"Kunhan se vaan on terve"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hempu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
No ei se sitä tarkoita...
Siis kaikkihan varmaan toivoo, että lapsi on terve. Ja jos ei ole, niin sitten eletään siltä pohjalta.
Mä toivon että mun tuleva lapsi on terve :)

Ymmärrän ap:ta samoja ajatuksia itsekin läpikäyneenä. Tottkai sitä toivoo lapselle terveyttä, mutta pitäisin sitä niin itsestäänselvyytenä etten tajua miksi sitä pitää hokea. Varsinkaan jos odottaja on itse ilmaissut ettei pidä kyseisestä hokemasta.

Muistan joskus aikanani miettineeni asiaa siitä näkökulmasta että entä jos odottaja tietää jo etukäteen että lapsi on jotenkin sairas tai vammainen, mutta ei halua tästä vielä julkisesti puhua. Miltä silloin tuntuu kuulla joka puolelta ettei millään muulla ole väliä, kunhan lapsi vain on terve. :/

No siinä tapauksessa ei voi oikein syyttää muita, jos ei halua puhua....siis ihmiset kuitenkin toivottelee tervettä lasta, kun eivät muutakaan osaa sanoa :whistle: niin no..

Eiköhän siinä ole odottajalla huolia ja itsesyytöksiä ihan tarpeeksi tuossa tilanteessa... :/

muoks. eikä varmasti ole ihan helppo tuollaisista elämää suuremmista huolista puhua kaikille hyvänpäiväntutuille, varsinkaan kun tuttu jo heti ensilauseessa hokee että pääasiahan on että lapsi on terve.

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Onhan lehdissä välillä ollu juttua äideistä jotka tahalteen vammauttaa lastaan ettei lapsi lähde kotoota ja hylkää äitiä. Eli varmaan on ihmísiä jotka iloitsee sairaasta lapsesta :( tai siis lapsen sairaudesta....

---> en siis väheksy sairaita lapsia <---

no se vamma onkin sit äidillä , ei lapsella!

te täydelliset kyllä varmaan tällä palstalla lynkkaisitte sellaisen äidin joka avoimesti myöntäis et hei musta ei ole vammaisen lapsen äidiksi!

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Meidän vauvalla on munuaisaltaan laajentuma, ja tottakai toivon, että sitä ei olisi ollut vaan lapsi olisi terve! Kyse ei ole henkeä uhkaavasta sairaudesta, mutta silti.

Niin teidän lapsi on syntynyt jo? Miten tuo sitten ilmenee? Kun siitä ei kukaan ole sanonut mitään, nyt ne vaan mittailee sitä parin viikon-parin kk välein.

Joka kerta, kun odotin, niin varsinki mun isä jakso hokee tota "pääasia, ku on terve". Mulle tuli semmonen olo, että entä jos se ei olekaan, niin eikös se sitte pääse vaarin suosioon, niin ku muut.

Ei tietenkään kukaan tarkotuksella toivo sairasta lasta, mutta kuites mä niin kammoon tota "pääasia-terve -lausetta"!!!

Kyllä se vaan niin on, että kun se sairas lapsi omalle kohdalle sattuu ja vielä kuolee, niin kyllä sinäkin sitä sen jälkeen toitottaisit, että kunhan vain olisi terve :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Joka kerta, kun odotin, niin varsinki mun isä jakso hokee tota "pääasia, ku on terve". Mulle tuli semmonen olo, että entä jos se ei olekaan, niin eikös se sitte pääse vaarin suosioon, niin ku muut.

Ei tietenkään kukaan tarkotuksella toivo sairasta lasta, mutta kuites mä niin kammoon tota "pääasia-terve -lausetta"!!!

Minua tuo on kanssa aina ahdistanut, jo ennen tuon vammaisen lapseni odotusta. Samoin tuli todella tyhmä olo kun kuopusta odottaessani ihmiset ihailivat vatsaa ja hokivat kuin jotain matraa että pääasiahan on että lapsi on terve, millään mulla ei ole merkitystä. Meidän ei-terve esikoinen nukkui siinä vieressä vaunuissaan ja mietin mitä kaikkea me ollaan mahdettu nyt sitten tämän lapsen kanssa menettää kun ei hän tätä ainoaa lapselle osoitettua toivetta kyennyt täyttämään. :/

Eiköhän siinä ole odottajalla huolia ja itsesyytöksiä ihan tarpeeksi tuossa tilanteessa... :/

muoks. eikä varmasti ole ihan helppo tuollaisista elämää suuremmista huolista puhua kaikille hyvänpäiväntutuille, varsinkaan kun tuttu jo heti ensilauseessa hokee että pääasiahan on että lapsi on terve.

