät edes asu saman katon alla. Minä ainakin antaisin just sen nimen minkä haluankin antaa enkä miettisi vaikka tulisi sitten kymmenen samannimistä sukuun!

Mutta eikö ole mukava että nimelle tulee joku jatkaja jos käy niin että sinä et ikinä poikaa saa ja jos joskus pojan sat niin voihan toinen nimi ollakin sama kun on kerta suvusta.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Et valitettavasti voi varata nimeä itsellesi.. On vaan tyydyttävä siihen, että siskollasi on nyt sen niminen poika. Tutki sukua pidemmälle, niin varmasti löytyy teillekkin uusi sopiva nimi.

Ethän voi tietää tuleeko teille koskaan poikaa jos et kerran raskaana ole.

Siskosihan sanoi tuosta ennenkuin olit itse puhunut hänelle nimestä, joten ei ole edes voinut tietää sinun sitä harkitsevan. Voisi olla ikävää, jos olisit kertonut ja sen takia sitten sisko olisi nimestä innostunut.
Itsekin sanoit että jos tilanne olisi toisinpäin, niin varmaan laittaisit nimen kuitenkin. Ei sinulla ole sen enempää "oikeutta" suvun nimiin kuin siskollakaan. Ei nyt auta kyllä sisarsovun vuoksi muuta kuin koittaa hyväksyä asia. Ei siitä auta myöhemminkään mököttää, ei olisi ainakaan minusta mukava jos joku aikojen päästäkin vielä jaksaisi tuollaisesta muistutella.

Mulla kävi niin, että olin sanonut läheiselle mikä nimi olisi tullut meidän vauvalle, mutta ei saanut syntyä pieni ;( Sitten kun ´heille syntyi vauva samoihin aikoihin kuin olisi meidän vauva syntynyt, oli tämä nimi sillä vauvalla käytössä...
Ei siihen voinut oikein mitään sanoa, en halunnut pahaa mieltä heille ja saattoihan tuo olla niin ettei edes muistanut minun siitä kuukausia aiemmin sanoneen.

Ei tietenkään nimiä voi varata :). Et edes tiedä, tuleeko sulle koskaan sitä poikaa, joten sisaresi antakoon pojalleen juuri sen haluamansa nimen. On aika pikkumaista ja typerää edes harmistua tuollaisesta. sitä sukua piisaa, joten kyllä sieltä joku perinnenimi löytyy teillekin, jos joskus pojan saatte.

Serkuksilla voi olla ihan hyvin sama nimi, varsinkin tuossa tapauksessa kun se tulee suvusta, niin sehän on vaan hyvä kunnianosoitus niitä vanhempia sukulaisia kohtaan. Jos kuitenkin itse saatte myös pojan myöhemmin, ettekä halua antaa samaa nimeä, niin antakaa vaikka toiseksi nimeksi toinen näistä jo "varatuista" ja etsikää sitten myöhempää suvusta tai toisen puolison suvusta se ensimmäinen nimi.

Mutta kuten sanoin, ihan hyvin voi olla sama nimi jos se on tärkeä. Mari -76 jo mainitsikin, että monissa maissa tietyt nimet toistuvat. Erityisesti espanjankielisissä maissa tuntuu näin olevan, eikä siinä ole mitään ihmeellstä. Ne ovat vain tärkeitä nimiä, joita halutaan käyttää paljon.

Ei sitä vain voi "varata" nimeä ja vielä varmuuden vuoksi. Taisit itsekin vastata omaan kysymykseesi: Jos asia olisi toisin päin, et jättäisi käyttämättä juuri syntyneelle pojallesi tuota nimeä siltä varalta, jos siskosi saisi joskus mahdollisesti pojan.

