kun toiselle annetaan EHTOJA...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aniida

Aktiivinen jäsen
08.02.2007
1 293
0
36
Mua ihmetyttää täällä lukemani jutut ja tosielämässä ystävien kanssa jutellut jutut, joissa toinen parisuhteen osapuoli (voi olla mieskin siis!) antaa ehtoja toiselle. että ero tulee jos sitä tai tätä ei tapahdu. Että jos et kosi nyt niin eroan...jos ei tehdä lasta saat häipyä...jos ei muuteta yhteen...jos ei osteta asuntoa...jos ei sitä ja tätä...

yhdellä ystävällä on ollut jo kolmen vuoden ajan miehen painostus päällä että pitäis naimisiin päästä. mies ei halua. tää nainen haluis myös lapsen, mutta mies ei ole innostunut. Nainen laittelee kaikkia rajoja yms ehtoja miehelle ja kiristää koko ajan näillä. sanoi itse mulle että hankin lapsen vaikka "salaa" jos mies ei vuoden sisään suostu.

haluaisinkin kuulla että jos elää tälläisessä parisuhteessa jossa ei kunnioiteta toisen tahtoa/ halua tehdä/olla tekemättä asioita tai jossa halut eivät vain kohtaa ollenkaan niin eikö sillon olis helpompaa yrittää jotain muuta elämässä? miksi elätte parisuhteessa jossa joudutte painostamaan toista tai jossa teitä painostetaan tekemään elämän isoimpia päätöksiä? eikö ne pitäis tulla molempien tahdosta...

Noh... Mun mielestä ei kannata omaa onnea unohtaa toisen takia.
Mutta olen myöskin sitä mieltä, että ei tasavertaisessa suhteessa voi ehtoja laittaa eikä toista mihinkään muottiin pakottaa. Sitä joko hyväksyy toisen koko pakettina, tai sitten ei (--> ero).

No hei.. ei se oo niin mustavalkoista. Jos kerran pariskunta on vieläkin yhdessä, saattaa olla ettei noita ehtoja nyt niin tosissaan ladella. Voi olla, että mies ottaa ne enemmänkin vihjailuna kuin painostuksena. Ei sitä voi tietää, jokainen on yksilöllinen. Samaten jokaisen suhde on omalaatuinen.

Annanpa esimerkin omasta elämästäni. Halusimme molemmat lasta ja saimmekin sellaisen tuossa kolmisen vuotta sitten. Mies olisi halunnut toisen lapsen heti perään mutta minä sanoin etten halua toista vielä 2 vuoteen ainakaan. mies ymmärsi asian keskusteltuamme siitä ja aloimmmekin yirttämään toista kun tää ensimmäinen oli hieman alle 3v...toisen lapsen pitäisi syntyä muutaman viikon sisään :heart: . No minä olen aina puhunut että haluan vain 2 lasta, en enempää, mutta nyt yhtäkkiä pitkän yhdessäolon jälkeen selvisi että mieheni haaveilee neljästä lapsesta. Olin aivan häkeltynyt ja järkyttynyt aluksi, mutta toisaalta jos mieheni haluaa 4 lasta niin ehkä me joskus voisimme tehdä sen numero kolmosen, neljää en hänelle luvannut. eli parisuhde on kompromisseja ja toisen kuuntelemista....

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No hei.. ei se oo niin mustavalkoista. Jos kerran pariskunta on vieläkin yhdessä, saattaa olla ettei noita ehtoja nyt niin tosissaan ladella. Voi olla, että mies ottaa ne enemmänkin vihjailuna kuin painostuksena. Ei sitä voi tietää, jokainen on yksilöllinen. Samaten jokaisen suhde on omalaatuinen.

Joo en tiedäkkään enkä toivottavasti väittänytjkään tietäväni heidän suhteestaan yhtään tämän enempää. MIETINKIN ASIAA YLEISELLÄ TASOLLA. että miltä tuntuu kun joutuu asetamaaan toiselle ehtoja tai joutuu ottamaan ehtoja vastaan. että miltä ehtojen asettajasta tuntuu kun tietää pakottaneensa toisen ratkaisuun tms...ihan yleisellä tasolla tätä asiaa mietin, käytin ystävääni vain esimerkkinä yhdestä tälläisestä tapauksesta....

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
Annanpa esimerkin omasta elämästäni. Halusimme molemmat lasta ja saimmekin sellaisen tuossa kolmisen vuotta sitten. Mies olisi halunnut toisen lapsen heti perään mutta minä sanoin etten halua toista vielä 2 vuoteen ainakaan. mies ymmärsi asian keskusteltuamme siitä ja aloimmmekin yirttämään toista kun tää ensimmäinen oli hieman alle 3v...toisen lapsen pitäisi syntyä muutaman viikon sisään :heart: . No minä olen aina puhunut että haluan vain 2 lasta, en enempää, mutta nyt yhtäkkiä pitkän yhdessäolon jälkeen selvisi että mieheni haaveilee neljästä lapsesta. Olin aivan häkeltynyt ja järkyttynyt aluksi, mutta toisaalta jos mieheni haluaa 4 lasta niin ehkä me joskus voisimme tehdä sen numero kolmosen, neljää en hänelle luvannut. eli parisuhde on kompromisseja ja toisen kuuntelemista....

Meidän äidillä on viisi lasta. Ensimmäiset 25, 21, 19. Seuraava katras 10 ja 8.

Ei sitä koskaan tiedä, vaikka kymmenen vuoden kuluttua innostuu vielä yrittämään lisää lapsia.

Joo en tiedäkkään enkä toivottavasti väittänytjkään tietäväni heidän suhteestaan yhtään tämän enempää. MIETINKIN ASIAA YLEISELLÄ TASOLLA. että miltä tuntuu kun joutuu asetamaaan toiselle ehtoja tai joutuu ottamaan ehtoja vastaan. että miltä ehtojen asettajasta tuntuu kun tietää pakottaneensa toisen ratkaisuun tms...ihan yleisellä tasolla tätä asiaa mietin, käytin ystävääni vain esimerkkinä yhdestä tälläisestä tapauksesta....

No mutta teksti kuulosti siltä, että tiedät varmasti ystäväsi pakottaneen miehensä johonkin ratkaisuun.

Kyllä minäkin tunnen pariskunnan, jotka ovat ystäviensä keskuudessa "eron partaalla", ja keskenään elävät aivan omassa maailmassaan. Ystävilleen esittävät milloin mitäkin roolia. Eli oikeasti ovat erilaisia kuin minkä kuvan itsestään antavat muille. Ehkä sama pätee omiin tuttaviisi?...

Meidän äidillä on viisi lasta. Ensimmäiset 25, 21, 19. Seuraava katras 10 ja 8.

Ei sitä koskaan tiedä, vaikka kymmenen vuoden kuluttua innostuu vielä yrittämään lisää lapsia.

Heh, niin siis sinä innostut, ei meidän äiti :D

Kyllä se on selvä homma, että jos joku alkaa latelemaan ehtoja ja kiristämään erolla, niin sellaiselle on parempi sanoa, että eroa sitten jos siltä kerran tuntuu.

tuollaisessa suhteessa eläneenä voin kyllä sanoa että aika "kakka"maku jäi :p ja varsinkin kun toinen jatkuvasti esitti mitä oudompia vaatimuksia ja jos en suostunut sain kuulla olevani itsepäinen ja kuinka parisuhteessa pitää tehdä kompromisseja :whistle:

Yhteistyössä