No varmaan on, mutta yleensä ihmisillä on tarve sanoa jotakin toisilleen...ja vatsa pystyssä kulkevalle on varmaankin helpointa jankata sitä terve-matraa. Ja varsinkin jos on puolituttu...

Mua ei toi lause kammota kun tiedän että sillä tarkoitetaan hyvää.
Enemmän mua kammotti kun jotkut ihmiset reagoi mun tulevaan poikavauvaan selkeän pettyneesti. "Sähän halusit tytön.." Eikä yhtään kehuja siitä millaisia poikalapset on.
"No toivottavasti sille tulee ruskeet silmät.. ruskeesilmäset on ainoastaan nättejä"

Tää johtui siitä tää sukuopuolijuttu kun alunperin puhuin tytöstä. Mutta kun ultra näytti poikaa niin rakastuin :heart: sydänjuuria myöten mun kundiin ja nimenkin hän sai heti. Vieläkin tuntuu pisto sisällä kun katson ihmisiä jotka " mun parhaaksi toivo tyttöä.. ja omakseen". Mulla tuntuu että on paine että saan pojan ihmisten sydämiin samalla lailla kuin olisin saanut tytön.
Mutta en edes halua tyttöä kun tiedän että saan pojan. Me ollaan jo perhe vaikka lapsi vielä mun sisällä :D

Niskapoimu oli normaali. Ja tuo kätilön näkemä laajentuma oli ainut niistä kolmesta (en tiedä mitä ne kaksi muuta on) oireesta mitkä enteilee kehitysvammaista tai down-lasta.

No eiköhän tässä ihan rauhallisella mielellä silti odotella sitä marraskuuta, kolme kk olis vielä toivottavasti odotusta jäljellä =)

No varmaan on, mutta yleensä ihmisillä on tarve sanoa jotakin toisilleen...ja vatsa pystyssä kulkevalle on varmaankin helpointa jankata sitä terve-matraa. Ja varsinkin jos on puolituttu...

Eikä sitä kaikki suinkaan pysty/halua kertoa läheisemmillekään ja heiltäkin tuota kuulee.

Mutta siis kaikenkaikkiaan pidän tuota jo niin kuluneena fraasina etten siksikään ymmärrä... Mutta toki ihmisillä on oikeus puhua mitä haluavat, täytyy vain yrittää olla kuuntelematta silloin jos ei jutut omaa korvaa miellytä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Hempu:
Meidän vauvalla on munuaisaltaan laajentuma, ja tottakai toivon, että sitä ei olisi ollut vaan lapsi olisi terve! Kyse ei ole henkeä uhkaavasta sairaudesta, mutta silti.

Niin teidän lapsi on syntynyt jo? Miten tuo sitten ilmenee? Kun siitä ei kukaan ole sanonut mitään, nyt ne vaan mittailee sitä parin viikon-parin kk välein.

Meillä ei laajentumaa näkynyt ultrassa. Selvisi vasta virtsatieinfektion yhteydessä tehdyssä rutiinitutkimuksessa. Laajentuma johtuu ahtumasta virtsatiessä. Kerran kuvattu isotooppikuvauksessa ja nyt syksyllä mennään uudestaan. Tutkimus on ihan piece of cake. Tässä välillä syötetään antibioottia estolääkkeenä. Muuten vauveli elää ihan normaalielämää <3 Munuaisaltaiden laajentumista on juttua tuolla "allergiat ja sairaudet" -osiossa, jos haluat lisätietoa aiheesta. Mutta elä hättäile, kyseessä melko yleinen löydös :hug:

Joskus vaan tuntuu ettei teille raskaana oleville voi sanoa YHTÄÄN MITÄÄN kun kaikesta otatte nokkiinne-sanoi niin tai näin ja jos ei sano mitään,niin sanotaan ettei sitäkään kiinnosta yhtään!OLE SITTEN TEIDÄN JA TEIDÄN HORMOONIENNE KANSSA...

