Kun USKO on yksityinen asia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NannaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NannaManna

Vieras
Mitä tehdä, kun uskonto ja uskominen Jumalaan on itselle hiljainen ja harras asia, sellainen josta en välitä puhua ja sitten kysellään että olenko todella uskis? Käynkö ihan todella kirkossa? Olenko ihan tyhmä?

En ole tyhmä, en sinisilmäinen enkä heikko ihminen. Uskon Jumalaan omalla tavallani ja kirkko, vaikka en siihen paljoa uskontoa enää liitä, on minulla rakas paikka jo lapsuudesta ja tunnen rauhoittuvani siellä. Tunnen olevani kotona. En noudata Raamattua kirjaimellisesti sillä näen sen ihmisen teoksena enemmän kuin Jumalan sanana. En usko, että Jumala tarvitsee kirkkoa mihinkään vaan on olemassa kaikkialla. Sinussa, minussa, puissa, taivaalla, maanpäällisissä asioissa, jopa tieteessä.

Onko muita joilla samanlainen ajatusmaailma?

mun mielestä se on yksityinen asia niin kauan kun se on todella yksityistä.
ovelta ovelle - kiertäjät ja muut julistajat ovat oma lukunsa.
mulla ei ole tarvetta kategorisoida uskoani mitenkään eikä elää joidenkin tiettyjen uskonnollisten sääntöjen mukaan kuin niiden jotka on määritelty Suomen laissa.
järjestäytynyt uskonnollisuus on mielestäni kaiken pahan alku ja juuri.

Minulle kirkko on myös tärkeä rauhoittumisen paikka. Käyn seurakunnan tilaisuuksissa, joskus kirkossakin. Ja vaikean paikan tullen olen käynyt papin kanssa juttelemassa. Mutta minun uskostani tai uskomattomuudestani ei kukaan koskaan ole kysellyt mitään. Enkä kyllä haluaisi käydä siitä avautumaankaan.

Aika pitkälti, mut käyn kyllä kirkossakin koska meillä on aivan ihana kirkkoherra joka pitää sellasia saarnoja joita on ihan hyvä kuunnella, ja jotenkin siellä vaan rauhottuu. On paljon tilaisuuksia mihin en edes halua mennä , olen vaan tuntenut ne vähemmän omiksi. Ja kyllä minä olen kuitenkin sitä mieltä että mun usko saa näkyä, sehän on vain iloinen asia . (olinkohan sittenkään samaa mieltä sun kanssa) No olin osaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaManna:
Mitä tehdä, kun uskonto ja uskominen Jumalaan on itselle hiljainen ja harras asia, sellainen josta en välitä puhua ja sitten kysellään että olenko todella uskis? Käynkö ihan todella kirkossa? Olenko ihan tyhmä?

En ole tyhmä, en sinisilmäinen enkä heikko ihminen. Uskon Jumalaan omalla tavallani ja kirkko, vaikka en siihen paljoa uskontoa enää liitä, on minulla rakas paikka jo lapsuudesta ja tunnen rauhoittuvani siellä. Tunnen olevani kotona. En noudata Raamattua kirjaimellisesti sillä näen sen ihmisen teoksena enemmän kuin Jumalan sanana. En usko, että Jumala tarvitsee kirkkoa mihinkään vaan on olemassa kaikkialla. Sinussa, minussa, puissa, taivaalla, maanpäällisissä asioissa, jopa tieteessä.

Raamattu on alunperin Jumalalta, mutta aikojen saatossa ihminen on muuttanut sitä niin paljon, että kukaan ei enää tiedä mikä siinä kirjassa on alkuperäistä ja mikä muutettua.

Jumala on todellakin olemassa kaikkialla ja hän on luonut kaiken. Sinut, minut, luonnon, avaruuden eli kaiken. Hänen käsissään on kaikkien elämä. Hän antaa milloin ja mitä haluaa ja kelle haluaa.

Itse olen muslimi ja sinä tunnut ajattelevan kuin muslimi. Tutustu islamiin ja huomaat, että tulet löytämään sieltä juuri nuo asiat ja miljoona muutakin asiaa jotka ovat aina järkeenkäypiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Musta se ei ehkä ole ihan yksityinen asia. Mutta mä ajattelenkin, että raamattu on Jumalan sanaa ja tarkoitettu luettavaksi.

Käsitinköhän väärin kun ymmärsin että ap:n usko on yksityinen asia mistä ei välitä puhua jne?
Minusta ei tarkoittanut raamattua ja sanan levitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja muslimi:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaManna:

Raamattu on alunperin Jumalalta, mutta aikojen saatossa ihminen on muuttanut sitä niin paljon, että kukaan ei enää tiedä mikä siinä kirjassa on alkuperäistä ja mikä muutettua.

