Kunhan on terve?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskiviikko purinaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä voisin tähän sanoa että toivon todella että tulokas on terve, ja että tulokas on myös tulokas, ei tulokkaat..

Mä olin varannut jo ajan keskeytykseen, ihan siitä syystä että tulin raskaaksi "kahden ehkäisyn" yli.... ja taloudellisista syistä,ja muutenkin äärirajoilla mennään, meillä ennestään 5lasta.. No tultiin siihen tulokseen, että annetaan mahdollisuus lapselle.

Mutta voin suoraan sanoa että jos ekassa ultrassa huomattaisiin että kappaskappas, kaksoset, niin kusessa oltais... tai jos syntyisikin pahasti vammainen... ei mun voimat riittäis...
Kyllä mä miettisin jo adoptioon antamista, mutta kuka vaikeasti vammaisen adoptoisi? jäisikö laitoslapseksi?

Jokainen toivoo lapselleen tietenkin terveyttä, mutta minusta tuo "kunhan on terve" -fraasi on kamala. Mitä sitten, jos ei ole terve? Palautetaanko tuote lähettäjälle?

Itse sanoin lasta odottaessani, että ei väliä mikä sieltä tulee, kunhan tulee :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja dtiiti:
Mä voisin tähän sanoa että toivon todella että tulokas on terve, ja että tulokas on myös tulokas, ei tulokkaat..

Mä olin varannut jo ajan keskeytykseen, ihan siitä syystä että tulin raskaaksi "kahden ehkäisyn" yli.... ja taloudellisista syistä,ja muutenkin äärirajoilla mennään, meillä ennestään 5lasta.. No tultiin siihen tulokseen, että annetaan mahdollisuus lapselle.

Mutta voin suoraan sanoa että jos ekassa ultrassa huomattaisiin että kappaskappas, kaksoset, niin kusessa oltais... tai jos syntyisikin pahasti vammainen... ei mun voimat riittäis...
Kyllä mä miettisin jo adoptioon antamista, mutta kuka vaikeasti vammaisen adoptoisi? jäisikö laitoslapseksi?

itse taasen ajattelin että olin onnekas ettei vammaa nähty ultrassa. Koska olisin varmasti silloin päätynyt keskeytykseen.

Mutta tuohon kysymykseesi, luulen että vaikeasti vammaisia (siis jos on todella vaikeasti vammainen) ei monikaan tahdo adoptoida että kyllähän se siinä tapauksessa jos lapsesta tahtoo luopua niin on laitokseen tuomittu. Tiedän yhden tilanteen jossa nuori tyttö sai cp-vammaisen lapsen ja h änen oma äitinä otti lapsen huostaan kun tyttö ei tahtonut. Nyt tämä kyseinen lapsi on laitoshoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Jokainen toivoo lapselleen tietenkin terveyttä, mutta minusta tuo "kunhan on terve" -fraasi on kamala. Mitä sitten, jos ei ole terve? Palautetaanko tuote lähettäjälle?

Itse sanoin lasta odottaessani, että ei väliä mikä sieltä tulee, kunhan tulee :heart:

Minullakin jotenkin tuo sanonnan muoto tökkii, ei suinkaan se ajatus että lapelle toivoo terveyttä. Jo esikoista odottaessa tuntui oudolta nuo "eihän millään mulla ole merkitystä, kunhan lapsi vain on terve". kuitenkin ajattelin että aika monellakin asialla on merkitystä vielä siinäkin vaiheessa kun lapsi ei olekaan ihan terve.

Samoin kun lapsen vamma selvisi tuntui pahalta, ihan kuin olisin tuottanut pettymyksen näille toivottelijoille kun ei lapseni täyttänyt edes sitä yhtä ainoaa ehtoa/toivetta mikä hänelle oli esitetty. kun muutenkin oli herkkä olo niin kaikki tuo korostui.