[/quote]Meillä ei laajentumaa näkynyt ultrassa. Selvisi vasta virtsatieinfektion yhteydessä tehdyssä rutiinitutkimuksessa. Laajentuma johtuu ahtumasta virtsatiessä. Kerran kuvattu isotooppikuvauksessa ja nyt syksyllä mennään uudestaan. Tutkimus on ihan piece of cake. Tässä välillä syötetään antibioottia estolääkkeenä. Muuten vauveli elää ihan normaalielämää <3 Munuaisaltaiden laajentumista on juttua tuolla "allergiat ja sairaudet" -osiossa, jos haluat lisätietoa aiheesta. Mutta elä hättäile, kyseessä melko yleinen löydös :hug:[/quote]

Ai jaa? Ite en ollut kuulutkaan tuosta tätä ennen, siinä keskiraskauden ultrassa sitä se kätilö mittaili ja kuten sanoin, hyvähän se on että tutkivat. Nyt viimeksi lääkäri sanoi, että ne mitat on ollu ihan normaalit mutta katsotaan nyt että itse saat mielenrauhan sen asian suhteen.

Mutta ootellaan, ootellaan ;)

Oho, en osannu lainata ihan oikein.... :ashamed:

mulla oli raskaudenaikana ihan sama kunhan vaan syntyis elävänä. ja onneksi niin kävikin. tietenkin sitä aina omalle lapselleen toivoo terveyttä.
mulle alku-ultrassa sanottiin että olis jotakin omituista ollut ja verenvuotookin oli monesti,pelkäsin kovasti koko odotusajan. edellinen odotuskin päätyi keskenmenoon.
pääasia on että lapsi syntyy elävänä. kaikki lapset onn ihania.

Minä ainakin sanoin ihan ääneen jos jokin lausahdus otti sydämestä, etten halua tuommoisia kuulla, on mikä on ja tulee kun on tullakseen.
Tuskinpa kukaan sairasta lasta toivoo, enempi tuo taitaa olla vakuuttelua siitä, että olipa tyttö tai poika, ihan yhtä haluttu on, miksi sitä ei voi noin sanoa onkin sitten ihan toinen juttu :)

No ei tuon takia missään tapauksessa kannata huolestua. Kun kerran ovat bonganneet laajentuman jo raskausaikana, pääsette ihan varmasti kontrolliin jos on vielä aihetta kun lapsi syntyy. Kurjempaa on, jos löydös tehdään syntymän jälkeen. Varsinkin kun oireilee usein virtsatieinfektiona, joka on todella hankalaa vanhempien jopa huomata. Meillä ei edes kuumettakaan ollut, kun jo jouduttiin sairaalaan osastolle hoitoon vti:n takia. Vauva vaan lakkasi yhtäkkiä syömästä ja itki normaalia enemmän. Diagnoosina munuaistason vti, vaikkakin oireet olivat TOSI epämääräiset. Onneksi oltiin miehen kanssa sen verran pihalla ekan lapsen kanssa, että hakeuduttiin heti lääkäriin...

vielä tuohon ihan alkuperäiseen aiheeseen... Sitten sen ymmärtää kuinka rikki ihminen on kun oma lapsi kärsii kun sattuu omalle kohdalle. Kyllä sitä tuli kyyneleitä tirautettua yksi jos toinenkin kun tuli valvottua pienen käärön vieressä sairaalassa tai katsottua kun hoitajat ja lääkäri laittavat kanyyliä yli tunnin riuhtovan, rimpuilevan ja henkensä edestä huutavan pikkuvauvan käteen... :'( Eli kyllä mä ymmärrän, jos joku sanoo, että kunhan on terve...

vielä tuohon ihan alkuperäiseen aiheeseen... Sitten sen ymmärtää kuinka rikki ihminen on kun oma lapsi kärsii kun sattuu omalle kohdalle. Kyllä sitä tuli kyyneleitä tirautettua yksi jos toinenkin kun tuli valvottua pienen käärön vieressä sairaalassa tai katsottua kun hoitajat ja lääkäri laittavat kanyyliä yli tunnin riuhtovan, rimpuilevan ja henkensä edestä huutavan pikkuvauvan käteen... :'( Eli kyllä mä ymmärrän, jos joku sanoo, että kunhan on terve...

Kyllä mä ymmärrän että sen ymmärtää vasta sitten, mutta meidän äippä ei ole vammaista lasta ikänään edes nähnyt... :/

jospa se vaan on tarkoitettu fraasina, tsemppinä raskauteen...? Ihan hyvää varmaan tarkoittaa, eikä sen syvällisempää tarkoitusta siinä olekaan. Kyllä sitä itsekin pohti kaikenmaailman tarkoitusta ties mille sanonnoille ja kuulluille asioille kun raskaana oli. Ja KYLLÄ, hormoneilla varmasti oli osuutta asiaan... :whistle:

Ja onnellista odotusta Hempulle!!!! :heart: :D

Uusimmat

Yhteistyössä