Jumala on todellakin olemassa kaikkialla ja hän on luonut kaiken. Sinut, minut, luonnon, avaruuden eli kaiken. Hänen käsissään on kaikkien elämä. Hän antaa milloin ja mitä haluaa ja kelle haluaa.

Itse olen muslimi ja sinä tunnut ajattelevan kuin muslimi. Tutustu islamiin ja huomaat, että tulet löytämään sieltä juuri nuo asiat ja miljoona muutakin asiaa jotka ovat aina järkeenkäypiä.

Olen samaa mieltä tuosta että aikojen saatossa Raamattua on muuteltu ja siitä on jäänyt osia pois. Mutta en koe että Islam olisi yhtään parempi (tai huonompi) kuin luterilaisuus johon minut on kastettu. En halua kuitenkaan erota kirkostani enkä kääntyä sellaiseen uskontoon kuin Islam.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Musta se ei ehkä ole ihan yksityinen asia. Mutta mä ajattelenkin, että raamattu on Jumalan sanaa ja tarkoitettu luettavaksi.

Käsitinköhän väärin kun ymmärsin että ap:n usko on yksityinen asia mistä ei välitä puhua jne?
Minusta ei tarkoittanut raamattua ja sanan levitystä.

Ei, kun minun mielestäni raamattu ei sano sen olevan yksityinen asia ja viittasin ehkä siihen, että ap ajattelee raamatusta eri tavalla, kuin minä. Minun usko ei ole yksityinen, vaikka joskus se vois olla mukavaa.

Ap:lle ihan mielenkiinnosta kysymys: kuinka paljon olet lukenut islamista eli kuinka paljon tiedät islamista, kun sanot, ettet halua olla muslimi?

Itse en voisi elää päivääkään islamin tuomaa elämän varmuutta. Se antaa aina vastauksen kaikkiin arkipäivänkin kysymyksiin.

Niin ja se vielä, että islam on elämäntapa, ei pelkästään uskonto joka otetaan esille kun apua tarvitaan.

Mulle usko on myös tapa elää. Se on päivittäin läsnä, mukana kiitoksissa, kysymyksissä, vastauksissa. Mutta se, mitä olen lukenut Islamista, sen historiasta ja sen nykypäivästä.. se tuntuu vieraalta, se ei kolahda.

En ole lukenut Koraania enkä varmaan koskaan luekaan.
En halua palata Islamiin.
Haluan pysyä "oman Jumalani" luona =)

En tiedä mitä materiaalia olet lukenut, mutta islam on ollut aina SAMA siitä asti, kun Jumala ilmoitti, että nyt hän on täydellistänyt ihmisten uskon. Aiemmin Jumala oli jo antanut "materiaalia" uskontoa varten (raamatut ym.), ja viimeisten ilmoitusten jälkeen uskonnon nimeksi tuli islam. Islam tarkoittaa Jumalalle alistumista. Kaikki maailman ihmiset syntyvät muslimeiksi puhtauden tilaan ja sitten vanhemmat kasvattavat heistä kukin mitäkin uskontokuntaa edustavan. Eli sinäkin olet ollut muslimi, ja sen vuoksi käytit lausetta "en halua PALATA islamiin".

Maailmassa on vai yksi jumala, kuten Jumala asian kaiken kattavasti sanoo.

Tuosta yksityisyydestä, miten yksityis-asia?Etkö halua kertoa kenellekkään ilosanomaa, eihän usko ole mitään sellasta , joka kuuluu vain minulle vaan päinvastoin . Se ettei tunne uskaltavansa puhua siitä muille , on mun mielestäni epäuskoa.

En tiedä mitä materiaalia olet lukenut, mutta islam on ollut aina SAMA siitä asti, kun Jumala ilmoitti, että nyt hän on täydellistänyt ihmisten uskon. Aiemmin Jumala oli jo antanut "materiaalia" uskontoa varten (raamatut ym.), ja viimeisten ilmoitusten jälkeen uskonnon nimeksi tuli islam. Islam tarkoittaa Jumalalle alistumista. Kaikki maailman ihmiset syntyvät muslimeiksi puhtauden tilaan ja sitten vanhemmat kasvattavat heistä kukin mitäkin uskontokuntaa edustavan. Eli sinäkin olet ollut muslimi, ja sen vuoksi käytit lausetta "en halua PALATA islamiin".

Maailmassa on vai yksi jumala, kuten Jumala asian kaiken kattavasti sanoo.

Mihinkäs Jeesus on jäänyt?