Ehkä kuulostan tylyltä, mutta ymmärrän kyllä yskän, minä olin aina pienenä ajatellut että jos saan pojan annan isoisän nimen pojalleni - vaan veljeni ehti antaa pojalleen ensin. Tytölle olin valkannut myös "etukäteen sopivan nimen", tällä kertaa ehti edelle käly. Tässä kirpaisi vielä tuplaten, sillä me odotettiin lasta syntyväksi samaan aikaan, mutta meillä tuli keskenmeno neljännellä kuulla.

Mutta hyvät nimet sitten löysimme sek pojallemme että tytöllemme.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:

Näin se on. Just tämän takia en ikinä paljastanut nimiä mitä olin ajatellut, vaan nimi julkistettiin vasta ristiäisissä.

Mulla itellä kävi niin, että olin ajatellut toiselle tytölle Aada nimeä ja kuinkas kävikään mun kaveri ilmoitti tekstiviestillä ristiäisten jälkeen, että heidän tytöstä tuli Aada. Näin se vaan menee, eikä siitä voi loukkaantua. Ja minä sain sitten vasta 2 vuoden päästä tytön, eikä ollut yhtään Aadan näköinen.

Mieheni suvussa on tasan samannimisiä serkuksia. En tiedä, miksi sama nimi on annettu.
Mielestäni sinulla ei ole oikeutta puuttua sisaresi nimivalintaan, ethän itsekään vaihtaisi nimeä siskosi pyynnöstä! Jos välttämättä haluat aikanaan saman nimen pojallesi, niin sitten annat. Nimi on kulkenut jo suvussa, joten ei sitä voi kukaan varata.

Mä en koskaan, KOSKAAN keskustele lasten mahdollisista nimistä kavereiden tai sukulaisten kanssa etukäteen. Ristiäisissä saavat kuulla mihin nimiin olemme päätyneet. Enkä halua muidenkaan kertovan minulle suunnitelmistaan.

Kaveripiirissämme puhkesi hirveä kriisi pari vuotta sitten, kun kaksi hyvää, jo lapsuudesta tuttua ystävystä olivat samaan aikaan raskaana. Toisella oli LA paria kuukautta aiempaa kuin toisella. Olivat jo vuosia sitten puhuneet suosikkinimistään ja toinen oli kertonut, kuinka olivat miehensä kanssa päättäneet antaa nimen X, jos vain joskus pojan saisivat.

No, kun tämä toinen kaveri sitten piti ristiäisiään ja pojan nimi julkistettiin, oli tunnelma jäätävä, kun paljastui että hän oli antanut juuri tuon toisen kaverin suosikkinimen. Nimen "varaaja" oli tässä vaiheessa vielä lopuillaan raskaana ja loukkaantui asiasta verisesti, itki jo siellä tilaisuudessakin. No, sitten kun tämä toinenkin vihdoin syntyi ja se oli poika, niin samaa nimeä ei enää haluttu antaa, vaikka se oli ollut jo aikoja se "the one" nimi... :( Oli aika ikävä tilanne. Eipä saanut se ensiksi nimen antanut kutsua ristiäisiin, eikä ilmeisesti mihinkään muuhunkaan tilaisuuteen sen jälkeen.

Asia repi koko kaveriporukan aika lailla kahtia; osa piti asiaa mitättömänä ja juuri puolusti tätä "ensimmäisenä lapsen saaneen oikeutta" käyttää nimi ensin, toinen puoli taas piti tuota ihan törkeänä temppuna. Ensiksi lapsen saanut kyllä sanoi muistavansa heidän keskustelleen nimistä aika ajoin, mutta ei ollut "kuulemma" ymmärtänyt että toinen oli ollut tuon ko. nimen kanssa "niin tosissaan". Ja se nyt vaan kuulemma oli "sopinut tälle pojalle niin täydellisesti".

Tällöin päätin, etten itse ikinä, milloinkaan keskustele nimistä etukäteen, jotta vältytään tuollaiselta tilanteelta. Oikeasti olin pahoillani molempien puolesta, mutta kyllä hieman enemmän asetuin kieltämättä sen nimen "varanneen" puolelle, niin surulliseksi hän asiasta tuli.

