kun yksi lapsista ei "mahdu" kaveriporukkaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana nyt

Vieras
Ei ole minun lapseni, vaan naapurin. Lapseni luokkatoveri ( ekaluokkalaisia ) .
Paljon "lapsekkaampi" kuin muu kaveriporukka. Hidas - häntä joutuvat AINA odottamaan muut, että aamulla saa puettua ja tultua ulos sinne missä on sovittu ,että tavataan kun aamulla kouluun menevät. Mun lasta pelottaa, että myöhästyvät koulusta joskus tuon takia. Olen sanonutkin, että ei tarvi kauaa odotella, jos ei tule,ei tule -menköön yksin sitten. Oikein ?

Onko "pakko" pakottaa lapseni ja muut kulkemaan tämän lapsen kanssa ? Heillä kun vaan kemiat ei hirveämmin istu yksiin mitä olen seurannut. Kurjaa se on, tiedän ,mutta kurjaa on tämäkin tilanne.

On pakko. Mieti sitä lasta miltä siitä tuntuu. Avaa suusi ja juttele sen lapsen vanhemmille että pikkasen vois noihin aamuihin saada vauhtia. Eikä tosta vaan sit hylätä sitä ulkopuoliseksi.

No mä muistan omasta lapsuudesta että toiset lähti 7.30 kouluun ja toiset vitkasteli ehkä 7.50 saakka eikä niitä odoteltu (siis samassa pihapiirissä asuvat). Jos naapuri haluaa kulkea mukana niin siihen on saatava vauhtia eikä muiden tarvitse odottaa!!

Ei kenenkään tartte myöhästyä toisen odottelun takia. Jos ei ole ajoissa, ei ole. Se on lapsen ja perheen asia.

Mutta muuten kaveriporukkaan mahtumisesta; entä jos yksinäinen olisi oma lapsesi, mitä mieltä olisit asiasta?

Yritä nyt ymmärtää sitä lasta. Ei sitä voi ihan hylätä. Kyllä sinuakin täällä yritetään ymmärtää, vaikket osaakaan käyttää välimerkkejä. Ennen välimerkkiä ei katsos tule välilyöntiä, vaan vasta sen jälkeen tulee välilyönti. Suurin osa on oppinut asian jo ekalla, vaikka täällä 2plussalla saakin ihan toisen kuvan.

Ei tarvitse odottaa, jos ei tule ajallaan. Tämä yhteiskunta vain nyt toimii niin, että on itse oltava ajoissa, jos haluaa porukassa mennä. Ei ole kenenkään tehtävänä odotella. Eikä koskaan opi olemaan nopeampi (ja ajoissa), jos aina odotellaan.

Muuten voit lapsesi kanssa jutella, että pitää ottaa porukkaan. Mutta myöhästyä ei kenenkään toisen vuoksi tarvitse.

Yritä nyt ymmärtää sitä lasta. Ei sitä voi ihan hylätä. Kyllä sinuakin täällä yritetään ymmärtää, vaikket osaakaan käyttää välimerkkejä. Ennen välimerkkiä ei katsos tule välilyöntiä, vaan vasta sen jälkeen tulee välilyönti. Suurin osa on oppinut asian jo ekalla, vaikka täällä 2plussalla saakin ihan toisen kuvan.

Olipa TYPERÄ kommentti sinulta.

Ei tarvitse odotella omalla kustannuksella (koulusta myöhästyminen), mutta kurjaa on sen lapsenkin yksin kulkea kouluun. Vaikka kemiat ei pelaisi niin erilaisten ihmisten kanssa on pakko elämässä tulla toimeen. Ja jos sen oppii jo pienenä niin hyvä niin.

Puhu tuon myöhästelevän lapsen vanhempien kanssa, voisiko hänet ajallaan saada sinne sovittuun paikkaan?

Minä ajattelen sen niin päin, että millainen vanhempi ei kiinnitä huomiota tuollaiseen ja ymmärrä että oma lapsi jää kaveriporukasta tuollaisenkin asian takia että ei ole ajoissa paikalla tai on hidas?
Hitaudelle ei mitään voi, eikä kaikki tarvitse olla pikajuoksioita, mutta jos kyseessä olsi minun lapseni yrittäisin lapsen kanssa keskustella että olisi tärkeää olla ajoissa jotta ei muut myöhästy hänen takiaan, ja jotta ei jää ulkopuoliseksi.
Periaatteessa kaveria ei jätetä, eli kuuluisi myös tuota hidasta odottaa, mutta jos on myöhässä, niin ei silloin loputtomiin tarvitse odotella. Ei aikuisenakaan voi itse myöhästyä työpaikalta jonkun kyydissä kulkevan mattimyöhäsen takia joka ei koskaa tule paikalle oikeaan aikaan!