Pitkälti samaa mieltä. Uskon, mutta minullekin uskonto on yksityisasia, jota en välitä tuputtaa enkä halua että sitä tuputetaan minulle, en vaikka raamatussa onkin lähetyskäsky. Onhan siinä ihmisten tallentamassa ja muokkaamassa kirjassa monta muutakin käskyä mitä me kristityt emme toteuta päivittäin, esimerkiksi kielto pukeutua vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin. Minulla on monesti ollut mieheni farkut tai t-paita päälläni enkä koe silloinkaan tekeväni mitään rikosta.
Huvittaa kun lähetystyötään tekevät mormonit tai jehovat pysäyttävät kadulla ja alkavat kyselemään jumalasuhteestani. En jaksa moisesta hermostua, sanon vain että asiat yläkertaan on kunnossa ja toivotan pojille mukavaa päivänjatkoa.
Olen asunut myös muslimimaassa (Egypti) ja näen islamin ja kristinuskon olevan oksia samasta puusta. Uskonsodat syntyvät pikkumaisten ihmisten yksisilmäisyydestä tai ahneudesta tai halusta kuvitella olevans parempia kuin muut. Osa ystävistäni on muslimeja, osa kristittyjä, osa ateisteja ja osa jotain muuta.
Kullekin onnea valitsemallaan tiellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

Olet juuri missannut 2000-3000 vuotta teologiaa.

Onneksi olkoon.

Jaska. Minä en oikeastaan halua puhua sinun kanssasi. Olet niin läpeensä katkera, että en halua olla kanssasi missään tekemisissä. Saat minut huonovointiseksi, alan fyysisesti voida huonosti. Ihan vaan tiedoksi, että ymmärrät, miksi ensi kerralla jäät ilman vastausta.

Onneksi olkoon.

Jaska. Minä en oikeastaan halua puhua sinun kanssasi. Ole niin läpeensä katkera, että en halua olla kanssasi missään tekemisissä. Saat minut huonovointiseksi, alan fyysisesti voida huonosti. Ihan vaan tiedoksi, että ymmärrät, miksi ensi kerralla jäät ilman vastausta.

Miten sinä odotat ihmisten kohtelevan sinua jos olet ylimielinen koko ihmisyyttä kohtaan omassa uskossasi ?

Sinulla on joku harhakuvitelma että jos ihminen on uskovainen niin ei silloin voi olla ylimielinen, ihmiskunnan kasvoille sylkevä fariseus.

Miksi kunnioittaisin ihmistä ja hänen uskoaan silloin kun hän ei ymmärrä edes omaa uskontoaan yhtään sen enempää kuin mitä koulutettu apinakin voi ymmärtää raamatusta.

Ps: enpä muista kirjoittaneeni sinulle ennen tätä päivää.
Joten mistä moinen ennakkoluulo ?

Suurin osa uskovista on juuri sinun kaltaisiasi. Sen äänekkään "hihhuliryhmän" muodostavat erilaisiin lahkoihin kuuluvat uskonnostaan huutelevat tyypit. Näitä kuuluu helluntailaisiin, lestadiolaisiin, jehoviin, metodisteihin yms. yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin osa uskovista on juuri sinun kaltaisiasi. Sen äänekkään "hihhuliryhmän" muodostavat erilaisiin lahkoihin kuuluvat uskonnostaan huutelevat tyypit. Näitä kuuluu helluntailaisiin, lestadiolaisiin, jehoviin, metodisteihin yms. yms.

He kuuluvat vähemmistöön.

Onneksi olkoon.

Jaska. Minä en oikeastaan halua puhua sinun kanssasi. Ole niin läpeensä katkera, että en halua olla kanssasi missään tekemisissä. Saat minut huonovointiseksi, alan fyysisesti voida huonosti. Ihan vaan tiedoksi, että ymmärrät, miksi ensi kerralla jäät ilman vastausta.

Miten sinä odotat ihmisten kohtelevan sinua jos olet ylimielinen koko ihmisyyttä kohtaan omassa uskossasi ?

Sinulla on joku harhakuvitelma että jos ihminen on uskovainen niin ei silloin voi olla ylimielinen, ihmiskunnan kasvoille sylkevä fariseus.

Miksi kunnioittaisin ihmistä ja hänen uskoaan silloin kun hän ei ymmärrä edes omaa uskontoaan yhtään sen enempää kuin mitä koulutettu apinakin voi ymmärtää raamatusta.

Ps: enpä muista kirjoittaneeni sinulle ennen tätä päivää.
Joten mistä moinen ennakkoluulo ?

Rukoilijasirkka on vaihtanut nikkiä.

Yhteistyössä