Toinen poika sai kyllä ihan kelpo nimen, mutta tiedän, ettei hänestä sen niminen todellakaan olisi tullut ilman tämän toisen kaverin töppäystä. Mutta vaikka eivät enää tekemisissä ole olleetkaan tai olekaan, niin ei kaverini kuulemma kuitenkaan halunnut enää antaa tuota miettimäänsä nimeä, koska se toinen kaveri oli ns. "pilannut" sen. Että näin.

Meillä oli hieman samantapainen juttu, olin kertonut veljelleni ja hänen avokilleen että jos/kun saan tytön, annan hänen nimeensä edesmenneen mummoni nimen, no veljelle syntyi pian tyttö ja hänelle annettiin se nimi...tuntui kyllä että vinkin olivat saaneet minulta ja koko suku ylisti sitten että ihanaa kun muistitte mummoa tytön nimessä, todella paha mieli tuli, no sain itse tytön noin 3 vuotta myöhemmin ja annoin saman mummini nimen myös hänelle, sen puolesta oli 2 vaihtoehtoa kun mummin kutsumanimi ja kirjoitusnimi oli eri...mutta pahalta se tuntui ja tuntuu edelleen :(

Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Mä en koskaan, KOSKAAN keskustele lasten mahdollisista nimistä kavereiden tai sukulaisten kanssa etukäteen. Ristiäisissä saavat kuulla mihin nimiin olemme päätyneet. Enkä halua muidenkaan kertovan minulle suunnitelmistaan.

Tätä linjaa minäkin olen aina noudattanut, mutta nyt kun siskoni sitten palajsti nimiehdotuksen oli jotenkin vaan pakko sanoa, että sama nimi on meidänkin suosikkimme... Ehkä salaa toivoin, että jättävät nimen pois omalta lapseltaan... Vaikka taisin kyllä sanoa siinä tilanteessa, että eihän niitä nimiä voi varata...

Ja vaikken itse olekaan puhunut tästä nimestä kenellekään, on se minun (ja mieheni) mielestä ollut niin itsestäänselvyys mahdolliselle tulevalle pojallemme, että tuntuu kyllä nimen varastamiselta,. jos siskjoni sen pojalleen antaa...

Mutta ei voi mitään...

Niin ja vielä yksi juttu... meitä on pyydetty lapsen kummeiksi. Miten voin olla onnellinen ja iloinen kummitäti, kun nimiasia ahdistaa... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:

Tätä linjaa minäkin olen aina noudattanut, mutta nyt kun siskoni sitten palajsti nimiehdotuksen oli jotenkin vaan pakko sanoa, että sama nimi on meidänkin suosikkimme... Ehkä salaa toivoin, että jättävät nimen pois omalta lapseltaan... Vaikka taisin kyllä sanoa siinä tilanteessa, että eihän niitä nimiä voi varata...

Ja vaikken itse olekaan puhunut tästä nimestä kenellekään, on se minun (ja mieheni) mielestä ollut niin itsestäänselvyys mahdolliselle tulevalle pojallemme, että tuntuu kyllä nimen varastamiselta,. jos siskjoni sen pojalleen antaa...

Mutta ei voi mitään...

Niin ja vielä yksi juttu... meitä on pyydetty lapsen kummeiksi. Miten voin olla onnellinen ja iloinen kummitäti, kun nimiasia ahdistaa... :(

hanki elämä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta ei voi mitään...

Aikuistu.

Sulla ei ole poikavauvaa, et ole raskaana, ja jos raskaaksi tuletkin niin lapsesi voi olla tyttö. Et ehkä koskaan saa poikaa.

Ja itket sitä, että siskosi haluaa antaa lapselle nimen teidän suvustanne - suvusta, joka on hänen yhtä lailla kuin sinunkin.

Yhteistyössä