Samoin kun pienen vammaisen lapsen ja raskausvatsan kanssa kulkiessani ihmiset toivottelivate ttä kunhan nyt tällä kertaa sitten tulisi se terve lapsi niin sekin jotenkin ahdisti. Siinäkin tuli olo kuin esikoinen olisi joku epäonnistunut koekappale tai jotain. Ne raskaushormonit...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Minullakin jotenkin tuo sanonnan muoto tökkii, ei suinkaan se ajatus että lapelle toivoo terveyttä. Jo esikoista odottaessa tuntui oudolta nuo "eihän millään mulla ole merkitystä, kunhan lapsi vain on terve".
Minusta tuo sanonta taas tarkoittaa, että terveys menee sen sukupuolen edelle, toivoo enemmän, että olisi terve lapsi, kuin sitä että olisi juuri tyttö tai poika.

Tuskin ap:kään valittaisi, vaikka hänen vammainen sairas lapsensa olisikin terve, tuskin kukaan sairasta lasta toivoo saavansa. Silti omat erityiset ovat kuitenkin rakkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mun mies on hokenu tota joka lapsen kohdalla ja mä en oikein oo ymmärtäny sen pointtia. Itse muotoilen lauseen näin: "ei ole väliä onko poika vai tyttö kunhan on elossa."

Mut mitäs sit jos se on kuollut? Eikö se silloin kelpaa lapseksesi?

Esikoisen aikaan todellakin päästin suusta tuota lausetta, et sukupuolella ei väliä, mutta kunhan olis terve.
Esikoisen ja kuopuksen välissä meille syntyi enkelivauva, joka menehtyi massuun, ja olisi 99% varmuudella ollut (vaikeasti ) kehitysvammainen. Tämän raskaan menetyksen jälkeen kuopusta odottaessani sanoin ihmisille, että lähinnä olis toiveena saada elävä vauva syliin asti.

TÄRKEINTÄ EI OLE...

Tärkeintä ei ole, että vauva on terve
Tärkeintä on jäädä henkiin
Tärkeintä ei ole saavuttaa
neuvolakirjan jokaista
kohtaa "normaaliin tahtiin"
Vaan olla oman neuvolakirjansa Indiana Jones
Oman elämänsä sankari
ja vähän muidenkin
aika paljon muidenkin

Tärkeintä ei ole olla sitä
mitä muut toivoivat
luulivat tai odottivat
Tärkeää ei ole olla
kummankaan näköinen
Tärkeää on olla
oman itsensä näköinen
ja pitää vahvasti
kaksin käsin kiinni siitä
mitä elämäksi sanotaan

Tärkeintä on olla
yhdessä ja jaksaa
Olla paikalla silloin
kun välittämistä jaetaan
Tärkeintä on kuulua johonkin
ja hengittää samaan tahtiin
sen porukan kanssa
jota myös perheeksi kutsutaan.

(-Tuntematon-)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TÄRKEINTÄ EI OLE...

neuvolakirjan jokaista
Oman elämänsä sankari
ja vähän muidenkin
aika paljon muidenkin

mitä muut toivoivat
luulivat tai odottivat
Tärkeää ei ole olla
kummankaan näköinen
Tärkeää on olla
oman itsensä näköinen
ja pitää vahvasti
mitä elämäksi sanotaan

Tärkeintä on olla
yhdessä ja jaksaa
Olla paikalla silloin
kun välittämistä jaetaan
sen porukan kanssa

(-Tuntematon-)

Ihana :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TÄRKEINTÄ EI OLE...

neuvolakirjan jokaista
Oman elämänsä sankari
ja vähän muidenkin
aika paljon muidenkin

mitä muut toivoivat
luulivat tai odottivat
Tärkeää ei ole olla
kummankaan näköinen
Tärkeää on olla
oman itsensä näköinen
ja pitää vahvasti
mitä elämäksi sanotaan

Tärkeintä on olla
yhdessä ja jaksaa
Olla paikalla silloin
kun välittämistä jaetaan
sen porukan kanssa

(-Tuntematon-)

Olispa mulla ollu tämä teksti sillon, kun siskontyttö synty pikkukeskosena... Olis ollu kerta kaikkisen sopiva teksti onnittelukorttiin :heart:

Kyllä mä odottelen innolla jo rakenneultraa, sukupuolella ei ole väliä, mutten halua että selviää vakavaa kehityshäiriötä vauvalla :/
Eli pääasia, että on terve.
Olisin valmis abortoimaan, jos olisi selvinnyt vauvalla olevan down.