Ja nyt hermostutte, mutta minä olen sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen! Jos heillä ei synkkaa, niin ei synkkaa. Ei siihen auta vaikka kuinka yrittäs olla kaveria. Pitää olla kohtelias eikä kiusata, mutta pakko ei ole olla aina yhdessä jos ei kemiat pelaa.

Jos naapurin muksu haluaa olla porukassa, niin eiköhän ne aamut vauhditu, kun kaverit sanoo, et jos et ole ajoissa, me ei odoteta sua. Porukkaan pitää ottaa kaikki siihen haluavat, mutta entäpä jos naapurin muksu ei halua olla porukassa, ja on siks myöhässä, kun odottaa että muut lähtis?

Voi, oliko päivän pätemisaika ?

Niin, olette varmaan oikeessa. Että ei voi antaa lasten "sulkea" pois kaveripiiristä tietenkään. Tuolla lapsella on kyllä kavereita koulussa muitakin kuin vain nämä meidän pihapiirin lapset johon hän ei minusta jotenkin vain "istu".
Oma lapseni on sellainen mielistelevä "jees-jees" -tyyppi, että hänelle tilanne on vaikea. Näen sen hänestä. Kun haluaisi olla solidaarinen kaikkia puolia kohtaan. Vaikka ei ole edes erikoisemman hyvä ystävä tämän naapurin lapsen kanssa.

Mun lapsi soittaa aamuisin naapurille, että "ala pukea HETI, emme odota sitten kauaa sinua". SIlti tuo lapsi saattaa tulla vasta puolen tunninkin päästä. Ja hänellä on myös äiti kotona laittamassa lasta matkaan.

Mie en oikeastaan osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että olen kiitollinen niille vanhemmille, jotka "pakottivat" lapsensa ottamaan minutkin koulumatkoilla mukaan. Ei minusta koskaan bestiksiä noitten tyttöjen kanssa tullut, mutta olipahan pari ihmistä lisää, jotka kuitenkin hyväksyivät edes seuraansa välillä.

Jos naapurin muksu haluaa olla porukassa, niin eiköhän ne aamut vauhditu, kun kaverit sanoo, et jos et ole ajoissa, me ei odoteta sua. Porukkaan pitää ottaa kaikki siihen haluavat, mutta entäpä jos naapurin muksu ei halua olla porukassa, ja on siks myöhässä, kun odottaa että muut lähtis?

Tästä mä en usko, että on kyse. Mun lapsi kulki muiden kanssa kouluun ja nyt joululoman jälkeen tämä naapurin lapsi otti omasta aloitteesta asian esiin, että haluisi kulkea kanssa näiden muiden kanssa.

[QUOTE="aloittaja";23055131]
Mun lapsi soittaa aamuisin naapurille, että "ala pukea HETI, emme odota sitten kauaa sinua". SIlti tuo lapsi saattaa tulla vasta puolen tunninkin päästä. Ja hänellä on myös äiti kotona laittamassa lasta matkaan.[/QUOTE]

Ehkäpä sinun kannattaa kertoa naapurillesi, että lapsi on pahasti myöhässä tapaamisistaan ja muut eivät häntä voi odottaa. Se ei toki ole syy että ystävyys tai kaveruus pistetään poikki. On korrektia ystäviä kohtaankin olla ajoissa - lasten on hyvä opetella se. Jos on hidas, pitää valmisteluun varata enemmän aikaa. Mutta odottaa ei tartte minusta

Ekaluokkalaisten kohdalla voi vielä hyvin ottaa yhteyttä tämän lapsen vanhempiin ja sanoa, että koulusta myöhästymisen riskiä ei oteta kenenkään samassa porukassa koulumatkaa kulkevan vuoksi ja jos porukka ei ole sovitusti paikalla, niin myöhästelijät voivat tulla perässä. Pistää sitten vaikka vähän vikkelämmin töppöstä töppösen eteen, että saa muun porukan kiinni. Jos ekaluokkalainen ei itse pysty huolehtimaan ajoissa lähtemisestään, niin sitten hänen vanhempiensa pitää huolehtia siitä.

Mä kyllä ärsyynnyn itsekin myöhästelijöistä sen verran, etten sen sietämistä kyllä lapsiltanikaan vaatisi. Jos on sovittu aika, niin silloin ollaan paikalla silloin eikä myöhemmin. Mutta toki ap:n kannattaisi jutella tuon hidastelijan äidin kanssa. Taustalla voi kuitenkin olla jotain vaikeuksia, joissa voi ympärillä olevatkin toiminnallaan auttaa.

Yhteistyössä