Kyllä musta ainakin olisi kaikkein tärkeintä juuri se, että lapsi olisi terve. Musta on jotenkin oudosti ajateltu, että ihan sama onko terve, kunhan on elossa... Kuulostaa jotenkin itsekkäältä toivoa, että lapsi pysyisi sentään elossa, vaikka olisi kuinka kovissa kivuissa ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Kyllä mä odottelen innolla jo rakenneultraa, sukupuolella ei ole väliä, mutten halua että selviää vakavaa kehityshäiriötä vauvalla :/

Tälläsia tekstejä on inhottava lukea. Ja tälläsille ihmisille toivoisin syntyvän yllätyksenä vammainen lapsi. Sitte vois matkustaa ajatuksissa taaksepäin ja miettiä uudestaan että olisko ollut valmis luopumaan siitä lapsesta, omasta ja rakkaasta jonkun "virheen takia".

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Kyllä musta ainakin olisi kaikkein tärkeintä juuri se, että lapsi olisi terve. Musta on jotenkin oudosti ajateltu, että ihan sama onko terve, kunhan on elossa... Kuulostaa jotenkin itsekkäältä toivoa, että lapsi pysyisi sentään elossa, vaikka olisi kuinka kovissa kivuissa ym.

Itsekkäälle kuulostaa, et toivoo elävää vauvaa? Entäs se terveen toivominen sitten, sekö ei olekaan itsekästä...?

Meillä tämä elossa syntyvän toivominen oli lähinnä sitä, et jos jotain poikkeavaa olis löytyny, esim. down, niin raskautta olis jatkettu, meille olis sitten syntyny down-vauva, ja sillä siisti. Että tämmösen suht vähäiset ongelmat, ja vauriot ei haittaa meitä, mut sit jos alkaa tilanne olla niin epätoivoinen, kuten esim. yhdellä nimeltä mainitsemattomalla palstalaisella on, niin sit tietysti tilanne olis eri.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Minun mielestäni tuokin on suhteellista. Itse tosissaan olen onnellinen että tuo down-lapseni syntyi elossa, minulle se tuntui/tuntuu tärkeämmältä kuin se ettei lapsi olekaan ihan terve. Vähältä piti ettei kuollut kohtuun raskauden lopulla ja silloin kyllä oma ahdistukseni olisi ollut moninkertainen tuohon vammaan verrattuna.

Toki jos on kysymys vammasta joka jatkuvasti aiheuttaa kipuja jne olisi tilanne erilainen. Mutta todellakaan kaikki vammat eivät aiheuta tuollaista kärsimystä vaikka elämää toki joiltain osin rajoittavatkin.

Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä.

Tämä teksti saa kyyneleet silmiin. Kirjoitin tämän onnittelu korttiin äidille joka oli saanut vammaisen tytön. Ja pitää kyllä paikkansa jokaista kirjainta myöden.

Alkuperäinen kirjoittaja poh:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:

Tälläsia tekstejä on inhottava lukea. Ja tälläsille ihmisille toivoisin syntyvän yllätyksenä vammainen lapsi. Sitte vois matkustaa ajatuksissa taaksepäin ja miettiä uudestaan että olisko ollut valmis luopumaan siitä lapsesta, omasta ja rakkaasta jonkun "virheen takia".

Kaikki ajattelee eri tavalla =)
Mä en siltikään toivo sulle vammaista lasta, vaikka sä niin toivot mulle.

Yhteistyössä